Pagina 1 van 1
remmen blijven hangen
Geplaatst: do 05 jun 2003, 01:06
door Joey/Jinx 109
Hallo,
Om maar meteen met de deur in huis te vallen;
in de afgelopen periode heb ik het 2x gehad dat mijn remmen bleven hangen. Voor én achter, beide aan de linkerkant.
Enig onderzoek zegt mij dat de "zuigertjes" in de cylinder blijven hangen. Op zich is dit niet echt vreemd. Jinx heeft bij defensie zijn laatste tijd stil staand doorgebracht.
Corrosie dus.
Een oplossing lijkt mij de cylinder en de zuigertjes ontdoen van corrosie. Echter ik heb ergens een keer iets gehoord dat dan meteen de cupjes??? moeten worden vervangen.
Kunnen jullie mij met dit gebeuren op weg helpen? Welke materialen heb ik nodig?
Wat is de beste manier van aanpak (én is budgetair verantwoord).
groeten,
Joey
Jinx 109" SIII hardtop
Re: remmen blijven hangen
Geplaatst: do 05 jun 2003, 01:25
door Aad Koene
Joey,
Er zijn revisiesetjes voor remcilinders te koop, zijn niet duur, en gaan weer een hele lange tijd mee.
Mocht je ze toch willen vervangen koop dan geen cilinders van Britpart, deze zijn zeer slecht van kwaliteit (goedkoop is duurkoop in dit geval)
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Re: remmen blijven hangen
Geplaatst: do 05 jun 2003, 01:32
door Joey/Jinx 109
Aad, bedankt voor de weer zeer snelle reaktie.
Britpart is dus bij deze uit het zicht. Kan je een merk aanbevelen?
Heb even gekeken bij Paddock, maar hier is alles los te verkrijgen. VVoor mij wordt het dan nog niet echt duidelijk.
ps, waar moet ik ongeveer aan de denken bij de prijs?
groeten
Joey/Jinx
Re: remmen blijven hangen
Geplaatst: do 05 jun 2003, 01:55
door Laroma
Aad
Jij heb zeker geen tijd om te helpen om mijn remmen te .......?
Groetjes Maurits.
Re: remmen blijven hangen
Geplaatst: do 05 jun 2003, 02:03
door Aad Koene
Joey,
Bel Ron Bolleboom even voor prijzen van cilinders en revisiesets.
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Re: remmen blijven hangen
Geplaatst: do 05 jun 2003, 02:05
door Aad Koene
Maurits,
helaas moet ik je teleurstellen.
Morgen hele dag weg, morgenavond Tinkerbell inladen, vrijdagmorgen 7 uur vertrekken.
Misschien dat ik tussendoor ook nog een klein beetje tijd vrij kan maken om te slapen.
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Re: remmen blijven hangen
Geplaatst: do 05 jun 2003, 02:24
door Laroma
Alvast bedankt
Goetjes Maurits.
Re: remmen blijven hangen
Geplaatst: do 05 jun 2003, 02:30
door Dennis101
Joey/Jinx,
Hoewel budgetair in eerste instantie minder aantrekkelijk, raadt ik aan om de genuine Lucas Girling cylinders aan te schaffen, deze zijn verreweg de betere voor een Series 4cylinder.
Als de oude cylinders door corrosie zijn aangetast is een revisieset geen oplossing.
Kijk ook naar de cylinders aan de andere kant, en vervang deze bij twijfel ook.
Het kost wat, maar dan krijg je ook wat.
Dennis B.
Re: remmen blijven hangen
Geplaatst: do 05 jun 2003, 11:29
door Sjoerd
Hoi,
Vergeet ook niet voor het aanbrengen van het revisie setje eventjes je cylindertjes uit te honen, hiervoor zijn speciale hoon apparaatjes in de handel bij bijvoorbeeld Brezan automaterialen. Kies dan wel voor de variant met 3 slijpsteentjes.
De werking is eenvoudig maar begin met het ontvetten van de remcilinder, daarna steek je het hoonapparaatje boor, neem een bak met spiritus. Doe wat spiritus, als smeermiddel in het cilinderhuisje of houd hem onder de spiritus, steek je hoonapparaatje er voorzichtig in en laat de boor draaien terwijl je het cilindertje vasthoud. beweeg de boor langzaam heen en weer maar zorg dat de steentjes niet uit de cilinder schieten want dat heb je kans op schade. Doe dit totdat de cilinderwand mooi corrosievrij is. Nu is het tijd om je revisie setje te gaan monteren
Veel plezier, Sjoerd
Re: remmen blijven hangen
Geplaatst: do 05 jun 2003, 12:10
door johan - LaRo graveyard
Ik zou persoonlijk met remmen geen risico nemen. Heb ik destijds ook niet gedaan, ik heb toen alle cilinders/leidingen/schoenen en hoofdremcilinder vervangen. Dat is natuurlijk alleen aardig als je een restauratie doet maar de cilinders vervangen (ALTIJD DOOR GENUINE) vindt ik, gezien een belangrijk stuk veiligheid, altijd beter dan een 'lapmiddel', hoe goed die ook zijn. Nem hier geen risico mee.... maar da's mijn mening
== Land Rover Graveyard (Johan van der Wielen) ==
- 109'' series IIa StaWag 6 cilinder uit 1970: Doli
- 80'' series I softop 4 cilinder uit 1950: nog naamloos
en een heleboel onderdelen voor series en later.....
Re: remmen blijven hangen
Geplaatst: vr 06 jun 2003, 00:38
door Dennis101
Johan,
Daar ben ik het helemaal mee eens.
Dennis B.
Re: remmen blijven hangen
Geplaatst: vr 06 jun 2003, 01:31
door kees
Het is zeker niet nodig om de wielcylinders te vervangen door originele LandRover cylinders of OEM Lucas/Girling cylinders.
Er zijn op dit moment replacement wielcylinders op de markt die zeer goedkoop zijn en minstens zo goed zijn, zo niet van betere kwaliteit. Van belang is de zuigertjes voor het monteren in te smeren met ATE-vet en de remolie van het complete remsysteem te verversen. Gebruik hiervoor alleen DOT-3 of DOT-4. NOOIT een speciaal merk gebruiken speciaal aanbevolen door een of ander automerk. Daarmee loop je de kans dat de cupjes oplossen. (Geldt trouwens ook voor het koppelingssysteem).
Voor het vervangen van de hoofdremcylinder met gescheiden remcircuit is het aan te raden alleen Lucas/Girling te gebruiken. De ervaring leert dat de replacement hoofdremcylinders nogal eens kuren vertonen.
Groeten,
Kees de Jong
BUDGET PARTS