Pagina 1 van 1
Motor te heet? en ook..
Geplaatst: ma 27 aug 2007, 23:53
door Jojanneke & Stijn
Hallo Prikkers!
We zitten met onze SIIa diesel inmiddels in het lekker warme Spanje, de temp. loopt hier overdag op tot boven de 35 in de schaduw, en nu het probleem: onze motortemp is erg hoog. Van tijd tot tijd zelfs in het rood ( als we een tijdje berg op moeten; we moeten dan al terug naar zn 3 en rijden met 40km/u omhoog). Is dit erg schadelijk? Bij berg af (zitten nu in de Pyreneen) zakt de temp wel weer iets terug, maar toch...
Ander vraagje (nu we toch internet tot onze beschikking hebben ¨: De versnellingspook trilt als een dolle. Worden er een beetje gestoord van ondertussen. In zn 4 zetten we hem al vast met een groot elastiek, maar het trillen blijft, ook in zn 3. Zou dit gewoon een kwestie zijn van rubbertje vervangen of kan er meer aan de hand zijn?
Verder gaat ie prima! Vandaag eerste speedsleutelsessie gehad toen op de snelweg ineens de koppeling de geest gaf en schakelen onmogelijk werd. Gelukkig in de buurt van een tankstation waar we in de schaduw konden klussen. Na een uurtje konden we weer op weg. Trokken genoeg bekijks met ons oranje Polleke en alle kampeerspullen op straat. De kinderen zijn trouwens al helemaal geconditioneerd: zodra wij Landrover! roepen gaan op de achterbank braaf alle handjes zwaaien.
Alvast bedankt voor het meedenken!
groeten, Jojanneke & Stijn
www.kidsonthemove.eu
Re: Motor te heet? en ook..
Geplaatst: di 28 aug 2007, 00:37
door erik 110+LW
Onderaan de versnellingspook zit een soort bol/kogel met een groef waar een O-ring in zit, deze zal versleten of weg zijn. Een nieuwe O-ring en het probleem is weg of een elastiek kan ook.
O-ring vervangen; tunneltje eraf schroeven,2 bouten op de bak en 2 kleintjes op het kopp.huis en je pakt de pook met steun en al eraf.
De motor temp zou ik me niet al te druk om maken, wij hebben met onze 2.25D ook écht gek gedaan in Spanje/Pyreneëen en hij heeft ook vaak tegen het rode (of er net in gestaan), maar ze kunnen veel,heel veel hebben.
De elektrische meters moet je ook niet erg op vertrouwen. Ik snap dat jullie geen digitale thermometer bij hebben, maar als je het zou kunnen meten weet je meer.
Bevalt de OZ een beetje? Wij zijn net terug van onze Noordkaap reis en het is heel goed bevallen.
Een hele goede reis verder en als jullie eventueel nog vragen hebben, maar geen internet mag je ook bellen.
Groeten uit Vlissingen,
Erik en Tineke
(Erik 06-45600866)
Re: Motor te heet? en ook..
Geplaatst: di 28 aug 2007, 01:08
door Ex-fietser
Motor in het rode temp gebied is onverstandig doorrijden. Koppakking vindt dat niet leuk. Wat je mischien kan doen is de thermostaat er uit halen. De doorlaatopening wordt dan groter in vergelijking met een openstaande thermostaat. De motor wordt dan mischien iets beter gekoeld. (IK WEET DIT NIET ZEKER.) Dit heeft wel een nadeel. De kans bestaat dat de motor niet meer op bedrijfstemperatuur komt. Dat was bij mij het geval op een dag met redelijk weer (22 graden) en een koelsysteem dat wel goed werkte. Maar zo te horen is het daar wat warmer en komt je systeem koelcapaciteit te kort.
Heb je al gekeken of de lamellen van de radiator niet vol zand en stof zitten. Anders even uitspoelen met een een zachte waterstraal. Niet met een hogedrukreiniger.
Verder slipt je v-snaar niet over de waterpomppully? Het koelwaternivo heb je uiteraard al gecontroleerd. Wat je nog zou kunnen doen is je koelvloeistof vervangen door gewoon water.
De warmte capaciteit van water is groter dan die van koelvloeistof dat voor een deel andere stoffen bevat die een lagere warmtecapaciteit hebben. Deze stoffen zijn wel anticorrossief, smerend, antibevriezend en antischuimend. Bevriezen zal het nu niet, gewoon water schuimt ook niet, corrossie problemen heb je eerder met moderne aluminium blokken en aluminium radiatoren en bij jou is alles van koper en staal. Smerende werking is natuurlijk minder maar je gaat er geen jaren mee rondrijden natuurlijk. Wat mischien nog lastig is eventuele zouten die uit het water en als ketelsteen in je systeem kunnen achter blijven. Maar voor een alleen rit naar huis geloof ik niet dat dat een probleem is. Je kunt natuurlijk gedemineraliseerd, gedestileerd of z.g. accuwater gebruiken. Hiervan is gedestileerd het schoonste. Maar pas op!! dit water is mild agressief. Doordat alle zouten er uit zijn gehaald zal alles hierin dus heel makkelijk oplossen. Alle aanwezige ketelsteen in je koelsysteem lost dus op. Je motor wordt dus heel schoon. Maar alle eventuele bijna maar met ketelsteen en vuil dichtgeslipte lekken kunnen daardoor ook juist opengaan. Met lekkage tot gevolg. Met moderne motoren met alu onderdelen is dit ook af te raden denk ik. Aluminium lost ook enigsinds op.
