hallo mischien een klein probleem voor jullie of onkunde mijnerzijds
zoals eerder geschreven temp probleem met mijn zescil
veel reacties en eerst meten
dus ok t zal wel aan de spanningsregelaar liggen moet 10volt zijn
juist ik heb zon meter maar..........
eerst weten hoe dat werkt
na veel leerzame documantaires over electrichiteit[schrijf ik dit goed?] ben ik nu bekent met edison en nikola tesle en hoe je een multimeter kan gebruiken
dus ok
een volt regelaar van 12v naar 10v achterop je snelheidsmeter
accu gemeten 12.65v
stroom in de regelaar [groene draad] 12.58v... beetje verlies ok
maar... op licht groen oftewel uitgang gaat de meter van 11.65 naar 8.86 en 10.9 naar 9.45 enz.. de meter gaat van hoog naar laag
en ik had juist geleert dat een regelaar de spanning onder controle houd
t werk met een magnietisch veld en een contact ... stroom erop magneet gaat werken , trekt t contact los magneet verliest kracht,contact weer terug enz
als ik een spanningszoeker op de uitgang[lichtgreen] zet gaat t lampie in de spanningzoeker: aaaaaaaaaan..uit..aaaaaaaan..uit aaaaaaan.uit..enz
dus mijn vraag is dit normaal of is mijn regelaar de kluts kwijt
of moet ik nog verder in de science of electricion samen met albert einstein en een goed glas wijn
je ben nooit te oud om te leren en ik vindt t wel interressant
groet jos en zescil
vraag aan jamaar of exfietser of een andere elektro techneut
Re: vraag aan jamaar of exfietser of een andere elektro techneut
Wat je meet is goed. In de oude tijd konden ze alleen maar electromechanische regelaars maken die volgens het aan uit principe werkten. Het is dus gewoon een schakelaar die een deel van de tijd aan, en de rest van de tijd uitstaat. Zet je 12 volt de helft van de tijd aan en de rest van tijd uit dan krijg je gemiddeld zes volt. Bij 1/6 van de tijd uit en 5/6 vsn de tijd aan krijg je dus 10 volt gemiddelt. Doordat de meters in je dash heel traag zijn merk je het springen van de spanning niet. Met een digitale meter is de spanning ook niet meetbaar. Deze spanning is alleen meetbaar met een wijzer multimeter, of een digitale die wat aanpassingen heeft ondergaan.
Een lampje moet het verder wel goed doen. Dat mag je niet zien knipperen. Zie je dat wel dan gaat het schakelen veel te langzaam en is je regelaar waarschijnlijk defect of onjuist aangesloten. De regelaar werkt alleen goed als de juiste belasting is aangesloten. Of te wel alleen de twee meters zoals de bedoeling was. Het lampje is waarschijnlijk een veel te zware belasting. Wel lampje heb je gebruikt? Gebruik eens twee kleine fietslampjes in serie om te testen ofzo. En dan bij voorkeur twee achterlichtjes van 50mA 6 volt.
Zie ook: klik
Een lampje moet het verder wel goed doen. Dat mag je niet zien knipperen. Zie je dat wel dan gaat het schakelen veel te langzaam en is je regelaar waarschijnlijk defect of onjuist aangesloten. De regelaar werkt alleen goed als de juiste belasting is aangesloten. Of te wel alleen de twee meters zoals de bedoeling was. Het lampje is waarschijnlijk een veel te zware belasting. Wel lampje heb je gebruikt? Gebruik eens twee kleine fietslampjes in serie om te testen ofzo. En dan bij voorkeur twee achterlichtjes van 50mA 6 volt.
Zie ook: klik
Re: vraag aan jamaar of exfietser of een andere elektro techneut
ok bedankt duidelijk verhaal
ga t zeker ff met een fiets lampje proberen is wel leuk en interessant
groet jos
ga t zeker ff met een fiets lampje proberen is wel leuk en interessant
groet jos