Bajonetbout / banjobout maat 20 gezocht
Bajonetbout / banjobout maat 20 gezocht
De olietemperatuur loopt op tot in het rood bij aanhouden van 90km/h of meer ( niet veel meer ). Bij inspectie blijkt dat de slangen tussen de warmtewisselaar en de carter zijn losgekoppeld. Geen idee waarom (wellicht is er iets lek in de slangen of in de warmtewisselaar) maar dat zal dus niet bijzonder goed koelen op de huidige manier...
Ik wil de slangen weer opnieuw aansluiten om te kijken of er inderdaad iets lekt of dat het gewoon werkt. Één van de twee aansluitingen op de carter is echter een bajonetbout / banjobout (maat 20).
Enig idee waar we die zouden kunnen krijgen in de buurt van Holthees (waar we een weekje aan het autoklussen zijn)?
PS de plaatselijke Fixit en het oorlosmuseum in overloon hebben 'm niet
Guido
Land Rover S3 | 109" | LHD | 1975 | 2.25 Diesel | 24V | Hardtop | Ex-Leger | Breukelen | BLRC.nl
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/07/2013 13:45 door gxjansen.
Ik wil de slangen weer opnieuw aansluiten om te kijken of er inderdaad iets lekt of dat het gewoon werkt. Één van de twee aansluitingen op de carter is echter een bajonetbout / banjobout (maat 20).
Enig idee waar we die zouden kunnen krijgen in de buurt van Holthees (waar we een weekje aan het autoklussen zijn)?
PS de plaatselijke Fixit en het oorlosmuseum in overloon hebben 'm niet
Guido
Land Rover S3 | 109" | LHD | 1975 | 2.25 Diesel | 24V | Hardtop | Ex-Leger | Breukelen | BLRC.nl
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/07/2013 13:45 door gxjansen.
Re: Bajonetbout / banjobout maat 20 gezocht
Klopt het trouwens dit olie koelsysteem begint bij de aanhechting van oliefilter en motorbloken dan (via de warmtewisselaar en een bypass) aan de andere kant direct onderin de carter uitkomt? Ik zoek me een ongeluk hoe dit systeem uberhaupt moet worden aangesloten en zou moeten werken, maar kom dit onderdeel uberhaupt niet tegen in de manuals die ik heb...
Guido
Land Rover S3 | 109" | LHD | 1975 | 2.25 Diesel | 24V | Hardtop | Ex-Leger | Breukelen | BLRC.nl
Guido
Land Rover S3 | 109" | LHD | 1975 | 2.25 Diesel | 24V | Hardtop | Ex-Leger | Breukelen | BLRC.nl
Re: Bajonetbout / banjobout maat 20 gezocht
ron bolleboom heeft ze vast liggen maar daar heb je denk ik niets aan
bij mijn 2,25 loopt hij van tussen het blok en oliefilter naar de koeler
van de koeler terug naar het carter meer niet
maar zonder koeler wordt hij met 90 plus niet heet wel warm
weet je zeker dat hij genoeg koeling krijgt raditeur nog goed en schoon
geen extra koplampen op de bumper ?
groet dirk ambu
bij mijn 2,25 loopt hij van tussen het blok en oliefilter naar de koeler
van de koeler terug naar het carter meer niet
maar zonder koeler wordt hij met 90 plus niet heet wel warm
weet je zeker dat hij genoeg koeling krijgt raditeur nog goed en schoon
geen extra koplampen op de bumper ?
groet dirk ambu
Re: Bajonetbout / banjobout maat 20 gezocht
Misschien is er een reden dat de oliekoeler is los gekoppeld.
De militaire 2,25 diesels hadden een hoger veerdruk in de oliepomp(en dus een hogere oliedruk) dan de civiele 2,25 diesels.
Als het blok dus eens is vervangen door een civiel 2,25 blok is er kans dat met aangesloten oliekoeler de oliedruk te laag blijft in extreme gevallen.
