Pagina 1 van 1
Primen van de oliepomp
Geplaatst: ma 23 mar 2009, 14:53
door Michiel 109 V8
Ok, voor ik de oliepomp van m'n V8 series uit elkaar haal even een vraagje, hoe zorg ik dat de oliepomp weer olie aanzuigt na demontage?
De manual heeft het over petroleum gelly, iemand een nederlands woord daarvoor? Ik lees ook wel eens dat dat met gewone vaseline kan? Als laatste heb ik op de site van rimmer-bros een hulpstuk gezien wat je in de elektrische boormachine zet en dan de pomp aandrijft. Dat laatste is me nog niet helemaal duidelijk. Waardoor wordt de oliepomp normaal aangedreven? Zit dit onder de verdeler?
En voor de oliekoeler heb ik dus twee uitgangen bij het oliefilter. Welke is nu wat? Ik heb een tekeningetje gemaakt maar wil ook ff verifieren of hij al juist was aangesloten. Nu zit de kant van de oliekoeler die afgesloten is door de thermostaat op de linker aansluiting, als je voor de motor staat. De rechterkant kan vrij doorstromen naar de radiateur en staat ook weer in verbinding met de linker uitgang achter de thermostaat.
Bedankt,
Michiel
Re: Primen van de oliepomp
Geplaatst: ma 23 mar 2009, 15:33
door Dennis101
Petroleum jelly is de Engelse benaming voor vaseline, vandaar dat vaseline gebruikt wordt.
De oliepomp wordt via het tandwiel op de verdeler door de nokkenas aangedreven. Als je de verdeler demonteert en je kijkt in de opening waar hij gezeten heeft, kijk je tegen de as van de oliepomp aan.
Het hulpstuk van Rimmer Bros is bedoelt om de oliepomp d.m.v. een boormachine te laten draaien terwijl de verdeler niet is gemonteerd. Zo'n hulpstuk kun je zelf ook eenvoudig maken.
De oliekoeler is niet standaard op de 109 V8 en de thermostaat zeker niet.
Een oliekoeler voor de V8 is een full flow koeler, dus de volledige stroom (drukgeregelde) olie stroomt door de koeler.
Als een thermostaat is geplaatst moet dit dus een driewegklep zijn die bij gesloten thermostaat als bypass werkt en bij een (deels) geopende thermostaat ook olie door de koeler laat. De oliestroom zou dus nooit door de thermostaat volledig afgesloten worden, maar wordt slechts om de koeler geleid als de olietemperatuur laag is.
Dennis B
Re: Primen van de oliepomp
Geplaatst: ma 23 mar 2009, 20:08
door Michiel 109 V8
Bedankt Dennis!
Betekent dit ook dat ik met het hulpstuk zonder vaseline de oliepomp kan primen? Tips voor het maken van dit hulpstuk? Uit mijn hoofd moet dit een soort platte schroevendraaier zijn? Dus een oude op offeren door het handvat eraf te slijpen...
Enne, om het pomphuis echt oliedicht te krijgen is het denk ik verstandig om de pakking eerst in de warme olie te drenken?
Mmm, ik dacht opgemaakt te hebben dat de oliekoeler wel standaard was op de 109 V8. De thermostaat werkt in ieder geval wel als driewegklep.
Weet je trouwens ook op welke aansluiting (links of rechts) vanaf het oliefilter de druk komt? Dat zou denk ik niks uitmaken zolang je een driewegklep hebt.
Ik bouw trouwens geen benzinekraantjes in van een 110. Bedankt voor de aanvulling in ieder geval. Het werkt nu ook, welliswaar zonder zichtbare schakelaar op het dashboard.
Greetz,
Michiel
Re: Primen van de oliepomp
Geplaatst: ma 23 mar 2009, 20:50
door Dennis101
Het handige van het hulpstuk is inderdaad dat je kunt ontluchten zonder de pomp los te halen.
