wat mag en wat mag niet qua verlichting
wat mag en wat mag niet qua verlichting
Een goede dag,
ik heb sinds 3 maanden een laro hard top 110 uit 1999 op grijs kenteken. helemaal super als bedrijfsauto!! het maakt het autorijden weer leuk!!
Maar ik wil de auto een beetje aankleden en hem een nog stoerder uiterlijk geven.
Maar op het gebied van regelgeving ben ik een leek.
rond kerst was ik even op terschelling met mijn boot en daar zag ik hele mooie opties om extra verlichting te plaatsen. (iedereen ongeveer rijd daar laro geloof ik)
Maar welke verlichting mag nou gebruikt worden op de weg en welke verlichting mag je samenschakelen?
welke opties zijn er dus?
ik hoop dat iemand het weet
groeten bas
ik heb sinds 3 maanden een laro hard top 110 uit 1999 op grijs kenteken. helemaal super als bedrijfsauto!! het maakt het autorijden weer leuk!!
Maar ik wil de auto een beetje aankleden en hem een nog stoerder uiterlijk geven.
Maar op het gebied van regelgeving ben ik een leek.
rond kerst was ik even op terschelling met mijn boot en daar zag ik hele mooie opties om extra verlichting te plaatsen. (iedereen ongeveer rijd daar laro geloof ik)
Maar welke verlichting mag nou gebruikt worden op de weg en welke verlichting mag je samenschakelen?
welke opties zijn er dus?
ik hoop dat iemand het weet
groeten bas
Re: wat mag en wat mag niet qua verlichting
Beste Bas,
Heb je al op de site van de RDW gekeken?
Mvg Thimo.
Heb je al op de site van de RDW gekeken?
Mvg Thimo.
Je mag hetzelfde wat iedereen mag. Verstralers etc mag alleen bij groot licht EN als deze niet kunnen branden zonder dat het groot licht ingeschakeld is (met een relais). Mistlampen en bermverlichting (bestaat dat in nederland) net zoals bij elke andere auto. Verder mag er niks, makkelijk hé?
[www.terrazzo.nl]
[www.hemmaibackabro.blogspot.com]
[www.terrazzo.nl]
[www.hemmaibackabro.blogspot.com]
Bij voertuigen vanaf een bepaalde lengte mag er een extra werklamp geschakeld zijn met de achteruirijlampen.
Anders mag een voertuig officieel maar 2 achteruitrijlampen max hebben.
Naar de voorzijde is kwestie van schakelen. Schakel je lampen samen met grootlicht, zit er een maximum aantal aan verbonden.
Schakel je ze via losse schakelaar, geldt het als werklamp en mag je er in theorie zoveel op gooien als je wil. (voeren is een ander verhaal)
Verder mag je officieel maximaal 1 set parkeerlichten hebben.
Dagrijlampen zijn ook toegestaan, mits je je aan de opbouwhoogte houdt. Als de dagrijlampen branden, mag deze niet samen branden met andere verlichting op het voertuig.
Overige zaken:
Xenon mag enkel in een daarvoor bestemde armatuur (dus niet in een halogeenlamp een xenon ombouwsetje duwen)
Groeten, Ruud
die een firma heeft in voertuigsignalering en verlichting
Anders mag een voertuig officieel maar 2 achteruitrijlampen max hebben.
Naar de voorzijde is kwestie van schakelen. Schakel je lampen samen met grootlicht, zit er een maximum aantal aan verbonden.
Schakel je ze via losse schakelaar, geldt het als werklamp en mag je er in theorie zoveel op gooien als je wil. (voeren is een ander verhaal)
Verder mag je officieel maximaal 1 set parkeerlichten hebben.
Dagrijlampen zijn ook toegestaan, mits je je aan de opbouwhoogte houdt. Als de dagrijlampen branden, mag deze niet samen branden met andere verlichting op het voertuig.
Overige zaken:
Xenon mag enkel in een daarvoor bestemde armatuur (dus niet in een halogeenlamp een xenon ombouwsetje duwen)
Groeten, Ruud
die een firma heeft in voertuigsignalering en verlichting
Hier staat wat wel en niet mag.
[wetten.overheid.nl]
[wetten.overheid.nl]
Ruud,
Hoe zit dat dan met het nieuwe lease liefje van NL? Bij de Renault Megane heb je aan de voorzijde LED dagrijverlichting. Wanneer dimlicht ingeschakeld wordt blijven deze branden.
Bij mijn lease auto, een Volvo V50 gaan de LED lampjes uit wanneer je het dimlicht inschakeld.
Overigens bij een Defender zijn LED dagrijlampen best netjes in te bouwen.
