2.25 benzine: lift pump vs elektrische pomp met SU carb

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Sander van Beek

2.25 benzine: lift pump vs elektrische pomp met SU carb

Bericht door Sander van Beek »

Ben ivm ombouw naar een 2.25 benzine blok (met gasflowed cylinderkop en SU carb) aan het uitzoeken wat ik moet veranderen aan m'n brandstofsysteem (is 200tdi).
Heb nu nog een aanvoer en retour leiding, filter op het bulkhead en opvoerpomp op het blok zitten.

Heb het eea uitgezocht en het lijkt er op dat ik nu 2 wegen kan gaan bewandelen:

- De vroegere 2.25 (series) setup: Brandstoftank -> leiding -> filter -> opvoerpomp op het blok (zit nu een afdekplaatje) -> carb

- De latere 2.25/2.5 setup: Pomp in de brandstoftank (of pomp/filter net na de tank op chassis) -> leiding -> 'vapour separator' -> carb (en retourleiding)

Nu spreekt de eerste optie me het meest aan. Lekker simpel (mechanische pomp, net als de 200tdi) en het goedkoopst. Een brandstofpomp en vapour separator zijn toch bijna weer 100 euro samen. De retourleiding dop Ik dan af.

Ik vraag me alleen af of deze setup goed gaat werken met de SU carb (die waarschijnlijk wat meer benzine vraagt dan de standaard). Kan iemand hier iets zinnigs over te roepen?
Remko Stage1

Re: 2.25 benzine: lift pump vs elektrische pomp met SU carb

Bericht door Remko Stage1 »

Voor beide is wat te zeggen.

Mijn stage1 V8 heeft een electrische pomp. Deze zit net voor de tank, aan de binnenkant van de rechter chassisbalk (redelijk veilig). Tegen het schutbord zit het filter en dan direct naar de carb. (+ retourleiding).
Werkt prima in combinatie met lpg. Hoewel ik aanneem dat je niet voor lpg gaat, gezien de komende oltimerbelasting...

Succes, Remko
Eric&Betty Boop

Re: 2.25 benzine: lift pump vs elektrische pomp met SU carb

Bericht door Eric&Betty Boop »

De 32/34DMTL dubbele Weber uit een 90/110 2,25 en 2,5 gaat ook aardig wat brandstof doorheen (misschien nog wel meer als door een SU) en die doet het ook prima op een mechanische opvoerpomp.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5257bc2c9208190826da505d8b375a31', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16906041, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('8d4a3d89d983469ceae829970e9211cc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16906041, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Gert Jan B

Re: 2.25 benzine: lift pump vs elektrische pomp met SU carb

Bericht door Gert Jan B »

Volgens mij moet je met een SU met een andere pomp en retour leiding werken, dit omdat de SU een overdruk nodig heeft om goed te werken en de Zenith /Weber niet.
Eric&Betty Boop

Re: 2.25 benzine: lift pump vs elektrische pomp met SU carb

Bericht door Eric&Betty Boop »

Gert Jan B Schreef:
-------------------------------------------------------
> dit omdat de SU een overdruk nodig heeft om goed te werken.

Waarom moet een SU met overdruk werken? Als de opvoerpomp de vlotter kamer vol kan houden bij de hoogste belasting/verbruik dan is het toch goed.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4539a1dc45e5f4486fbbed47cf3f73fc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16907345, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('ce2eed6026378d74fb9ae8a155dbe46f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16907345, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Sander van Beek

Re: 2.25 benzine: lift pump vs elektrische pomp met SU carb

Bericht door Sander van Beek »

Bedankt voor de tips tot nu toe. Heb voor de zekerheid ACR even een mail gestuurd, maar nog geen reactie gehad. Op hun site vermelden ze iig niets bijzonders over het brandstofsysteem/eventuele aanpassingen..
Plaats reactie