Door de hoge snelheid van de boormachine zuigt de pomp dan wel zelf aan.
Bij een 109V8 zou het uiteinde van het hulpstuk juist een gleuf moeten hebben, want bij deze wat latere blokken zit het bled aan de kant van de oliepomp.
Bij de vroege blokken was dit precies andersom en zijn de tandwielen van de oliepomp wat minder hoog.
Je zou het hulpstuk bijvoorbeeld van een passend stuk rondstaal kunnen maken met eventueel een stukje pijp eromheen tegen het wegglijden.
De 101 heeft geen tussenstuk tussen het pompdeksel en het filter, dus wat betreft de aansluitingen kan ik je nu niet helpen.
De andere V8 blokken die ik heb staan niet vlak bij huis, dus ik kan ook niet even kijken.
Het is wel zo dat de olie eerst door de koeler gaat en pas daarna door het filter, dus dat zou je even kunnen bekijken.
Dennis B
Re: Primen van de oliepomp
Geplaatst: ma 23 mar 2009, 21:10
door Frank RRV8 Eend merc 220D'73
Hoi,
Een platgelagen 12mm koperbuisje valt vaak precies om de aansluiting van de olipomp heen en past in de boormachine.
groet frank
Re: Primen van de oliepomp
Geplaatst: di 24 mar 2009, 08:58
door Michiel 109 V8
Mooi, bedankt mannen!
De pomp gaat binnenkort dan zonder problemen uit elkaar. Dan zie ik gelijk welke aansluiting wat is. Bedankt voor de tip van het hulpstuk, moet zeker lukken.
Nog twee laatste vraagjes,
Omdat de oliekoeler niet standaard is op de V8, zou ik dan de oliedruk 'moeten' verhogen? Zelf dacht ik aan één of twee ringetjes achter de veer van het overdrukventiel te plaatsen. En dan op de meter het gewenste effect aflezen.
Twee, uit het thermostaathuis kwam erg vieze olie terwijl die in het blok nog redelijk schoon is. Zou het een idee zijn om de radiateur met benzine door te spoelen om alle troep kwijt te raken? Lijkt me geen kwaad kunnen.
Greetz,
Michiel
Re: Primen van de oliepomp / radiator doorspoelen
Geplaatst: di 24 mar 2009, 10:11
door VincentM
Bonjour Michiel,
Ik zou de radiator met water doorspoelen vanaf de 'verkeerde' kant.
Alle slangen eraf. Met de tuinslang tegen de normale stroomrichtig in doorspoelen.
Het kan ook met een hogere druk reiniger, maar dan minimaal 3 cm afstand houden, bij normale hoge druk reiniger.
Bon.
Groet VincentM.
Re: Primen van de oliepomp / radiator doorspoelen
Geplaatst: di 24 mar 2009, 22:49
door Michiel 109 V8
Euhh, Vincent, het gaat hier om de radiateur van de oliekoeler, dus niet de radiateur van het koelsysteem. Water in de oliekoeler is vragen om problemen.
Greetz,
Michiel
Re: Primen van de oliepomp
Geplaatst: zo 10 jun 2012, 18:21
door John
Hallo op een oudere discussie!
Ik wil de oliepomp ook Primen door deze techniek.
Vraag die mij opkomt is hoe het zit met de timing? Als ik de distributer verwijder en dan direct de as ga verdraaien ?
De as wordt toch ook weer aangedreven en wordt bij het gebruik van een boormachine toch niet alleen de oliepomp aangedreven maar ook de andere koppeling/link naar de nokkenas?
Groet,
John
Re: Primen van de oliepomp
Geplaatst: zo 10 jun 2012, 19:47
door Benno
John,
Even algemeen. Als je gewoon olie en filter wisselt en dit niet al te langzaam doet is er niets aan de hand. Alles blijft werken. Optie is om eerst de olie te wisselen en daarna pas het filter. Dan is de kans al bijna nul op leeglopen.
