ontluchten 6bouts stuurhuis
ontluchten 6bouts stuurhuis
hallo,
Inmiddels heb ik een 200tdi defender blok in mijn 110 liggen en ik moet zeggen. dat rijdt heerlijk. wat een power!
Een ding is wel jammer. de stuurbekrachtigingspomp blijft janken. Snaar staat prima op spanning maar ik denk dat er nog lucht in het systeem zit. Nu heb ik in de boeken gekeken maar voor mijn stuurhuis staat daar niets in over het ontluchten. Ik heb een 6bouts stuurhuis en hier lijkt geen ontluchtingsnippel op te zitten.
Heeft iemand enig idee hoe ik de lucht er uit kan krijgen?
Inmiddels heb ik een 200tdi defender blok in mijn 110 liggen en ik moet zeggen. dat rijdt heerlijk. wat een power!
Een ding is wel jammer. de stuurbekrachtigingspomp blijft janken. Snaar staat prima op spanning maar ik denk dat er nog lucht in het systeem zit. Nu heb ik in de boeken gekeken maar voor mijn stuurhuis staat daar niets in over het ontluchten. Ik heb een 6bouts stuurhuis en hier lijkt geen ontluchtingsnippel op te zitten.
Heeft iemand enig idee hoe ik de lucht er uit kan krijgen?
Re: ontluchten 6bouts stuurhuis
Hallo.
Er zit normaal gesproken wel een ontluchtings nippel boven op het deksel van het stuurbekrachtigingshuis.
Op het deksel met 6 bouten zit in het midden een stelmoer sleutelmaat 17 of 19 mm hier naast zit de ontluchtingsnippel ( sleuteltje 8 mm ) aan schutbord kant.
De auto laten lopen en het stuur helemaal naar links sturen ontluchten dan helemaal naar rechts sturen en ontluchten , en zorgen dat er voldoende olie in resevoir van stuurbekrachtiging blijft. (ATF olie.)
Het stuur niet te laag in de uiterste stand houden , wordt olie te heet en gaan afdichtingen lekken.
Groeten Albert.
Er zit normaal gesproken wel een ontluchtings nippel boven op het deksel van het stuurbekrachtigingshuis.
Op het deksel met 6 bouten zit in het midden een stelmoer sleutelmaat 17 of 19 mm hier naast zit de ontluchtingsnippel ( sleuteltje 8 mm ) aan schutbord kant.
De auto laten lopen en het stuur helemaal naar links sturen ontluchten dan helemaal naar rechts sturen en ontluchten , en zorgen dat er voldoende olie in resevoir van stuurbekrachtiging blijft. (ATF olie.)
Het stuur niet te laag in de uiterste stand houden , wordt olie te heet en gaan afdichtingen lekken.
Groeten Albert.
Poets het eens goed schoon net achter die stelbout. Ik dacht daar wat te zien, maar geen zeskant. Niet te hopen, maar wellicht is ie afgebroken..
Succes in ieder geval.
Grtz. Erik
Succes in ieder geval.
Grtz. Erik
bedankt voor het advies. zal morgen nog eens goed kijken bij daglicht.
hoi,
Nou gekeken en er zat inderdaad wat net boven de stelbout. ik denk dat de nippel afgebroken is.
Hoe kan ik dit het best repareren. Mij lijkt het makkelijk om deze uit te boren en een nieuw draad te tappen maar ik wil natuurlijk geen rommel in het stuurhuis hebben. Kan de deksel gemakkelijk los om het op de werkbank te doen?
groeten,
Nou gekeken en er zat inderdaad wat net boven de stelbout. ik denk dat de nippel afgebroken is.
Hoe kan ik dit het best repareren. Mij lijkt het makkelijk om deze uit te boren en een nieuw draad te tappen maar ik wil natuurlijk geen rommel in het stuurhuis hebben. Kan de deksel gemakkelijk los om het op de werkbank te doen?
groeten,
Iemand toevallig nog een idee of ik de bovenkant/kap van het stuurhuis af kan halen zonder al te veel instelling e.d. te verpesten?
Is een draadeind dat in de as gaat die er onderaan weer uit komt en je droparm aan vast zit. Dit draadeind kan los draaien in deze as zonder dat hij los komt. In de deksel van je stuurhuis zit draad getapt en daarin draai je dan de as omhoog en omlaag en de speling af te stellen tussen de hoofdas en het wormwiel.
Uitboren heeft dus geen zin omdat je het nieuwe draadeind nooit niet draaiend krijgt in de hoofdas.
Normaal staat het volg wieltje van je hoofdas boven het wormwiel waardoor je het draadeind in moet draaien om de speling er uit te stellen. Dus iets erop lassen heeft ook geen nut want dat moet je er dan indraaien.
