300 tdi automaat met EDC soms slecht starten
300 tdi automaat met EDC soms slecht starten
Mijn eigen Discovery 300 tdi automaat met EDC loopt fabuleus! Heeerlijke auto, alleen met starten slaat ie soms niet direct aan en naar mijn gevoel is dat een electronisch mankement en te wijten aan een sensor. Iemand hier ervaring mee? Als ik start met veel gas dan slaat ie direct aan maar dat is nou niet de verstandigste manier, vooral in koude toestand. Het is ook niet altijd, soms slaat ie direct aan en loopt ie perfect zonder nukken, ook na een week staan.
Gr, Bart
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/08/2013 07:43 door Bart van Dessel.
Gr, Bart
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/08/2013 07:43 door Bart van Dessel.
Re: 300 tdi automaat met EDC soms slecht starten
bart, mijne heeft dat ook. soms start ze met de eerste aanraking van de sleutel maar geregeld moet ze even rond. Als ik wacht tot het voorgloeilampje uit is start ze meestal meteen. Ik heb een tijd gedacht dat dit een beveiliging was van de motor. Niet gloeien is niet starten maar dat betwijfel ik. Ik weet het dus helaas ook niet maar deel je probleem.
groet,
Benno
groet,
Benno
Het is inderdaad dan wel en dan niet, mijn vermoeden gaat naar krukas positiesensor die slecht of vervuilt is. Maar lopen doet ie gelukkig altijd.
Gr, Bart
Gr, Bart
Bart, it hoef waarschijnlijk niet aan je te vragen of je retourslangetjes niet uitgedroogd zijn...... Als dit wel zo is wilt een diesel ook slecht starten.
Als het iets elektronisch is dan kun je lang zoeken ben ik bang
Als het iets elektronisch is dan kun je lang zoeken ben ik bang

Waarom lang zoeken? Is gewoon een simpel Bosch systeem zoals iedere VAG tdi, hij is simpel uit te lezen, ook onder het rijden met een Bosch portable uitlees ding. Dat ga ik binnenkort 's doen. Leidingen zijn allemaal in orde, hij kan na een week stilstaan perfect aanslaan, maar na gelopen te hebben en daarna starten gaat het soms even mis.
Gr, Bart
Gr, Bart
Ik heb de hawkeye er ook al eens een tijdje aan laten hangen. Ding ziet nergens storingen dus dat zal het niet zomaar zijn denk ik. waar het wel aan ligt weet ik ook (nog) niet. We blijven zoeken. Gekke is ook dat hij het alleen maar koud doet. Als het ding ergens die dag gelopen heeft gaat het altijd gewoon in 1 keer. Zou bijna denken dat er lucht in een injector komt te zitten of zo.
Benno
Benno
Benno, ik denk dat het bij jouw idd lucht is, of een opvoerpompje die minder wordt.
Gr, Bart
(die binnenkort Benno verwent met een 4 pk Yamaha)
Gr, Bart
(die binnenkort Benno verwent met een 4 pk Yamaha)
Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn 300tdi edc. Na lang zoeken, opvoerpomp vervangen, alle leidingen gecontroleerd en sommige vervangen geen oplossing.
Op een Engels forum het volgende trucje gevonden:
De pomp 1a2 mm vroeger zetten, gevolg: Perfect starten.
Het kan zijn dat je storingslampje aan gaat na plm 5 min rijden, dan de pomp weer iets later zetten.
Het lijkt een beetje een beun oplossing, maar ik denk dat het de enige manier is.
Ik rij nu al een half jaar probleemloos en de wagen start super. Vantevoren was het een ramp.
Succes!
Op een Engels forum het volgende trucje gevonden:
De pomp 1a2 mm vroeger zetten, gevolg: Perfect starten.
Het kan zijn dat je storingslampje aan gaat na plm 5 min rijden, dan de pomp weer iets later zetten.
Het lijkt een beetje een beun oplossing, maar ik denk dat het de enige manier is.
Ik rij nu al een half jaar probleemloos en de wagen start super. Vantevoren was het een ramp.
Succes!
Stomme vraag, maar wat is EDC?? IK heb op internet gezocht, maar het European Design Center is het niet, noch een erotiekwinkel, noch een damesmode-zaak.....
Ik heb een 2,8 HS International...heeft die ook een EDC???
Everhard Mulder
Ik heb een 2,8 HS International...heeft die ook een EDC???
Everhard Mulder
Elektronische aansturing van de dieselpomp. Werd standaard op de 300 TDI automaat uitgevoerd. het geeft ca 10 pk meer (en helaas ook meerverbruik vind ik) tov de oude pompaansturing. Electronic Diesel Control.
heb duidelijk geen ervaring met het uitlezen van de 300tdi, dacht meer aan een sensor welke het soms niet doet bij starten en daarna weer gewone waarde weergeeft.... mijn ouders hebben zoiets gehad met een BDP sensor, lopen deed de auto perfect maar starten soms niet of heel slecht.
Succes!
Succes!
Precies! Dat denk ik ook. Het EDC systeem heeft maar heel weinig sensors en loopt eigenlijk altijd. Maar ik vermoed dus de sensor die in de bellhousing zit, dat is de krukas positiesensor, misschien ook wel BDP sensor genoemd. Binnenkort krijgt ie toch groot onderhoud als ik er tijd voor kan maken. Dan krijgt ie een nieuwe distributie en neem ik ook de tip van Noël mee om de pomp iets vroeger te zetten. Maar het EDC loopt zó mooi en is sterk, gisteren moest ik met spoed naar huis via A67, was niet druk en 140-150 km/uur draait ie zo makkelijk....
Gr, Bart
Gr, Bart
Zou het misschien het niet goed oppakken van de solenoid kunnen zijn. ken het probleem ook. Heb alleen nog een veel vager probleem erbij. Heel af en toe wil de startmotor gewoon niet beginnen te draaien. startslot is 1,5 jaar oud en heb net startmotor vernnieuwd OEM Bosch en probleem blijft. Als ik de auto in de versnelling iets heen en weer schud start hij daarna wel. grrrr iemand een idee? heb ook een 300tdi uit 98
groeten
Rob
groeten
Rob