vastlopen nieuwe voorsteekas series 3 bij swivel?
vastlopen nieuwe voorsteekas series 3 bij swivel?
Dag allemaal,
Ik ben een paar dagen mijn vader aan het helpen met het reviseren van zijn series3 '77 vooras.
Ik heb zelf niet veel ervaring met series 3, het is allemaal net iets anders dan een defender.
de twee steekassen zijn er samen met de bollen en alles uit.
We hebben nu de kant van de korte steekas helemaal opnieuw opgebouwd, alles past mooi en zit perfect! draait soepel en spelingvrij, fantastisch.
maar... Zodra we het fusehuis draaien (alsof je zou sturen) loopt de hele handel vast. Het is dan heel moeilijk om het
het wiel te draaien. Het lijkt alsof het hart van de kruiskoppeling (in de bol) niet uitlijnt met de fusepennen en klem komt te zitten.
Heeft iemand dit eerder gehad?
Komt dit vanzelf wel goed als de wagen weer gaat rijden, of gaat dan alles kapot?
wellicht zijn we iets vergeten of hebben we iets te hard aangedraaid?
Heel erg bedankt voor een antwoord/oplossing!
Erik
Ik ben een paar dagen mijn vader aan het helpen met het reviseren van zijn series3 '77 vooras.
Ik heb zelf niet veel ervaring met series 3, het is allemaal net iets anders dan een defender.
de twee steekassen zijn er samen met de bollen en alles uit.
We hebben nu de kant van de korte steekas helemaal opnieuw opgebouwd, alles past mooi en zit perfect! draait soepel en spelingvrij, fantastisch.
maar... Zodra we het fusehuis draaien (alsof je zou sturen) loopt de hele handel vast. Het is dan heel moeilijk om het
het wiel te draaien. Het lijkt alsof het hart van de kruiskoppeling (in de bol) niet uitlijnt met de fusepennen en klem komt te zitten.
Heeft iemand dit eerder gehad?
Komt dit vanzelf wel goed als de wagen weer gaat rijden, of gaat dan alles kapot?
wellicht zijn we iets vergeten of hebben we iets te hard aangedraaid?
Heel erg bedankt voor een antwoord/oplossing!
Erik
Re: vastlopen nieuwe voorsteekas series 3 bij swivel?
Ik kan je niet echt advies geven. Ik heb wel assen gedaan maar ben nooit tegen zo'n probleem aangelopen. het enige dat ik zeggen kan is: Heb jij de juiste partsmanual en werkplaats manual bij jouw auto? Met name in de partsmanual is heel duidelijk getekend hoe de as in elkaar zit. Je exact zien in welke volgorde en hoe om de verschillende (afstands)bussen, loopringen en lagers op en in elkaar geschoven moeten worden.
Als ik jouw verhaal lees (Ik kan het helaas niet zien.) lijkt het er op dat het kruis van je steekas niet in het centrum (of draaipunt) van de fusee zit. Je steekas zit misschien te diep of niet diep genoeg in het diff gestoken. Misschien is je steekas te lang? Verkeerd type? Daarom, zorg dat je de juiste partsmanual hebt om de juiste onderdelen te kunnen bestellen. Tussen series twee en series drie assen zitten kleine verschillen. De assen zien er verder wel hetzelfde uit. Het is dus niet eenvoudig te zien wat je hebt.Op de as zitten een aantal afstandsbussen. Heb je nu net een grote of te kleine bus uit een ander model as gebruikt dan zou je zoiets kunnen hebben.
Verder moet een as als die gemonteerd is gewoon soepel bewegen en mag zeker niet vast lopen bij een stuur beweging. Ik denk ook niet dat het vanzelf goed komt als je gaat rijden. Ik kan je alleen het advies geven om met de partsmanual alles na te lopen. Ook de partnummers van de onderdelen controleren.
