Pagina 1 van 1
temperatuur 2.25 benzineblok
Geplaatst: za 26 mei 2007, 16:19
door Frans Mien Mesjien
Kan iemand mij vertellen of het klopt dat na een poosje rijden de radiateur van boven lekker warm is en vanonderen bijna niet (de kou is eraf).
De temperatuurmeter gaat al na twee minuten rijden net niet tegen rood aan en gaat ook nauwelijks terug. Ligt het aan de temperatuurzender of aan de meter of moet ik het gaan zoeken richting koelsysteem of waterpomp?
Als er in de onderste slang wordt geknepen zie je het water bewegen bovenin de radiateur. Het koel systeem voelt ook niet warmer dan anders. Het waterniveau is goed.
Re: temperatuur 2.25 benzineblok
Geplaatst: za 26 mei 2007, 16:41
door paulus
vermoedelijk de thermostaat
Re: temperatuur 2.25 benzineblok
Geplaatst: za 26 mei 2007, 16:45
door Ex-fietser
Bij mij was het temperatuur meter op het dashboard. Bij mij wordt de radiator ook alleen van boven warm en van onder bijna niet. Alleen afgelopen weekend tijdens een warme dag na +/- 200 km rijden wordt de radiator helemaal redelijk warm. Als je motor warm is kun je kijken of je doorstroming hebt door de radiatordop er af te draaien. Let wel op want als er druk achterzit kan het water om je oren spuiten en water van 80 a 90 graden geeft fikse brandwonden.
Check alle aansluitingen achter je instrumenten op het dashboard eens. Draai de aansluitingen achterop je meters is los en dan weer vast. Soms heb je hier door corrosie wat contactproblemen. Dat geeft dan ook dit soort verschijnselen.
Bij mij ging de meter ook naar rood.. Ik verdacht toen mijn thermostaat. Die heb ik er toen tijdelijk uitgehaald. Het bleek dat zonder thermostaat het blok niet eens goed op temperatuur komt. De radiator is dan (Na een paar uur stevig rijden) egaal lauw warm. Na het plaatsen van een nieuwe thermostaat weer als vanouds. Alleen de bovenzijde van de radiator warm. Zonder thermostaat ook gezien dat de waterpomp werkt. Bij het losdraaien van de radiatordop spuit het water ongeveer om je oren. Met thermostaat is dit niet zo spectaculair. Dan zie je de koelvloeistof alleen maar stromen. Hieruit blijkt dat de thermostaat het grootste deel van de tijd gewoon dicht is. Af en toe gaat die even open om wat warm water uit de motor te vervangen door koud water uit de radiator. De gewone rijwind koelt het blokje blijkbaar al zoveel dat er niet veel extra's nodig is. De gewone watercirculatie in het blok blijft natuurlijk wel belangrijk om hotspots in het blok te voorkomen. Op koude winterdagen zou je volgens mij wel zonder radiator kunnen. Maar ik ga het niet proberen.
Uiteindelijk bleken het de electrische verbindingen te zijn op het klokkenspel die bij mij problemen gaven..
Arnold.
Re: temperatuur 2.25 benzineblok
Geplaatst: za 26 mei 2007, 16:58
door jarne
Hoi Frans,
In het onderdelen boek staat die 'mystery' schakelaar op de cilinderkop omschreven als de: choke thermostat switch!
Mijn deur floept nog steeds open maar het lijk erop dat ik er nu harder voor moet rijden/stuiteren om dit te laten gebeuren! Vooruitgang dus! hahaha.
Ik ga zo het geld voor de trekhaak overmaken, ik doe dit nog niet via internet dus kan het een paar dagen duren!
Groeten, Jarne.
Re: temperatuur 2.25 benzineblok
Geplaatst: za 26 mei 2007, 16:59
door Frans Mien Mesjien
Thermostaat is nieuw en instrumentarium is schoon, nadat ik alles had schoon gemaakt. Kan denk ik de ouderdom zijn van de meter of de sensor. Ik weet wel dat de auto vanaf 1996 tot vorig jaar heeft stil gestaan, maar niet onder welke omstandigheden. Tijdens de eerste proefrit vorig jaar augustus, bedenk ik net, kwam de meter nauwelijks uit het witte deel en het was toen buiten toch 26 graden.
Ga ik toch de elektriek maar eens langs.
Re: temperatuur 2.25 benzineblok
Geplaatst: za 26 mei 2007, 17:10
door Frans Mien Mesjien
Zou die choke thermostat switch dan een semi-automatische choke aansturen?
Wat je deur betreft is het misschien wel het aanslagblok wat versleten is. Daarvan heb ik er dacht ik nog één liggen. Bekijk dat even en dan hoor ik het wel. Anders kan er een opvulplaatje achter waardoor dat blokje verder naar voren komt te zitten en je deur wat meer grip heeft.
