welke versnellingsbak op een tgv 2.8
-
neef Henk
welke versnellingsbak op een tgv 2.8
Ik heb er nu een LT95 met overdrive aan zitten maar wil graag een 5 bak dus zonder overdrive.
Wie weet welke versnellingsbakken er direct (dus zonder conversie ring) op een TGV 2.8 motor kunnen?
groeten neef Henk
Wie weet welke versnellingsbakken er direct (dus zonder conversie ring) op een TGV 2.8 motor kunnen?
groeten neef Henk
-
RoLandrover
Re: welke versnellingsbak op een tgv 2.8
de R380 zou de enige juiste keuze zijn,
of evt. een ZF 4HP22/24 automaat,..
de Lt77 is niet sterk genoeg op de lange duur.
grtn
RoLandRover
of evt. een ZF 4HP22/24 automaat,..
de Lt77 is niet sterk genoeg op de lange duur.
grtn
RoLandRover
-
Bart van Dessel
Ik heb een Discovery gehad met 2.8 TGV en met automaat, was een goede combinatie die ook de voorkeur heeft van de importeur.
Ik heb evt. een tdi automaatbak en ook een R380 vane en 300 tdi,
groetjes, Bart
Ik heb evt. een tdi automaatbak en ook een R380 vane en 300 tdi,
groetjes, Bart
-
Jurjen
Nog even wat stof tot nadenken:
Er is bij het bedrijfje waar ik werk pas een 2.8 ingebouwd met R380 erachter.
De verzwaarde koppelingsplaat die we gebruikten, bleek niet zwaar genoeg.
De motor trok er doorheen. We hebben daarom een plaat en drukgroep van een vrachtwagentje pas laten maken. Gaat nu perfect, ook met een paar duizend kilo op de aanhanger, met een opgeschroefde pomp (160 + pk)
Jurjen
Er is bij het bedrijfje waar ik werk pas een 2.8 ingebouwd met R380 erachter.
De verzwaarde koppelingsplaat die we gebruikten, bleek niet zwaar genoeg.
De motor trok er doorheen. We hebben daarom een plaat en drukgroep van een vrachtwagentje pas laten maken. Gaat nu perfect, ook met een paar duizend kilo op de aanhanger, met een opgeschroefde pomp (160 + pk)
Jurjen
-
Puffino
Henk,
persoonlijk (weet dus niks uit praktijk) denk ik dat er heel veel kan, als je maar sterke lagers hebt, en het hangt verder af van je rijstijl. Waarome en LT77 (wel een later suffix natuurlijk, met sterke lagers dus, evenals de tussenbak, uiteraard crossdrilled ) niet zou kunnen en een R380 wel, mij een raadsel, of VIS moet me onzin verteld hebben over de verschillen tussen deze bakken.
Rijstijl en rij-trek-laadgewicht zeggen meer denk ik.
Als ik Jurjen hoor zeggen dat er een zwaardere koppeling in moet, snap ik dat niet, dan moet je echt flink op koppeling aan het gas hoor (met last ook nog)..... Wordt er nie theel vaak beweerd dat er van alelrlei aan de Land Rover "te zwaar" is uitgevoerd?
Ik neem aan dat je praat over de 101, trouwens? Leuke combinatie! Summerwind heeft er een 300tdi in liggen dus hem zou je ook eens kunnen checken over de rest van de aandrijflijn, die 2.8 is tenslotte "een opgeleukte 300tdi", dus moet uitwisselbaar zijn.
Sander Lelieveld
persoonlijk (weet dus niks uit praktijk) denk ik dat er heel veel kan, als je maar sterke lagers hebt, en het hangt verder af van je rijstijl. Waarome en LT77 (wel een later suffix natuurlijk, met sterke lagers dus, evenals de tussenbak, uiteraard crossdrilled ) niet zou kunnen en een R380 wel, mij een raadsel, of VIS moet me onzin verteld hebben over de verschillen tussen deze bakken.
Rijstijl en rij-trek-laadgewicht zeggen meer denk ik.
Als ik Jurjen hoor zeggen dat er een zwaardere koppeling in moet, snap ik dat niet, dan moet je echt flink op koppeling aan het gas hoor (met last ook nog)..... Wordt er nie theel vaak beweerd dat er van alelrlei aan de Land Rover "te zwaar" is uitgevoerd?
