Quick fix: keerring swifelbol

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Bas Wit

Quick fix: keerring swifelbol

Bericht door Bas Wit »

De swifels van mijn rangerover lekken nogal, nu ga ik hier van de zomer uitgebreid mee aan de slag, maar voor nu zou ik het wel graag even snel willen fixen.
Nu hoorde ik dat je als snelle reparatie best de pakking die er op zit kan doorsnijden en met de breuk aan de bovenzijde met wat vloeibare pakking kan monteren.
Zodoende hoef ik niet de hele bol er af te halen en kan ik dit even snel doen? Of verkijk ik me hier gigantisch op.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Grt Bas
megamannen

Re: Quick fix: keerring swifelbol

Bericht door megamannen »

Hoi Bas,

Je kan er ook one-shot grease in stoppen als er nu olie in zit.
Loopt er in ieder geval een stuk trager uit.
Pakking doorsnijden lijkt mij geen oplossing omdat die vast zit aan de metalen ring die weer met boutjes vast zit.
En volgens mij kan de pakking er maar op 1 manier op.

Groet Laurens
Ken

Re: Quick fix: keerring swifelbol

Bericht door Ken »

volgens, volgens, volgens...... als je het niet weet .........

je geeft het zelf al aan en op de juiste manier , olie vervangen door one-shot vet is wel goed
Tom_RRC

Re: Quick fix: keerring swifelbol

Bericht door Tom_RRC »

Voor een tijdelijke fix is dit idd goed mogelijk. Er staat geen druk op dus het vet blijft er redelijk/goed inzitten.
jamaar

Re: Quick fix: keerring swifelbol

Bericht door jamaar »

word inderdaad wel gedaan
opening aan de bovenkant uiteraard en met silicone pakking afdichten
maar controleer je fusee pennen eens want als je daar speling op hebt gaan de bollen ook lekken heb ik gemerkt

voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c9a0a1764d21f8e3e4349a7a91285d12', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 16541924, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Marc Frencken

Re: Quick fix: keerring swifelbol

Bericht door Marc Frencken »

Dag Bas,

Heb deze klus afgelopen zaterdag en maandag gedaan omdat mijn keeringen ook lekten en dit met one shot grease ook nog behoorlijk.
Heb ook gedacht aan de tijdelijke fix met het doorsnijden van de keerring echter uiteindelijk voor de complete revisie methode van de swivel bollen gekozen.
Als je de keerring zou doorsnijden dan kom je toch nog een aantal problemen tegen met name de metalen versteviging in de ring en het veertje waarmee de rubberen oliekraag wordt geklemt.
De kleine boutjes waarmee de klemplaat voor de keerring wordt bevestigd breken vrij gemakkelijk (spreek uit ervaring) en dan kom je alsnog uit op alles afzonderlijk los halen.
Tevens wordt het afschrapen van het oude pakkingmateriaal aan de achterzijde van het swivelhuis er niet makkelijker op.

Ik zou op mijn gemak alles stap voor stap volgens handboek loshalen en de tijd ervoor nemen vwb schoonmaak werk en beoordelen van alle componenten en deze indien nodig vervangen.
Dit heb ik ook zo gedaan en je bent er per zijde een dag werk aan kwijt inclusief koffie enz. Tevens werkt het een stuk makkelijker als je alles los hebt want die pakking resten gaan niet altijd makkelijk los.
Misschien is het wel handig om wat meer benodigde pakkingen en shimplaatjes extra te bestellen (pakkingen ivm scheuren en de shimplaatjes ivm afstellen van de voorspanning van je swivels).

Van de hele operatie heb ik foto's gemaakt welke ik nog op mijn picasa webalbum moet zetten.

De 110 ligt door het aanpakken van de swivels wel een heel stuk strakker op de weg en is minder zoekerig geworden.

Sleutel ze

Groeten,

Marc Frencken


Landrover 110 3.5L V8 CSW "Toller"
[picasaweb.google.nl]...
[picasaweb.google.com]
sjeroens

Re: Quick fix: keerring swifelbol

Bericht door sjeroens »

In het handboek van de 101 staat dat je de keerring een kwart slag kan draaien. weet niet of dat bij jou ook kan. oneshot grease kan ook. bij de 101 was het vervangen 1/2 uur werk, maar die zijn deelbaar ivm de vastgelaste bollen.
weet niet hoe dat bij een range is.
sccs!.
J.
disco ronl

Re: Quick fix: keerring swifelbol

Bericht door disco ronl »

ik doe het al jaren zo, rubber keering voorzichtig doorzagen, het veerje kan je uitelkaar draaien en weer in elkaar draaien. de rubberkeering kan je weer lijmen met bv zwarte Bison Polymax original (lijm en kit in 1), zaagsnede aan bovenzijde van de swivel.
tevens heb ik de metalen borg plaat-ring doorgezaagt (twee per zijde met zaagsnede op andere plek) zodat deze ook makeijk te vervangen zijn.

Ik heb regelmatig beschadigde keeringen door bevroren sneeuw die dan de keering indrukt, dit gebeurd bij Polen 4x4 sneeuwreizen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/05/2013 17:11 door disco ronl.
Exfietser

Re: Quick fix: keerring swifelbol

Bericht door Exfietser »

Waarom gebruik je deze dingen dan niet?

gaiters

276954-FRONT-AXLE-SWIVEL-GAITER-KIT.jpg --> mod_embed_images_loadimage('55f05dd194c823c3023ecc31166ec2f7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.lrseries.com%2Fresources%2Fuser%2F4b870ea3a2628ec4d024caf7d0d89355428eeff6%2F276954-FRONT-AXLE-SWIVEL-GAITER-KIT.jpg', 'http://www.lrseries.com/resources/user/4b870ea3a2628ec4d024caf7d0d89355428eeff6/276954-FRONT-AXLE-SWIVEL-GAITER-KIT.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.lrseries.com%2Fresources%2Fuser%2F4b870ea3a2628ec4d024caf7d0d89355428eeff6%2F276954-FRONT-AXLE-SWIVEL-GAITER-KIT.jpg', '', 16543915, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Een keer per jaar loshalen, schoonmaken en opnieuw vetten en je keringen en swivels gaan jaren mee. Bij mijn series zaten ze er onder toen ik hem kocht. Hebben er dus dertig jaar onder gezeten. Een van de twee gaiters was gescheurd en daar was de kering ook beschadigd en de bol aangetast door roest. De andere bol glom je gewoon tegemoet. Kering ook in zeer goede staat. En mijn wagen heeft na zijn diensttijd zijn sporen in de Sahara gelegd. En dat waren geen makkelijke sporen.

Iedereen loopt altijd te vertellen dat die hoezen slecht zijn en je swivels daardoor veroesten. Uiteraard helemaal waar zonder onderhoud. Als je deze dingen ook even vet als je je kruisjes vet is volgens mij verder ook geen probleem. Bij mij komen ze er ook gewoon weer op. Als je nooit terrein rijd of zoals Ron in de dikke (pekel)sneeuw kun je ze weg laten. Het was niet voor niets een optie.

Arnold.
Plaats reactie