Als je de pomp uit elkaar hebt gehad dan stop je hem vol met vaseline bij montage, ook geen probleem.
als het blok lang zonder olie staat zal de pompkamer leeg zijn en de aanzuigbuis ook. Dan heb je dus dit probleem wel. Met de boormachine erop zal de verdeler eruit moeten en je timing zal dus van slag zijn. Zet voor het verwijderen van de verdeler dus de verdeler met de hand (zonder kap) op het goede punt (rotor wijzend naar cilinder 1). Als je nu de verdeler verwijdert kun je met het hulpstuk je oliepomp vullen. Je distributie blijft stilstaan en zal dus niet van tijd gaan (dat is het tandwiel op je verdeler). De oliepomp wordt wel aangedreven door de verdeler normaal maar dit hoeft niet samen te draaien.
Op die manier is de montage van je verdeler een peuleschil en daarna zal het blok gewoon lopen.
Benno
Re: Primen van de oliepomp
Geplaatst: ma 11 jun 2012, 01:43
door Gerard E.
Je kunt ook alle bougies er uit draaien,de kabel die van je verdeler naar de bobine loopt lostrekken en dan net zo lang starten tot je oliedruk lampje uit gaat.
Re: Primen van de oliepomp
Geplaatst: ma 11 jun 2012, 02:13
door Frans Bonnes
Kan je meteen daarna een grote revisie gaan doen. wegens oliegebrek.
Je kunt met de startmotor nooit zoveel toeren maken als met de boormachine.
En je zult dus ook bijna nooit olie gaan pompen.
Alles loopt dan lekker droog en in.
Veel plezier daarna.
fb
Re: Primen van de oliepomp
Geplaatst: ma 11 jun 2012, 12:36
door John
Hoi Benno,
Duidelijk, ga ik zo doen. Helaas heeft de motor al even kort gelopen zonder dat de oliepomp werkte.
Hoop dat de schade beperkt is....
John
Re: Primen van de oliepomp
Geplaatst: ma 11 jun 2012, 18:59
door Gerard E.
Heb ik van de site van RPI Engeneering.
Ik heb het zelf ook gedaan en dat ging prima.
Als je vind dat het niet verstandig is doe ik het de volgende keer gewoon weer met vaseline.
Groet Gerard E
Re: Primen van de oliepomp
Geplaatst: ma 11 jun 2012, 20:44
door John
Het is allemaal goed gegaan, vrij snel weer oliedruk en motor loopt nu weer.
Bij stationair hoor ik wel een beetje onregelmatige tik (lijkt van 1 kant te komen) die bij een iets hoger toerental verdwijnt? Is dit mogelijk een (groot) probleem?
Ik heb nog niet verder gekeken naar een mogelijk reden, iemand misschien al een richting aan te geven waar te beginnen?
Gr.
John
Re: Primen van de oliepomp
Geplaatst: ma 11 jun 2012, 21:37
door Benno
john, kan van alles zijn. Van een versleten nokkenas, slecht werkende hydraulische unit (door het stilstaan misschien) of een hardingsplaatje van de tuimelaar die los zit. Omdat het blok lang stilgestaan heeft zou ik eerst gokken op de hydraulische unit. Je kunt aan je motorolie een beetje Atf toevoegen, 025-0,5 liter. Die extra reinigende werking zal het vuil in je hydr. unit oplossen en misschien doet hij dan weer mee, als het na een kilometer of honderd niet over is dan is er meer aan de hand. Als het alleen koud is en warm verwijnt is de kants op een kapotte hydr. unit zeker aanwezig. Na de schoonmaak de olie wisselen, kan zoiezo nooit kwaad bij het losmaken van een blok na lange stilstand.
Als dit niet help beter onderzoeken wat er aan de hand is.
Heb je de nokkenas etc. gecontroleerd van het blok, ziet die er ingelopen uit. Soms slijten de hydr.units door de hardingslaag heen van de nokkenas omdat ze niet goed vrijdraaien bv.
