wat voor olie in 200tdi?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
jim

wat voor olie in 200tdi?

Bericht door jim »

hoi allemaal, wat voor soort olie en dikte hoort er in een 200tdi ?
maakt de dikte van de olie nog uit voor de interne weerstand zodat het diesel verbuik minder is ? hoe dunner de olie hoe zuiniger de auto rijd?

en een laatste vraagje. hoe vaak moet ik olie verversen? de motor verbruikt bijna geen olie dat is orde
sjorsboomschors/aka/PP

Re: wat voor olie in 200tdi?

Bericht door sjorsboomschors/aka/PP »

ik gooi er 10W40 in, semi-synt., en om de 15-20.000 verversen incl olie & dieselfilter
te dunne olie pist ze eruit.... maar 15W40 mag ook
paul be

Bericht door paul be »

ik denk dat land rover iets vaker verversen voorschrijft, rond de 10000 km lijkt me mooi. zo ongeveer houd ik dat ook aan. Is maar klein klusje toch.
gebruik heel het jaar 10W40, denk dat de weerstand van olie verwaarloosbaar is voor het verbruik van de motor in totaal.
En verder houd ik de olie goedkoop kwa aanschafprijs. Bouwmarkt ofzo.

defender 110 300TDi
Huub

Bericht door Huub »

Na overschakelen van half naar volsyntheet daalde het brandstofverbruik van mijn 300tdi (vrijwel dezelfde motor) met 5%.

GRT Huub
jim

Bericht door jim »

dank for de info allemaal
syntheet is dus het allebeste en het zuinigst voor verbruik?

maakt het merk en dikte nog uit?
sjorsboomschors/aka/PP

Bericht door sjorsboomschors/aka/PP »

de cijfers geven de viscositeit aan.... 10W40, 5W50 enz. ( en dus ook de dikte )
RaRo74

Bericht door RaRo74 »

Ik gebruik naar alle tevredenheid de half synthetische 15W40 van Castrol en dan de High Mileage variant. Het is alleen een beetje dure olie.

Toen ik de 200tdi net kocht verbruikte de motor een halve liter olie op de 3000km. Type olie die er in zat was mij onbekend maar nadat ik Castrol ben gaan gebruiken hoef ik tussen het olieverversen door niets bij te vullen.

Qua dieselverbruik, als ik heel erg goed mijn best doe is bij 120 kilometer per uur op de snelweg ruim 1:13,1 haalbaar.
Gemiddeld is het verbruik 1:10 en in het terrein ga ik al snel naar de 1:8,5

En dit is trouwens mijn eerste Engelse bak die nergens olie of vloeistoffen lekt. Wonderbaarlijk in mijn optiek......................
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

't Kan maar zo zo zijn dat toe je deze tdi200 kocht er weliswaar olie in zat maar ook wat condens en andere zooi.
Als je het blok dan wat warmer stookt dan zakt ineens het oliepeil omdat de condens de kans krijgt te verdampen en via de ventilatie te verdwijnen.
Het blok gebruikt dan geen olie hoewel dat zo lijkt op basis van het zakkende oliepeil.
Dus de nieuwe andere olie hoeft helemaal geen werkelijk verschil te maken (anders dan dat ie nieuw en fris is).

Marc
RaRo74

Bericht door RaRo74 »

't Kan maar zo zo zijn maar zeer onwaarschijnlijk. Mijn voorganger gebruikte de auto namelijk dagelijks voor redelijke afstanden met minerale olie als smering.
Plaats reactie