De oliekoeler zit ook alleen maar op de militaire auto's omdat ze vaak stilstaand met verhoogd toerental stonden te draaien en moet voor normaal gebruik niet nodig zijn.
Lees dit draadje ook eens.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f129310a60196820970da3d02b2295be', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16678873, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('bb7f4d662931f56c7bac0c200ddb0f9a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16678873, 600, 600, 'Loading image ...', false);
De militaire 2,25 diesels hadden een hoger veerdruk in de oliepomp(en dus een hogere oliedruk) dan de civiele 2,25 diesels.
Als het blok dus eens is vervangen door een civiel 2,25 blok is er kans dat met aangesloten oliekoeler de oliedruk te laag blijft in extreme gevallen.
De oliekoeler zit ook alleen maar op de militaire auto's omdat ze vaak stilstaand met verhoogd toerental stonden te draaien en moet voor normaal gebruik niet nodig zijn.
Lees dit draadje ook eens.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f129310a60196820970da3d02b2295be', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16678873, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('bb7f4d662931f56c7bac0c200ddb0f9a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16678873, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Bajonetbout / banjobout maat 20 gezocht
Er hoort een klep in dat systeem te zitten. Als je die niet hebt, niet weer aansluiten. Die klep gaat pas open bij voldoende oliedruk en dan gaat de oliekoeler meedoen. Het hele systeem is namelijk een bypass van de motor. Zonder die klep loopt alle olie permanent door de koeler en dus niet door de motor. De vorige eigenaar had bij mijn wagen het binnenwerk uit die klep verwijdert. En dit was het resultaat na 8000 km.
Grotefoto-D3DPNJFO.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5fbb20565f3942f64b444b6a78de3c04', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGrotefoto-D3DPNJFO.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-D3DPNJFO.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGrotefoto-D3DPNJFO.jpg', '', 16679136, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Er is overigens nog een systeem voor deze wagen dat niet met zo'n klep werkt maar met een temperatuurgeregelde drieweg klep. Dat is opzich een mooier systeem.
Jouw temperatuur probleem zit niet in jouw oliekoeler. De wagen moet zonder die oliekoeler ook de Sahara doorkunnen. Er is echt ergens iets mis in jouw waterkoelsysteem. Je temp meter op je dash klopt wel?
Grotefoto-D3DPNJFO.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5fbb20565f3942f64b444b6a78de3c04', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGrotefoto-D3DPNJFO.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-D3DPNJFO.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGrotefoto-D3DPNJFO.jpg', '', 16679136, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Er is overigens nog een systeem voor deze wagen dat niet met zo'n klep werkt maar met een temperatuurgeregelde drieweg klep. Dat is opzich een mooier systeem.
Jouw temperatuur probleem zit niet in jouw oliekoeler. De wagen moet zonder die oliekoeler ook de Sahara doorkunnen. Er is echt ergens iets mis in jouw waterkoelsysteem. Je temp meter op je dash klopt wel?
Re: Bajonetbout / banjobout maat 20 gezocht
Die drieweg klep zit er in, "Made in Germany" zelfs... Die zorgt er dus voor dat de olie ofwel direct naar de carter gaat of via de warmtewisselaar. Geen idee wanneer die dan via de één of via de ander loopt. Ik gok dat hij bij hogere temperatuur via de warmtewisselaar gaat, bij lage temperatuur direct naar de carter.
Dit is 'm:
photo.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0ae81617c2575f074fb18670d9166e31', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-cdKCUmz8qK0%2FUe2IsgPrGiI%2FAAAAAAAARB0%2FVkMSRWhG1S0%2Fw768-h500-k%2Fphoto.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-cdKCUmz8qK0/Ue2IsgPrGiI/AAAAAAAARB0/VkMSRWhG1S0/w768-h500-k/photo.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-cdKCUmz8qK0%2FUe2IsgPrGiI%2FAAAAAAAARB0%2FVkMSRWhG1S0%2Fw768-h500-k%2Fphoto.jpg', '', 16679207, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Zou kunnen dat dit uiteraard niet de oplossing van ons probleem is, maar dat de olietemperatuur hoog oploopt en dat de oliekoeler niet is aangesloten klonk als een heel logisch oorzaak-gevolg .