798214571675626184.jpg --> mod_embed_images_loadimage('cee78e572da6b6e4b5e4add2fe169286', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fcdn3.worldcarfans.co%2F2012%2F2%2F15%2Fbig%2F798214571675626184.jpg', 'http://cdn3.worldcarfans.co/2012/2/15/big/798214571675626184.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fcdn3.worldcarfans.co%2F2012%2F2%2F15%2Fbig%2F798214571675626184.jpg', '', 16268255, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Een setje Philips Led daylight zou daar prima voor zijn...
Ruud Lemmens Schreef:
-------------------------------------------------------
> Bij voertuigen vanaf een bepaalde lengte mag er
> een extra werklamp geschakeld zijn met de
> achteruirijlampen.
> Anders mag een voertuig officieel maar 2
> achteruitrijlampen max hebben.
>
> Naar de voorzijde is kwestie van schakelen.
> Schakel je lampen samen met grootlicht, zit er een
> maximum aantal aan verbonden.
> Schakel je ze via losse schakelaar, geldt het als
> werklamp en mag je er in theorie zoveel op gooien
> als je wil. (voeren is een ander verhaal)
>
> Verder mag je officieel maximaal 1 set
> parkeerlichten hebben.
>
> Dagrijlampen zijn ook toegestaan, mits je je aan
> de opbouwhoogte houdt. Als de dagrijlampen
> branden, mag deze niet samen branden met andere
> verlichting op het voertuig.
>
> Overige zaken:
>
> Xenon mag enkel in een daarvoor bestemde armatuur
> (dus niet in een halogeenlamp een xenon
> ombouwsetje duwen)
>
>
>
> Groeten, Ruud
>
> die een firma heeft in voertuigsignalering en
> verlichting
Hoe zit dat dan met het nieuwe lease liefje van NL? Bij de Renault Megane heb je aan de voorzijde LED dagrijverlichting. Wanneer dimlicht ingeschakeld wordt blijven deze branden.
Bij mijn lease auto, een Volvo V50 gaan de LED lampjes uit wanneer je het dimlicht inschakeld.
Overigens bij een Defender zijn LED dagrijlampen best netjes in te bouwen.
798214571675626184.jpg --> mod_embed_images_loadimage('cee78e572da6b6e4b5e4add2fe169286', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fcdn3.worldcarfans.co%2F2012%2F2%2F15%2Fbig%2F798214571675626184.jpg', 'http://cdn3.worldcarfans.co/2012/2/15/big/798214571675626184.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fcdn3.worldcarfans.co%2F2012%2F2%2F15%2Fbig%2F798214571675626184.jpg', '', 16268255, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Een setje Philips Led daylight zou daar prima voor zijn...
Ruud Lemmens Schreef:
> Bij voertuigen vanaf een bepaalde lengte mag er
> een extra werklamp geschakeld zijn met de
> achteruirijlampen.
> Anders mag een voertuig officieel maar 2
> achteruitrijlampen max hebben.
>
> Naar de voorzijde is kwestie van schakelen.
> Schakel je lampen samen met grootlicht, zit er een
> maximum aantal aan verbonden.
> Schakel je ze via losse schakelaar, geldt het als
> werklamp en mag je er in theorie zoveel op gooien
> als je wil. (voeren is een ander verhaal)
>
> Verder mag je officieel maximaal 1 set
> parkeerlichten hebben.
>
> Dagrijlampen zijn ook toegestaan, mits je je aan
> de opbouwhoogte houdt. Als de dagrijlampen
> branden, mag deze niet samen branden met andere
> verlichting op het voertuig.
>
> Overige zaken:
>
> Xenon mag enkel in een daarvoor bestemde armatuur
> (dus niet in een halogeenlamp een xenon
> ombouwsetje duwen)
>
>
>
> Groeten, Ruud
>
> die een firma heeft in voertuigsignalering en
> verlichting
Hallo,
Ja, is mij ook een raadsel hoe ze dat opgelost hebben.
Voor de Defender is er een elegantere oplossing, namelijk de markeerlampen (rondjes) naast de koplampen bestaan in een dimbare versie.
Die hebben een typegoedkeuring voor dagrijverlichting en dimmen zodra je de gewone koplampen aanzet.
Koplampen van die Defender op het plaatje ken ik ook, die zijn full led. Sterker nog, die dingen heb ik hier liggen, aangezien ik officieel verkooppunt van dat merk ben.
Ik heb de knipperlichten en dagrijlampen in mijn Disco II facelift ingebouwd. de LED koplampen (in iets ander formaat), ga ik inbouwen in mijn Lotus Esprit, zodra die witte rommel weg is.
Groeten, Ruud
Ja, is mij ook een raadsel hoe ze dat opgelost hebben.
Voor de Defender is er een elegantere oplossing, namelijk de markeerlampen (rondjes) naast de koplampen bestaan in een dimbare versie.
Die hebben een typegoedkeuring voor dagrijverlichting en dimmen zodra je de gewone koplampen aanzet.