Ik weet het niet natuurlijk omdat ik het niet zien kan maar ik denk dat je kruis niet centerd met je fusee. Heb je linker en rechter fusee huis niet met elkaar verwisseld of zo? Ik weet eigenlijk niet of dat kan maar ik weet wel dat ze verschillend zijn.
Succes,
Arnold.
Als ik jouw verhaal lees (Ik kan het helaas niet zien.) lijkt het er op dat het kruis van je steekas niet in het centrum (of draaipunt) van de fusee zit. Je steekas zit misschien te diep of niet diep genoeg in het diff gestoken. Misschien is je steekas te lang? Verkeerd type? Daarom, zorg dat je de juiste partsmanual hebt om de juiste onderdelen te kunnen bestellen. Tussen series twee en series drie assen zitten kleine verschillen. De assen zien er verder wel hetzelfde uit. Het is dus niet eenvoudig te zien wat je hebt.Op de as zitten een aantal afstandsbussen. Heb je nu net een grote of te kleine bus uit een ander model as gebruikt dan zou je zoiets kunnen hebben.
Verder moet een as als die gemonteerd is gewoon soepel bewegen en mag zeker niet vast lopen bij een stuur beweging. Ik denk ook niet dat het vanzelf goed komt als je gaat rijden. Ik kan je alleen het advies geven om met de partsmanual alles na te lopen. Ook de partnummers van de onderdelen controleren.
Ik weet het niet natuurlijk omdat ik het niet zien kan maar ik denk dat je kruis niet centerd met je fusee. Heb je linker en rechter fusee huis niet met elkaar verwisseld of zo? Ik weet eigenlijk niet of dat kan maar ik weet wel dat ze verschillend zijn.
Succes,
Arnold.
Re: vastlopen nieuwe voorsteekas series 3 bij swivel?
Dag Arnold,
bedank voor je antwoord.
We gingen er vanuit dat alles wel zou passen.
Morgen dus de hele handel weer uit elkaar en de oude en de nieuwe onderdelen naast elkaar leggen en vergelijken. (en hopen dat het aan iets anders ligt.
We hebben wel het juiste partsboek en een maunual.
Maar de parts die erop zaten kwamen niet echt overeen met wat er op zou moeten zitten.
Links en rechts was sowieso anders (10-spline rechts en 24-spline links bijvoorbeeld.
ook andere verschillen tussen links en rechts. maar het meeste hebben we nu het zelfde.
Het lijkt echter dat dat nu dus juist problemen gaat geven, lijkt het.
We gaan kijken hoe het gaat en rapporteren morgen de vorderingen!
bedankt.
Erik
bedank voor je antwoord.
We gingen er vanuit dat alles wel zou passen.
Morgen dus de hele handel weer uit elkaar en de oude en de nieuwe onderdelen naast elkaar leggen en vergelijken. (en hopen dat het aan iets anders ligt.
We hebben wel het juiste partsboek en een maunual.
Maar de parts die erop zaten kwamen niet echt overeen met wat er op zou moeten zitten.
Links en rechts was sowieso anders (10-spline rechts en 24-spline links bijvoorbeeld.
ook andere verschillen tussen links en rechts. maar het meeste hebben we nu het zelfde.
Het lijkt echter dat dat nu dus juist problemen gaat geven, lijkt het.
We gaan kijken hoe het gaat en rapporteren morgen de vorderingen!
bedankt.
Erik
Re: vastlopen nieuwe voorsteekas series 3 bij swivel?
De plaats van het kruisstuk in de fuseebol wordt gefixeerd door het vastdraaien van de moer die op het uiteinde van de steekas zit met het voorgeschreven moment. Het opstaande kantje aan het eind van de spiebanen van de buitenste stub van de steekas trek je dan tegen de binnenkant van de meenemer. Hier zitten geen afstandbussen waar Arnold het over heeft.
De enigste afstandbus zit aan de andere kant van het kruisstuk en na die afstandbus komt de binnenste loopring van het rollenlager waar de steekas in draait. Deze afstandbus en loopring zijn voor alle serie modellen dezelfde en hebben ook geen invloed op de plaats van het kruisstuk in de fuseebol.
