licht metalen velgen

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
patrick nieuwenhuis

licht metalen velgen

Bericht door patrick nieuwenhuis »

Gisteren een zachte band verwisseld van mijn disco2,eigenlijk zijn de wielen niet te tillen,hoeveel kg ze per stuk zijn weet ik niet maar ik schat 40kg per st,dat is 5 x 40 is 200kg aan wielen wat er op zit,nu dacht ik licht metalen velgen te kopen ,is dat handig of te zwak voor zo,n zware wagen ?ik ben geen off road type,zou een beetje sportiever staan maar ook schelen in brandstof denk ik.
sjeroens

Re: licht metalen velgen

Bericht door sjeroens »

ja hoor, passen prima eronder, zien er gewoon mooier uit.
ik denk dat het in brandstof weinig uit maakt.
ik heb nog een setje van een disco 1 liggen, kan ze morgen wel ff wegen.
Groet,
jeroen, terheijden.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/04/2013 21:20 door sjeroens.
Bert van Halen

Bericht door Bert van Halen »

Patrick,

Ik heb er 18'' lichtmetaal onder met 255-55-18 General grabber at2.

Bevalt me prima maar ook dan zijn het nog steeds zware krengen die wielen.

Ik wou ff een fotootje bijvoegen maar ik heb geen idee hoe dit moet.

Groet,

Bert.
patrick nieuwenhuis

sjeroens Schreef:
-------------------------------------------------------
> ja hoor, passen prima eronder, zien er gewoon
> mooier uit.
> ik denk dat het in brandstof weinig uit maakt.
> ik heb nog een setje van een disco 1 liggen, kan
> ze morgen wel ff wegen.
> Groet,
> jeroen, terheijden.

jeroen ik had anderen op t oog,zwarte heel moderne met een rood biesje,maar ben wel benieuwd hoeveel een lichtmetalen velg weegt,groet patrick
patrick nieuwenhuis

ja ,fotos toevoegen moet via een site daar heb ik ook problemen mee,stuur maar een foto naar mn email r.williams44at hotmail.com
Eric&Betty Boop

Bericht door Eric&Betty Boop »

Laat je nu niet misleiden door de term "licht" in lichtmetalen velgen.
Dat "licht" slaat op het materiaal en niet op de velgen. Het soortelijk gewicht van alu is lager dan van staal,maar je hebt om dezelfde sterkte te bereiken wel een veel grotere materiaaldikte nodig.
Het gevolg is dan dat de velg net zo zwaar,zo niet zwaarder wordt.
Je schrijft het ook als "lichtmetalen velgen" niet als "licht metalen velgen".

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('aa337c61fd12ad571f0d6903c1b2133e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16493844, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('c1cb0b827ab255fa6a4de37f48152fe4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16493844, 600, 600, 'Loading image ...', false);

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/04/2013 21:35 door Eric&Betty Boop.
Bert van Halen

Bericht door Bert van Halen »

Is verzonden.

Gr. Bert.
patrick nieuwenhuis

gelukkig is dat bij een boeing 747 anders geregeld ok dan gaat die vlieger niet op,maar wil wel zwarte in de toekomst bij mn zwarte auto,maar bedankt allemaal
Gert2.8dt

Bericht door Gert2.8dt »

Dan nam ik die zwarte 5 spaaks buisvelgen , mach of hoe ze ook heten , staat erg mooi onder een disco / defender
patrick nieuwenhuis

Gert2.8dt Schreef:
> Dan nam ik die zwarte 5 spaaks buisvelgen , mach
> of hoe ze ook heten , staat erg mooi onder een
> disco / defender

ja precies ,die zag ik ook een paar dagen geleden op MP,net ff gezocht maar zag ze niet meer
Arthur Verhalle

Bericht door Arthur Verhalle »

Als ik mij niet vergis, is de steekmaat van een Disco I gelijk aan een defender. Die van een Disco II is kleiner........ dus dan past het niet zonder verloop.

Arthur
Marc-my-Words

Re: lichte(re) wielen

Bericht door Marc-my-Words »

Als je echt lichte(re) wielen wilt kies dan een smale(re) band, en eentje zonder al te "grofstoffelijk" rubber (en natuurlijk tubeless) - o ja doe er wel genoeg (dwz meer dan vlgs het boekje) lucht in.
Zolang je niet naar "race-fiets" smalte gaat heb je waarschijnlijk alleen maar winst -- matig smalle banden geven ook minder rolweerstand (er smalle banden geven weer meer rolweerstand - die racefietsers willen die smalle bandjes vooral vanwege het geringe gewicht).

Marc
patrick nieuwenhuis

Net weer gelezen dat een rangerover een VANOS systeem had,dacht ik alles wel te hebben gelezen ,krijgen we dit weer onder ogen,waar dit nu weer goed voor is ,brandstofbesparing weer zeker?
patrick nieuwenhuis

Arthur Verhalle Schreef:
> Als ik mij niet vergis, is de steekmaat van een
> Disco I gelijk aan een defender. Die van een Disco
> II is kleiner........ dus dan past het niet zonder
> verloop.
>
>
> Arthur

ooh ja Arthur t boek needs a good end,when?
Arthur Verhalle

Misschien is het je ook al opgevallen dat in de eerste L322 RangeRovers een BMW V8 blok zit? Die M62 blokken zijn inderdaad VANOS, niets mis mee. Alleen qua brandstofbesparing levert het niet zo veel op.