Koplampen van die Defender op het plaatje ken ik ook, die zijn full led. Sterker nog, die dingen heb ik hier liggen, aangezien ik officieel verkooppunt van dat merk ben.
Ik heb de knipperlichten en dagrijlampen in mijn Disco II facelift ingebouwd. de LED koplampen (in iets ander formaat), ga ik inbouwen in mijn Lotus Esprit, zodra die witte rommel weg is.
Groeten, Ruud
Hallo Ruud,
Doe eens een linkje naar die ronde lampjes voor de Defender. Ik vind wat ik plaatste best oké, maar wel wat te nieuwerwets. Die rondjes staan wat mij betreft beter.
Ook zie je weleens discovery verstralers in de bumper gemaakt, ook best netjes.
Leuk trouwens dat je ook een Lotus hebt. Ik heb een Elise uit 2004, dus één waar je niet zomaar andere koplampen in zet
De eerdere Elise natuurlijk wel.
Wat voor Esprit heb je? Ik vind metname die eerste het mooist. Dus die met LOTUS achterin de bumper. Het model ertussen vind ik niet zo, en dan het aller laatste model is wel weer erg mooi.
Ruud Lemmens Schreef:
> Hallo,
>
> Ja, is mij ook een raadsel hoe ze dat opgelost
> hebben.
> Voor de Defender is er een elegantere oplossing,
> namelijk de markeerlampen (rondjes) naast de
> koplampen bestaan in een dimbare versie.
> Die hebben een typegoedkeuring voor
> dagrijverlichting en dimmen zodra je de gewone
> koplampen aanzet.
>
> Koplampen van die Defender op het plaatje ken ik
> ook, die zijn full led. Sterker nog, die dingen
> heb ik hier liggen, aangezien ik officieel
> verkooppunt van dat merk ben.
> Ik heb de knipperlichten en dagrijlampen in mijn
> Disco II facelift ingebouwd. de LED koplampen (in
> iets ander formaat), ga ik inbouwen in mijn Lotus
> Esprit, zodra die witte rommel weg is.
>
>
>
> Groeten, Ruud
Doe eens een linkje naar die ronde lampjes voor de Defender. Ik vind wat ik plaatste best oké, maar wel wat te nieuwerwets. Die rondjes staan wat mij betreft beter.
Ook zie je weleens discovery verstralers in de bumper gemaakt, ook best netjes.
Leuk trouwens dat je ook een Lotus hebt. Ik heb een Elise uit 2004, dus één waar je niet zomaar andere koplampen in zet

Wat voor Esprit heb je? Ik vind metname die eerste het mooist. Dus die met LOTUS achterin de bumper. Het model ertussen vind ik niet zo, en dan het aller laatste model is wel weer erg mooi.
Ruud Lemmens Schreef:
> Hallo,
>
> Ja, is mij ook een raadsel hoe ze dat opgelost
> hebben.
> Voor de Defender is er een elegantere oplossing,
> namelijk de markeerlampen (rondjes) naast de
> koplampen bestaan in een dimbare versie.
> Die hebben een typegoedkeuring voor
> dagrijverlichting en dimmen zodra je de gewone
> koplampen aanzet.
>
> Koplampen van die Defender op het plaatje ken ik
> ook, die zijn full led. Sterker nog, die dingen
> heb ik hier liggen, aangezien ik officieel
> verkooppunt van dat merk ben.
> Ik heb de knipperlichten en dagrijlampen in mijn
> Disco II facelift ingebouwd. de LED koplampen (in
> iets ander formaat), ga ik inbouwen in mijn Lotus
> Esprit, zodra die witte rommel weg is.
>
>
>
> Groeten, Ruud
Hoi,
Stuur me gewoon even een mailtje, pb kan ik niet goed bij hier:
info apestaartje lemmens-engineering punt nl
Voor de Elise bestaan die leds trouwens ook... Alleen moet je dan eerst de hele kap eraf halen, voordat je bij de lampen kan.
Ik heb een Turbo Esprit uit 1985. De hoekige uitvoering, met inderdaad de letters "LOTUS" achter in de bumper. In wit, met rode strepen, zoals in de James Bond film "For your eyes only"
Leuk om te zien dat meer mensen die engelse tic hebben!
Groeten, Ruud
Stuur me gewoon even een mailtje, pb kan ik niet goed bij hier:
info apestaartje lemmens-engineering punt nl
Voor de Elise bestaan die leds trouwens ook... Alleen moet je dan eerst de hele kap eraf halen, voordat je bij de lampen kan.
Ik heb een Turbo Esprit uit 1985. De hoekige uitvoering, met inderdaad de letters "LOTUS" achter in de bumper. In wit, met rode strepen, zoals in de James Bond film "For your eyes only"
Leuk om te zien dat meer mensen die engelse tic hebben!
Groeten, Ruud