Het enigste wat een verkeerde centrering van het kruisstuk kan beinvloeden is de dikte van de meenemer of fouten in de fabrikage van fuseebol en fuseehuis. Als de boringen voor bovenste en onderste fuseelagers niet nauwkeurig zijn gedaan staat de boel ook uit het lood.
Wat hebben jullie dus vervangen en welk merk onderdelen zijn er gebruikt en waar hebben jullie nog de oude originele delen gebruikt?
Edit: Er is nog een mogelijkheid.
Bij een serie fusee gebruik je shims onder zowel de bovenste als onderste fuseepen. Met deze shims stel je de voorspanning af,maar deze bepalen ook hoe "hoog" het fuseehuis op de bol zit.
Als er nu onder te weinig shims zitten en boven te veel dan klopt de voorspanning wel maar zit het fuseehuis te laag ten opzichte van de bol en dit heeft dan ook weer effect op de centrering van het kruisstuk bij sturen.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('71ed9cdcdf53ddfee5626ba5cab84fec', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16383955, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('f9bf3b719ed444ae8e869706c66387cc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16383955, 600, 600, 'Loading image ...', false);
3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/02/2013 21:18 door Eric&Betty Boop.
De enigste afstandbus zit aan de andere kant van het kruisstuk en na die afstandbus komt de binnenste loopring van het rollenlager waar de steekas in draait. Deze afstandbus en loopring zijn voor alle serie modellen dezelfde en hebben ook geen invloed op de plaats van het kruisstuk in de fuseebol.
Het enigste wat een verkeerde centrering van het kruisstuk kan beinvloeden is de dikte van de meenemer of fouten in de fabrikage van fuseebol en fuseehuis. Als de boringen voor bovenste en onderste fuseelagers niet nauwkeurig zijn gedaan staat de boel ook uit het lood.
Wat hebben jullie dus vervangen en welk merk onderdelen zijn er gebruikt en waar hebben jullie nog de oude originele delen gebruikt?
Edit: Er is nog een mogelijkheid.
Bij een serie fusee gebruik je shims onder zowel de bovenste als onderste fuseepen. Met deze shims stel je de voorspanning af,maar deze bepalen ook hoe "hoog" het fuseehuis op de bol zit.
Als er nu onder te weinig shims zitten en boven te veel dan klopt de voorspanning wel maar zit het fuseehuis te laag ten opzichte van de bol en dit heeft dan ook weer effect op de centrering van het kruisstuk bij sturen.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('71ed9cdcdf53ddfee5626ba5cab84fec', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16383955, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('f9bf3b719ed444ae8e869706c66387cc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16383955, 600, 600, 'Loading image ...', false);
3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/02/2013 21:18 door Eric&Betty Boop.
Re: vastlopen nieuwe voorsteekas series 3 bij swivel?
Oh jee. A real nightmare dus. Daar is dus echt een hobbyist aan het werk geweest. Misschien is het wijsheid om ergens een gebruikte originele as te kopen. Dan heb in elk geval een compleet en bij elkaar passend geheel. En dan daar de door jullie gekochte nieuwe onderdelen in te zetten.
Succes en sterkte met het oplossen van deze puzzel,
Arnold.
Succes en sterkte met het oplossen van deze puzzel,
Arnold.
Re: vastlopen nieuwe voorsteekas series 3 bij swivel?
