koppeling cilinders vervangen

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Tullamore

koppeling cilinders vervangen

Bericht door Tullamore »

Goedemorgen,

Ik heb een aantal vraagjes over het vervangen van de master en slave cilinders van de koppeling van een 109 ex-leger.

Er is geconstateerd dat in ieder geval de master cilinder lekkage heeft en nu wil ik eigenlijk maar meteen het hele zwikkie vervangen (master, slave en leiding). Om de prijs hoef ik het niet te laten. Zijn er nog valkuilen waar ik op moet letten? Het 2e echelon laat volgens mij erg duidelijk zien hoe het moet.

Zijn de civiele en militaire uitvoeringen van deze cilinders eigenlijk hetzelfde? En er gaat gewoon Dot 3 vloeistof in toch?

Alvast bedankt!

Met de groeten uit Gaydon.
Tullamore

Re: koppeling cilinders vervangen

Bericht door Tullamore »

Oh ja en nog iets. Hoeveel vloeistof gaat er in het systeem?
Willem

Bericht door Willem »

Geen echte valkuilen te verwachten.
Als je het hele koppelings pedaal er uithaalt nadat je eerst de leiding hebt los gedraaid.
Het is beetje geklooi maar te doen hoeveel heid olie schat ik op nog geen 1/4 liter de inhoud van het potje en dan nog een beetje ofzo
Wel even goed ontluchten en tijdens het onluchten wel je potje blijven vullen.
Suk6
The Iron Nurse

Bericht door The Iron Nurse »

Yep... DOT 3 anders kun je alles wat een rubbergehalte heeft vervangen. De rest spreekt voor zich zoals je al omschreef...

De tegenwoordige ”oorlogsbakken” REO's ed worden al ruim voorzien met nieuwe rem/koppelingsleidingen op basis van syntetische vloeistoffen. Scheelt behoorlijk in het afstellen v.w .de jaarlijkse/tweejaarlijkse APK. Maar je moet wel alle leidingen vervangen. Maar zover ben ik zelf ik niet, maar mijn mede Groene Rijders zijn er echt bewust mee bezig...

Gilbert
Ex-fietser

Bericht door Ex-fietser »

Yep Dot drie is het beste. Let je op dat er ergens in de koppelingsleiding ook een stukje slang zit. Verder kan er niet zoveel fout gaan dacht ik .

Arnold.
Tullamore

Bericht door Tullamore »

Ik wil meteen alle leidingen vervangen die gevoelig zijn voor lekkage. Ik weet niet precies hoe het systeem in elkaar zit, maar ik dacht dat er maar 1 leiding was?
We kregen trouwens van een leverancier te horen dat er DOT4 in moest?? Hoe zit dat? Als je het hele zwikkie vervangt kan je dan overstappen op andere vloeistof ofzo?
martijn

Bericht door martijn »

eerst de hoofdcil ontluchten en vervolgens onder cilinder
kan je eventueel met easybleat doen dat is een plasticfles die je aansluit op d je ventiel wel eerst de druk minimaliseren en er voor zorgen dat er ALTIJD genoeg rem olie in de fles zit ,met dit systeem kan je het alleen doen .
maak na het ontluchten wel DIRECT je chassis en andere delen waar rem olie op gelekt heeft GOED schoon anders kan het wel eens zo zijn dat je een blank chassis krijgt toch sonden

sterkte martijn
Plaats reactie