Als er totaal geen moet meer op zit zul je al moeten kijken voor een andere hoofdas met draadeind. Zit deze moer er nog wel op dan de moer eraf draaien (draadeind kun je niet uit de as draaien) als de moer er dan af is kun je bijv met zaag of haakseslijper een zaagsnede in het draadeind maken waar je een platte schroevendraaier in kunt zetten
Uitboren heeft dus geen zin omdat je het nieuwe draadeind nooit niet draaiend krijgt in de hoofdas.
Normaal staat het volg wieltje van je hoofdas boven het wormwiel waardoor je het draadeind in moet draaien om de speling er uit te stellen. Dus iets erop lassen heeft ook geen nut want dat moet je er dan indraaien.
Als er totaal geen moet meer op zit zul je al moeten kijken voor een andere hoofdas met draadeind. Zit deze moer er nog wel op dan de moer eraf draaien (draadeind kun je niet uit de as draaien) als de moer er dan af is kun je bijv met zaag of haakseslijper een zaagsnede in het draadeind maken waar je een platte schroevendraaier in kunt zetten
Het gaat hier om een afgebroken ontluchtings nippel. Ik heb zelf geen idee of je het deksel er zomaar af kunt halen.
Grtz. Erik
Grtz. Erik
hmm brilletje is opzetten meende dat het om de stelbout ging.
Deksel kan er inderdaad vanaf en zou ik ook doen zeker als je gaat boren.
- moer van de stelbout loshalen
- bouten van de deksel loshalen
- stelbout indraaien waardoor je de deksel naar buiten drukt/ draait. Dan helemaal doordraaien tot je de deksel in je hand hebt.
Let wel even op dat er olie in het stuurhuis zit dus ga niet aan je stuur of stang van stuur naar huis lopen trekken/ duwen want dan heb je kans dat de olie er overheen komt.
ps als je de deksel eruit hebt dan zit daar (in iedergeval bij de 4 bouts en ik vermoed ook bij de 6) een o-ring. Vervang die ook meteen mee.
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/02/2013 16:28 door defendertje90.
Deksel kan er inderdaad vanaf en zou ik ook doen zeker als je gaat boren.
- moer van de stelbout loshalen
- bouten van de deksel loshalen
- stelbout indraaien waardoor je de deksel naar buiten drukt/ draait. Dan helemaal doordraaien tot je de deksel in je hand hebt.
Let wel even op dat er olie in het stuurhuis zit dus ga niet aan je stuur of stang van stuur naar huis lopen trekken/ duwen want dan heb je kans dat de olie er overheen komt.
ps als je de deksel eruit hebt dan zit daar (in iedergeval bij de 4 bouts en ik vermoed ook bij de 6) een o-ring. Vervang die ook meteen mee.
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/02/2013 16:28 door defendertje90.
Ik heb ook een afgebroken nippel gehad bij een 4-bout stuurhuis. uitboren en nieuw draad tappen was hier geen optie omdat de nippel conisch is en niet volledig door het deksel gaat. Oplossing was met een niet scherp boortje (wordt goed heet) de nippel opboren (let op! niet tever, alleen in de nippel boren) Volgens mij heb ik een 5mm gebruikt. Vervolgens een goede kwaliteit torx-bit er in gemept en kon de nippels er daar vervolgens voorzichtig mee uitdraaien. Van te voren goed inspuiten met k-olie.
Hoi,
Heeft een geduurd maar ik ben weer bezig aan mijn stuurhuis. Ik kan voor niet te veel aan een disco 1 4bouts stuurhuis komen. Als ik het goed heb begrepen zou die moeten passen.
Wat me opviel is dat de leiding komend vanaf de pomp helemaal aan het begin geknikt is. Ik bedoel het eerste stukje buis wat nog op de pomp zelf vastzit. Het zit niet helemaal dicht maar de buis is niet meer rond. Ik denk dat het buisje tijdens het vervoeren van het blok een beetje in de verdrukking is gekomen.
Kan dit ook het janken veroorzaken?
Heeft een geduurd maar ik ben weer bezig aan mijn stuurhuis. Ik kan voor niet te veel aan een disco 1 4bouts stuurhuis komen. Als ik het goed heb begrepen zou die moeten passen.
Wat me opviel is dat de leiding komend vanaf de pomp helemaal aan het begin geknikt is. Ik bedoel het eerste stukje buis wat nog op de pomp zelf vastzit. Het zit niet helemaal dicht maar de buis is niet meer rond. Ik denk dat het buisje tijdens het vervoeren van het blok een beetje in de verdrukking is gekomen.
Kan dit ook het janken veroorzaken?
onluchten kun je ook doen door de vooras op assteuntjes te zetten en dan het stuur herhaaldelijk van max links naar max recht en omgekeerd te draaien. wel iemand bij het reservoir zetten die meteen bij kan vullen anders komt er weer lucht in. Dat van links naar rechts draaien herhaal je tot hij soepel draait.
Dit uiteraard wel met draaiende motor en uit zijn versnelling (liefst met handrem erop)
Een geknikte slang naar de pomp kan dit idd veroorzaken dan loopt de pomp namelijk droog of op zeer weinig olie. Slangen moeten in een vloeiende natuurlijke lijn liggen. Dit wil zeggen geen rare/ geknikte bochten of andere dwang standen
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/05/2013 14:31 door defendertje90.
