Krukassen en vliegwielen V8
Krukassen en vliegwielen V8
Hoi,
Donderdagavond ben ik met Sebastiaan sleutelen geweest om zijn oude V8 te vervangen door een andere V8 met 9.35 compressie.
De motor er uit getakeld en de gekochte motor wat voorbereid. Deze had een verlooprand om het vliegwiel en dat is volgens mij gedaan voor de MGB GT uitvoering van deze motor. Tegen deze ring kun je een kleinere bak met ook kleiner koppelinghuis monteren.
Nadat de ring er vanaf was gesleuteld (metaal kan heel erg vastzitten in aluminium) constateerden we dat dat vliegwiel een stuk dunner was dan dat van de oude motor. Bovendien paste de drukgroep die we vorig jaar nieuw hadden geplaatst op de oude motor niet, niet op het vliegwiel van de gekochte motor. Bijna 4 cm groter dan die van de gekochte motor.
Dan maar even het vliegwiel omzetten, losgedraaid van de oude motor met 6 dezelfde bouten. Toen die van de gekochte motor losgedraaid en hee, daar zaten twee langere bouten in het vliegwiel. Het dikke vliegwiel gemonteerd, maar die lange bouten konden we niet vastdraaien en toen zagen we dat we geen toplager hadden. Enfin, vliegwiel er weer van af, even kijken en toen viel ons pas het verschil van de asstomp op aan de achterzijde van de krukas.
De oude motor heeft het toplager in de krukas zitten (krukasstomp ongeveer 15 mm langer) en de andere krukas heeft geen plek voor een toplager. Nog maar eens naar de vliegwielen gekeken en toen viel ons pas een pasring op die in het dunne vliegwiel zat geklemd. Deze er uit getikt en inderdaad, we konden deze ring voor het dikke vliegwiel zetten en we hadden weer een toplager....... dachten we, want het gat was toch wel erg groot t.o.v. het toplager van de oude motor.
Met de bekende prop vet in het gat van de krukas en een gesloten dop er in geslagen en het toplager van de oude motor hadden we in onze handen.
Weer een constatering.... die binnenmaat wel goed, maar dit toplager is maar iets van 23 mm dik, terwijl dat buitenmaat van de gekochte motor 27,1 mm dik is. We missen dus 4 mm materiaal.
Het wordt spannend, want vandaag op de Techno classica in Essen geweest en een Duitse onderdelen handelaar kon inderdaad wel een toplager vinden met 18,9 mm (t.b.v. LT85 bak) binnen en iets van 23 mm buitendiameter vinden, maar geen met 27,1 mm buitendiameter en 18,9 mm binnenmaat.
Heeft iemand van jullie dit al eens meegemaakt?
Ik vrees zelf dat het thuisvlijt gaat worden, alleen moeten we dan de draaibank bij mijn neef eerst eens goed onderhanden nemen. Brons hebben we gelukkig, maar als er een bekend onderdeel zou zijn scheelt dat alweer tijd.
We gaan de serienummers van de motoren eens opzoeken (je ziet ze wel, maar wat moet je ermee denk je dan) en hopen dan misschien iets bij een leverancier te kunnen vinden.
O ja, de voorkant is toch wel anders van beide motoren. De waterpompen verschillen, de oliepompen verschillen, de ontstekingen verschillen, dan nog de motorsteunen, dan aan de zijkant de pijlstok, maar gelukkig zit er een dubbele poelie op de krukas.
Groeten en sleutel ze,
Jos
Donderdagavond ben ik met Sebastiaan sleutelen geweest om zijn oude V8 te vervangen door een andere V8 met 9.35 compressie.
De motor er uit getakeld en de gekochte motor wat voorbereid. Deze had een verlooprand om het vliegwiel en dat is volgens mij gedaan voor de MGB GT uitvoering van deze motor. Tegen deze ring kun je een kleinere bak met ook kleiner koppelinghuis monteren.
Nadat de ring er vanaf was gesleuteld (metaal kan heel erg vastzitten in aluminium) constateerden we dat dat vliegwiel een stuk dunner was dan dat van de oude motor. Bovendien paste de drukgroep die we vorig jaar nieuw hadden geplaatst op de oude motor niet, niet op het vliegwiel van de gekochte motor. Bijna 4 cm groter dan die van de gekochte motor.
