autootje afgekeurd, wat nu?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
wilberth

autootje afgekeurd, wat nu?

Bericht door wilberth »

het autootje van Caroline is afgekeurd (hèhè gelukkig niet de landrover), omdat 1 koplamp niet hoog genoeg af te stellen was.

Autootje is ook afgekeurd gemeld bij de RDW. Nu heb ik 1 vraag.
M'n APK was geldig tot de 19e, heb ik nu tot de 19e om het te fixen, of ben ik eigenlijk per direct in overtreding als ik nog rijdt met dat ding?

Vraag is des te nijpender omdat we er volgende week eigenlijk mee op vakantie willen en het dus een stuk praktischer is om de herkeuring pas na de vakantie (oostenrijk) te doen. Ik denk overigens wel dat ik het dit weekend nog even in orde maak, maar afmelden op zondag valt niet mee.

Kortom, welke risico's loop ik nu mbt de papierkraam?

Groet, Wilberth
Paul Stroink

Re: autootje afgekeurd, wat nu?

Bericht door Paul Stroink »

Ik denk niet dat je nog mag rijden nu. Hadden ze de auto niet beter gewoon niet kunnen afmelden?
Kan je niet eenvoudig wat verbuigen aan de lamp?
Buffy SIII 109

Bericht door Buffy SIII 109 »

je kan ook op de sloop een andere koplamp halen kost ook niet zoveel.

martin
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Waarom vraag je dat niet aan het keuringsstation? Dat zou m'n eerste vraag aan hun zijn als ik hoorde dat het autootje afgekeurd was.

gr, Bart
disco1992

Bericht door disco1992 »

inderdaad op sloop andere halen.

mocht de vertreken datum al voorbij zijn en nog geen apk hebben ben je ook NIET verzekerd als er onderweg iets gebeurd!!!

de verzekering keerd dan niks uit.

dus pas maar op.

verder succes wilberth

disco1992
Art

Bericht door Art »

Volgens Wiggers bestaat er geen enkele verzekeringspolis waarin staat dat een auto apk gekeurd moet zijn, wel staat erin dat hij in goede staat moet verkeren.

Maar van oom agent mag je nu niet meer rijden.

Groet, Art
Maarten

Bericht door Maarten »

Wat is het kenteken van de auto?
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

De auto voldoet niet aan de permanente eisen door de foutief ingestelde koplamp, dus hier mag niet mee gereden worden.
Zelfs tijdens de rit van de garage naar huis was je al in overtreding.
De vervaldatum van de APK doet wat dit betreft niet ter zake.

Dennis B.
wilberth

Bericht door wilberth »

en nu denken jullie natuurlijk, waarom antwoord hij niet...

Nou ik heb m'n avond goed besteed door met een voor een renaultje kangoo buitensporig grote hamer het stuk ijzer achter de koplamp te mishandelen net zolang tot hij weer netjes de goede kant opkeek.

Tjaa, een halfjaar geleden een paaltje geraakt, nieuwe lamp gezet en me er eigenlijk nooit aangestoord dat hij een halve meter eerder op de grond scheen als de andere.

En inderdaad normaal bij dit apk station krijg je gewoon netjes een briefje mee met de punten die nog even aandacht vragen en dan kun je de week erop terecht voor herkeur en dan wordt hij pas afgemeld. Dit had ik dus ook nog nooit meegemaakt, maar goed, das dan die net die ene keer dat je niet zelf gaat keuren en het ook echt niet goed uit komt. Deze keer was Caroline naar de keuring gegaan anders had ik dat ook allemaal daar wel nagevraagd, en geregeld dat hij niet afgemeld werd.

Kortom, morgen nog even binnen wippen met de nu goed gerichte koplamp. Zit niet te wachten op gezeik onderweg alleen omdat m'n koplamp een nauwlijks zichtbaar beetje te laag staat.

Ging echt nergens over, als je dan kijkt wat ze bij m'n YA126 af en toe aan remverschil goedkeurden om dan te vallen over zo iets.
Maar goed, ik ben geen keurmeester, zou me ook niet verbazen dat ze meer steekproeven krijgen als ze nooit een afkeur melden of zo, weet niet hoe dat precies werkt. Was alleen een beetje droevig dat zo'n afmelding je dan net verrast als je eigenlijk echt geen tijd hebt om het nog even netjes te maken, terwijl ik nog had staan overwegen om hem pas na de vakantie aan te bieden. Maar goed, je denkt nog stel dat ik iets belangrijks over het hoofd heb gezien, dan is het wel fijn als hij net nagekeken is, dus toch maar gedaan..

