Pagina 1 van 1

oliepomp V8 ontluchten

Geplaatst: di 10 mei 2005, 21:44
door fred101
Volgens het boek moet de oliepomp van mijn V8 ontlucht worden (heeft lang leeg gestaan). Nu staat in het 101 manual dat dat moet door na demontagede pomp te vullen met met Petroleum jelly (wat is dat).

Ik hoop dat er een makkelijkere manier is. bv via het oliefilter of de pressure relieve valve olie ingieten ofzo.

iemand een idee.

fred101

Re: oliepomp V8 ontluchten

Geplaatst: di 10 mei 2005, 21:46
door pjotr
petrolium jelly is vasaline maar om daar je oliepomp mee te vullen????

Pieter

Re: oliepomp V8 ontluchten

Geplaatst: di 10 mei 2005, 22:05
door Rangie (Ron)
klopt idd, het is géén zelf aanzuigende pomp, dus je kunt deze het best vullen met zuurvrije vaseline

Succes, Rangie

Re: oliepomp V8 ontluchten

Geplaatst: di 10 mei 2005, 23:19
door Jan Schober
dat heb ik nou nooit begrepen.... dat vaseline (dat is toch een vet substantie?) olie aan gaat zuigen, OK als het warm wordt smelt het misschien, maar al die tijd zitten je kleppen en lagers zonder olie, toch?

Jan Schober

Re: oliepomp V8 ontluchten

Geplaatst: di 10 mei 2005, 23:50
door Frank RRV8 Eend merc 220D'73
Je hebt je motor toch al proberen te starten? Werkt je oliedruklampje? en ging hij uit? als hij uitging prima, dan hoef je de pomp niet te ontluchten, anders vullen met vasaline, dit loopt niet weg en is wel te verpompen.

groet Frank

Re: oliepomp V8 ontluchten

Geplaatst: wo 11 mei 2005, 00:05
door fred101
Als ik een oliedruk schakelaar had dan had je helemaal gelijk maar die heb ik nog niet. Er zit er wel een in maar zomaar een willekeurige om het gat te dichten en ook zonder draad er aan.

Ik ga morgen vaseline halen en de pomp er uit halen. Hoeveel potjes heb ik nodig.

fred101

Re: oliepomp V8 ontluchten

Geplaatst: wo 11 mei 2005, 00:09
door Roald
voor de pomp minder dan een expresso kopje volstaat

een makelijker manier is om de verdeler er uit te halen en ff met een oude afgezaagde schroevedraaier of iets dergelijks in een boormachine de oliepomp aan te drijven je hebt dan zo olie druk zonder dat de rest van je blok droogt draait (ik heb er een speciaal tooltje voor op de "plank"liggen)

Re: oliepomp V8 ontluchten

Geplaatst: wo 11 mei 2005, 01:22
door fred101
Goeie tip Frank,
lijkt me erg makkelijk. Ik dacht dat je iets speciaals nodig had maar als ik een stuk asstaal maak en ik hardsoldeer er een lip in in de maat van mijn distributie dan lijkt me dat makkelijker dan de pomp.
hoe veel toeren ongeveer, schroefboor of lekker volgas op de 220 volt boor en met de klok mee neem ik aan. Hoe weet ik dat het gelukt is. Kan ik dat ergens controleren.

nog een vraagje. ik heb de distributie uit elkaar gehad om te checken. De grondplaat wordt door het vaccuum vervroegd en door de gewichtjes. Nu heb ik eerst wat speling en dan pas een stukje veerweg. Oftwel de veertjes wat te slap. Is misschien wel beter want dan kan ik hem op de goede volgas vervroeging zetten en dan staat ie stationair waarschijnlijk beter en niet zoals bij mijn series na het BDP omdat er standaard te veel vervroeging is ivm de vroeger tragere benzine

Re: oliepomp V8 ontluchten

Geplaatst: wo 11 mei 2005, 03:14
door Roald
Frank????? ik heet Roald

eerst rustig aan tot je voelt dat je druk opbouwt en dan volgas om het lekker door je blok te spoelen dan heb je echt wel het volle vermogen van een goede boor nodig.
je voelt het vanzelf aan de boormachine wanneer die zwaarder gaat lopen krijg je olie druk
die veertjes horen het eigenlijk meteen te doen

Re: oliepomp V8 ontluchten

Geplaatst: wo 11 mei 2005, 09:43
door fred101
oeps, sorry ronald, ga je tip vanmiddag proberen.

fred101

Re: oliepomp V8 ontluchten

Geplaatst: wo 11 mei 2005, 09:57
door Puffino
Is dit het type oliepomp welke NIET in het carter zit (Zoals in RR)? Dan heeft ie dus geen oliedruk nadat de olie is ververst. En dus zal ie NOOIT olie aanzuigen en dus je motor naar de knoppen helpen als je gaat starten.

Hiervoor heeft Hendrik me veeeeeel gewaarschuwd tijdens de cursus, ik weet alleen niet of dit bij jou nu ook van toepassing is. Beter overbodig dan jouw motor stuk.

Sander 110 "Snorkel"

Re: oliepomp V8 ontluchten

Geplaatst: wo 11 mei 2005, 10:35
door Frank RRV8 Eend merc 220D'73
Puffino,

dit klopt.