Re: temperatuur 2.25 benzineblok
Geplaatst: za 26 mei 2007, 17:22
door jarne
Er gaat voor mijn choke wel een geel lampje branden maar de schakelaar daarvoor zit dacht ik meer tegen het schutbord en word bediend met het uittrekken van de choke knop. Hmmm toch nog eens even kijken hoe dat nou zit.
Voor mijn deur kijk ik morgen wel even, begin ik gelijk met die trekhaak.
Ik ga zo even naar intratuin om te kijken voor zo'n Amerikaanse sering!
Grt.
Re: temperatuur 2.25 benzineblok
Geplaatst: za 26 mei 2007, 17:24
door paulus
wat ineens stuk kan is de,voltage regulator,
is een regelaar die van 12 volt constant 10 volt maakt.
zit er achter de tellers voor de voeding van de temperatuurmeter en de brandstofmeter.
het is een klein ijzeren doosje met groene draadjes er op
suc6 paul
Re: temperatuur 2.25 benzineblok
Geplaatst: za 26 mei 2007, 17:39
door 88Cees
Het kan zijn dat je de verkeerde termostaat hebt.
De 2 1/4 motor heeft een zogenaamde "skirted thermostat" nodig, letterlijk thermostaat met een rokje.
Dit extra gedeelte is nodig om de bypas af te sluiten als de thermostaat open gaat.
Heb je dit niet dan zal er veel minder water over de radiateur stromen, deze wordt dan niet erg warm maar je motor wel.
Vergelijk het model van je oude en nieuwe thermostaat eens.Gr Cees
Re: temperatuur 2.25 benzineblok
Geplaatst: za 26 mei 2007, 19:53
door Dennis101
Deze schakelaar heeft hier in elk geval niets mee te maken, hij doet alleen mee in het circuit voor het choke controlelampje.
Als de deur steeds ongewild opengaat is vaak de afstelling van de slotvanger niet goed. Mogelijk moet hij wat verder naar buiten of moet de hoogte afgeteld worden. Je zal nu waarschijnlijk ook een vrije slag voelen van de deurklink als de deur dicht is.
Dennis B.
Re: temperatuur 2.25 benzineblok
Geplaatst: za 26 mei 2007, 19:57
door Dennis101
Als het de regelaar zou zijn dan merk je dat ook aan het brandstofniveau op de meter, een half volle tank zou dan plotseling vol staan.
De thermostaat lijkt mij eigelijk ook sterk, want in 2 minuten vanaf een koude start gaat die nog niet open.
Dennis B.
Re: temperatuur 2.25 benzineblok
Geplaatst: za 26 mei 2007, 22:06
door Frans Mien Mesjien
Het zou idd die regelaar kunnen zijn. De brandstofmeter schommelt ook erg onlogisch heen en weer. Hij registreet wel, maar niet betrouwbaar: vol, halfvol, driekwartvol en ga zo maar door. Nu heb ik dat ook gehad met een Citroen C3 (splinternieuw), aftanken en dan van vol ineens naar compleet leeg. Ik dacht even dat er Citroen onderdelen in mijn laro zouden zitten.
Re: temperatuur 2.25 benzineblok
Geplaatst: za 26 mei 2007, 22:07
door Frans Mien Mesjien
Ik heb de goede thermostaat, weet ik zeker. En goed gemonteerd, voorkant naar voren.
Re: temperatuur 2.25 benzineblok
Geplaatst: ma 01 mar 2010, 14:41
door sander
ik heb nog een vraag
heb je een termostaat van 74 graden of 82 graden nodig
ik heb een lightweight met een 2.25 benzineblok
ik hoor graag '
Re: temperatuur 2.25 benzineblok
Geplaatst: ma 01 mar 2010, 18:07
door D&G
Dennis101 Schreef:
> Als de deur steeds ongewild opengaat is vaak de
> afstelling van de slotvanger niet goed. Mogelijk
> moet hij wat verder naar buiten of moet de hoogte
> afgeteld worden. Je zal nu waarschijnlijk ook een
> vrije slag voelen van de deurklink als de deur
> dicht is.
>
> Dennis B.
Ook heel belangrijk is dat de deurvanger 100% recht staat. (tov de deur, niet de B-Stijl, kan schelen )
Gerard
Re: temperatuur 2.25 benzineblok
Geplaatst: ma 01 mar 2010, 18:09
door D&G
Dat scheelt, bij mij werd het totaal niet warm omdat er geen thermostaat in zat. Waarschijnlijk ook een optie af fabriek.
Zit er geen lucht in je watersysteem of een verstopping. Systeem tegenstrooms doorspoelen met een tuinslang en je weet het.
Gerard