Maar 2 vragen:
1) waarom denk je dat er wat mis is met het waterkoelsysteem? Dat lijkt juist bijzonder goed te werken...
2) als je zonder de oliekoeler door de Sahara kan, waarom zit dat ding er dan überhaupt op?
Guido
Land Rover S3 | 109" | LHD | 1975 | 2.25 Diesel | 24V | Hardtop | Ex-Leger | Breukelen | BLRC.nl
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/07/2013 21:50 door gxjansen.
Dit is 'm:
photo.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0ae81617c2575f074fb18670d9166e31', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-cdKCUmz8qK0%2FUe2IsgPrGiI%2FAAAAAAAARB0%2FVkMSRWhG1S0%2Fw768-h500-k%2Fphoto.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-cdKCUmz8qK0/Ue2IsgPrGiI/AAAAAAAARB0/VkMSRWhG1S0/w768-h500-k/photo.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-cdKCUmz8qK0%2FUe2IsgPrGiI%2FAAAAAAAARB0%2FVkMSRWhG1S0%2Fw768-h500-k%2Fphoto.jpg', '', 16679207, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Zou kunnen dat dit uiteraard niet de oplossing van ons probleem is, maar dat de olietemperatuur hoog oploopt en dat de oliekoeler niet is aangesloten klonk als een heel logisch oorzaak-gevolg .
Maar 2 vragen:
1) waarom denk je dat er wat mis is met het waterkoelsysteem? Dat lijkt juist bijzonder goed te werken...
2) als je zonder de oliekoeler door de Sahara kan, waarom zit dat ding er dan überhaupt op?
Guido
Land Rover S3 | 109" | LHD | 1975 | 2.25 Diesel | 24V | Hardtop | Ex-Leger | Breukelen | BLRC.nl
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/07/2013 21:50 door gxjansen.
Re: Bajonetbout / banjobout maat 20 gezocht
De oliekoeler zit alleen op de militaire wagens en wordt gebruikt bij het stroomdraaien. Er is dan geen rijwind. Het koelsysteem van de landrover is standaard op de civiele wagens al behoorlijk ruim bemeten. Civiele wagens hebben ook nooit een oliekoeler. En die.doen het prima, ook bij zeer hoge buitentemperaturen. Als jij geen verstoppingen hebt, waterpomp ok en thermostaat werkt ook zoals de bedoeling is, is het de moeite waard om je radiateur eens nader te inspecteren. Een heel dun laagje aanslag aan de binnenzijde van je radiator vermindert de koel capaciteit al enorm.
Ik heb twee oude radiateurs, beide zeer goed gespoeld met water voor ik ze in heb gebouwd. Met een van de twee radiators bleef de motor duidelijk warmer dan met de andere. Motor tempmeter op driekwart i.p.v. op de helft. Het verschil kan alleen maar in de radiator gezeten hebben. Om die reden heb ik voor mijn nieuwe motor ook een nieuwe radiator gekocht. Met geknoei met ontkalk middelen en ook met tweede hands oude gebruikte spullen heb ik slechte ervaringen. Ik gebruik gewoon nieuwe spullen en dan het liefst oem. De auto's en onderdelen zijn allemaal een jaar of dertig (of meer) oud. Onderdelen die vervuild of enigszins versleten zijn maar nog wel net werken is dan niets bijzonders. Op kleine ritjes doet alles het prima, met een stevige rit door de alpen van 8000 km ofzo vallen die onderdelen er geheid uit.
