Pagina 1 van 1
Betrouwbaarheid
Geplaatst: do 12 dec 2002, 15:40
door Mike
Ik ben het een beetje zat aan het worden. Wat? Nou, al die mensen die een beetje lacherig reageren op mijn plannen om een Land Rover te kopen met stomme opmerkingen zoals "Huhhuhhuh, dan zul je wel lid van de ANWB moeten worden, uh-huhhuhhuh.." Ha-ha, heel leuk.. Ahum. Ik heb er nog geen, omdat ik net samenwoon, dus financieel moet het heeeeel even wachten (tenzij ik er eentje kan lenen van iemand misschien? Effe proberen enzo? Viel te proberen..

), maar tegen maart/april moet er toch eentje voor de deur staan. Nog even doorfietsen dus (mountainbike, dus het is een stap in de goede richting).
Maar goed.. Zulk soort opmerkingen vervelen nogal snel, zoals je begrijpt. Nou wil ik eens even weten, met in het achterhoofd weten dat alles relatief is (staat v. onderhoud e.d.), hoe betrouwbaar zijn ze nou echt? Als je een LaRo voor gewoon hier-en-daar-dagelijks-verkeer-achtig gebruik, eh, gebruikt, dan kan het toch niet zo zijn dat ik binnen twee maanden alle praatpalen binnen een straal ven 15km rond mijn huis uit mijn hoofd weet te vinden, of alle ANWB helpdesk mensen met hun voornaam kan aanspreken? Er is volgens mij een reden dat de SAS die dingen gebruiken om dwars door woestijnen te crossen, toch? Sterker nog, ik zag ze laatst op tv in Afghanistan in gebruik van zekere klandestine operaties figuren. Het ergste wat ik voorlopig wil doen is naar Italie rijden met mijn meiske.
Het laat me koud wat anderen (zij die de virus niet hebben) allemaal zeggen (die hebben toch geen smaak, sterker nog, eentje is zo'n hele kleine mannetje die de grootste BMW pooierbak moet rijden die hij kon vinden. Compenseren voor iets toevallig? Wie zal het zeggen..), maar dan kan ik tenminste met een beetje ruggesteun zeggen dat het allemaal wel meevalt, toch? Ik weet dat ze niet echt warm zijn rond dit tijd van het jaar zonder extra kachel, ze niet zuinig of vlot zijn. En ik heb een vermoeden dat parkeren af en toe lastig gaat worden. Dat interesseert me allemaal niet. Bovendien, als ik haast heb pak ik de motor wel. Trouwens, mocht er iets fout gaan, weet ik waar ik moet wezen. Hier bij de mensen die tenminste weten waar ze het over hebben.
Re: Betrouwbaarheid
Geplaatst: do 12 dec 2002, 16:01
door marco du buisson
HAHA,
Gewoon kopen, niks van aantrekken. Als er iets kapot is moet je blij zijn! want..
dan kan je tenminste ff lekker knutselen aan je Landrover.
Het is een virus zonder dat er een scanner is.
Suc 6 marco du
Re: Betrouwbaarheid
Geplaatst: do 12 dec 2002, 16:32
door bowy
Gewoon kopen!!!!!!!!!!!!!
Ik lig er helaas wat te vaak onder maar dit komt door de staat waarin ik de mijne heb gekocht en omdat ik hem iets te vaak misbruik!!!!Vindt hij wel lekker
trouwens!!!
Ik ken nog niet alle praatpalen in de omgeving maar dat hoeft ook niet je kunt namelijk 99% zelf doen!!!!!!!!!!
Mijn omgeving verklaart me soms ook voor gek, maar ja ze kijken wel allemaal jaloers als ik met mooi weer zoals bijvoorbeeld vandaag cabrio rijdt!! (helaas niet wegens motorisch defect)
En verder zijn er geen rationele argumenten te bedenken!!
Gewoon doen! en succes ermee!