Succes met zoeken.
Benno
Re: Primen van de oliepomp
Geplaatst: ma 11 jun 2012, 23:02
door radboud
De v8 heeft niet zozeer veel oliedruk als vooral voldoende flow nodig.
als je de veerdruk dmv ringetjes gaat verhogen heb je kans dat de plunjer uiteindelijk kan blijven hangen in een openstand! dat is iets wat je zeker niet wil en ik spreek uit ervaring! Heb een blok gehad waarbij ik dit euvel had en dat ik uiteindelijk geheel heb moeten reviseren
ALs je bang bent met de koeler teveel druk kwijt te raken, kun je ook gaan voor een extra plaat tussen de pomp en het pompdeksel waarbij je grotere tandwielen monteert maar persoonlijk denk ik dat als je tijdens het draaien een keer je kleppendeksel demonteerd en dan daar de olieflow kunt zien dat je voldoende druk hebt. (Let op is niet eens veel flow boven op de kleppen!)
Gr Radboud
Re: Primen van de oliepomp
Geplaatst: di 12 jun 2012, 00:11
door G-men (Gargamel)
Is dat niet wat zwart Frans ???
Als een blok recentelijk gelopen heeft zit er nog wel de nodige olie tussen en zonder compressie is de belasting van het blok veel kleiner. Tenzij je erg lang draait denk ik dat het wel meevalt. In combinatie met wat vaseline is dit ook de manier waarop ik al een paar keer na werkzaamheden de pomp in bedrijf genomen heb.
Naast het feit dat het zo in de handleiding staat, vind ik het makkelijker als met dat geknoei met een boormachine. (persoonlijke mening !)
Voor wat betreft de vraag van Hans, kijk uit met het overdrukventiel. Ik heb ook een 3.5 verloren doordat deze gedeeltelijk open bleef staan. Net genoeg om de druk erg laag te maken, net niet genoeg om het lampje aan te laten gaan.
Zowiezo gaat dat ventiel pas open boven de 48-50 PSI en dat ga je met de standaard pomp niet halen. Zeker niet met deze temperaturen.
Check idd even de flow over de tuimelaars. Als het daar goed stroomt, dan is het prima. (en je lamppje uit blijft natuurlijk)
@ John : Weet je zeker dat het tikken niet gewoon een lekkende uitlaatpakking is ? Zo niet, dan zou ik eerst eens een flinke rit maken, zodat alles goed op temperatuur komt en weer gangbaar wordt. Vaak gaan dat soort geluiden dan vanzelf weg; zeker als de wagen een tijd stil gestaan heeft. Dan zit er weleens wat vuil in een hydrostoter. Bij hogere toeren (druk) werkt het dan wel.
Toevoegen van ATF vind ik persoonlijk niet zo'n goed idee. dat reinigt idd erg sterk, en je weet nooit wat het allemaal losmaakt in je blok.
Gerrit
Frans Bonnes Schreef:
-------------------------------------------------------
> Kan je meteen daarna een grote revisie gaan doen.
> wegens oliegebrek.
>
> Je kunt met de startmotor nooit zoveel toeren
> maken als met de boormachine.
> En je zult dus ook bijna nooit olie gaan pompen.
> Alles loopt dan lekker droog en in.
> Veel plezier daarna.
>
> fb
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/06/2012 22:26 door G-men (Gargamel).
Re: Primen van de oliepomp
Geplaatst: di 12 jun 2012, 00:15
door John
Hoi Benno,
Ja de motor heeft langere tijd (jaren) slechts zo nu en dan gelopen.
Olie verversen en langzaam opstarten is de fase waarin ik nu zit. Om de nokkenas te kunnen controleren moet er nogal wat gedaan worden of kan dat op een slimme manier zonder te veel te demonteren?
