Pagina 1 van 1

Minerale olie vs. synthetische olie

Geplaatst: ma 20 aug 2007, 00:25
door Ernst
Hoi daar!
Klopt het dat synthetische olie de pest is voor klepsteelrubbers van de oude 2,25 en 2,5 motorblokken? Die olie heb ik er bij mijn blok ingegooid en nu heb ik de poppen aan het dansen (genant veeeeel rook en extreem olieverbruik, alle olie wordt er langs de klepstelen uit gegooid of zoiets).
Mag je dan alleen maar simpele ouderwetse minerale olie voor deze blokken gebruiken?
Alle suggesties welkom, waarvoor dank!
Groet, Ernst.

Re: Minerale olie vs. synthetische olie

Geplaatst: ma 20 aug 2007, 00:27
door LimaWhiskey
mineraal !!

Andries

Re: Minerale olie vs. synthetische olie

Geplaatst: ma 20 aug 2007, 01:00
door Pepé le Pew
Zou best kunnen.
Ik rij al 6 jaar met Shell Helix(half-syntheet) in Pepé(2,5D) zonder problemen.
Blok loopt nog als een zonnetje en gebruikt weinig olie.
Gr Eric.

--> mod_embed_images_loadimage('620ab1ee4aae10fa9a0ed356ea273769', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto%3DPDZCVM86', 'http://www.mijnalbum.nl/MiniFoto=PDZCVM86', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto%3DPDZCVM86', '', 6361013, 600, 600, 'Loading image ...', false);
--> mod_embed_images_loadimage('430fa02ada866713797790ecdb2dad13', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto%3DJR4NBGBE', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto=JR4NBGBE', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto%3DJR4NBGBE', '', 6361013, 600, 600, 'Loading image ...', false);

<a href="[landrover.smoelenpagina.nl]€-le-pew/6223.html"> Eric's Smoel </a>

Re: Minerale olie vs. synthetische olie

Geplaatst: ma 20 aug 2007, 01:46
door Andrew V8 RRC
als een motor een leven lang op een bepaalde motor olie heeft gedraaid (mineraal) (semi-synthet) dan zal ineens een vol-synthet olie je keeringen en klepsteel rubbers doen versoepelen ,gevolig hevig olie verbruik/lekkage.

maar als je een motor voledig hebt gereviseert dan kun je vanaf dag een een vol-syntheet gebruiken (heb ik ook gedaan) en dan krijg je nergens last van.

dit alles heeft te maaken met de "dope's"die gebruikt worden in de diversen olieën
smeering,koeling, vuiltransport,rubberbeveiligers,etc,etc

ik denk dat je als eerste zou moeten probeeren of met mineraale olie het verbruik weer verhelpt zo niet dan zul je toch kleprubbers moten gaan verwisselen lijkt me.

groet Andrew

Re: Minerale olie vs. synthetische olie

Geplaatst: di 21 aug 2007, 02:57
door bart
In oude dieseltjes met weinig vermogen heeft het geen zin om synthetische olie te gebruiken, moderne diesels die 2 tot 3 x zoveel vermogen leveren en die met andere toleranties zijn gebouwd is het wat anders.
Ik rij een 300 tdi waar ik eerst 10W40 in deed, toen verbruikte de motor iest of wat olie, nu rijdt ik 10.000 km met minerale 15W40 en totaal geen oliegebruik. Motor heeft 376.000 km gereden.

Re: Minerale olie vs. synthetische olie

Geplaatst: di 21 aug 2007, 14:56
door peter z
kleine mee gever
als je van dag een met synt.olie begint loop je grote kans dat de diverse onderdelen niet goed op elkaar inslijten met als gevolg een leven lang verhoogt olie verbruik en eerdere kans op het kapot gaan van de motor.
aangeraden word daarom ook om met inloop olie de eerste 10.000 km te rijden en dan pas synt olie
hoewel bij de nieuwste motoren de passingen al erg goed zijn zou ik mij toch aan het inloop schema houden
peter z