Ik zou proberen met gewoon schoon water (mischien gekookt om het enigsinds te ontharden) thuis te komen en hem thuis een paar wisselbaden met koelsysteem cleaner en gedestileerd water geven om alle prut er uit te halen. Eventuele bijna lekkages komen er dan ook uit.
Voor africa zou ik opzoek gaan naar een tropen radiator en een carterolie koeler en een 6 blads koelvin zoals je die op een militaire s3 vindt.
Het rammelen van de v-pook is normaal. Ik heb net een nieuwe v-bak en die rammelt ook een beetje. Mijn oude rammelde oorverdovend. Vervangen van de veertjes op de pook zal enigsinds helpen en de o-ring die om de kogel van de pook zit is bijna altijd weg of kapot. Die o-ring heeft heel veel effect. Verder wil de kogel in plaats van een bol door slijtage wel is in een kubus veranderen met als gevolg speling en rammelen.
Je rode pook kan ook rammelen en daar zit in zijkant van de kogel een soort verend metalen lipje dat ook altijd met de muziek mee is. Met deze dingen kun je het gerammel een heel eind weg krijgen. Als laatste blijft een groot post elastiek nodig. Ik heb dat elastiek nu alleen nodig in zijn vier als ik topsnelheid rijd (100 dus) en de helling af ga.
Heel veel succes met de thuisrit.
Arnold.
Re: Motor te heet? en ook..
Geplaatst: di 28 aug 2007, 09:19
door Wiecher
Berg op met een hoog toerental is het beste, dus 40km in z,n 2 (en niet meer in je achteruitkijkspiegel kijken) en je komt met een koude motor boven. Groet, Wiecher.
Re: Motor te heet? en ook..
Geplaatst: di 28 aug 2007, 13:42
door Robert W
Kijk ook eens of de lamellen in de radiator wel vast zitten aan de buizen waar de koelvloeistof doorheen loopt. Als deze elkaar niet meer raken (en dat heb ik zelf ook eens gehad) dan koelt het niet meer voldoende. In eerste instantie zal je radiator er goed uitzien dus laat je niet misleiden.
De versnellingspookbol flink invetten helpt ook nog wel eens (een tijdje).
Re: Motor te heet? en ook..
Geplaatst: di 28 aug 2007, 15:34
door bob
Thermostaat eruit halen kan ook prima en is binnen 10 minuten gedaan. Is het doorstromingsgat veel groter waardoor het dus makkelijker gaat.
Re: Motor te heet? en ook..
Geplaatst: di 28 aug 2007, 18:54
door Wiecher
Kijk wat uit met gevolg bestrijding ipv het probleem aan pakken zeker als de reis zo lang is. Jojanneke en Stijn succes met jullie mooie onderneming. Groet, Wiecher.
Re: Motor te heet? en ook..
Geplaatst: di 28 aug 2007, 21:52
door stijn
vandaag was het dan zover!!!!
na een tijdje in de bergen hebben gereden een kokende motor.
bergop lekker 35 graden even picknicken!!
ondertussen de de boel laten afkoelen de thermosstaat eruit gehaald en met vers water de boel weer opgetopt.
verder ging het prima .
maar ik vraag me toch af waar het probleem vandaan komt. er zit een nieuwe 4 core radiateurin! ik heb voor het vertrek een koelwaterprobleem gehad en toen ¨bars leak¨ gebruikt.
na twee dagen rond gereden lekte hij nog. ik heb toen de koppakking aangetrokken ¨composiet¨en sinds toen lekte hij geen koelwater meer.
maar nu schijn je een composiet pakking niet te kunnen natrekken.
ook heb ik de olie vervangen door 20w50 minerale olie en ook is het roken vannaf toen meer geworden.vandaag bergop in zijn 3 veel zwarte rook is dit normaal? en ik hoor een tik in de motor. Je wordt wel een beetje paranoia met zo´n landrover. Ik zit er over te denken om de koppakking te vervangen ik heb de kleppen overigens al wel gesteld maar zou het met de koppakking te maken kunnen hebben? ik heb niet echt witte rook kom nog steeds aan de 90 km wel een hoog olie verbruik ook een beetje carterduk.
kortom is het verstandig om de koppakking te gaan vervangen en de kleppen nog eens goed te bekijkenen ik zal ook eens de met de pomp timing gaan spelen.
voor de reis zijn de verstuivers gecontroleerd.
als er nog mensen zijn met goede ideeen dan zijn die van harte welkom.
verder gaat het goed hoor !!
groeten,
Stijn
www.kidsonthemove.eu
Re: Motor te heet? en ook..
