Storing Discovery II TD5 Autom

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
William - Iceman

Storing Discovery II TD5 Autom

Bericht door William - Iceman »

Hallo allemaal. Alsvast bedankt voor het lezen van dit bericht.
Vanmiddag op de rit naar huis gebeurde het volgende:

De groene controle lampjes "Niet-automatische functie" en "Sport-functie" (de M en S met tandwiel er omheen) gingen tegerlijkertijd knipperen. Ook het lampje naast de D-positie knipperde. Volgens de handleiding zou dit duiden op een elektrische storing in de automatische versnellingsbak.
Na stoppen en uitzetten van de motor (sleutels uit het contact) bleef het even weg maar na een verkeersdrempel kwam de storing weer. Kan dit een defecte LevelSwitch kunnen zijn? Ik ben rustig naar huis gereden (was nog 1 km) en kon zelfs nog netjes parkeren.

Ik wilde na het eten toch nog even gaan kijken of met een beetje rommelen de storing zou verdwijnen maar nu doet het volgende zich voor.

Als ik het contact in de start-positie zet, maar nog niet start gaan eerst alle gebruikelijke lampjes aan en weer uit. Vervolgens komen eerst de lampjes van Afdalings-remregeling (HDC) geel op, en Zelfnivilerende ophanging en Actief Stabilisatie-systeem allemaal geel en de M en S groen en gaan staan knipperen. Als ik dan probeer te starten gaat de startmotor gewoon rond maar niet starten.

Zegt dit jullie iets? Kan ik het een en ander "resetten" en hoe moet dat dan? Sta gelukkig in een parkeervak maar daar wil ik niet blijven staan :-(.

Met vriendelijk toch verdrietige groet,

William - Iceman
Maarten van Lenthe

Re: Storing Discovery II TD5 Autom

Bericht door Maarten van Lenthe »

Het lijken mij twee verschillende storingen.....als de automaat namelijk via de computer een blokkade opzet bijvoorbeeld als de selector kapot is dan gaat de startmotor niet rond. Ik dacht dat je de computer kan resetten door de accupolen los te halen en dan een tijdje tegen elkaar aan te houden (niet op de accu!!)

Heb je al geprobeerd om de knop in je motorruimte in te drukken(brandstof onderbreker)

gr. Maarten
William - Iceman

Hallo Maarten,

Dat van die polen kan ik eens proberen... als het droog is

Die brandstof onderbreker indrukken? Waarom zou ie de boel blokkeren? Maar het is het proberen waard.

Bedankt,

William
Aad Koene

Bericht door Aad Koene »

William,

deze storingsmelding doet zich in 2 gevallen voor:
- defecte selectorswitch (meestal door vocht tussen de microswitches)
- te laag oliepeil in de automaat bak

Gebeurt dit onder het rijden gaat de ECU in Limpmode.
Na een aantal keren deze storing te hebben gehad start de motor niet meer omdat de Automaat-ECU niet aan het MM kan vertellen in welke versnelling de wagen staat.
Het MM neemt dan aan dat hij in z'n 3 staat en laat de motor daarna en daardoor niet meer starten.

Aad Koene

Serie 1 Pick Up, 1956 "Prikup"
Serie 2a Stawag, 1972 "Tinkerbell"
Forward Control 101 Ambu, 1977 "Knorretje"
Disco 1 Comm., 1990 "Chalky"

Leer van de fouten van een ander, je wordt nooit oud genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Meer vragen is meer weten, meer weten is meer vragen
William - Iceman

Duidelijk verhaal, maar hoe ga je daar afkomen? Alleen door een computer eraan te hangen oid?
Kan je zelf de boel weer in factory default zetten?

Ik ben benieuwd.

groet,

William
Aad Koene

Bericht door Aad Koene »

Nee,

gaat hem niet worden, vervangen van de switch is de enige optie.

Geen moeilijke klus maar wel preciziewerk wat een speciaal tooltje behoeft.

