Pagina 1 van 1

waar op letten bij aankoop 110

Geplaatst: zo 26 aug 2007, 13:09
door dan
hallo,

Ik verkoop mijn jeep cj 7 uit 1978 en ga voor een 110 grijs kenteken kijken.

Wat zijn de punten waar je op moet letten bij aankoop, ik heb nog geen keuze gemaakt voor een diesel of V8.
Wat mij opviel is dat er al vaak reparaties hgedaan zijn aan het chassis bij bouwjaren van 1984-1989. Is het chassis een zwak punt?

gr Dan

Re: waar op letten bij aankoop 110

Geplaatst: zo 26 aug 2007, 14:47
door Marco (Outback Africa)
Chassis en schutbord zijn van ijzer en roesten bij alle jaren. Een achterste chassisbalk vervangen is vrij eenvoudig maar als er overal gelast is dan is het chassis gewoon rot. ga voor een 200tdi/300tdi of 110 op LPG. Gr. Marco.

Re: waar op letten bij aankoop 110

Geplaatst: zo 26 aug 2007, 15:06
door Ex-fietser
Valt volgens mij wel mee. Wat altijd een probleem is, is de achterbalk. Die rot bijna altijd weg door het vuil dat aan, in en op blijft hangen. Hier hebben trouwens meerdere merken tereinwagens last van. Chassis reparaties zijn niet heel lastig overigens. Wat wel lastig is, is een rot schutboard. Dat is iets om op te letten. Achterbalken en chassisbalken zijn te overzien. Als je wagen vind voor een goede prijs maar met een beetje werk aan het chassis is het mischien de moeite waard.
De carrosserie is van aluminium en op af en toe een pot verf na dan heb je daar eigenlijk geen omkijken na.

Let bij een stawag op de deursteilen en de achterportieren zelf. Die zijn duur.

Wat motor betreft zou ik kiezen voor een 2,25 of een 2,5 NA of anders een 200 of 300 TDI. Deze motoren zijn heel betrouwbaar en rijden goed. Ze zijn redelijk zuinig 1:10 moet haalbaar zijn.
De 6 pitter benzine is gevoelig voor slecht onderhoud en niet bepaald zuinig. Hij schijnt wel geweldig te rijden. De 8 pitters schijnen heel goed te zijn en te rijden als een beer.

Vanwaar de overstap naar landrover? Ik ben zelf ooit wezen kijken naar een cj7 maar daar van af gestapt wegens de aanschafprijs, brandstofverbruik, wegen- belasting en de toch wel kleine binnenruimte. Om er mee op reis te gaan vond ik hem te klein. Motorisch waren ze wel gaaf. Een hele berg p.k.'s waarmee je de straatklinkers er uit kan schieten. Maar niet echt handig als je een wereld reis wilt maken en elke 300 km naar de pomp moet. Landrover is daarmee vergeleken maar underpowered. Maar met mijn 62 pk en een jeep met een lege tank op sleeptouw kom je met een slakkegangetje wel overal. Ik ben bang dat het wat motor- vermogen betreft toch wel wennen wordt. Of je moet voor de v-8 of de 300 tdi gaan.

Zelf heb ik een 109 uit 76 en daar is sinds een paar maanden de achterbalk en een outtrigger vervangen. Verder is het nog hard. Ik dacht dat het chassis van een 110 vergelijkbaar was als dat van de 109 wat roest betreft enzo. Maar er komen wel berichtjes van 110 eiegnaars die je het beter kunnen vertellen.

Klopt het dat bij jeeps de chassisbalken aan de onderzijde open u profielen zijn? Ik heb dit wel eens gehoord maar weet niet of dat inderdaad waar is. Op zich zou dat wel mooi zijn want heb je nooit last van een chassis dat vol met prut komt te zitten. Bij landrover zijn het dus dichte vierkante balken.

Arnold.

Re: waar op letten bij aankoop 110

Geplaatst: zo 26 aug 2007, 15:33
door dan

De jeep cj 7 staat in mijn garage en ik heb die ruimte zakelijk nodig.
Ik wil de cj 7 niet op straat zetten vandaar dat ik kijk voor een landrover die wel buiten kan staan.
Het chassis van de cj 7 is ook een koker tenzij je een model tot begin jaren 70 hebt dat waren u balken.
Ja het vermogen is wel anders maar dat is geen probleem voor me.

gr Dan

Re: waar op letten bij aankoop 110

Geplaatst: zo 26 aug 2007, 20:13
door jbc
Vandaag nog een mooie CJ 8 gezien in gesloten uitvoering met achterbanken en gastank achter de voorbank, plaats genoeg, maar vindt er maar eens eentje....

Re: waar op letten bij aankoop 110

Geplaatst: zo 26 aug 2007, 20:48
door dan
hoi,

Mijn cj 7 is te koop, belastingvrij 1978, gas moet je dan nog inbouwen

gr Dan

Re: waar op letten bij aankoop 110

Geplaatst: ma 27 aug 2007, 10:48
door Robert W
"De 6 pitter benzine is gevoelig voor slecht onderhoud en niet bepaald zuinig"

Komt volgens mij niet voor, een 6-cilinder 110.