Pagina 1 van 1

Borstels in startmotor, beginnersvraag

Geplaatst: zo 26 aug 2007, 23:43
door JohanL
De laatste tijd had Clarence wat moeite met starten.
Bij het starten draaide de startmotor in het begin normaal maar al snel merkte je dat hij moeite had om te draaien. Gelukkig starte de motor dan vaak al.
Gisteren draaide de startmotor al snel heel traag waardoor de motor niet kon aanslaan.
Vanmorgen de startmotor er dus maar onderuit gehaald en nagekeken.
Aangezien er bij een startmotor altijd gesproken wordt over controle van de borstels, verwachte ik dus "borstels" te vinden in de startmotor.
Borstels in de term van iets met haren, koperen haren ofzo.
Daar waar volgens de onderhoudsboeken en Haynes borstels moeten zitten vind ik 4 blokjes zonder de verwachte haren.
Er zitten gewoon helemaal gaan haren aan.
In de verschillende handboeken kan ik nergens een plaatje vinden van de borstels in close-up. Je ziet altijd een blokje zoals die er bij mij ook in zitten, dus zonder haren.
In het reparatiehandboek staat dat de borstels vervangen moeten worden als ze versleten zijn tot en lengte van 9,5 mm, ik heb de blokjes nog niet opgemeten, maar die zijn ongeveer wel deze lengte.

Zijn mijn borstels nu helemaal versleten en zie ik dus geen haren meer, of heb ik de term borstels iets te letterlijk genomen?
(De startmotor draait trouwens gewoon als ik hem in de bankschroef zet en er via een accu spanning op zet, hij doet het dus wel.)

Gr. JohanL
88" series IIa
<a href="[landrover.smoelenpagina.nl] JohanL - Clarence</a>

Re: Borstels in startmotor, beginnersvraag

Geplaatst: zo 26 aug 2007, 23:51
door Dennis101
Je hebt de term borstels iets te letterlijk genomen.
De volledige naam van dit onderdeel is koolborstel.
De koolborstel bestaat uit een blok(je) wat voornamellijk uit koolstof bestaat, waar meestal een soepele draad (litze) in zit gegoten die voor de electrische aansluiting zorgt.

Dennis B.

Re: Borstels in startmotor, beginnersvraag

Geplaatst: ma 27 aug 2007, 00:02
door JohanL
Dennis,

Zat net wat te googlen en kwam toen al wat andere plaatsjes tegen en zag dat ik de term borstels inderdaad te letterlijk heb genomen.
Morgen maar even goed meten hoelang de borstels nog zijn. of ze niet te veel gesleten zijn.

Gr. JohanL
88" series IIa
<a href="[landrover.smoelenpagina.nl] JohanL - Clarence</a>

Re: Borstels in startmotor, beginnersvraag

Geplaatst: ma 27 aug 2007, 00:16
door Dennis101
Behalve de lengte van de borstels is ook de juiste veerdruk waarmee ze op de collector gedrukt worden belangrijk. Kijk ook goed of de borstels vrij kunnen schuiven in de borstelhouders. De veerdruk is te vinden in de werkplaatshandboeken.

Heb je trouwens al gekeken of de massakabel van de (start)motor naar het chassis nog goed contact maakt, evenals de massakabel van de accu naar het chassis? Een slecht contact in een van deze verbindingen veroorzaakt ook regelmatig dezelfde verschijnselen.

Dennis B.

Re: Borstels in startmotor, beginnersvraag

Geplaatst: ma 27 aug 2007, 00:19
door JohanL
Dennis,

Dat van die massakabel was mee al opgevallen, er zit namelijk helemaal geen massakabel.
In het reparatiehandboek zag ik die staan, maar bij mij zit er geen. Dat stond dus al op het boodschappen lijstje.

Gr. JohanL
88" series IIa
<a href="[landrover.smoelenpagina.nl] JohanL - Clarence</a>

Re: Borstels in startmotor, beginnersvraag

Geplaatst: ma 27 aug 2007, 00:26
door Ex-fietser
De borstels zijn inderdaad koolstof (of grafiet) blokjes zonder haren. Als die blokjes nog voldoende lengte hebben hoef je ze niet te vervangen. Als het goed is moeten ze met een veer tegen een soort koperen ring op het anker aan drukken. Die ring wordt ook wel collector genoemd en bestaat eigenlijk uit een ring koperen lamellen. Zorg dat de borstels makkelijk door de veer bewogen kunnen worden en soepel tegen de collector aandrukken. Dus goed schoonmaken. Gebruik geen vet of smeermiddel om te zorgen dat ze soepel lopen. Dat geeft contactproblemen. De collector zelf kun je schoonmaken met een beetje spirtus en een lapje. Doe dit heel voorzichtig. Een beschadigde collector vreet in no time je borstels op. Een nieuwe of gereviseerde startmotor is dan de oplossing.

Jouw probleem heeft denk ik eerder te maken met slechte verbindingen tussen starmotor en accu. Maak eens alle (dikke) kabels van de accu en de startmotor los en daarna schoon. Daarna een beetje vaseline op de verbindingen en vastzetten. Controleer ook de aardverbinding tussen het motorblok en het chassis van de wagen.
En natuurlijk de kabel tussen de min van de accu en het chassis.

Je start relais kan nog een probleem maken. Maar nu je toch alles open hebt kun je dat ook openmaken en kijken hoe de staat is van de contactpunten.

Tenslotte blijft als laatste de accu zelf over. Als die niet goed is kun je ook zo'n probleem hebben.

Als tijdens het starten de de spanning op de startmotor net zoveel zakt als de spanning op de de accu dan is de accu het probleem. Blijft de spanning op de accu hoog en zakt de spanning op de startmotor tijdens het starten dan is er een probleem in de contacten en kabels. Dit kun je testen met twee voltmeters.

Harige borstels (met koperdraad dan) bestaan overigens wel maar voor andere toepassingen. Zo gek is je idee dus niet.

Arnold.

Re: Borstels in startmotor, beginnersvraag

Geplaatst: ma 27 aug 2007, 00:29
door Ex-fietser

Het is niet eerlijk. Jullie typen allemaal sneller dan ik.

Arnold.