V8 nokkenas zonder nokken: hoe kan dit?
V8 nokkenas zonder nokken: hoe kan dit?
Luitjes,
Gisteren maar aan demontage van een RRC '85 V8 blok (3.5 Carb) begonnen. De auto had erg weinig vermogen, alles nagekeken (timing, lucht, brandstof, afstellingen, e.d.) en konden eigenlijk niets afwijkends vinden. Blok liep stationair super mooi, reageerde een beetje sloom op het gaspedaal, had goede compressie op 8 cilinders. Klephoogte gemeten en deze was maar 70%-80%.
Conclusie dat de nokkenas maar eens bekeken moest worden. Blok kaal gemaakt en nokkenas eruit. Blijkt dat 3 vd 16 nokken compleet weg zijn (perfect rond afgesleten), andere nokken zijn wel aan slijtage onderhevig, maar niet zo ernstig. De 3 nokken zijn de uitlaat van cilinder 1 & 3 en inlaat van cilinder 5.
Het vreemde is dat ook 3 hydraulische kleppenstoter totaal ingesleten zijn (van dezelfde nokken die perfect rond waren). Hiervan gingen de kleppen ook niet meer goed open. Koppen eraf gehaald en kleppen eruit gehaald. Zien er netjes uit (moet een keertje goed schoonmaken, maar niets speciaals). Bij terugmontage van de kleppen gaan ze wel goed open. Dit leidt tot een raadsel voor ons. Zijn de nokken afgesleten doordat de kleppen blokkeerde (en nu weer gewoon werken), of zijn de nokken gewoon afgesleten en zijn de kleppen langzaam vast gaan zitten doordat ze niet meer opengingen.
Wie heeft dit eerder meegemaakt? We willen graag de echte oorzaak vinden zodat we het ook echt oplossen en niet over 1000km weer met hetzelfde probleem zitten.
Alvast bedankt,
Tom
Gisteren maar aan demontage van een RRC '85 V8 blok (3.5 Carb) begonnen. De auto had erg weinig vermogen, alles nagekeken (timing, lucht, brandstof, afstellingen, e.d.) en konden eigenlijk niets afwijkends vinden. Blok liep stationair super mooi, reageerde een beetje sloom op het gaspedaal, had goede compressie op 8 cilinders. Klephoogte gemeten en deze was maar 70%-80%.
Conclusie dat de nokkenas maar eens bekeken moest worden. Blok kaal gemaakt en nokkenas eruit. Blijkt dat 3 vd 16 nokken compleet weg zijn (perfect rond afgesleten), andere nokken zijn wel aan slijtage onderhevig, maar niet zo ernstig. De 3 nokken zijn de uitlaat van cilinder 1 & 3 en inlaat van cilinder 5.
Het vreemde is dat ook 3 hydraulische kleppenstoter totaal ingesleten zijn (van dezelfde nokken die perfect rond waren). Hiervan gingen de kleppen ook niet meer goed open. Koppen eraf gehaald en kleppen eruit gehaald. Zien er netjes uit (moet een keertje goed schoonmaken, maar niets speciaals). Bij terugmontage van de kleppen gaan ze wel goed open. Dit leidt tot een raadsel voor ons. Zijn de nokken afgesleten doordat de kleppen blokkeerde (en nu weer gewoon werken), of zijn de nokken gewoon afgesleten en zijn de kleppen langzaam vast gaan zitten doordat ze niet meer opengingen.
Wie heeft dit eerder meegemaakt? We willen graag de echte oorzaak vinden zodat we het ook echt oplossen en niet over 1000km weer met hetzelfde probleem zitten.
Alvast bedankt,
Tom
Re: V8 nokkenas zonder nokken: hoe kan dit?
Ik denk niet dat de oorzaak in de kleppen te vinden is. Als deze niet meer bediend worden zullen die idd wat zwaarder gaan tgv ophopend vuil.
Niet toevallig ook wat last gehad van tikkende kleppen ???? Slijtage van de nokkenassen is bij de V8 niet zeldzaam. Dat het maar een paar nokken zijn kan wel duiden op een lokaal tekort aan olie.
