Moeilijke vraag (& issue)!!
-
Gert-Jan
Moeilijke vraag (& issue)!!
Prikkers,
Volgende technische vraag heb ik ivm onbekend probleem. Mijn LR110 heeft sinds kort de rare eigenschap om (af en toe) wanneer er geremd wordt stevig te gaan trillen op het stuur/voorwielen. Ik heb van alles gecontroleerd maar kom er niet uit. APK net gehad (zegt natuurlijk niet veel), remmen geccontroleerd maar zijn/lijken goed (remblokken zijn goed) en er zit (naar het lijkt) niet te veel speling op alle draaibare delen.
Het euvel is niet echt te reproduceren. Het gebeurt maar soms en ook bij verschillende snelheden (100km/h, 60 km/h, etc). Auto trilt totaal niet bij normaal rijden dus het lijkt er op dat het niets met het balanceren van de wielen te maken heeft.
Wie heeft er een idee of dit ook al eens meegemaakt?
groet,
Gert-Jan
Volgende technische vraag heb ik ivm onbekend probleem. Mijn LR110 heeft sinds kort de rare eigenschap om (af en toe) wanneer er geremd wordt stevig te gaan trillen op het stuur/voorwielen. Ik heb van alles gecontroleerd maar kom er niet uit. APK net gehad (zegt natuurlijk niet veel), remmen geccontroleerd maar zijn/lijken goed (remblokken zijn goed) en er zit (naar het lijkt) niet te veel speling op alle draaibare delen.
Het euvel is niet echt te reproduceren. Het gebeurt maar soms en ook bij verschillende snelheden (100km/h, 60 km/h, etc). Auto trilt totaal niet bij normaal rijden dus het lijkt er op dat het niets met het balanceren van de wielen te maken heeft.
Wie heeft er een idee of dit ook al eens meegemaakt?
groet,
Gert-Jan
-
Apke
Re: Moeilijke vraag (& issue)!!
Heb je de remschjven al gecontroleerd? Deze zouden krom getrokken kunnen zijn.
Apke
Apke
-
Stukje Nostalgie
Hoeveel bar staat er op je banden, verwacht namelijk te veel ...
-
Bowy
Klappert je stuur ook? dan ligt het aan de voorspanning van je swivels of speling op diverse onderdelen. Even zoekopdracht op sjimmien oid. En je weet alles.
Cheers bowy
Cheers bowy
-
Kai Wissink of Geerdink
ik rijdt in een land rover 109 series III ex defensie en verzamel dus veel over wat er ooit over deze auto is geschreven.. Zo zegt het het boekje: "DE LAND ROVER IN NEDERLANDSE MILITAIRE DIENST" ook iets over stuurtrillingen. Namelijk de volgende oorzaken/oplossingen:
1 niet originele banden (te groot of te klein)
2 kies de juiste bandenspanning
3 het uitbalanceren van de stuurwielen
4 plaatsen van een stuurdemper
5 het juist afstellen van de voorwiellagers (handvast draaien van de afstelmoer en daarna 1/6 slag terug vervolgens de borgmoer vastzetten, te los gaat meer trillen te vast vertoont slijtage)
mvgr Kai Wissink of Geerdink, Land Rover 109 series III ex defensie (woonplaats enschede (eerste post op dit forum vandaar deze uitleg)
1 niet originele banden (te groot of te klein)
2 kies de juiste bandenspanning
3 het uitbalanceren van de stuurwielen
4 plaatsen van een stuurdemper
5 het juist afstellen van de voorwiellagers (handvast draaien van de afstelmoer en daarna 1/6 slag terug vervolgens de borgmoer vastzetten, te los gaat meer trillen te vast vertoont slijtage)
mvgr Kai Wissink of Geerdink, Land Rover 109 series III ex defensie (woonplaats enschede (eerste post op dit forum vandaar deze uitleg)
-
CamperChris
Weet je zeker dat ook de remcylinders goed zijn? kan het niet zijn dat'aan één kant de cylinders niet soepel lopen en dus niet gelijkmatig naar buiten gaan? waardoor de remblokken ongelijk worden aangedrukt en daan klapperen?
gr, CamperChris
www.opwielen.nl
gr, CamperChris
www.opwielen.nl
-
Jan Aart
Volgens mij zijn idd. je schijven krom maakt het verschil of je hard of zacht remt ?
gr.
Jan Aart
gr.
Jan Aart
-
Niet meer zo Lightweight
Het fenomeen dat jij beschrijft doet zich voor bij normaal rijden, vrijwel niet bij remmen. Gert Jan heeft dit probleem bij remmen.
Kees
Kees
-
Ploertje
Gert-Jan,
Heb je de Panhardstang al gecontroleerd?
Als de bushes hiervan gaar zijn, dan kan dit bij remmen of een hobbel in de weg ook een trilling in het stuur geven.
Te controleren door bijvoorbeeld flink aan de bovenkant van je voorwiel te trekken en te duwen. Alles moet nu soldide aanvoelen, geen speling dus.
Succes,
Richard
Heb je de Panhardstang al gecontroleerd?
Als de bushes hiervan gaar zijn, dan kan dit bij remmen of een hobbel in de weg ook een trilling in het stuur geven.
Te controleren door bijvoorbeeld flink aan de bovenkant van je voorwiel te trekken en te duwen. Alles moet nu soldide aanvoelen, geen speling dus.
Succes,
Richard
-
Gert
Maar dit is wel iets wat bij de apk gecontroleerd word.
Wanneer is de auto voor het laatst voor APK geweest en hoe lang zijn deze symptomen er al ?
Groeten,
Gert
Wanneer is de auto voor het laatst voor APK geweest en hoe lang zijn deze symptomen er al ?
Groeten,
Gert
-
Gert
Oh ik had beter moeten lezen...
Maar toch, bij de APK staan ze bij mijn garage in ieder geval heftig te trekken aan de wielen.
Groeten,
Gert
Maar toch, bij de APK staan ze bij mijn garage in ieder geval heftig te trekken aan de wielen.
Groeten,
Gert
-
Stumpertje S III 2,25 D
Welkom Kai, leuk dat je gelijk mee doet!
Marco
uit Gilze, die al een paar jaartjes hier rondspookt, ook met een ex leger 109
Marco
uit Gilze, die al een paar jaartjes hier rondspookt, ook met een ex leger 109
-
Stumpertje S III 2,25 D
er zijn al heel wat zaken genoemd die te maken hebben met stuur en rem systeem en banden. Een mogelijkheid is ook dat je het in het veersysteem moet zoeken: bevestiging en werking van schokbrekers/dempers/veren zou ik ook zeker even nakijken.
Ook vervuiling met zand of zo in een wiel kan je parten spelen
Succes en laat ook ff weten als je de oorzaak gevonden hebt!
Marco
Ook vervuiling met zand of zo in een wiel kan je parten spelen
Succes en laat ook ff weten als je de oorzaak gevonden hebt!
Marco