Hoe dan ook, is allemaal weer gefikst, morgen keuren dan zal het wel weer goed zijn.

Groet, Wilberth
Apke

Bericht door Apke »

Volgens mij zit het vrij simpel in elkaar.

Tot de 19e heb je een geldige APK. Op grond daarvan mag je dus rijden.
Er zit echter een maar aan.

Iedereen is verplicht om ervoor te zorgen dat zijn of haar voertuig aan de wettelijke eisen voldoet. Door die koplamp is dat dus niet het geval.
Repareer je de koplamp, of stel je deze goed af (op welke wijze dan ook), dan voldoe je weer aan de wettelijke eisen (mits er geen andere punten zijn) en mag je rustig tm de 19e rijden.

Na de 19e wordt het iets anders.
Wettelijk zou je auto dan goedgekeurd of geschorst moeten zijn. Er is immers geen geldige APK meer op de auto. Gelukkig zit er nog wat uitloop voor herkeuring enz. Als oom agent je aanhoudt en je bent onderweg naar het keuringsstation, dan zal er weinig aan de hand zijn. Ben je ergens anders naar toe onderweg, dan kunnen ze moeilijk doen.
Of het vanuit het buitenland komen richting keuringsstaton rijden geloofd wordt ..... zeker als het om zo'n korte vakantie gaat betwijfel ik.

Het verhaal van de verzekering zit volgens mij wat genuanceerder in elkaar. De verzekering gaat er vanuit dat de auto in een goede technische staat verkeerd. Zit er een APK op, dan nemen ze dat eerder aan dan dat er geen APK op zit.
Verder is het bij een ongeval nog van belang wat er gebeurd is en wat er wel of niet functioneerd, remmen, verlichting, enz.
Natuurlijk wil de verzekering niet betalen ..... willen ze volgens mij het liefst zo min mogelijk.
Zolang de auto in een goede technische staat verkeerd, ben je volgens mij verzekerd.
Hoe moet ik anders naar een APK keuringsstation rijden als mijn auto geschorst is? Hoe moet ik anders naar een APK keuringsstation rijden voor een herkeuring?
Hoe kan de keurmeester een proefrit maken om op die wijze de remmen te testen (jawel, mijn keurmeester werkt niet met een remmen testbank, maar controleerd dit met een remvertragingsmeter op de openbare weg).
In het laatste geval heeft de keurmeester meestal een persoonlijke verzekering, maar volgens mij is hij dat niet verplicht.

Apke
www.larrie.nl
Henk Bossinade

Bericht door Henk Bossinade »

Natuurlijk wordt IEDERE LR hier op het prikbord ieder jaar als vanzelfsprekend natuurlijk APK goedgekeurd!!!! Vr gr Henk B.
Puffino

Bericht door Puffino »

Dennis, van huis naar garage en andersom mag het WEL. Dat is het enige dat je nog met die auto mag nu. Officieel. Maar dan ook alleen als je die auto "ter keuring aan gaat bieden".

Dat is mijn info althans.

Lampunit proberen bij te buigen, OF als deze (vast wel) met boutje moertje ergens mee vast zit, ergens op de juiste plek wat tussenringetjes tussenstoppen.

Of moet je dan wel HEEL ver gaan. Aanrijdingkje gehad?

Sander Lelieveld
a.wilbie

Bericht door a.wilbie »

twee jaarlijks henk,
je ken de geschiedenis van het voertuig, en wat ik er mee doe aan werk.
je weet dat alles goed moet zijn en altijd controlles moet uitvoeren, op de vitale punten.
kleine dingetjes als dashboard lampjes in de meters die wel eens stuk gaan vind ik zelf niet zo'n probleem,lampen staan naar beneden afgesteld wat de keurmeester niet fijn vind, maar vracht achter in helpt.
mijn 88lw zakt soms voor dat examen, een keer op remmen, na beter ontluchten was het daarna wel goedkeur.
ik denk altijd, ach.... kan gebeuren en het werkt weer.
hoewel met de panda een koplamp H4 was en de andere een bolletje, had niemand opgemerkt.
cheers arjan
die nu de regels van de engelse apk gaat leren
wilberth

Bericht door wilberth »

Volgens mijn APK keurmeester...

even los van het feit dat je auto natuurlijk altijd in orde dient te zijn, wettelijk

Heb je een geldige APK tot je oude verlopen is. Dit is eigenlijk ook wel de enige logische oplossing, immers je mag tot 2 maanden voor afloop keuren, en dan heb je dus ook even de tijd om het te maken voor de geautomatiseerde boete op de mat valt.