Als jouw motortemperatuur in het rood gaat is of je thermometer defect of je hebt te weinig waterkoelcapaciteit. Bij veel militaire wagen werd overigens als de wagens uit de domeinen kwamen door de handelaren het oliekoelsysteem afgedopt/verwijdert. De systemen gingen nog wel eens lekken, en dat wilden ze voorkomen..
PeterT met Jeltsin heeft het koelsysteem met de driewegklep overigens functioneel en kan je exact vertellen wat je nodig hebt en hoe het werkt. Onderdelen kun je kopen bij vanDam of RB. Maar je probleem zul je hier niet mee oplossen.
Edit, Linkje: KLIK
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/07/2013 22:38 door Exfietser.
Ik heb twee oude radiateurs, beide zeer goed gespoeld met water voor ik ze in heb gebouwd. Met een van de twee radiators bleef de motor duidelijk warmer dan met de andere. Motor tempmeter op driekwart i.p.v. op de helft. Het verschil kan alleen maar in de radiator gezeten hebben. Om die reden heb ik voor mijn nieuwe motor ook een nieuwe radiator gekocht. Met geknoei met ontkalk middelen en ook met tweede hands oude gebruikte spullen heb ik slechte ervaringen. Ik gebruik gewoon nieuwe spullen en dan het liefst oem. De auto's en onderdelen zijn allemaal een jaar of dertig (of meer) oud. Onderdelen die vervuild of enigszins versleten zijn maar nog wel net werken is dan niets bijzonders. Op kleine ritjes doet alles het prima, met een stevige rit door de alpen van 8000 km ofzo vallen die onderdelen er geheid uit.
Als jouw motortemperatuur in het rood gaat is of je thermometer defect of je hebt te weinig waterkoelcapaciteit. Bij veel militaire wagen werd overigens als de wagens uit de domeinen kwamen door de handelaren het oliekoelsysteem afgedopt/verwijdert. De systemen gingen nog wel eens lekken, en dat wilden ze voorkomen..
PeterT met Jeltsin heeft het koelsysteem met de driewegklep overigens functioneel en kan je exact vertellen wat je nodig hebt en hoe het werkt. Onderdelen kun je kopen bij vanDam of RB. Maar je probleem zul je hier niet mee oplossen.
Edit, Linkje: KLIK
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/07/2013 22:38 door Exfietser.
Re: Bajonetbout / banjobout maat 20 gezocht
Ah ok, good to know. Die van ons is inderdaad losgekoppeld, maar alle onderdelen en slangen zitter er nog aan ( en hangen los). Denk dat ik die dan maar ga verwijderen, kan dat in ieder geval nergens tussen raken. Er kwam nog wel beetje olie uit de slangen, dus dat lekt dan met het gebruik vast ook steeds een beetje uit de slangen die open hangen. Beter verwijderen dus.
Op het oog ziet de radiateur er prima uit, maar heb ook niet echt vergelijkingsmateriaal. Die warmteregelaar zit er ook recht voor, dus die heeft 'm vast wat beschermd (maar zorgt aan de andere kant wellicht weer voor slechtere koeling van de radiateur). Ik ga morgen/overmorgen eens kijken hoe ver ik kom met de inspectie van de onderdelen die je noemt...
Guido
Land Rover S3 | 109" | LHD | 1975 | 2.25 Diesel | 24V | Hardtop | Ex-Leger | Breukelen | BLRC.nl
Op het oog ziet de radiateur er prima uit, maar heb ook niet echt vergelijkingsmateriaal. Die warmteregelaar zit er ook recht voor, dus die heeft 'm vast wat beschermd (maar zorgt aan de andere kant wellicht weer voor slechtere koeling van de radiateur). Ik ga morgen/overmorgen eens kijken hoe ver ik kom met de inspectie van de onderdelen die je noemt...
Guido
Land Rover S3 | 109" | LHD | 1975 | 2.25 Diesel | 24V | Hardtop | Ex-Leger | Breukelen | BLRC.nl