Ja wat Erik aangeeft even controleren dat het aantal shims gelijk is onder en boven
En hoever draai jij je het fusehuis zeer waarschijnlijk verder als dat je stuurhuis dat zou toelaten
Onder zo een ( extreme ) hoek zullen de kruisjes vast lopen
Een serie's heeft immers een draaicirkel van een duikboot
En het stuurhuis bepaald het aantal graden van de fusebollen bij het sturen
vlag.jpg --> mod_embed_images_loadimage('184da97935f7ad30e11e71e69e408bb8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2Fvlag.jpg', 'http://www.udcn.nl/FOTO/vlag.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2Fvlag.jpg', '', 16384565, 600, 600, 'Loading image ...', false);
En hoever draai jij je het fusehuis zeer waarschijnlijk verder als dat je stuurhuis dat zou toelaten
Onder zo een ( extreme ) hoek zullen de kruisjes vast lopen
Een serie's heeft immers een draaicirkel van een duikboot
En het stuurhuis bepaald het aantal graden van de fusebollen bij het sturen
vlag.jpg --> mod_embed_images_loadimage('184da97935f7ad30e11e71e69e408bb8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2Fvlag.jpg', 'http://www.udcn.nl/FOTO/vlag.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2Fvlag.jpg', '', 16384565, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: vastlopen nieuwe voorsteekas series 3 bij swivel?
Hoi Eric,
we hebben hem uit elkaar en een aantal 'problemen' gevonden.
> De enigste afstandbus zit aan de andere kant van
> het kruisstuk en na die afstandbus komt de
> binnenste loopring van het rollenlager waar de
> steekas in draait. Deze afstandbus en loopring
> zijn voor alle serie modellen dezelfde en hebben
> ook geen invloed op de plaats van het kruisstuk in
> de fuseebol.
Wanneer we de nieuwe steekas plaatsen en het stub eind in/op het fuseehuis plaatsen en het wiel 'sturen' drukt de steekas het stubeind na ongeveer de helft van de maximale stuur uitslag eruit.
Als we de oude en de "nieuwe" steekas vergelijken is de afstandhouder tussen het kruisstuk en de binneste loopring van de rollager aan de schuine kant ongeveer 2 mm extra ingesleten. de oude steekas loopt dan ook niet vast.
op de nieuwe zit ook een soort opstaande rand aan de buitenkant van het kruisstukje. (Verschillende stubeinden geven daar overigens ook een verschillende resultaat.)
We gaan nu kijken of we het kruisstukje en de buitenste as van de nieuwe steekas op het binnenste deel van de oude steekas kunnen overzetten. het lijkt of die paar milimeter slijtage aan de oude steekas ons probleem kan verhelepen...
> Het enigste wat een verkeerde centrering van het
> kruisstuk kan beinvloeden is de dikte van de
> meenemer of fouten in de fabrikage van fuseebol en
> fuseehuis. Als de boringen voor bovenste en
> onderste fuseelagers niet nauwkeurig zijn gedaan
> staat de boel ook uit het lood.
De nieuwe meenemer is gelijk aan de dikte van de oude 10 spline meenemer.
De fuseebol is tweedehands uit een andere series en ziet er verder goed uit. De oude was ingegeroefd doordat het fuseelager ooit kapot was gegaan. en lekte olie. (nu gaat er overigens LR-fuseevet in de bol)
> Edit: Er is nog een mogelijkheid.
> Bij een serie fusee gebruik je shims onder zowel
> de bovenste als onderste fuseepen. Met deze shims
> stel je de voorspanning af,maar deze bepalen ook
> hoe "hoog" het fuseehuis op de bol zit.
Op de onderste fuseepen zit geen shim
Op de bovenste hebben we er eentje van 0,2 gezet om de voorspanning binnen te marge te krijgen
Goed! koffie is op, we gaan weer verder!
dank voor het antwoord! we eten in ieder geval waar we op moeten letten....
Groet.
Erik.
we hebben hem uit elkaar en een aantal 'problemen' gevonden.
> De enigste afstandbus zit aan de andere kant van
> het kruisstuk en na die afstandbus komt de
> binnenste loopring van het rollenlager waar de
> steekas in draait. Deze afstandbus en loopring
> zijn voor alle serie modellen dezelfde en hebben
> ook geen invloed op de plaats van het kruisstuk in
> de fuseebol.
Wanneer we de nieuwe steekas plaatsen en het stub eind in/op het fuseehuis plaatsen en het wiel 'sturen' drukt de steekas het stubeind na ongeveer de helft van de maximale stuur uitslag eruit.