Ik zou om te beginnen eens goed kijken naar de oliedruk en de opbrengst van de oliepomp. Deze zijn zelfs als ze nieuw zijn niet erg ruim bemeten. Het is een erg simpele constructie met stalen tandwielen die in een aluminium behuizing lopen. Ik denk dat je zult vinden dat de tandwielen en vooral de base-plate aardig zijn ingelopen, waardoor de capaciteit flink is verminderd. Check ook even het overdukventiel (die willen weleens vast zitten)
Dat het olielampje niet is gaan branden zegt helaas niet alles bij de Rover V8, die gaat pas aan als er helemaal geen druk meer is.
De oliepomp heeft vooral te lijden als er te weinig olie ververst wordt. Omdat de pomp voor het filter zit, zal bij vervuiling van de olie eventueel slijpsel door de pomp gaan en dan pas gestopt worden door het filter. Met als gevolg extra slijtage aan de pomp(huis) En zeker bij oudere wagens is er bijna altijd wel een eigenaar geweest die het onderhoud wat uitstelde.....
Check bij montage ook even de olietoevoer op een eventuele verstopping en of alles goed gemonteerd is volgens de workshop manual.
G
Gerrit
.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/10/2013 10:53 door G-men (Gargamel).
Niet toevallig ook wat last gehad van tikkende kleppen ???? Slijtage van de nokkenassen is bij de V8 niet zeldzaam. Dat het maar een paar nokken zijn kan wel duiden op een lokaal tekort aan olie.
Ik zou om te beginnen eens goed kijken naar de oliedruk en de opbrengst van de oliepomp. Deze zijn zelfs als ze nieuw zijn niet erg ruim bemeten. Het is een erg simpele constructie met stalen tandwielen die in een aluminium behuizing lopen. Ik denk dat je zult vinden dat de tandwielen en vooral de base-plate aardig zijn ingelopen, waardoor de capaciteit flink is verminderd. Check ook even het overdukventiel (die willen weleens vast zitten)
Dat het olielampje niet is gaan branden zegt helaas niet alles bij de Rover V8, die gaat pas aan als er helemaal geen druk meer is.
De oliepomp heeft vooral te lijden als er te weinig olie ververst wordt. Omdat de pomp voor het filter zit, zal bij vervuiling van de olie eventueel slijpsel door de pomp gaan en dan pas gestopt worden door het filter. Met als gevolg extra slijtage aan de pomp(huis) En zeker bij oudere wagens is er bijna altijd wel een eigenaar geweest die het onderhoud wat uitstelde.....
Check bij montage ook even de olietoevoer op een eventuele verstopping en of alles goed gemonteerd is volgens de workshop manual.
G
Gerrit
.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/10/2013 10:53 door G-men (Gargamel).
Re: V8 nokkenas zonder nokken: hoe kan dit?
Wellicht is de hydraulische functie van je kleppenstoters op een of andere manier vastgelopen, m.a.w de verende werking naar je klepstoterstangen. Bij mijn V8 zaten er ook een aantal vast, resultaat versleten nokkenas, hydraulische klepstoterbodempjes mooi rond ingesleten en de kopjes van de klepstoterstangen vlak..............en nog veel meer...............
Ook had mijn V8 bijzonder veel sludge in de carterpan, ja en dit werkt als vloeibaar schuurpapier.
Ja en we rijden natuurlijk wel met oude motoren rond............
Wellicht eens een keer sludge verwijderaar toevoegen, procedure volgen, carterpan goed reinigen, nieuwe motorolie en filters plaatsen, oliedruk 10 x checken.
klepstoter en klepstoterstangen
Groet Michel WaZ
RRC 3.9 ltr V8 Benzine LT 77 bwj 86 had strombergjes nu SU,s HIF44 en 3.5 V8 in revisie
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/10/2013 11:59 door Michel WaZ.
Ook had mijn V8 bijzonder veel sludge in de carterpan, ja en dit werkt als vloeibaar schuurpapier.
Ja en we rijden natuurlijk wel met oude motoren rond............
Wellicht eens een keer sludge verwijderaar toevoegen, procedure volgen, carterpan goed reinigen, nieuwe motorolie en filters plaatsen, oliedruk 10 x checken.
klepstoter en klepstoterstangen
Groet Michel WaZ
RRC 3.9 ltr V8 Benzine LT 77 bwj 86 had strombergjes nu SU,s HIF44 en 3.5 V8 in revisie
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/10/2013 11:59 door Michel WaZ.