Aad Koene

Serie 1 Pick Up, 1956 "Prikup"
Serie 2a Stawag, 1972 "Tinkerbell"
Forward Control 101 Ambu, 1977 "Knorretje"
Disco 1 Comm., 1990 "Chalky"

Leer van de fouten van een ander, je wordt nooit oud genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Meer vragen is meer weten, meer weten is meer vragen
Maarten van Lenthe

KLOPT NIET! Als de selector stuk is, draait de startmotor niet vanwege de beveiliging! Dit is het dus niet......

Stel dat de selector wel stuk is en je niet kan starten dan haal je onder de motorkap het relais van de startmotor eruit en verbind je door middel van een draadje met twee schuifstekkertjes de line en de load door en start hij wel. Wel goed checken of hij in P staat want iedere beveiliging wordt omzeild.....

Gr. Maarten
William - Iceman

Dus afvoeren naar een garage? Denk ik dan maar.
Ga morgen eens bellen.
TNX
William - Iceman

Maar klopt het dan dat je dash er als een kerstboom uitziet?

Wel een paardenmiddel denk ik.

W
Maarten van Lenthe

Als de selector stuk is knipperen inderdaad die twee lampjes, het kan ook een tijdelijke storing zijn....dat heb ik in mijn disco2 gehad. Inderdaad wel een paardemiddel maar wel verdraaid handig om thuis te komen. Ik had altijd zo'n draadje bij me nadat ik deze storing één keer gehad had. Nogmaals wel opletten want als je dit doet als de auto in D staat gaat hij er wel vandoor........

Gr. Maarten
theo bouwman

Bericht door theo bouwman »

Ik heb dit ook eens gehad, dat m+s lampje gingen branden, en niet meer starten. lag bij mij aan laadconditie van de accu, deze was te leeg en gaf dus een te lage spanning, daardoor kwamen er steeds meer "fouten" die de ECU vertaalde door niets meer te willen. Kortom ik stond lang de weg met een auto die niets meer wilde. Met allerlei lampjes. Wat uitijndelijk met accu laden te maken had.
Kortom controleer je accu eens, is eenvoudig klusje
William - Iceman

Hallo allemaal,

Even een storings update. De ECU is verzopen.... kijk hier maar eens voor het hele verhaal:
[kennedy.web-log.nl]

Het was dus NIET de schakelaar van de automaat, NIET de bak zelf, NIET de accu (nieuw in feb '09 en onlangs nieuwe dynamo geplaatst) en ook NIET de brandstofpomp (die het overigens door de storing ook niet deed want het relais werd niet aangestuurd).

Later weer meer als er nieuws is...
Maarten van Lenthe

Ik heb dat met mijn disco2 ook gehad, alleen normaal gesproken hoeft de ecu NIET vervangen te worden! Ik heb om de tijd te overbruggen tussen vervangen en slecht lopen de stekkers met remreiniger schoongemaakt...ook van de ecu. Voor zover ik weet is dit een gesealde stekker en gaat de olie daar ook niet doorheen. Vroeger deden ze de ecu ook vervangen alleen later werden die alleen nog maar gereinigd (volgens de dealer)

Gr. Maarten
William - Iceman

Hoi Maarten,

De olie liep er uit volgens zeggen.... alleen maar foutmeldingen op de Testbook. Helaas, mijn andere hobby moet even wachten... (nieuwsgierig wat dat is.. [www.pa3guw.web-log.nl] )

later....
Abdellah

Bericht door Abdellah »

De lampjes m en s branden sinds vandaag. Auto start nog wel. Weet iemand wat er scheelt?
Andrew Colville

Bericht door Andrew Colville »

Probleem met positie schakelaar van de automaat ( linker zijkant biben uitlaat ) of de bedrading van deze.

Het is een veel voorkomend kwaaltje van de Discovery's 2 met automaat.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Plaats reactie