Als we de oude en de "nieuwe" steekas vergelijken is de afstandhouder tussen het kruisstuk en de binneste loopring van de rollager aan de schuine kant ongeveer 2 mm extra ingesleten. de oude steekas loopt dan ook niet vast.
op de nieuwe zit ook een soort opstaande rand aan de buitenkant van het kruisstukje. (Verschillende stubeinden geven daar overigens ook een verschillende resultaat.)
We gaan nu kijken of we het kruisstukje en de buitenste as van de nieuwe steekas op het binnenste deel van de oude steekas kunnen overzetten. het lijkt of die paar milimeter slijtage aan de oude steekas ons probleem kan verhelepen...
> Het enigste wat een verkeerde centrering van het
> kruisstuk kan beinvloeden is de dikte van de
> meenemer of fouten in de fabrikage van fuseebol en
> fuseehuis. Als de boringen voor bovenste en
> onderste fuseelagers niet nauwkeurig zijn gedaan
> staat de boel ook uit het lood.
De nieuwe meenemer is gelijk aan de dikte van de oude 10 spline meenemer.
De fuseebol is tweedehands uit een andere series en ziet er verder goed uit. De oude was ingegeroefd doordat het fuseelager ooit kapot was gegaan. en lekte olie. (nu gaat er overigens LR-fuseevet in de bol)
> Edit: Er is nog een mogelijkheid.
> Bij een serie fusee gebruik je shims onder zowel
> de bovenste als onderste fuseepen. Met deze shims
> stel je de voorspanning af,maar deze bepalen ook
> hoe "hoog" het fuseehuis op de bol zit.
Op de onderste fuseepen zit geen shim
Op de bovenste hebben we er eentje van 0,2 gezet om de voorspanning binnen te marge te krijgen
Goed! koffie is op, we gaan weer verder!
dank voor het antwoord! we eten in ieder geval waar we op moeten letten....
Groet.
Erik.
Gelukt!
Het is gelukt.
Op de juiste plekken hebben we toch maar de oude spullen terug geplaats.
Het 10-pline uiteinde van de steekas vervangen door de 24 spline samen met het kruisje. de binnenas is dus weer origineel
De stubeind van de andere kant gebruikt (die had iets meer ruimte aan het fusee eind binnenin)
en het kroonstuk om de steekas af te moeren zonder ring geplaats zodat die de steekas niet te strak naar buiten trekt.
De as draait nu tot vlak voor de maximum stuur uitslag.
Alleen nog een boutje en moer om de maximale uitslag te stoppen en dan zou het goed moeten zijn.
Nu nog een schietgebedje (en een lekker lunch natuurlijk) en hopen dat de andere kant straks makkelijker gaat....
Bedankt voor de info!
Erik
Op de juiste plekken hebben we toch maar de oude spullen terug geplaats.
Het 10-pline uiteinde van de steekas vervangen door de 24 spline samen met het kruisje. de binnenas is dus weer origineel
De stubeind van de andere kant gebruikt (die had iets meer ruimte aan het fusee eind binnenin)
en het kroonstuk om de steekas af te moeren zonder ring geplaats zodat die de steekas niet te strak naar buiten trekt.
De as draait nu tot vlak voor de maximum stuur uitslag.
Alleen nog een boutje en moer om de maximale uitslag te stoppen en dan zou het goed moeten zijn.
Nu nog een schietgebedje (en een lekker lunch natuurlijk) en hopen dat de andere kant straks makkelijker gaat....
Bedankt voor de info!
Erik
Re: vastlopen nieuwe voorsteekas series 3 bij swivel?
En de andere kant is ook gelukt!
al hebben we daar halverwege toch maar gewoon een opstaand randje van de steekas weggeslepen tegen het vastlopen op het stubeind......

al hebben we daar halverwege toch maar gewoon een opstaand randje van de steekas weggeslepen tegen het vastlopen op het stubeind......