Dan maar even het vliegwiel omzetten, losgedraaid van de oude motor met 6 dezelfde bouten. Toen die van de gekochte motor losgedraaid en hee, daar zaten twee langere bouten in het vliegwiel. Het dikke vliegwiel gemonteerd, maar die lange bouten konden we niet vastdraaien en toen zagen we dat we geen toplager hadden. Enfin, vliegwiel er weer van af, even kijken en toen viel ons pas het verschil van de asstomp op aan de achterzijde van de krukas.
De oude motor heeft het toplager in de krukas zitten (krukasstomp ongeveer 15 mm langer) en de andere krukas heeft geen plek voor een toplager. Nog maar eens naar de vliegwielen gekeken en toen viel ons pas een pasring op die in het dunne vliegwiel zat geklemd. Deze er uit getikt en inderdaad, we konden deze ring voor het dikke vliegwiel zetten en we hadden weer een toplager....... dachten we, want het gat was toch wel erg groot t.o.v. het toplager van de oude motor.
Met de bekende prop vet in het gat van de krukas en een gesloten dop er in geslagen en het toplager van de oude motor hadden we in onze handen.
Weer een constatering.... die binnenmaat wel goed, maar dit toplager is maar iets van 23 mm dik, terwijl dat buitenmaat van de gekochte motor 27,1 mm dik is. We missen dus 4 mm materiaal.
Het wordt spannend, want vandaag op de Techno classica in Essen geweest en een Duitse onderdelen handelaar kon inderdaad wel een toplager vinden met 18,9 mm (t.b.v. LT85 bak) binnen en iets van 23 mm buitendiameter vinden, maar geen met 27,1 mm buitendiameter en 18,9 mm binnenmaat.
Heeft iemand van jullie dit al eens meegemaakt?
Ik vrees zelf dat het thuisvlijt gaat worden, alleen moeten we dan de draaibank bij mijn neef eerst eens goed onderhanden nemen. Brons hebben we gelukkig, maar als er een bekend onderdeel zou zijn scheelt dat alweer tijd.
We gaan de serienummers van de motoren eens opzoeken (je ziet ze wel, maar wat moet je ermee denk je dan) en hopen dan misschien iets bij een leverancier te kunnen vinden.
O ja, de voorkant is toch wel anders van beide motoren. De waterpompen verschillen, de oliepompen verschillen, de ontstekingen verschillen, dan nog de motorsteunen, dan aan de zijkant de pijlstok, maar gelukkig zit er een dubbele poelie op de krukas.
Groeten en sleutel ze,
Jos
Re: Krukassen en vliegwielen V8
Hoi Jos,
aan de voorkant kun je volgens mij alles van de oude motor omzetten, zou ik zeker doen want een Land Rover V8 heeft een grotere waterpomp dan de MGB en TVR uitvoeringen. Achterzijde ben ik niet van op de hoogte. Je zou ook je oude blok kunnen reviseren en de 9.35 zuigers daarin plaatsen, dat is het enige verschil. Cylinders even honen, nieuwe zuigerveren plaatsen en lagers. Stelt bij een Rover V8 niks voor. Ik heb vorige week nog een 300 tdi gedaan, 2 daagjes werk, nieuwe zuigers, lagers, zuigerveren, kop, gaat weer als nieuw.
Gr, Bart
aan de voorkant kun je volgens mij alles van de oude motor omzetten, zou ik zeker doen want een Land Rover V8 heeft een grotere waterpomp dan de MGB en TVR uitvoeringen. Achterzijde ben ik niet van op de hoogte. Je zou ook je oude blok kunnen reviseren en de 9.35 zuigers daarin plaatsen, dat is het enige verschil. Cylinders even honen, nieuwe zuigerveren plaatsen en lagers. Stelt bij een Rover V8 niks voor. Ik heb vorige week nog een 300 tdi gedaan, 2 daagjes werk, nieuwe zuigers, lagers, zuigerveren, kop, gaat weer als nieuw.
Gr, Bart
Re: Krukassen en vliegwielen V8
Hoi Bart,
We gaan hem eerst een lopend maken. Wel waarschijnlijk de voorkant inderdaad omzetten.
