Pagina 1 van 1
Valley gasket V8 Thor
Geplaatst: zo 29 mar 2009, 23:17
door ds23man
Ik ben druk bezig mijn valley gasket van mijn Disco II aan het vervangen en het viel me op dat veel bouten behoorlijk los zaten. Is dit een bekend probleem? En zo ja is daar een oplossing voor? Zat zelf te denken aan twee oplossingen: natrekken na 1500 km of loctite schroefdraad borging. Graag jullie input.
Groet Gerhard
Re: Valley gasket V8 Thor
Geplaatst: ma 30 mar 2009, 11:33
door Mario
Gewoon met het juiste moment vastzetten. Loctite is een optie.
Re: Valley gasket V8 Thor
Geplaatst: ma 30 mar 2009, 21:01
door ds23man
Ik lees veel over problemen met deze pakking, op zich is de pakking ok, maar de bouten raken na verloop van tijd los. Dit is bij mij ook het geval na slechts 130.000 km. Dan ga je nadenken over de oorzaak, veel krimp en rek door thermische belasting. Als je kijkt naar cilinderkopbouten, zijn er twee mogelijkheden:
1. conventionele bouten: natrekken na warmdraaien en na meestal 1500km opnieuw natrekken. Techniek bij oudere motoren.
2. Rekbouten: bij montage op rekspanning brengen en niet meer naar omkijken. Na demontage wegdonderen omdat de "rek"niet meer klopt. Moderne techniek.
De bouten van de valley zijn geen rekbouten ( kan niet, zijn tekort). Je zou dan denken dat de fabrikant dan zou adviseren om ze na te trekken. Technisch gezien is dat de beste oplossing, maar veel werk, zeker bij een Thor en daar zit een koper van een nieuwe auto niet op te wachten. Ik denk dat als je deze techniek toepast, zelden nog een lekkende valleygasket tegenkomt.
Is loctite misschien de oplossing, ik zou graag willen weten of iemand dat heeft geprobeerd?
Groet Gerhard