Pagina 1 van 1

reviseren Zenith Stromberg 175 cd carburateurs

Geplaatst: do 30 aug 2007, 14:05
door Manfred
Voor mijn 109 stage one heb ik onlangs een vervangend motorblok gereviseerd, echter nu wil ik niet met de oude versleten carburateurs rond gaan rijden na het inbouwen.

Ik zal hoofdzakelijk op gas rijden, maar de mogelijkheid om ook benzine te gebruiken is een pré. Nu heb ik al wat rond gekeken mbt het uitbesteden van een revisie, maar dit kost dus echt goud geld, €250,- per stuk is niets..
er zijn ook revisiesetjes te koop, maar op de één of andere manier staat me dit toch een beetje tegen. De membranen, ringen, pakkingen en naald worden hierbij wel vernieuwd, maar de zitting van de naald bijvoorbeeld niet..

Heeft er iemand tips? Een adresje waar bijvoorbeeld voor een schappelijke prijs nieuwe carburateurs te vinden zijn (mag ook SU zijn) of wat dan ook?
Alle tips zijn welkom, wat raden jullie me aan?

Re: reviseren Zenith Stromberg 175 cd carburateurs

Geplaatst: do 30 aug 2007, 14:28
door MtheG
Als de bus(zitting) niet vervangen word heeft het niet echt veel zin.
De naald is van staal en de bus van messing en die krijgt dus in de loop van de tijd een ovaal gat.
De bus is makkelijk te vervangen het probleem is die goed af te stellen.
Er zijn nogal wat types van de 175 waarvan bij enkele de bus uitwendig verstelbaar is en andere weer niet.
Het deel wat je moeilijk of niet zelf kan doen zijn de gaten van de as die door de carb heen loopt (die de gasklep mee neemt).
Als die uitgesleten zijn zuit ie valse lucht.
Met een hoop geklooi en geduld kom je er wel.

Je kan je ook afvragen of het wel de moeite is (behalve het valse lucht gedeelte en het membraam) want je rijd toch op gas en dan maak ie helemaal geen gebruik van naald ,bus.

Succes

Re: reviseren Zenith Stromberg 175 cd carburateurs

Geplaatst: do 30 aug 2007, 19:01
door Dennis101
Bij BCCP is de sproeier (wat jij de zitting van de naald noemt) bij de servicekit inbegrepen, bij de reparatiekit komt daar nog de gasklep en de gasklepas bij.
De naalden moeten er wel apart bij besteld worden.
Meet voor de revisie de hoogte van de sproeier op ten opzichte van de brug, want de instelbare hoogte van de naald is beperkt.
Vorige week hadden we een RR die op z'n laagst op 7% CO af te stellen was, hier bleken de sproeiers te laag gemonteerd te zitten voor deze naalden.

Dennis B.

Re: reviseren Zenith Stromberg 175 cd carburateurs

Geplaatst: do 30 aug 2007, 22:31
door Manfred
Jij raadt dus ook aan de bestaande carburateurs zelf te reviseren.
Bedankt voor het advies, ga er morgen achteraan.

Re: reviseren Zenith Stromberg 175 cd carburateurs

Geplaatst: do 30 aug 2007, 22:54
door Dennis101
Ik denk dat het de goedkoopste manier is om een stel goede carburateurs te krijgen.
Bij gebruikte carburateurs blijft het altijd de vraag of ze ook echt goed zijn.
Heel veel V8's hebben op LPG gereden en dat is niet gunstig voor de levensduur van de carburateurs, vaak heb je al een revisie nodig om die echt goed te krijgen.
Om het mengsel af te stellen heb je ook de afstelsleutel nodig, mocht je die nog niet hebben.
Bij de inwendige verstelling zijn er 2 verschillende types mogelijk.
Een met een zeskant en de andere met een sleuf.
De 101 heeft de oudere 175 CD2s carburateurs met vaste naald en verstelbare sproeier, deze hebben een uitwendige mengselverstelling aan de onderkant van de vlotterkamer.

Dennis B.

Re: reviseren Zenith Stromberg 175 cd carburateurs

Geplaatst: vr 31 aug 2007, 14:10
door Frans Bonnes
<<<De 101 heeft de oudere 175 CD2s carburateurs met vaste naald en verstelbare sproeier, deze hebben een uitwendige mengselverstelling aan de onderkant van de vlotterkamer.>>>

Waardoor je dus altijd je handen verbrandt bij het afstellen.

fb

Re: reviseren Zenith Stromberg 175 cd carburateurs

Geplaatst: zo 02 sep 2007, 11:38
door fred101
Daaraan herken je de echte 101 rijder (verbrande handen) :-) . Ik doe het met een kort ratelsleuteltje en vanwege de gasinspuitmenstukken is er nog minder ruimte dan normaal.

Fred101