Pagina 1 van 1
Laten afstellen 3.6 V8 benzine + LPG omgeving Pijnacker
Geplaatst: ma 04 mei 2026, 19:15
door JorritV
Hi,
Ik ben al een tijdje bezig en 110 uit '83 door de APK te krijgen.
Laatste punt lijkt te zitten in het afstellen van de motor. Het is een 3.6 V8 met ook een LPG installatie.
De motor loopt wat onrustig en de verwachting is dat 't de CO2 meting niet zal halen.
Weet iemand waar ik hiermee terecht kan? Bij voorkeur omgeving Pijnacker.
Jorrit.
Re: Laten afstellen 3.6 V8 benzine + LPG omgeving Pijnacker
Geplaatst: di 05 mei 2026, 11:09
door Wim Janssen
Waarom niet bij de APK garage laten afstellen? Zij kunnen hem echt wel terugstellen zodat de CO meting ok is. Waarschijnlijk loopt hij daarna beroerd, dus daarna weer afstellen op goed lopen.
Ik neem trouwens aan dat het om een 3.5 gaat.
Re: Laten afstellen 3.6 V8 benzine + LPG omgeving Pijnacker
Geplaatst: di 05 mei 2026, 16:11
door JorritV
Wim Janssen schreef: di 05 mei 2026, 11:09
Waarom niet bij de APK garage laten afstellen?
De garage/vakman waar tot nu toe de reparaties gedaan zijn, is niet bekend/behendig genoeg met afstellen van een V8. Meer diesel kennis. En is ook geen keurmeester.
Wim Janssen schreef: di 05 mei 2026, 11:09
Ik neem trouwens aan dat het om een 3.5 gaat.
Op de voormalig Poolse papieren stond dat het om een 3.6 ging. Bij de RDW nu geregistreerd met 3528 cm3.
Re: Laten afstellen 3.6 V8 benzine + LPG omgeving Pijnacker
Geplaatst: di 05 mei 2026, 21:39
door dyngo
Aan LPG is weinig af te stellen.
Heb je Impco dan is er één schroef op de mixer.
Kun je daarmee de 1,5 niet halen (stationair) dan deugt de mixer niet.
Die zouden met shims af te stellen zijn, maar je kunt net zo makkelijk een nieuwe kopen.
Nieuw is meest goedkoper dan garagetarief.
Andere systemen (behalve LPI) zijn even simpel, heb daar geen ervaring mee.
Niemand interesseerde zich voor enkele jaren in de stationair CO.
Heeft ook geen merkbare invloed op het lopen van de motor, noch op het millieu.
En nu zijn al mijn RRs plotseling APK vrij en maakt het blijkbaar helemaal niets meer uit...
Re: Laten afstellen 3.6 V8 benzine + LPG omgeving Pijnacker
Geplaatst: wo 06 mei 2026, 11:20
door Marc-my-Words
Als de ontsteking zelf sleets is is natuurlijk de vonk niet steeds op tijd vlgs het boekje. Een wat ongelijke compressie versterkt dan de onregelmatige loop en dan wordt het moeilijk om nette CO en CHx cijfers te krijgen.
Compressie vraagt een serieuze revisie dus dat komt pas aan de orde als de compressie-waarden (heel) erg uit de pas gaan lopen.
De ontsteking kan je traditioneel vernieuwen, of naar mijn idee beter vervangen door een serieuze electronische ontsteking.
Ik weet dat 123-ignition heel fraaie electronische ontstekingen levert - overigens ook prijzig - uiterlijk ziet het er fraai origineel uit.
Van binnen slimme electronica en de eenvoudige mogelijkheid om zowel een goede LPG als een goede benzine instelling te kiezen, desgewenst via je mobieltje.
En, net niet Pijnacker wel in de buurt: LeenAPK in Gouda levert en bouwt ook de 123-ignition in en doet zoals z'n naam al doet vermoeden ook de APK.
NB Ik heb geen aandelen, ik krijg slechts zo nu en dan zijdelingse (ervarings)info.
Re: Laten afstellen 3.6 V8 benzine + LPG omgeving Pijnacker
Geplaatst: zo 10 mei 2026, 20:09
door JorritV
Bedankt voor de reacties.
Maar ik ben . zelf niet bekend/vertrouwd met afstellen, vandaar toch meer de oplossingsrichting om een vakman te vinden
Dus suggesties zijn nog steeds welkom!
Ik zal LeenAPK ook eens bellen, of ze het ook met afstellen willen/kunnen proberen
Re: Laten afstellen 3.6 V8 benzine + LPG omgeving Pijnacker
Geplaatst: zo 10 mei 2026, 22:20
door dyngo
De tijd dat ik nog wel naar de APK moest draaide de keurmeester de afstellingsschroef zo dat de meting ok was.
Eén keer lukte dat niet omdat de impco mixer niet meer te regelen was.
Simpelste oplossing was een nieuwe mixer, probleem opgelost.
Enige reden waarom je niet zelf kan regelen is dat je de meetaparatuur niet hebt.
Regelschroef draaien zelf is uiterst simpel ..
Re: Laten afstellen 3.6 V8 benzine + LPG omgeving Pijnacker
Geplaatst: wo 17 jun 2026, 21:38
door Marc-my-Words
JorritV schreef: zo 10 mei 2026, 20:09
Bedankt voor de reacties.
Maar ik ben . zelf niet bekend/vertrouwd met afstellen, vandaar toch meer de oplossingsrichting om een vakman te vinden
Dus suggesties zijn nog steeds welkom!
Ik zal LeenAPK ook eens bellen, of ze het ook met afstellen willen/kunnen proberen
Ik ben zo langzamerhand wel benieuwd hoe het afstellen is rondgkomen.