Ik neem aan dat je praat over de 101, trouwens? Leuke combinatie! Summerwind heeft er een 300tdi in liggen dus hem zou je ook eens kunnen checken over de rest van de aandrijflijn, die 2.8 is tenslotte "een opgeleukte 300tdi", dus moet uitwisselbaar zijn.
Sander Lelieveld
-
Bart van Dessel
Ik ben het gevoelsmatig met Sander eens, al weet ik niet precies de verschillen tussen een late LT77s en de R380. Dat de 2.8 door de koppeling heen gaat vind ik opmerkelijk, er zijn genoeg opgeschroefde 300 tdi's die hetzelfde vermogen en koppel hebben als een standaard 2.8 en dat gaat prima. Bedenk wel dat er serieuze verschillen in kwaliteit zijn, een Paddock koppeling heft lang niet de kwaliteit als een O.E. koppeling. Maar ik spreek dus niet uit eigen ervaring en kan er dus helemaal langs zitten, persoonlijk zou ik er een automaat van maken.
gr, Bart
gr, Bart
-
RoLandrover
Een latere LT77s kan het koppel op de lange duur niet aan,
de opvolger R380 is een verbeterde versie van de zelfde bak in de basis, máár kan tot 380Nm verdragen op z'n lagertjes.
Hoeveel Nm heeft de TGV?
Ik heb zelf een Lt77s in mijn Rnge maar die heeft absoluut moeite met het koppel van mijn V8.
grtn
RoLandRover
de opvolger R380 is een verbeterde versie van de zelfde bak in de basis, máár kan tot 380Nm verdragen op z'n lagertjes.
Hoeveel Nm heeft de TGV?
Ik heb zelf een Lt77s in mijn Rnge maar die heeft absoluut moeite met het koppel van mijn V8.
grtn
RoLandRover
-
neef Henk
Ik heb zelf ook aan een automaat gedacht maar heb weleens gehoord dat ze erg duur zijn, vaak kapot gaan en dan duur in reparatie zijn. Kan jij me eens prive een mailtje sturen wat het één en ander moet kosten Bart?
Hoi Sander, klopt van Summerwind, die heeft er ook een automaat aanhangen en ik Stephen er eigenlijk nog nooit over gehoord dat het niet plezierig rijdt. Mijn rijstijl is vaak normaal wel soms wil ik weleens tegen het maximale gaan zitten in het terrein of met het trekken van aanhangers. Het moet dus voor mij simpel en sterk zijn zodat ik wat marge hebt.
Groeten neef Henk
Hoi Sander, klopt van Summerwind, die heeft er ook een automaat aanhangen en ik Stephen er eigenlijk nog nooit over gehoord dat het niet plezierig rijdt. Mijn rijstijl is vaak normaal wel soms wil ik weleens tegen het maximale gaan zitten in het terrein of met het trekken van aanhangers. Het moet dus voor mij simpel en sterk zijn zodat ik wat marge hebt.
Groeten neef Henk
-
Maarten van Lenthe
Het is mijn Defender waar een 2.8 is ingebouwd met de verzwaarde koppelingsplaat en drukgroep. De motor heeft standaard zoveel koppel bij een laag toerental dat ik bijvoorbeeld in de 3e versnelling reed (R380 suffix L) dus niet na het schakelen en gewoon even plankgas geven en dan slipte hij gewoon door. Heel indrukwekkend de kracht van deze motor. maximum koppel bij 1350 toeren.
De reden dat we er nu een zo zwaar mogelijke koppelingsplaat ingezet hebben is omdat we de brandstofpomp en de turbo nog gaan bijstellen zodat er nog veel meer vermogen geleverd wordt.
We hebben er de afgelopen weken naar en van kroatie mee gereden met 3500kg erachter en op droge weg berg op slipte de voorwielen af en toe gewoon en dat lag niet aan de kogeldruk want ik heb een schamelaanhangwagen.
gr. Maarten
De reden dat we er nu een zo zwaar mogelijke koppelingsplaat ingezet hebben is omdat we de brandstofpomp en de turbo nog gaan bijstellen zodat er nog veel meer vermogen geleverd wordt.
We hebben er de afgelopen weken naar en van kroatie mee gereden met 3500kg erachter en op droge weg berg op slipte de voorwielen af en toe gewoon en dat lag niet aan de kogeldruk want ik heb een schamelaanhangwagen.
gr. Maarten