Re: V8 nokkenas zonder nokken: hoe kan dit?
Ik geloof idd dat het kan dat de nokkenas verslijt. Heb er inmiddels diverse vervangen, maar ik heb nog nooit zo'n vreemde slijtage gezien. 3 willekeurige nokken compleet weg, prachtige ronde zoals voor een lager. Moest echt een aantal keer kijken naar de nokkenas.
De 3 hydraulische stoters zagen er idd uit zoals op jou foto Michel. De andere zagen er beter uit. Alle stoters konden we er zo met de hand uitnemen, niets zat vast. Alle stoters zaten nog netjes in elkaar.
Ik denk dat we de koppen + kleppen maar reinigen, vlakken en slijpen en het volgende gaan vernieuwen:
- Olie tandwielen
- Nokkenas
- Tandwielen wielen + ketting
- Hydraulische stoters
- Stoter stangen
De 3 hydraulische stoters zagen er idd uit zoals op jou foto Michel. De andere zagen er beter uit. Alle stoters konden we er zo met de hand uitnemen, niets zat vast. Alle stoters zaten nog netjes in elkaar.
Ik denk dat we de koppen + kleppen maar reinigen, vlakken en slijpen en het volgende gaan vernieuwen:
- Olie tandwielen
- Nokkenas
- Tandwielen wielen + ketting
- Hydraulische stoters
- Stoter stangen
Re: V8 nokkenas zonder nokken: hoe kan dit?
Klinkt als een strak plan.
Nog wel 1 advies, Bij de oliepomp ontstaat de meeste slijtage aan de aluminium grondplaat. De tandwielen zijn van staal en dus slijt de grondplaat het meest. Alleen het vervangen van de tandwielen is vaak niet genoeg.
Check even goed of deze grondplaat nog vlak is en geen slijtsporen vertoond. . Een klein beetje speling en de opbrengst van de pomp loopt flink terug. En als je er toch bent ook het overdrukventiel vervangen.
Voor het monteren de oliepomp vullen met vaseline voor het primen. De pomp is nl niet zelfaanzuigend.....
Verder is het vrij rechttoe rechtaan.....
Nog wel 1 advies, Bij de oliepomp ontstaat de meeste slijtage aan de aluminium grondplaat. De tandwielen zijn van staal en dus slijt de grondplaat het meest. Alleen het vervangen van de tandwielen is vaak niet genoeg.
Check even goed of deze grondplaat nog vlak is en geen slijtsporen vertoond. . Een klein beetje speling en de opbrengst van de pomp loopt flink terug. En als je er toch bent ook het overdrukventiel vervangen.
Voor het monteren de oliepomp vullen met vaseline voor het primen. De pomp is nl niet zelfaanzuigend.....
Verder is het vrij rechttoe rechtaan.....
Re: V8 nokkenas zonder nokken: hoe kan dit?
Beetje vasaline en een boormachine met dopje 12 doen wonderen . Bedankt voor je hulp.
Helaas kan ik niet veel doen als de aluminium onderplaat niet goed is. Nieuw zijn deze niet meer te leveren toch?
Mvg,
Tom
Helaas kan ik niet veel doen als de aluminium onderplaat niet goed is. Nieuw zijn deze niet meer te leveren toch?
Mvg,
Tom
Re: V8 nokkenas zonder nokken: hoe kan dit?
Hallo Tom, het is idd vreemd dat de hydraulische kleppenstoters zo afslijten en gelijktijdig de nokkenas.
Probeer eens met een stoterstang het inwendige te bewegen van de klepstoter, bij mijn V8 kon dat bij de ene wel en de andere niet. Bij degene die zijn versleten kon dit niet. Mijn klepstoters zaten ook niet vast in het blok.
Wat men vaak niet doet bij een olie verversing is de carterpan reinigen, dit is echter de verzamelput van alle soorten sludge...........
Als ik zometeen een verversing heb voeg ik eerst een flesje motorreiniger toe en pas de aangegeven procedure hiervoor toe.