Arthur
patrick nieuwenhuis

Arthur Verhalle Schreef:
> Misschien is het je ook al opgevallen dat in de
> eerste L322 RangeRovers een BMW V8 blok zit? Die
> M62 blokken zijn inderdaad VANOS, niets mis mee.
> Alleen qua brandstofbesparing levert het niet zo
> veel op.
>
> Arthur

Gek als t niets oplevert waarom dan weer extra gevoelige onderdelen eropzetten die weer kapot kunnen gaan?
Arthur Verhalle

Patrick,

Ik neem aan dat je refereert aan de posting inzake mijn Disco II TD5. Dat boek krijgt een goed einde, desnoods met het erin takelen van een nieuw TD5-blok, maak je maar geen zorgen.

Jouw reactie verbaast me. Ik probeer je alleen maar erop te wijzen dat de steekmaat van Disco wielen in de loop der tijd is veranderd. Voordat je straks met een setje niet passende wielen hier op het forum komt janken dat het belachelijk is dat niet alle LandRovers dezelfde wielen kunnen hebben. That's all.

Arthur
Arthur Verhalle

Tsja, welkom in de ondoorgrondelijke besluitvorming van LandRover...... Als de motor het doet, werkt het Vanos-systeem best aardig, en levert het een optimalisatie van de verbrandig, de motor loopt wat rustiger en er is veel vermogen beschikbaar, dus dat is niet verkeerd. Tenminste, als je met een BMW 745 rijdt....... Als je nu zo'n blok gaat aanpassen voor een 2.5 ton wegende luxe tractor, wordt het wat anders. Inmiddels zijn ze daar wel achter gekomen en heeft modelserie L322 al zijn zoveelste benzine motor type gekregen, ik dacht dat ze nu al aan de 3e of 4e variant zijn in krap 10 jaar.

In L322's is het sowieso huilen met de pet op, alles wat slecht is van BMW, is 1-op-1 overgenomen en presteert zeker niet beter in de RangeRover. Gevolg is dan ook dat er aardig wat van deze auto's voor weinig van de hand gaan. En dat is niet alleen vanwege het verbruik van tussen 1:8 en 1:5...........

Arthur
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

De wisseling van motoren heeft er ook veel mee te maken dat Land Rover een paar keer van eigenaar is veranderd. Nu is Land Rover van Tata en deelt het de motoren met Jaguar. Maar wisseling van motoren is aan de orde van de dag, mede door strengere emissie-eisen door Brussel opgelegd. Alle merken hebben daar last (of profijt) van. Het doel van het VANOS systeem heeft ook met wetgeving te maken.

Gr, Bart
Arthur Verhalle

Bart,

Het klopt inderdaad dat de diverse eigenaar-wisselingen redelijk verband houden met de veranderingen aan de motoren. Ik kan je wel uit eigen ervaring vertellen dat mijn idee over BMW behoorlijk negatief is bijgesteld na mijn ervaringen met mijn L322. Wat een snert-blok......

Overigens is dat Vanos-systeem één van de weinige onderdelen die redelijk heel blijven...

Arthur
patrick nieuwenhuis

Arthur Verhalle Schreef:
> Patrick,
>
> Ik neem aan dat je refereert aan de posting inzake
> mijn Disco II TD5. Dat boek krijgt een goed einde,
> desnoods met het erin takelen van een nieuw
> TD5-blok, maak je maar geen zorgen.
>
> Jouw reactie verbaast me. Ik probeer je alleen
> maar erop te wijzen dat de steekmaat van Disco
> wielen in de loop der tijd is veranderd. Voordat
> je straks met een setje niet passende wielen hier
> op het forum komt janken dat het belachelijk is
> dat niet alle LandRovers dezelfde wielen kunnen
> hebben. That's all.
>
> Arthur

Helaas geven alleen woorden geen duidelijkheid op t forum,mensen begrijpen soms uitspraken niet,face to face kan je nog vragen wat er bedoeld wordt,ik denk dat t hier t geval nu is,jouw reactie op de steekmaat heb ik tenminste wat aan ,voor t zelfde geld had ik ze gekocht,over je td5 was ik benieuwd hoe t ging omdat we hier op t forum nog nooit een uitgebruid gecompliseerd probleem hadden,ik heb ook zo,n blok dus zeer benieuwd,ben geen haatdragend kereltje
Scratch

Re: lichte(re) wielen

Bericht door Scratch »

En kleine wielen hè Marc (liefst negatieve off-set)
Arthur Verhalle

Patrick, op facebook had ik nu even op "like" kunnen drukken, maar hier schrijf ik je dat ik blij ben dat ik je berichtje niet goed had begrepen en je dus absoluut niet een haatdragend kereltje bent! Ik zal proberen iedereen zo goed mogelijk op de hoogte te houden van alle zaken rondom de TD5.

Arthur
Patrick Nieuwenhuis

Bericht door Patrick Nieuwenhuis »

Arthur Verhalle Schreef:
> Patrick, op facebook had ik nu even op "like"
> kunnen drukken, maar hier schrijf ik je dat ik
> blij ben dat ik je berichtje niet goed had
> begrepen en je dus absoluut niet een haatdragend
> kereltje bent! Ik zal proberen iedereen zo goed
> mogelijk op de hoogte te houden van alle zaken
> rondom de TD5.
>
> Arthur

Ik zit net terug te lezen wat er nou mogelijk fout ging,ik weet en zie t niet eens[meer]
Plaats reactie