Pagina 1 van 1
bouten en moeren conserveren
Geplaatst: ma 30 mar 2009, 22:38
door eelco
beste mensen,
onze trekhaak is eraf om te stalen en te schilderen, maar wat doen we met de bouten en de moeren? ze zijn nog goed bruikbaar maar zien er goed roestig uit. ik heb ooit in het verleden eens iemand horen vertellen dat je ook bouten en moeren kan conserveren tegen roest maar ben ik vergeten. Heeft iemand een idee behalve nieuwe kopen?
groet eelco
Re: bouten en moeren conserveren
Geplaatst: ma 30 mar 2009, 23:28
door Jan Herman
Dag,
Gewoon in de balistol spuiten. Let wel op dat als je daarna loctite wilt gebruiken je de draad even moet ontvetten
Re: bouten en moeren conserveren
Geplaatst: di 31 mar 2009, 00:15
door neef Henk
Sheradiseren
Groeten neef Henk
Re: bouten en moeren conserveren
Geplaatst: di 31 mar 2009, 01:01
door Leendert
Inderdaad Sherardiseren, toeval wil dat het enige bedrijf in nederland (voor zo ver ik weet) in mijn woonplaats zit, Helmond.
Voor een emmer met bouten, moeren en diverse koste vorig jaar ongeveer € 50,-
(dit heb ik al velemalen gedaan bij diverse restauraties)
Re: bouten en moeren conserveren
Geplaatst: di 31 mar 2009, 01:17
door R. Brandon
Henk & Leendert
Wat is Sherardiseren?? Is dit een soort verzinken (metaal coating) met een minimale laagdikte waardoor bouten en moeren nog wel passen?
gr. Richard.
Re: bouten en moeren conserveren
Geplaatst: di 31 mar 2009, 01:50
door Leendert
Dit is inderdaat een verzink methode
Het te verzinken materiaal gaat in een trommel-kist afgevuld met zand in zink poeder. Hierna gaat het in een oven, waar de trommel-kist ronddraaid en verhit wordt naar 400 graden het zink poeder hecht zich dan aan het ijzer.
Doordat er van te voren een berekening gemaakt wordt van det te verzinken oppervlakte en de gewenste laag dikte voegt men precies genoeg zink poeder toe.
Dit is opzich zelf een vrij naukurig te kontroleren proces.
Electrolitich verzinkte boutjes en moeren bij bv de Gamma hebben een zink laag van 15 mu en in de moeren zit dan bijna niets vanwegen de gebuikte techniek.
Bij sherardiseren van bouten en moeren is de gewenste laagdikte 30 mu, dan loopt de draad nog prima en veel belangrijker overaal zit evenveel zink.
Deze methode werd door Land Rover tijdens de series I, II en IIA gebruikt.
bij het restaureren van mijn Series I (1955) heb ik bijna alle bouten en moeren normaal los kunen krijgen en na een nieuwe behandeling weer hergebruikt.
Bij een serie III lukt het vaak veel minder goed om de zaak na 30 jaar los te krijgen.
Re: bouten en moeren conserveren
Geplaatst: di 31 mar 2009, 02:21
door R. Brandon
dankje Leendert, weer wat geleerd.
Re: bouten en moeren conserveren
Geplaatst: di 31 mar 2009, 10:47
door pjotr
Vraagje: hoe zit het vervolgens met de treksterkte van de bouten? Verandert het staal niet bij zulke hoge temperaturen waardoor een oorspronkelijke 8.8 een 4.6 bout wordt?
Ik snap dat sommige originele engelse maten moeilijk verkrijgbaar zijn en dit een oplossing lijkt.
Ben benieuwd naar je antwoord.
Groeten Pieter
Re: bouten en moeren conserveren
Geplaatst: di 31 mar 2009, 14:00
door Leendert
Dit weet ik niet zeker, maar het opwarmen en afkoelen gaat op rustige wijzen,
het proces duurt ook ongeveer 8 uur. Verder denk ik dat de temperatuur niet hoog genoeg is voor het veranderen van treksterkte.
Veer bouten BV draai ik vast met een slagmoersleutel op perslucht, en dan zovast als hij kan, is bij mij nog nooit verkeert gegaan. De meeste bouten en ander klein materiaal wat ik heb laten doen waren al eens geserardiseert.
Bij dit bedrijf laad ik het doen
[www.sherart.nl]
Re: bouten en moeren conserveren
Geplaatst: di 31 mar 2009, 20:12
door eelco
leendert, hartelijke dank voor de informatie, precies wat in nodig heb
bedankt
groet eelco