Dan de carterpan reinigen, overdrukventiel oliepomp reinigen ,afdichtplaatje oliepomp + tandwielen nakijken op slijtage ,nieuwe caterpakking en oliefilter ,verse olie en dan de oliepomp procedure.
Ik denk zo dat we deze problemen kunnen voorkomen.
Groet Michel WaZ
RRC 3.9 ltr V8 Benzine LT 77 bwj 86 had strombergjes nu SU,s HIF44 en 3.5 V8 in revisie
Probeer eens met een stoterstang het inwendige te bewegen van de klepstoter, bij mijn V8 kon dat bij de ene wel en de andere niet. Bij degene die zijn versleten kon dit niet. Mijn klepstoters zaten ook niet vast in het blok.
Wat men vaak niet doet bij een olie verversing is de carterpan reinigen, dit is echter de verzamelput van alle soorten sludge...........
Als ik zometeen een verversing heb voeg ik eerst een flesje motorreiniger toe en pas de aangegeven procedure hiervoor toe.
Dan de carterpan reinigen, overdrukventiel oliepomp reinigen ,afdichtplaatje oliepomp + tandwielen nakijken op slijtage ,nieuwe caterpakking en oliefilter ,verse olie en dan de oliepomp procedure.
Ik denk zo dat we deze problemen kunnen voorkomen.
Groet Michel WaZ
RRC 3.9 ltr V8 Benzine LT 77 bwj 86 had strombergjes nu SU,s HIF44 en 3.5 V8 in revisie
Re: V8 nokkenas zonder nokken: hoe kan dit?
Tom_RRC Schreef:
-------------------------------------------------------
> Beetje vasaline en een boormachine met dopje 12
> doen wonderen . Bedankt voor je hulp.
>
> Helaas kan ik niet veel doen als de aluminium
> onderplaat niet goed is. Nieuw zijn deze niet meer
> te leveren toch?
>
> Mvg,
> Tom
Het is (helaas) een slijtagedeel; vorig jaar kon Budget hem nog gewoon leveren.
Volgens mij is het de ETC4276 ( in de 110-V8 uit '84 in elk geval). Volgens mij gelijk aan het RRC blok. Maar dat moet je even checken in de docs van de RR.
[www.paddockspares.com]
En nog een OEM part ook.
John Craddock is iets duurder :
Gewoon nog leverbaar. dus
Gerrit
-------------------------------------------------------
> Beetje vasaline en een boormachine met dopje 12
> doen wonderen . Bedankt voor je hulp.
>
> Helaas kan ik niet veel doen als de aluminium
> onderplaat niet goed is. Nieuw zijn deze niet meer
> te leveren toch?
>
> Mvg,
> Tom
Het is (helaas) een slijtagedeel; vorig jaar kon Budget hem nog gewoon leveren.
Volgens mij is het de ETC4276 ( in de 110-V8 uit '84 in elk geval). Volgens mij gelijk aan het RRC blok. Maar dat moet je even checken in de docs van de RR.
[www.paddockspares.com]
En nog een OEM part ook.
John Craddock is iets duurder :
Gewoon nog leverbaar. dus
Gerrit
Re: V8 nokkenas zonder nokken: hoe kan dit?
Hoi,
Even opletten. Ik heb met Sebastiaan een MG V8 ingebouwd in zijn 130. Toen we de nieuwe tandwielen in de pomp zetten, draaide deze niet meer rond, een geluk dat ik even probeerde of de pomp vrij draaide. Even schrikken, maar gelukkig was de oude pakking van de pomp nog heel en er twee pakkingen tussen gezet.
De tandwielen staken beide minimaal met hun kop boven het huis van de pomp uit. Wellicht een afwijking in de productie.
Die bodemplaat had een paar heel kleine cirkeltjes slijtage en de geïoniseerde laag zat er nog voor de rest goed op.
Kijk bij de montage van het overdrukventiel of het cupje weer vanzelf uit de pomp komt. Het gebeurt wel eens dat er een minimale kras op deze cup zit en dan kan deze vastzitten. Schuur deze vooraf rondom even met staalwol af en maak hem goed schoon. Je wilt niet hebben dat staalwol in je blok komt.
