Hallo,
Ik vroeg me af of er Heavy Duty wiellagers bestaan voor een Defender? Dit omdat ik de laatste tijd nogal veel wiellagers verslijt met mijn 315/75/16 banden
Heeft iemand hier ervaring mee, of weet een adres waar deze te krijgen zijn?
Alvast bedankt,
Groet, Brian
Wiellagers Defender
Re: Wiellagers Defender
hoi brain.
Hoe is het moet je distributie trekt ie weer een beetje naar een mooie top toe?
Ik rij al jaren met 34 inch banden onder mijn defender en heb nergens geen last van. 315 breed verscheelt op die maat dus niet heel veel (ik rij ook nog is met spacers)
De lagers die erin zitten bij mijn auto zijn gewoon standaard timken lagers.
Hoe monteer jij de lagers? Wat voor vet en hoe breng je dit vet aan? Hoe stel jij de moer af die de lagers op voorspanning zetten?
Een lager wat goed afgesteld en ingevet is geeft geen problemen en kun je ook met jouw bandenmaat jaren mee rijden.
Gebruik wel goed lager vet (ik gebruik het blauwe lagervet van kroon weet zo even het type vet niet maar is hd vet voor lagers)
afstellen doe ik ook altijd op gevoel, aandraaien zodat de speling eruit is en het wiel nog spoel loopt, wiel een keer een slinger geven daarna moer weer iets lossen en opnieuw nastellen zodat alles spelingsloos is. Te strak gaat je bijna niet lukken tenzij er een lagerschaal oid scheef zit.
Vet het lager goed in, druk het lager in het vet totdat je het gehele lager hebt gehad. Doe geen extra vet aan de buitenzijde van het lager maar doe dit vet tussen de 2 lagers in zodat het vet wat naar buiten word geslingerd tijdens het rijden je lager smeert en niet verloren gaat. Durf je lager ruim in te vetten een beetje vet is niet voldoende.
Hoe is het moet je distributie trekt ie weer een beetje naar een mooie top toe?
Ik rij al jaren met 34 inch banden onder mijn defender en heb nergens geen last van. 315 breed verscheelt op die maat dus niet heel veel (ik rij ook nog is met spacers)
De lagers die erin zitten bij mijn auto zijn gewoon standaard timken lagers.
Hoe monteer jij de lagers? Wat voor vet en hoe breng je dit vet aan? Hoe stel jij de moer af die de lagers op voorspanning zetten?
Een lager wat goed afgesteld en ingevet is geeft geen problemen en kun je ook met jouw bandenmaat jaren mee rijden.
Gebruik wel goed lager vet (ik gebruik het blauwe lagervet van kroon weet zo even het type vet niet maar is hd vet voor lagers)
afstellen doe ik ook altijd op gevoel, aandraaien zodat de speling eruit is en het wiel nog spoel loopt, wiel een keer een slinger geven daarna moer weer iets lossen en opnieuw nastellen zodat alles spelingsloos is. Te strak gaat je bijna niet lukken tenzij er een lagerschaal oid scheef zit.
Vet het lager goed in, druk het lager in het vet totdat je het gehele lager hebt gehad. Doe geen extra vet aan de buitenzijde van het lager maar doe dit vet tussen de 2 lagers in zodat het vet wat naar buiten word geslingerd tijdens het rijden je lager smeert en niet verloren gaat. Durf je lager ruim in te vetten een beetje vet is niet voldoende.
Re: Wiellagers Defender
Hoi,
Hij loopt nog steeds feilloos, en trekt gemakkelijk naar de 130 met een 1.6 tussenbak..
Ik zal het andere vet van Kroon-oil eens proberen, wij gebruiken namelijk ander wiellagervet, misschien dat dit de oplossing is. Bedankt voor je reactie,
Groet, Brian
Hij loopt nog steeds feilloos, en trekt gemakkelijk naar de 130 met een 1.6 tussenbak..
Ik zal het andere vet van Kroon-oil eens proberen, wij gebruiken namelijk ander wiellagervet, misschien dat dit de oplossing is. Bedankt voor je reactie,
Groet, Brian
Re: Wiellagers Defender
en ben niet te bang om je moer strak aan te draaien. Hoe houden de lagers zich eigenlijk op de auto van je vader? Ga er vanuit dat die ook ooit vervangen zijn?!
Re: Wiellagers Defender
Die van mijn vader houden het prima, vandaar ook mijn vraag. Precies hetzelfde vet, en merk lagers als ik me niet vergis. Trek hem van de week toch nog even uit elkaar voor de zekerheid om alles na te lopen.
Gr.
Gr.
Re: Wiellagers Defender
Goed afstellen conform specs en ook niet te veel vet erin en dan moet je met Timken (of ander goed merk) geen problemen hebben. Bij te veel vet kan het lager de warmte niet goed kwijt en dat verkort de levensduur.
Ook bij het afstellen en aandraaien van de grote moer het wiel draaien zodat je geen (minuscule) putjes in de loopring drukt. Dat verkort namelijk ook de levensduur aanzienlijk.
Ook bij het afstellen en aandraaien van de grote moer het wiel draaien zodat je geen (minuscule) putjes in de loopring drukt. Dat verkort namelijk ook de levensduur aanzienlijk.