Het bestaande blok is blijkbaar van een Rover P5 en heeft 10.5:1 compressie. Dit was een beroemde en geliefde motor die halverwege de 60'er jaren al 151 PK leverde. Ik merkte dat ook toen ik de ontsteking eens even had gesteld, want die stond te vroeg. Even op gehoor (c.q. niet meer terugslaan bij het starten) gezet en als je dat dit een dot gas gaf, nou dat vloog naar de 5000 rpm. Alleen hoorde je dan ook de hoofdlagers bonken en een of twee drijfstang lagers kloppen. Ik heb al tegen Sebastiaan gezegd dit blok niet weg te gooien, is wat werk maar waar vindt je nog een 10:5:1 blok en desnoods neem ik hem over (moet Annemie niet horen).
We moeten wel even naar de carburateurs kijken, dat zijn SU's en ik moet kijken of weer tot leven komen.
Zodra er weer resultaten zijn, laat ik wat horen.
Groeten en dank voor de informatie.
Jos
2013%252002%2520Laro%2520in%2520the%2520Snow.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4053c2ea549d5fc8d97a964332491f74', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-7dI3GBJcAGs%2FUSpfDq4jgwI%2FAAAAAAAAHbk%2FFdNByTE8Wtw%2Fs400%2F2013%25252002%252520Laro%252520in%252520the%252520Snow.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-7dI3GBJcAGs/USpfDq4jgwI/AAAAAAAAHbk/FdNByTE8Wtw/s400/2013%252002%2520Laro%2520in%2520the%2520Snow.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-7dI3GBJcAGs%2FUSpfDq4jgwI%2FAAAAAAAAHbk%2FFdNByTE8Wtw%2Fs400%2F2013%25252002%252520Laro%252520in%252520the%252520Snow.jpg', '', 16495486, 600, 600, 'Loading image ...', false); DSC03293.JPG --> mod_embed_images_loadimage('fa35ad4cd78f183eef48503d21d4afea', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-Bg6OpwqHcbQ%2FUU3O57oBdhI%2FAAAAAAAAHiY%2FjGWuWRh5Ld8%2Fs400%2FDSC03293.JPG', 'https://lh6.googleusercontent.com/-Bg6OpwqHcbQ/UU3O57oBdhI/AAAAAAAAHiY/jGWuWRh5Ld8/s400/DSC03293.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-Bg6OpwqHcbQ%2FUU3O57oBdhI%2FAAAAAAAAHiY%2FjGWuWRh5Ld8%2Fs400%2FDSC03293.JPG', '', 16495486, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lacht in onze tweede auto "nog" "Tax-Free" Ninety V8 1986. This car contains: 16 Rockers, 49 Rollers and 1 Mule to drive it.
En de derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino. The Original Roadster.
Dad's Garage, reparatie analyse, alle voorkomende reparaties, bandenhotel service, gratis garage auto, financieringen, alle verbouwingen etc. etc.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/04/2013 18:57 door Jos Daalmans.
We gaan hem eerst een lopend maken. Wel waarschijnlijk de voorkant inderdaad omzetten.
Het bestaande blok is blijkbaar van een Rover P5 en heeft 10.5:1 compressie. Dit was een beroemde en geliefde motor die halverwege de 60'er jaren al 151 PK leverde. Ik merkte dat ook toen ik de ontsteking eens even had gesteld, want die stond te vroeg. Even op gehoor (c.q. niet meer terugslaan bij het starten) gezet en als je dat dit een dot gas gaf, nou dat vloog naar de 5000 rpm. Alleen hoorde je dan ook de hoofdlagers bonken en een of twee drijfstang lagers kloppen. Ik heb al tegen Sebastiaan gezegd dit blok niet weg te gooien, is wat werk maar waar vindt je nog een 10:5:1 blok en desnoods neem ik hem over (moet Annemie niet horen).
We moeten wel even naar de carburateurs kijken, dat zijn SU's en ik moet kijken of weer tot leven komen.
Zodra er weer resultaten zijn, laat ik wat horen.
Groeten en dank voor de informatie.