Geplaatst: wo 29 aug 2007, 00:13
door Robert
Ik zou zeker eerst de thermostaat controleren, anders kan je koppakking blijven vervangen... Als de motor op temperatuur is moet je de koelvloeistof door de bovenbak van de radiateur zien stromen. Je kan de thermostaat er ook uithalen en in een pannetje water op het vuur zetten. Je moet dan de klep in de thermostaat na een tijdje geleidelijk open zien gaan tot pakweg een 8mm ( het mooiste is natuurlijk om dat met een temperatuurmeter te doen, maar die zal je wel niet bij je hebben.
Mocht de thermostaat defect zijn, kan je het beste de klep uit de thermostaat halen of anders de thermostaat er uit halen. Dit laatste kan bij sommige auto's echter in een enkel geval ook tot oververhitting lijden; ik heb er geen ervaring met landrovers mee.
Re: Motor te heet? en ook..
Geplaatst: wo 29 aug 2007, 01:31
door Henk Bossinade
Robert,goed dat je het laatste punt even aanhaald!Als men de thermostaat klakkeloos verwijderd,kan de koelvloeistof "te snel" gaan circuleren,waardoor minder warmteoverdracht plaats vindt en dus oververhitting.De thermostaat fungeert bij bepaalde typen motoren dan als een soort smoring.Echter schijnen de 4 cyl. Series motoren hier tegen te kunnen.Wat ook verstandig is ,om ook de nwe.thermostaat voor inbouw eerst te testen in het pannetje water met thermometer,evt. tesamen met de oude ter vergelijking.Ik heb meegemaakt dat meerdere fabrieknwe. ,orginele(V8) te laat opengingen.82 C thermostaten die pas tussen de 91 C en 97 C levenverschijnelen begonnen te vertonen!(hier vertel ik TZT nog wel eens iets over op het prikbord)En verder;Stijn en familie,veel succes met jullie reis! Vr gr Henk B.
Re: Motor te heet? en ook..
Geplaatst: wo 29 aug 2007, 03:35
door Ex-fietser
Composiet koppakking moet je inderdaad niet aantrekken. Bij mij lekte een net verse koppakking ook. Maar hij lekte naar buiten toe. Dus niet naar het carter (via de klepstoters) of de cilinders. Dit lekken was zo weinig dat je het niet merkte in je koelvloeistofnivo. Dit terwijl ik hem wel op de goede manier met het juiste moment had aangetrokken. Achteraf bleek dat te komen doordat ik de kopboutgaten niet goed had schoongemaakt. De bouten waren met het juiste moment vastgedraait in het vuil maar trokken niet voldoende aan de kop.
Ik heb toen de koppakking vervangen en eerst een tap door de boutgaten gehaald. Daar kwam toen verbazend veel vuil mee naar buiten.
Ik denk dat het inderdaad verstandig is om de pakking te vervangen.
Met mijn toen niet goed aangedraaide koppakking had ik op het laatst ook iets vreemds. Het was dat ik naar huis reed van de hollandse waterlinieroute. Toen had ik opeens veel meer power. Ik kon zelfs allerlei auto's inhalen met mijn dieseltje. Ik had nog nooit hard gereden met dat ding. Het ging als de brandweer. Ik keek toen in mijn spiegel en zag toen voor het eerst witte rook.
Hij lekte dus wat water in de cilinders nadat de motor de hele dag had gedraait en goed warm was. Dat water koelde waarschijnlijk iets waardoor het mensgel iets gunstiger werd en zorgde ook doordat water niet samendrukbaar is voor een iets hogere compressie. In het kort gezegt gaf het meer vermogen.
Bij mij bleef de temperatuur toen goed maar ik me voorstellen dat bij iets meer of juist minder water de temperatuur wel wordt beinvloed.
Ik heb het vermoeden dat een goede koppakking je probleem al een heel eind verhelpt. En antilek spul in je koelsysteem alleen als er echt geen andere oplossing is en anders nooit doen. Het is een middel dat lekkages verstopt kan dus ook andere dingen kan verstoppen. Ik denk dat het een goed idee is om je systeem thuis goed te spoelen gewoon de tuinslang er op om alle ketelsteen en de resten ¨bars leak¨ er uit te krijgen.
Thuis zou ik de waterpomp loshalen en kijken of de fin niet versleten is. Verder moet je het water in de radiator zien stromen als die warm is.
Maakt het veel verschil nu je zonder thermostaat rijdt?
succes,
Arnold.
Re: Motor te heet? en ook..
Geplaatst: wo 29 aug 2007, 14:38
door bob
De vinnen van de pomp zijn waarschijnlijk versleten waardoor er slecht rond word gepompt met de tehermostaat erin ( te veel weerstand ). haal deze eruit en het gaat prima.
Re: Motor te heet? en ook..
Geplaatst: wo 29 aug 2007, 20:49
door Dennis101
Dit is trouwens een mooi voorbeeld waarom tegenwoordig hoekverdraaiing wordt toegepast bij delicate zaken zoals cilinderkoppen. Met hoekverdraaiing heeft de toestand van de schroefdraad (wel/geen smering of vervuiling) veel minder invloed op de uiteindelijke trek in de boutverbindingen.
Dennis B.