Groet Bowy
Re: Betrouwbaarheid
Geplaatst: do 12 dec 2002, 16:39
door Yuri
He die Mike,
ik heb precies het zelfde gevoel. ik heb net een SIII 109 D gekocht en ik ben hem nu aan het opknappen. het wordt straks mijn dagelijks vervoermiddel.
het blijven natuurlijk Engelse auto's maar als diverse legers ze gebruiken en de meeste LaRo tjes al zo'n 20-30 jaar rond crossen kunnen het niet echt slechte auto's zijn.
ja, het is een oude auto met oude (eenvoudige) technologie en vooral... JAAAA, alles kan stuk. als je elk weekeind tot je binnenspiegel in de blub zit, niets schoomaakt, over rotsen klimt en denkt dat je net zo snel bent bij het stoplicht als een gemiddelde sjonnie bak, dan gaat er af en toe wat stuk.
ik ken een kerel in Maine, Amerika en die heeft twee SII 88". die dingen gebruikt hij al jaren lang ELKE DAG in het bos en om te shoppen, ze staan altijd buiten voor het huis en doen het altijd.
er zijn hier ook genoeg mensen die dagelijks in een laro rijden
zeker doen !!!
hier nog een leuke site met wat hulp om je discussies te winnen:
plaatjes, verhaaltjes, etc
[www.landroverclub.net]
succes,
Yuri
SIII 109D
Re: Betrouwbaarheid
Geplaatst: do 12 dec 2002, 16:42
door Dennis
Hallo Mike,
Sinds twee maanden ben ik eigenaar van een lightweight diesel uit ' 77. In een woord: fantastisch !!! Als leaseauto heb ik een 4wd, eentje met 150 pk's, cruisecontrol, airco en heel veel comfort. Toch is het rijden met de Lightweight ontzettend veel leuker. Zo'n ding heeft karakter! Moet er wel bij zeggen dat ik nog geen noemenswaardige ellende ben tegengekomen. En als ik dit prikbord een beetje doorblader, moet ik helaas wel concluderen dat die ellende zeker nog wel komt. Eens kijken of ik dan nog net zo enthousiast ben....
groet,
Dennis
Re: Betrouwbaarheid
Geplaatst: do 12 dec 2002, 16:56
door Bjorn
Zeker een Laro kopen! Toch ook maar lid worden van de ANWB.
Re: Betrouwbaarheid
Geplaatst: do 12 dec 2002, 17:53
door bowy
Even voor de compleetheid: Je kunt je maar twee x per jaar laten kosteloos laten afslepen/ daarna moet je bijbetalen. Bij de ANWB. gelukkig is het alweer bijna 2003.....
En om met de woorden van de man van de anwb te spreken: Koop dan ook een echte auto en niet zo;n oud lijk!
Bedoelde hij hier nou een Op*l Raket of Corrosia ofzo???
Groet Bowy
Re: Betrouwbaarheid
Geplaatst: do 12 dec 2002, 18:13
door Rob
Mike,
Ik rij nu ongeveer 10 jaar landrover nog nooit een storing gehad en nog geen onderdeel vervangen dus kopen die landrover.
Rob
Re: Betrouwbaarheid
Geplaatst: do 12 dec 2002, 19:14
door Aad
Vroeger Meccano gehad ?
Nou een Landrover zit hetzelfde in elkaar.
De hele straat heeft al stilgestaan met de kou.........behalve mijn jongen.
Kopen zo`n ding. Bevalt ie niet kan je hem voor bijna dezelfde prijs weer kwijt.
Probeer dat maar eens met een BMW og iets dergelijks
Re: Betrouwbaarheid
Geplaatst: do 12 dec 2002, 20:22
door Wim Janssen
Ik heb 2 maanden geleden een 109 diesel (ex mil.) gekocht met een vastzittend blok. Dit bleek achteraf enkel wat koolaanslag op de zuigers te zijn. Inmiddels ligt het blok tot de laatste schroef uit elkaar voor een complete revisie. Ik heb dus nog geen meter met mijn LARO gereden en omdat ik sindsdien dit forum dagelijks volg, heb ik me dus meerdere malen dezelfde vragen gesteld als Mike. Na al deze hartverwarmende en geruststellende adviezen kan ik nu vol goede moed de winter in gaan met mijn revisie.Mike schreef:
Re: Betrouwbaarheid
Geplaatst: do 12 dec 2002, 20:56
door Robert Gerritsen
Ha die Mike!!
Zeker doen zo´n "echt" vervoermiddel kopen!, lekker overzichtelijk, lekker sterk
lekker groot, gaat overal heen, vooral doorheen! Kortom voor mij hoeft er dus niet veel anders meer te komen. Misschien ooit nog eens een gloednieuwe, of iets met de kop eraf qua kilometers.
Mijn meisie ( zoals jij dat zo mooi omschreef ) en ik, hebben in mei dit jaar een 109 serie III uit 1974 gekocht, en zijn er dus nog geen twee weken later mee naar
Sardinie Italie gereden. Dit om te testen of ie wel goed was! Nou mooier kon dus niet. En dan is het nog een echte rechtsgestuurde ook!