En Fred,

Ik zou zorgen dat je een werkende oliedruksensor hebt voordat je je blok weer probeert te starten, het is altijd lekker om zeker te weten dat je olie hebt, anders draait de boel in de soep. Zowel ik als bowy hebben wel zo´n dingetje liggen denk ik.

groet Frank

Re: oliepomp V8 ontluchten

Geplaatst: wo 11 mei 2005, 10:46
door Serious IIa
absoluut

<b>Cheers Bowy</b>

<A HREF="[www.seriousIIa.tk] src="[members.lycos.nl];
</A>

Ontsteking vervroeging

Geplaatst: wo 11 mei 2005, 18:19
door Niels
Fred,

Je centrifugaalvervroeging werkt in 2 stappen. Dat gebeurt met 2 veertjes. De ene moet meteen zijn werk beginnen te doen, de tweede begint pas vanaf een hoger toerental (als de gewichtjes al uit elkaar geslingerd worden) mee te werken. De vrije lengte van het 2e veertje bepaalt bij welk toerental hij mee begint te doen. Je vervroeging neemt dus bij lage toerentallen sneller toe dan bij hogere toerentallen.

Je moet met deze veertjes trouwens niet gaan rommelen als je niet weet hoe de vervroegingscurve er uit moet zien en als je deze niet kunt controleren met een zogenaamde synchrograaf (ik heb toevallig zo'n ding). In het gunstige geval ontregel je de vervroeging zodat de boel te weinig vervroegt: minder vermogen en koppel. In het ongunstige geval gaat de boel te veel vervroegen: gevolg, minder vermogen en koppel, maar ook pingelen en potentiele motorschade.
Als je weet wat voor curve je moet hebben kan je door sterkere, slappere, kortere of langere veertjes toe te passen de curve van een ontsteking veranderen. Dat valt echter in de categorie tuning voor gevorderden.

Als je niet zeker bent of de veertjes in orde zijn kan je het beste de veertjes vervangen door originele nieuwe veertjes. Als je motor verder standaard is is dat de beste oplossing. Dit heeft natuurlijk alleen zin als je "probleem" door de veertjes wordt veroorzakt.

Succes,

Niels

Re: Ontsteking vervroeging

Geplaatst: wo 11 mei 2005, 20:59
door fred101
bedankt, dan zal het wel goed zijn want de ene zit losser dan de ander.

fred

Re: Ontsteking vervroeging

Geplaatst: ma 25 jul 2011, 23:22
door larojan
Niels,

Ik geloof dat jij er wel verstand van hebt.
Ik heb in mijn stroomverdeler zo'n veertje kapot gevonden.
Kun je mij aan zo'n veertje helpen?
Bij mij zit een vervroeger al maanden los.
Hij begint van binnen uit staal te frezen.
Graag je reactie.

Mvrgr,

Larojan

Re: oliepomp V8 ontluchten

Geplaatst: di 26 jul 2011, 13:03
door Frans Bonnes
Is dit nu het record?

Na ruim 6 jaar weer bovenaan?

fb

Re: oliepomp V8 ontluchten

Geplaatst: di 26 jul 2011, 16:25
door G-men
Bij alle V8 blokken van LR (Behalve de 4.0 en 4.6) zit de pomp voorop het front cover, buiten het motorblok.
Bij olie vervangen dus nooit filter en carterolie gelijktijdig verwijderen !!!!!

Voor wat de sensor betreft heeft Sander een punt. Als je de "plug" die er nu inzit verwijderd, loopt de olie pomp leegloopt en je hem weer opnieuw kunt "primen". Dus eerst nieuwe sensor erin, dan pas primen.
Zowiezo kun je dan zien of je uberhaupt druk hebt en het "primen" gelukt is.

Als er olie in gezeten heeft kun je de boormachine methode gebruiken, ook al omdat je de verdeler er nog niet in hebt zitten.
Heb je de pomp net gemonteerd en is hij echt droog, dan zou ik persoonlijk de methode met vaseline toepassen. Grondplaat is van aluminum en de tandwielen van staal. Om dat nu zonder smering direct op een hoogtoerige boormachine te zetten lijkt me niet zo gezond.
Gebrukik je wel de boormachine methode, zorg dan dat de dop of tool goed vastzit aan de boormachine, en niet op de as van de pomp kan blijven haken. Je kunt er niet zo heel goed bij.

Persoonlijk vind ik het weer monteren van de verdeler en weer goed op tijd zetten meer werk als het losdraaien van een paar boutjes en en pakking van een paar cent.
Wel even de bougies eruit halen zodat alles drukvrij loopt en zorgen voor een volle accu !!

Gerrit


Frank RRV8 Eend merc 220D'73 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Puffino,
>
> dit klopt.
>
> En Fred,
>
> Ik zou zorgen dat je een werkende oliedruksensor
> hebt voordat je je blok weer probeert te starten,
> het is altijd lekker om zeker te weten dat je olie
> hebt, anders draait de boel in de soep. Zowel ik
> als bowy hebben wel zo´n dingetje liggen
> denk ik.
>
> groet Frank