Dit uiteraard wel met draaiende motor en uit zijn versnelling (liefst met handrem erop)
Een geknikte slang naar de pomp kan dit idd veroorzaken dan loopt de pomp namelijk droog of op zeer weinig olie. Slangen moeten in een vloeiende natuurlijke lijn liggen. Dit wil zeggen geen rare/ geknikte bochten of andere dwang standen
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/05/2013 14:31 door defendertje90.
Hoi,
Op die manier ontluchten heb ik al meerdere keren geprobeerd zonder resultaat helaas. Ik ga maar eens kijken of ik die knik uit die bocht kan halen. Zou het werken om het bochtje af te zagen en er een nieuw bochtje op te zetten met slangklemmen? Of is een slangklem niet sterk genoeg?
Op die manier ontluchten heb ik al meerdere keren geprobeerd zonder resultaat helaas. Ik ga maar eens kijken of ik die knik uit die bocht kan halen. Zou het werken om het bochtje af te zagen en er een nieuw bochtje op te zetten met slangklemmen? Of is een slangklem niet sterk genoeg?
ik heb zo ook al verschillende stuurhuizen bij verschillende auto's ontluchten altijd met positief resultaat
dan zal het dus wel aan de pomp liggen want bij mij is het op die manier echt niet gelukt
maar mag je de leidingen van de stuurbekrachtiging met slangklemmen vastzetten of vliegen die er direct af?
Alleen de retourslang........ Die is " drukloos" . Deze slang is altijd dikker dan de aanvoerslang ivm het volume van de olie die retour gaat in het tankje.
Michel WaZ
RRC 3.9 ltr V8 Benzine LT 77 bwj 86 had strombergjes nu SU,s HIF44 en 3.5 V8 in revisie
Michel WaZ
RRC 3.9 ltr V8 Benzine LT 77 bwj 86 had strombergjes nu SU,s HIF44 en 3.5 V8 in revisie
bij aansluitingen goed vast zetten met slangenklemmen is geen enkel probleem. Doe dit niet met een platte schroevendraaier maar met een dop 7 (of 8) net welke klemmen je hebt, daar kun je ze namelijk veel strakker mee aandraaien.
Op punten waar je bang bent dat hij langs een plaatdeel of frame gaat schuren kun je spirap/ spiral gard monteren tegen doorschuren.
Bij het banjo oog op de pomp moet je wel 2 kopere ringen of bonded seals gebruiken tegen lekkage.
Op punten waar je bang bent dat hij langs een plaatdeel of frame gaat schuren kun je spirap/ spiral gard monteren tegen doorschuren.
Bij het banjo oog op de pomp moet je wel 2 kopere ringen of bonded seals gebruiken tegen lekkage.
Hou je er rekening mee dat als je een 6-bouts gaat vervangen de aansluitingen, van de aanvoer/retour gelijk niet gelijk zijn aan die van een 4-bouts?
De 4-bouts heeft 3 "tappen " en de 6-bouts heeft er 2. Dus je moet iets met de leidingen gaan doen.
Nu heb ik een prima 6-bouts in het schap. Lek- en spelingsvrij. Ik wil m eventueel ruilen tegen de 4-bouts disco stuurhuis.
Groet! Paul
De 4-bouts heeft 3 "tappen " en de 6-bouts heeft er 2. Dus je moet iets met de leidingen gaan doen.
Nu heb ik een prima 6-bouts in het schap. Lek- en spelingsvrij. Ik wil m eventueel ruilen tegen de 4-bouts disco stuurhuis.
Groet! Paul
zojuist even naar de pomp gekeken en de leiding die achteruit de pomp komt is direct bij de uitgang van de pomp flink verbogen. Lijkt me dat hier bijna geen olie doorheen komt en dus de mogelijke oorzaak van het moeilijke ontluchten is.
Dus eerst maar eens een rondje mailen/bellen voor een vervangende pomp.
zijn er verschillen tussen een disco en defender pomp? (het gaat om een 200tdi motorblok) Gevonden: ik moet de NTC9070 hebben.
hartelijk dank voor de adviezen tot dusver
3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/05/2013 21:04 door marieholm.
Dus eerst maar eens een rondje mailen/bellen voor een vervangende pomp.
zijn er verschillen tussen een disco en defender pomp? (het gaat om een 200tdi motorblok) Gevonden: ik moet de NTC9070 hebben.
hartelijk dank voor de adviezen tot dusver
3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/05/2013 21:04 door marieholm.
Hoi,
Afgelopen zaterdag een nieuwe stuurpomp gemonteerd en de auto stuurt weer zonder nare bijgeluiden!
Iedereen hartelijk dank voor de hulp!
Afgelopen zaterdag een nieuwe stuurpomp gemonteerd en de auto stuurt weer zonder nare bijgeluiden!
Iedereen hartelijk dank voor de hulp!