Jos
2013%252002%2520Laro%2520in%2520the%2520Snow.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4053c2ea549d5fc8d97a964332491f74', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-7dI3GBJcAGs%2FUSpfDq4jgwI%2FAAAAAAAAHbk%2FFdNByTE8Wtw%2Fs400%2F2013%25252002%252520Laro%252520in%252520the%252520Snow.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-7dI3GBJcAGs/USpfDq4jgwI/AAAAAAAAHbk/FdNByTE8Wtw/s400/2013%252002%2520Laro%2520in%2520the%2520Snow.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-7dI3GBJcAGs%2FUSpfDq4jgwI%2FAAAAAAAAHbk%2FFdNByTE8Wtw%2Fs400%2F2013%25252002%252520Laro%252520in%252520the%252520Snow.jpg', '', 16495486, 600, 600, 'Loading image ...', false); DSC03293.JPG --> mod_embed_images_loadimage('fa35ad4cd78f183eef48503d21d4afea', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-Bg6OpwqHcbQ%2FUU3O57oBdhI%2FAAAAAAAAHiY%2FjGWuWRh5Ld8%2Fs400%2FDSC03293.JPG', 'https://lh6.googleusercontent.com/-Bg6OpwqHcbQ/UU3O57oBdhI/AAAAAAAAHiY/jGWuWRh5Ld8/s400/DSC03293.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-Bg6OpwqHcbQ%2FUU3O57oBdhI%2FAAAAAAAAHiY%2FjGWuWRh5Ld8%2Fs400%2FDSC03293.JPG', '', 16495486, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lacht in onze tweede auto "nog" "Tax-Free" Ninety V8 1986. This car contains: 16 Rockers, 49 Rollers and 1 Mule to drive it.
En de derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino. The Original Roadster.
Dad's Garage, reparatie analyse, alle voorkomende reparaties, bandenhotel service, gratis garage auto, financieringen, alle verbouwingen etc. etc.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/04/2013 18:57 door Jos Daalmans.
Re: Krukassen en vliegwielen V8
Je kunt een heerlijk blok maken met die 10,5 compr.zuigers, tank wel benzine met 98 octaan of op LPG, dan heb je helemaal geen problemen. Met een scherper nokkenasje en goed afgestelde SU's (veel beter dan de SZ's) heb je meer power dan een standaard 3.9i.
Rij niet te lang met slechte lagers anders gaat je krukas eraan, zou jammer zijn. Vervangen stelt niks voor.
Gr, Bart
Rij niet te lang met slechte lagers anders gaat je krukas eraan, zou jammer zijn. Vervangen stelt niks voor.
Gr, Bart
Re: Krukassen en vliegwielen V8
Beste allemaal ik kwam deze tegen,
[www.marktplaats.nl]
[www.marktplaats.nl]
Ter info.......................................... Groet Michel
RRC 3.9 ltr V8 Benzine LT 77 bwj 86 had strombergjes nu SU,s HIF44 en 3.5 V8 in revisie
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/04/2013 20:10 door Michel WaZ.
[www.marktplaats.nl]
[www.marktplaats.nl]
Ter info.......................................... Groet Michel
RRC 3.9 ltr V8 Benzine LT 77 bwj 86 had strombergjes nu SU,s HIF44 en 3.5 V8 in revisie
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/04/2013 20:10 door Michel WaZ.
Re: Krukassen en vliegwielen V8
Dat zit flinkt tegen. Want normaal gesproken zou ik denken dat het zo 1 op 1 past.
Ik zou een ander blok proberen te vinden. Er moeten toch genoeg 3.9 injectie motoren te vinden zijn voor weinig.
Dat oude 10.5 blok heeft namelijk origineel ook andere koppen met kleinere kleppen. En deze koppen waren oorspronkelijk niet geschikt voor loodvrij. En als het vliegwiel dan ook nog lichter is?
Ik zou een ander blok proberen te vinden. Er moeten toch genoeg 3.9 injectie motoren te vinden zijn voor weinig.
Dat oude 10.5 blok heeft namelijk origineel ook andere koppen met kleinere kleppen. En deze koppen waren oorspronkelijk niet geschikt voor loodvrij. En als het vliegwiel dan ook nog lichter is?