Het enige probleempje wat ik had was dat 4 dagen voor deze vakantie ik geen aandrijving meer op de achteras had. Geen punt!! gewoon even omschakelen naar
de voorste as en ik kon weer thuis komen. Vervolgens her en der gevraagd wat het zou kunnen zijn. De 1 zei, het is je differentieel, de ander zei, een steekas.
Ik dus het hele differentieel uitelkaar gehaald, bleek het in plaats van de dag dat ik er werk aan gehad had in een kwartiertje opgelost te kunnen worden. Het was dus inderdaad de steekas rechts achter. Maar gezien het meccano doos achtige gehalte zelfs voor de "echte doehetzelfert" geen punt!
Mijn chassis is van achteren zo rot als kaas, maar ook dat schijnt de wagen niet echt te deren, ik rij er elke dag mee naar mijn werk. Ik ga een nieuw chassis kopen, en bouw om de wagen nog beter te leren kennen het geheel eigenhandig op, en af! en heb strakjes iets om nog trotser mee naar il piu bella paese del mondo la bella Italia te rijden.
Doen Doen Doen !!!!!!!
Laat je anders eens informeren bij Lands End bij Jos Broeckaert op Zeeuws-Vlaanderen, je bent dan welkom om eens een Italiaans wijntje te komen drinken.
Groet Robert en Yvonne.
Landrover the best four by four by far! Serie III 109" 1974 rules!
( die wijn is natuurlijk bij ons thuis, en niet bij Jos, maar dat was misschien wel duidelijk.)
Re: Betrouwbaarheid
Geplaatst: do 12 dec 2002, 21:38
door james
Kopen!!!!!!!
Ik heb mijne nu bijna een jaar en er nog geen seconde spijt van gehad.
Afgelopen zaterdag heeft ie zich weer even bewezen t.o.v.
alles van na '90 en geen centje pijn natuurlijk.
natuurlijk ik ben ook lid van de ANWB.en ik heb ook een jumpstarter etc.
De ANWB was handig in Frankrijk toen onze audi er mee nokte
(A3 van 98 lekker!!!!!).
Maar het grootste voordeel: andere Hobby's zijn overbodig
er is altijd wel wat de sleutelen, is het niet noodzakelijk dan zoek ik wel wat.
For the record:
mijn laro is een series IIA uit 1970
109" ex NL leger
mijn argumenten voor dit type waren:
diesel
belastingvrij
lekker grote bak
lekker veel tectyl
geen gaten!!!
Ex leger = meestal netjes onderhouden
en groen is natuurlijk de beste laro kleur!!!!
groetjes,
JAMES
Re: Betrouwbaarheid
Geplaatst: do 12 dec 2002, 23:02
door anton
Ik rij al jaren LandRover en maak ze altijd stuk. Maar ondanks dat ze altijd stuk zijn, rijden ze ook altijd.
Al drie keer een wiellager stuk gereden door achterloos verzuim van onderhoud, maar twee keer toch tuis gekomen. uitlaat valt er wel is onder vandaan, en sturen is soms erg onzeker.
Maar met een beetje wil en een hoop tijd. kun je van iedere landrover een goede bedrijfszekere auto maken.
Maak alles grondig schoon na een terrein rit en vernieuw onderdelen (vooral het stuurmechanisme en aandrijflijn.) als het nog niet helemaal versleten is.
olie lekage is altijd goed te verhelpen, tenminste mijn landrovers houd ik lekvrij, en dat betekent niet dat er geen olie in de versnellingsbak zit.
Steekassen willen wel is breken, maar is vaker door verkeerd gebruik van je rechtervoet dan dubieus as materiaal.
Onderdelen zijn goed te vinden, en zeker door gebruik van internet vaak snel en goedkoop.
Dingen waar je op moet letten bij aanschaf is roest in chassis en schutbord, het laatste wat je wil is direct met restaureren beginnen. kleine plekjes zijn niet erg, zelf leuk om te doen.
koop niet de eerste de beste LandRover waar je verliefd op word. Maar kijk goed rond. Daar heb je nog even tijd voor zie ik.
Succes, Anton

Re: Betrouwbaarheid
Geplaatst: do 12 dec 2002, 23:35
door clem
Zeker doen
Ik heb zelf ook net een restauratie object gekocht serie III 109 hcpu, ik moet er nog aan beginnen want hij staat nog in noord holland maar ik kan je verzekeren dat het aan alle kanten kriebelt.