En ja, dat gaat natuurlijk alleen over de geldigheid van het papiertje en niet over technische staat. Of verzekerings technisch een koplampje dat margninaal te laag staat nu zo'n probleem op zou leveren weet ik niet, maar daar ga ik ook niet meer achter komen.

Is gisteren avond gerepareerd, en vandaag MET steekproef goedgekeurd ik kan er weer tegen.

Groet, Wilberth
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Puffino schreef:
>
> Dennis, van huis naar garage en andersom mag het WEL.

Nee, in een auto die niet aan de permanente eisen voldoet mag niet gereden worden.
Naar aanleiding van deze vraag is enige tijd terug nog een artikel verschenen in het door de RDW uitgegeven periodiek "APK keurmeester" en hierin is duidelijk gesteld dat er niet meer mee gereden mag worden in deze situatie.

Dennis B
Puffino

Bericht door Puffino »

Dennis,

jij hebt tenminste WEL een bron bij de RDW, ik niet. Ik moet het van andere bronnen hebben om de simpele reden dat ik na een HALF UUR zoeken op de RDW site en de APK site het niet kon vinden.

Wel op allerlei andere sites, allen berichten over dat het wel zou mogen, zolang het maar van garage naar huis of andersom is, en dan ook nog alleen in verband met keuren....

Maar als jij dat in die correspondentie zo hebt gelezen, dan zal het wel kloppen. Gek dat ze dat NIET op de site vermelden. Geen woord gevonden over "wat als", alleen maar verhalen over hoe je bezwaar kunt maken, verder niks.

Dank, maar, erhm, of het nu mag of niet is misschien niet eens het ergste, want geen enkele zichzelf respecterende controlerende instantie zal, denk ik, als je ook echt van garage naar huis rijdt, daar je op pakken, ALS je al gepakt wordt. Maar goed, dat is de praktijk en het ging nu om de regel.

Sander Lelieveld
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Het is inderdaad zo dat als je dan overdag met het keuringsrapport (alleen na goedkeuring heet het een keuringsbewijs), waar alleen de afwijkende koplamp op vermeld is naar huis rijdt valt te verwachten dat oom agent daar niet zoveel moeite mee zal hebben.
Het wordt natuurlijk wat anders als bijvoorbeeld de remmen niet goed functioneren.

Dennis B
Puffino

Bericht door Puffino »

als je al zo stom bent om dan nog naar huis te rijden ;-)

Maar voorop gesteld dat je er ook mee naar de garage bent gegaan.... Tja.

Weet jij of die RDW gegevens ook ergens op internet te vinden zijn, want, jij hebt kennelijk de papieren die garagisten krijgen. Zijn die niet openbaar?

Sander
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Onder de tab "over RDW" op de pagina "informatie over de RDW" een keuze in het menu naar de periodiek.

Dennis B
Frans Bonnes

Bericht door Frans Bonnes »

<<<Heb je een geldige APK tot je oude verlopen is.>>>

Dat is niet waar.
Als je vandaag je auto laat keuren en hij wordt goedgekeurd, en je laat hem morgen weer keuren, en dan wordt hij afgekeurd, dan is hij dus echt afgekeurd.
Dat geeft het keuringsstation ook door aan de RDW bij afmelden.
En mag je er niet meer mee rijden

En de laatst gedane afmelding is dus de geldige.

fb
wilberth

Bericht door wilberth »

Hoi Frans ik ben weer terug van vakantie, maar ik denk dat we hier toch weer even op dennis terug moeten vallen. Volgens mij komt het er echt op neer dat ze een melding doen dat ze geen verlenging van de goedkeur hebben kunnen verschaffen.... tjaa, dan zou het papiertje van de oude keuring dus geldig blijven.

En dat is dus wel een belangrijke vraag, want als ik 2 maanden te vroeg ga keuren en hij wordt afgekeurd dan zou ik me dus bezwaard voelen om naar huis te rijden (zeker als het iets met bv. de remmen zou zijn) maar ik zou me dus vervolgens geen zorgen maken over automatische boetes, tot de oorspronkelijke keuring verlopen is en me rustig aan de reparatie gaan wagen....

Misschien moest ik de RDW maar eens een mailtje sturen.

Groet, wilberth
Plaats reactie