Oliepomp ingebouwd en nog wat trucs...
Geplaatst: za 28 mar 2009, 23:11
Bonjour,
Nou, het zit weer en werkt. Zowel de olie- als waterpomp van m'n V8 doen het weer. Ik kreeg nog een aantal tips en die wil ik jullie niet onthouden.
Voor de waterpomp, werk alleen met originele pakkingen. Die zijn reeds voorzien van een siliconen, denk ik, afdichting en zijn lekker dik dus kunnen een hoop oneffenheden opvangen.
De oliepomp was overigens nog in redelijk goeie conditie, 0.10 mm ruimte tussen de tanden en het huis. Hij komt met 0.5 uit de fabriek dus ik ben heel tevreden.
Vanochtend eerst het hulpstuk gemaakt wat Dennis uitlegde. Een stukje rondstaal met een gleuf erin geslepen en een busje er omheen tegen het afglijden van het hulpgereedschap. Dat op een stuk draadstaal m6 gelast en daar was de perfect tool. En 19 pond uitgespaard
Ik heb toch een beetje vaseline gebruikt tussen de tanden en het huis om de pomp te primen. ik durfde het niet alleen aan met het hulpgereedschap met maar één pomphuis pakking.
De pomphuispakking heb ik even een tijdje laten weken in de wd40 zodat hij iets uitzet en beter vervormbaar is als het huis weer gemonteerd wordt. Het pompdeksel zit trouwens vast met waardeloze boutjes. 12 kant boutjes. Zelfs met een passende engelse sleutel kon je merken dat 28 jaar en een beetje roest z'n uitwerking hadden. Hoe hebben ze dat kunnen verzinnen in Sollihull.... Alsof je per ongeluk ooit je pomp er af haalt........
Primen van de pomp met het hulpstuk werkte fantastisch. Verdeler er even af en de boormachine erop. Ik heb het oliefilter er express even afgelaten omdat ik al die vaseline niet in m'n oliefilter wou. Een opvangbak onder het voordiff vangt alle prut mooi op.
Daarna het filter erop en doorprimen. Het handboek zegt dat je een kleppendeksel moet verwijderen om te checken of je een oliestroom ziet. Hier is een betere, doe je contact aan zodat het oliedruklampje brandt. Zorg dat iemand even naar dit lampje kijkt of, zoals ik gedaan heb, leg even een spiegel op je stuur zodat je vanbuiten het lampje ziet. Nou, de rest raden jullie al, prime de pomp verder en voilla, het lampje gaat uit als het allemaal naar behoren werkt.
Hoop dat jullie je voordeel ook eens met deze trucs kunnen doen.
De oliekoeler heb ik er nog even afgelaten, ik moet even wachten op onderdelen. De o-ring was niet veel waard meer. Ik zag op de site van rimmer-bros dat ze een veer hebben voor een hogere oliedruk. Die ook besteld en dan tegelijkertijd de oliekoeler er weer op. Een beetje meer druk kan sowieso geen kwaad, zeker met een oliekoeler denk ik.
Morgen de radiateur nog even uitspoelen en dan alles weer inbouwen en op naar de keuring!
Greetz,
Michiel
Nou, het zit weer en werkt. Zowel de olie- als waterpomp van m'n V8 doen het weer. Ik kreeg nog een aantal tips en die wil ik jullie niet onthouden.
Voor de waterpomp, werk alleen met originele pakkingen. Die zijn reeds voorzien van een siliconen, denk ik, afdichting en zijn lekker dik dus kunnen een hoop oneffenheden opvangen.
De oliepomp was overigens nog in redelijk goeie conditie, 0.10 mm ruimte tussen de tanden en het huis. Hij komt met 0.5 uit de fabriek dus ik ben heel tevreden.
Vanochtend eerst het hulpstuk gemaakt wat Dennis uitlegde. Een stukje rondstaal met een gleuf erin geslepen en een busje er omheen tegen het afglijden van het hulpgereedschap. Dat op een stuk draadstaal m6 gelast en daar was de perfect tool. En 19 pond uitgespaard
Ik heb toch een beetje vaseline gebruikt tussen de tanden en het huis om de pomp te primen. ik durfde het niet alleen aan met het hulpgereedschap met maar één pomphuis pakking.
De pomphuispakking heb ik even een tijdje laten weken in de wd40 zodat hij iets uitzet en beter vervormbaar is als het huis weer gemonteerd wordt. Het pompdeksel zit trouwens vast met waardeloze boutjes. 12 kant boutjes. Zelfs met een passende engelse sleutel kon je merken dat 28 jaar en een beetje roest z'n uitwerking hadden. Hoe hebben ze dat kunnen verzinnen in Sollihull.... Alsof je per ongeluk ooit je pomp er af haalt........
Primen van de pomp met het hulpstuk werkte fantastisch. Verdeler er even af en de boormachine erop. Ik heb het oliefilter er express even afgelaten omdat ik al die vaseline niet in m'n oliefilter wou. Een opvangbak onder het voordiff vangt alle prut mooi op.
Daarna het filter erop en doorprimen. Het handboek zegt dat je een kleppendeksel moet verwijderen om te checken of je een oliestroom ziet. Hier is een betere, doe je contact aan zodat het oliedruklampje brandt. Zorg dat iemand even naar dit lampje kijkt of, zoals ik gedaan heb, leg even een spiegel op je stuur zodat je vanbuiten het lampje ziet. Nou, de rest raden jullie al, prime de pomp verder en voilla, het lampje gaat uit als het allemaal naar behoren werkt.
Hoop dat jullie je voordeel ook eens met deze trucs kunnen doen.
De oliekoeler heb ik er nog even afgelaten, ik moet even wachten op onderdelen. De o-ring was niet veel waard meer. Ik zag op de site van rimmer-bros dat ze een veer hebben voor een hogere oliedruk. Die ook besteld en dan tegelijkertijd de oliekoeler er weer op. Een beetje meer druk kan sowieso geen kwaad, zeker met een oliekoeler denk ik.
Morgen de radiateur nog even uitspoelen en dan alles weer inbouwen en op naar de keuring!
Greetz,
Michiel