Ik heb eerder het idee dat de tik komt als de motor warm is. Vandaag pas voor het eerst op bedrijfstemperatuur gebracht. Gezien de tik boven het stationaire toerental weg is lijkt het geen urgent issue?
Wil eigenlijk eerst de APK geregeld hebben en dan pas dit soort issues gaan onderzoeken, oplossen.
Maar ik zal vast beginnen met de toevoeging die je voorstelde en de klep afstellingen controleren.
Gr.
John
PS: pas net begonnen met dit avontuur, wel (motor)technisch inzicht maar nog veel te leren....
Re: Primen van de oliepomp
Geplaatst: di 12 jun 2012, 00:23
door John
Hoi Gerrit,
Lekkende uitlaatpakking? zou zomaar kunnen, maar klinkt voor mij onbekend dat een lekkende pakking een tik-geluid geeft bij lage toerental en verdwijnt bij een hoger toerental? Ben nog geen expert dus alle info is fijn.
Maar inderdaad eerst voorzichtig wat meer beweging/temperatuur brengen in het geheel.
De tik is ook niet echt constant en wisselt wat. Klinkt ook niet als zijnde ernstig momenteel.
Gr.
John
Re: Primen van de oliepomp
Geplaatst: di 12 jun 2012, 00:26
door Boelo
Ik ben zeer binnenkort ook toe aan het primen van mijn oliepomp en na dit draadje gelezen te hebben ga ik voor de vaseline methode.
Bij mij is de baseplate wat ingelopen, is het nodig deze te vlakken? Ik heb het ergens gelezen in het archief maar ik begrijp het nut ervan niet helemaal.
Het inlopen lijkt mij het gevolg van een te dunne, of dunner wordende pakking. Als ik nu de pakking vernieuw en dan is het toch niet nodig de baseplate te vlakken?
Groet Boelo
Re: Primen van de oliepomp
Geplaatst: di 12 jun 2012, 00:43
door Franc
Boelo,
Laat je niet afschrikken hierdoor: jij hebt je oliepomp toch open, dan is vaseline prima en de door LR voorgeschreven methode. Primen met een boormachine is naar mijn mening de veiligste methode, want je laat de motor niet draaien. De combi is natuurlijk helemaal mooi. Pompen totdat je lekker wat olie hebt bij de tuimelaars (en olielampje uit is). Dan starten.
Over de oliepomp. Dit staat er in de overhaul manual:
Place straight edge across gears.
7. Check clearance between straight edge and housing face.
Gear to housing minimum clearance = 0.05mm.
If clearance is below minimum specified check gear recess in housing for wear. Renew housing if necessary.
En over de relief valve:Inspect relief valve for wear and scoring.
11. Inspect relief valve spring for wear or signs of collapse.
Relief valve free length = 81.28 mm.
12. Check relief valve slides freely in its bore with no perceptible side movement.
Lees ook deze even door:
[www.v8wizard.com]
Groeten,
Franc.
Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
Re: Primen van de oliepomp
Geplaatst: di 12 jun 2012, 01:24
door Boelo
Franc,
Al die punten had ik al gelezen, ik heb het werkplaatshandboek, en de site van RPI is inmiddels ook een dankbaar toeverlaat.
Maar dit geeft nog geen antwoord op mijn vraag of de baseplate gevlakt moet worden. Heb jij daar een idee of linkje voor?
Groeten Boelo
Re: Primen van de oliepomp
Geplaatst: di 12 jun 2012, 01:41
door Franc
Boelo,
Nee, alleen dat mijn baseplate ook wat ingelopen was. Oliedruk is nu prima, dus volgens mij is het alleen wat als het weer helemaal 100% wilt hebben.
Link naar de foto: [picasaweb.google.com]
Let wel: pakking zit er nog op, maar zo heb je een idee van de slijtage.
En ik kwam deze oude posting tegen (Rene Winters, dus dat zit wel snor): [landrover.startpagina.nl]
Groeten,
Franc.
Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
Re: Primen van de oliepomp
Geplaatst: di 12 jun 2012, 02:12
door Boelo
Bij mij is de slijtage veel minder, heb jij wel gevlakt?
Boelo
Re: Primen van de oliepomp
Geplaatst: di 12 jun 2012, 09:46
door Franc
Nee, ook niet aan gedacht trouwens. En kan altijd nog als je problemen zou hebben met de druk, die pomp ligt zo open. Heb je een oliedrukmeter?
Groeten,
Franc.
Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
Re: Primen van de oliepomp
Geplaatst: di 12 jun 2012, 10:28
door Benno
vlakken heeft voor en nadelen. Met vlakken creer je weer een vlakke ruimte waar de tandwielen op draaien, minder lekverliezen. Echter, door vlakken slijp je ook de geanodiseerde laag van je grondplaat. het resultaat zal dus wel weer wat sneller inslijten. Toch heb ik het wel gedaan bij mijn v8. Veel voorkomende lekverliezen zijn de bodem (baseplate), vastzittende of slappe regultorspring en slijtage aan de tandwielen. controleer die allemaal dus even voor je alles in elkaar slingert. Er zijn sets te koop om de olieopbrengst op te voeren of de baseplate iets aan te passen met een metalen pakking waardoor de opbrengst en druk beter worden. Heb er persoonlijk geen ervaring mee.
Een gezonde v8 levert voldoende volume olie om boven bij de kleppen beweging te zien in de oliestroom, zelfs stationair al.
Benno
Re: Primen van de oliepomp
Geplaatst: di 12 jun 2012, 10:49
door Rickske
ik heb zelf een tik door een lekkende uitlaatpakking gehad, deze hoorde ik alleen onder belasting, en dus niet op de parkeerplaats of stationair. Na een nieuwe pakking was de tik weer weg.
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a4fb8abd10e481401aa30bbb51142c0e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 15574608, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
Re: Primen van de oliepomp
Geplaatst: di 12 jun 2012, 22:06
door G-men (Gargamel)
Vlakken moet je idd niet doen. Benno heeft gelijk, je slijpt dan ook de hardingslaag weg. Spul slijt dan sneller met als gevolg lage oliedruk en aluminiumdeeltjes in je blok. Gewoon setje nieuwe tandwielen bestellen; die kosten niet zo heel veel.
Even de revisienorm van het manual aanhouden m.b.t. de groeven en als hij echt versleten is, dan is een nieuwe base of een tussenplaat de enige goede oplossing.
Die tussenplaat heb ik er trouwens bij mijn 4.6 ingezet om een wat hogere druk te krijgen. Werkt prima. En een stuk goedkoper als een nieuwe base. Ik praat dan wel over een OEM onderdeel. De imitatie zijn meestal niet goed vlak en je hebt dan snel lekkage...
Gerrit
Benno Schreef:
-------------------------------------------------------
> vlakken heeft voor en nadelen. Met vlakken creer
> je weer een vlakke ruimte waar de tandwielen op
> draaien, minder lekverliezen. Echter, door vlakken
> slijp je ook de geanodiseerde laag van je
> grondplaat. het resultaat zal dus wel weer wat
> sneller inslijten. Toch heb ik het wel gedaan bij
> mijn v8. Veel voorkomende lekverliezen zijn de
> bodem (baseplate), vastzittende of slappe
> regultorspring en slijtage aan de tandwielen.
> controleer die allemaal dus even voor je alles in
> elkaar slingert. Er zijn sets te koop om de
> olieopbrengst op te voeren of de baseplate iets
> aan te passen met een metalen pakking waardoor de
> opbrengst en druk beter worden. Heb er persoonlijk
> geen ervaring mee.
>
> Een gezonde v8 levert voldoende volume olie om
> boven bij de kleppen beweging te zien in de
> oliestroom, zelfs stationair al.
>
> Benno