Veel succes met zoeken, kijk heel goed rond.
Re: Betrouwbaarheid
Geplaatst: vr 13 dec 2002, 09:36
door Jorrit
Als je toch al door het virus besmet bent is er toch geen weg meer terug.
Succes Jorrit
Ps. er is altijd iets maar ze blijft rijden.
= Betrouwbaar
Geplaatst: vr 13 dec 2002, 11:32
door marchel
Hoi Mike,
Ik heb sinds april een oude lightweight (ex-leger) van 1978. Na het verhelpen van enkele mankementen (het is allemaal vrij simpele techniek) heb ik in 6 maanden tijd 5000km met de laro gereden zonder technische problemen. Ik ben de laro nu helemaal aan het restaureren (zie www.gerbers.biz). Van de oude leger laro's zijn er handboeken waar precies in staat hoe je mankementen verhelpt in de trend van doe dit/doe dat met plaatjes er bij. Er zijn veel duidleijke boeken van de LARO. Gewoon doen. ik hoor veel meer mensen dat ze er in elk geval niet meer problemen mee hebben dan met een auto van een willekeurig ander merk.
Groeten,
Marchel
Re: Betrouwbaarheid
Geplaatst: vr 13 dec 2002, 12:45
door Mike
Dacht ik dus al.. Bedankt voor alle reacties iedereen! Nu alles uitprinten en bij me houden voor in het geval dat ik weer zo'n persoon tegen kom!
Nogmaals bedankt!
Mike
Re: Betrouwbaarheid
Geplaatst: vr 13 dec 2002, 12:46
door Mike
Is prima! Dan neem ik wel een fles Zuid Afrikaans wijn mee.. Daar komt mijn vriendin vandaan namelijk..
Re: Betrouwbaarheid
Geplaatst: za 14 dec 2002, 05:51
door Edgar
Hoi Mike,
Gewoon kopen, maar let bij een Landrover vooral op het chasis. Slechte punten zitten vaak voor waar de blad veren gemonteerd zitten, bij de side members waar het schutboard op vast zit, achter ook daar waar de bladveren gemonteerd zitten.
Het schutboard is vaak rot daar waar deze gemonteerd zit op het chasis, dit is vaak slecht te zien, maar met een gemiddelde schroevendraaier kom je er wel achter. De rest van de auto is zelf relatief eenvoudig te repareren. Als dit je eerste landrover is koop dan een 4 cilinder benzine versie, niet met gas modificatie, dit laatste kan problemen geven m.b.t. klep zittingen en cilinder kop. Deze motor is zeer betrouwbaar loopt op alle soorten benzine in de zomer en winter. Ik heb het nooit uitgeprobeerd maar volgens mij doet de motor het ook nog als je zware stookolie gebruikt. Ik heb zelf een 88" stage II Cabrio uit 1964 gehad. Na 10 jaar 60.000 KM heb ik hem helaas weg moeten doen i.v.m. tijdgebrek en een te verot chasis. Afschrijving over 10 jaar FL 1,250.- en aan onderdelen heb ik ongeveer FL 800.- uitgegeven. Dit is voor mij nog steeds de goedkoopste auto waar ik tot nog toe in gereden heb.
Ik woon en werk momenteel in Singapore en bezit nog steeds een Discovery uit 1994 die ik om belastingtechnische rede wil omruilen voor een 109 station wagon.
Ik heb een aantal handelaren benaderd die mijn Discovery een waardeloze auto vinden en mij vervolgens een dure glimmende LR 109 met gebreken aan het chasis in de maag willen splitsen. Let dus goed op.
O, ja, als je eenmaal Landrover rijdt pas op het is een verslaving waar je niet meer vanaf komt. Een ander tip, alle mensen die je waarschuwen waar begin je aan kloppen straks bij je aan met de vraag kun je ons niet helpen met verhuizen, je auto is zo ruim, of wil jij een aanhanger met puin naar de stort brengen e.t.c. weiger dit categorisch of vraag een bijdrage voor het onderhoud.
Groeten
Edgar
Re: Betrouwbaarheid
Geplaatst: za 14 dec 2002, 20:00
door Robert Gerritsen
Jullie zijn van harte welkom!
Ik begin zelf binnen nu en een maand ongeveer aan het grootste projectonderdeel,
n.l. het op- en afbouwen.
Dus schrik niet als jullie hier eventueel naartoe komen en er ligt overal wat, behalve iets om daadwerkelijk mee te rijden aan onderdelen.
Groet, Robert & Yvonne.