Overigens, het vastlopen van een stoter kan de genoemde slijtage veroorzaken. Verwaarloosde beurten zijn hier debet aan. Toen ik de olie van ons blok afliet kwam er een of andere zwarte "verf" uit. Twee keer olie ververst en toen was veel troep er al uit. Van een RRC liefhebber kreeg in de tip de Mobil One half syntetisch te gebruiken Deze olie is het beste voor de klepstoters en dan rammelen die niet meer omdat ze met deze olie blijkbaar niet meer lekken.
Succes en sleutel ze,
Jos
Profiel+I.jpg --> mod_embed_images_loadimage('eb51743cbd09dd41dbb5a622e6d99f98', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-9A6ofTBVl8w%2FUlmI_8YrTUI%2FAAAAAAAAI-g%2FpymueAb0DG8%2Fw1072-h448-no%2FProfiel%2BI.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-9A6ofTBVl8w/UlmI_8YrTUI/AAAAAAAAI-g/pymueAb0DG8/w1072-h448-no/Profiel+I.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-9A6ofTBVl8w%2FUlmI_8YrTUI%2FAAAAAAAAI-g%2FpymueAb0DG8%2Fw1072-h448-no%2FProfiel%2BI.jpg', '', 16791639, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lacht in onze tweede auto "nog" "Tax-Free" Ninety V8 1986. This car contains: 16 Rockers, 49 Rollers and 1 Mule to drive it.
En de derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino. The Original Roadster.
Dad's Garage, reparatie analyse, alle voorkomende reparaties, bandenhotel service, gratis garage auto, financieringen, alle verbouwingen etc. etc.
Even opletten. Ik heb met Sebastiaan een MG V8 ingebouwd in zijn 130. Toen we de nieuwe tandwielen in de pomp zetten, draaide deze niet meer rond, een geluk dat ik even probeerde of de pomp vrij draaide. Even schrikken, maar gelukkig was de oude pakking van de pomp nog heel en er twee pakkingen tussen gezet.
De tandwielen staken beide minimaal met hun kop boven het huis van de pomp uit. Wellicht een afwijking in de productie.
Die bodemplaat had een paar heel kleine cirkeltjes slijtage en de geïoniseerde laag zat er nog voor de rest goed op.
Kijk bij de montage van het overdrukventiel of het cupje weer vanzelf uit de pomp komt. Het gebeurt wel eens dat er een minimale kras op deze cup zit en dan kan deze vastzitten. Schuur deze vooraf rondom even met staalwol af en maak hem goed schoon. Je wilt niet hebben dat staalwol in je blok komt.
Overigens, het vastlopen van een stoter kan de genoemde slijtage veroorzaken. Verwaarloosde beurten zijn hier debet aan. Toen ik de olie van ons blok afliet kwam er een of andere zwarte "verf" uit. Twee keer olie ververst en toen was veel troep er al uit. Van een RRC liefhebber kreeg in de tip de Mobil One half syntetisch te gebruiken Deze olie is het beste voor de klepstoters en dan rammelen die niet meer omdat ze met deze olie blijkbaar niet meer lekken.
Succes en sleutel ze,
Jos
Profiel+I.jpg --> mod_embed_images_loadimage('eb51743cbd09dd41dbb5a622e6d99f98', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-9A6ofTBVl8w%2FUlmI_8YrTUI%2FAAAAAAAAI-g%2FpymueAb0DG8%2Fw1072-h448-no%2FProfiel%2BI.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-9A6ofTBVl8w/UlmI_8YrTUI/AAAAAAAAI-g/pymueAb0DG8/w1072-h448-no/Profiel+I.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-9A6ofTBVl8w%2FUlmI_8YrTUI%2FAAAAAAAAI-g%2FpymueAb0DG8%2Fw1072-h448-no%2FProfiel%2BI.jpg', '', 16791639, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lacht in onze tweede auto "nog" "Tax-Free" Ninety V8 1986. This car contains: 16 Rockers, 49 Rollers and 1 Mule to drive it.
En de derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino. The Original Roadster.
Dad's Garage, reparatie analyse, alle voorkomende reparaties, bandenhotel service, gratis garage auto, financieringen, alle verbouwingen etc. etc.
Re: V8 nokkenas zonder nokken: hoe kan dit?
Je moet niet voor niets pre-load afstellen met nieuwe nokkenas...