2 vragen

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
willem

2 vragen

Bericht door willem »

hallo prikkers
ik heb een 109 ex mil uit 1980 nou doet mijn ruiten sproeier het niet
maar ik moet voor de apk kan hij er op afgekeurd worden
volgende vraag is het erg in gewikeld voor iemand die er geen verstand van heeft om zelf je kleppen te stellen
groetjes willem
harro

Re: 2 vragen

Bericht door harro »

Lastige vragen om via de mail 'ff' op te lossen...

Ruitensproeier is een kwestie van storingzoeken...

doet het pompje het als je de sproeier bediend? (ja = geen elektrisch probleem, nee = misschien elektrisch probleem)
Als het pompje wel draait, zuigt 'ie ook water aan? (tijdje geleden meegemaakt bij een auto de draadjes verkeerd-om aangesloten waren en het pomje dus de verkeerde kant op draaide)
Als 'ie wel aanzuigt zit er dus ergens iets verstopt?
Als het pomje niet draait, meet je spanning op de stekkers?
enz, enz

Kleppen stellen is niet moeilijk (ik heb net vorige week een instant-cursus kleppen stellen van Niels gehad :-)
maar er zijn wel een aantal dingen belangrijk, ik denk dat het prettiger is er de eerste keer even iemand bij te halen die het trucje kent... en zorg voor goed gereedschap (voelermaten enz.) en een werkplaats-handboek...

harro
Nardo

Bericht door Nardo »

Willem,

Als je pompje stuk is heb ik volgens mij nog ergens een nieuwe liggen.
Laat maar weten als dat het geval is, dan ga ik van het weekend even zoeken.

Groeten Nardo
Laurens - Larochunky

Bericht door Laurens - Larochunky »

[www.rdw.nl]- DC432A64CEBB/0/2_B_0823b.pdf

pagina 12;

bedrijfswagens na 1997 verplicht, daarvoor niet.
personenwagens trouwens wel vanaf '71 ofzo, maar dat heb ik even niet opgezocht...

Wel is het zo dat wat erop zit moet werken. Dus als je grijs rijdt; weghalen of repareren.

correct me if i'm wrong...

succes!
bob

Bericht door bob »

Geen probleem voor een beginner.
Heb het ook pas gedaan.
Even de prikkers CD erbij en een voelermaat en gaan.
Stumpertje S III 2,25 D

Bericht door Stumpertje S III 2,25 D »

als de pomp het doet en er lijkt niks verstopt te zijn kan je "non return valve" ook nog kapot zijn. Das een hele dure naam voor een plastic flapje van een euro wat onder je pomp zit en het terugstromen van vloeistof voorkomt. Als die open blijft duurt het ook heel lang voor er vloeistof uit de sproeiers komt.

Kleppen stellen is niet moeilijk: ff voorbereiden: voelermaatjes, klepdekselpakking, ev hulpje om de motor rond te draaien, of wat ruimte voor en achter de auto om te duwen en met een werkplaatsboek rustig aan de slag. Let even goed op de nummering van de cylinders en kleppen, de rest spreekt voor zich. Kost je een uurtje en dat is het weer gepiept, met veel voldoening als het lukt (en dat is eigenlijk altijd)
fred101

Bericht door fred101 »

Je vroeg er zelf om, wrong :-)

Als het erop zit hoeft het daarom nog niet te werken. Die discussie heb ik over een sproeier gehad op een S2a en de rdw man gaf me gelijk.
Was een geel kenteken uit 1970. Deze hoeft geen sproeier te hebben. De mijne heeft ze wel maar het orginele rubber pompje was defect en ik wilde het alleen repareren met een orgineel pompje wat ik nog niet had. De garage zei: als het er op zit moet het werken maar mijn antwoord was: Jij weet niet of het werkt want het is geen keurings-eis. Jij hoort er dus niet naar te kijken en weet daarom niet of het werkt. De rdw gaf me gelijk.

Fred
Arie SIII88Ducktarie

Bericht door Arie SIII88Ducktarie »

Geheel gelijk .

Naar de aansluiting van mijn mistachterlicht kijken ze ook nooit

Arie
Plaats reactie