waar op de manifold moet een turbometer?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Patrick Nieuwenhuis

waar op de manifold moet een turbometer?

Bericht door Patrick Nieuwenhuis »

Ik wil een turbogauge in mn disco2 TD5 waar zou ik die moeten aansluiten onder de motorkap?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/12/2012 21:14 door p.nieuwenhuis.
jeroen

Re: waar op de manifold moet een turbometer?

Bericht door jeroen »

met een t stuk op dezelfde slang die naar de wastegate gaat en naar de brandstof pomp voor verrijking bij accelleratie. bij een 200tdi zit die op het compressor slakkenhuis van de turbo bij een td5 weet ik het niet maar zal op een zelfde manier moeten kunnen. gewoon een t stuk voor perslucht plaatsen in1 van deze slangen. je kunt ook een nippel in het inlaat manifold boren schijnt 0.1 bar verschil te geven door rendements verlies.
Andrew Colville

Bericht door Andrew Colville »

De juiste plek om te meten is gewoon ergens op je inlaat spruitstuk, maar met een Nanocom heb je al een turbo druk meter.

Ik kan me voor stellen dat je gen gat in je inlaatspruitstuk wilt boren, dan kun je wellicht iets maken in de dop aan de achterkant ( bij cillinder 5 )

Ik kan echter niet begrijpen waarom men graag een turbo druk meter in op een Td5 wil,( buten dat het leuk is om te zien ) je kan er toch niet aan schroeven zonder dat de ECU compenseert of evt in de noodloop gaat. 1,3 Bar ( 230KPA ) dan begernsd de ECU de motor door geen brandstof meer in te spuiten het fenomeen "Kangarooing" is dan het gevolg.

Bij de discovery wordt turbo druk ook nog eens geregeld door de ECU ( Niet van toepasing op de Defender), als je op kruis snelheid bent dan kan het zijn dat je nog maar 0,4 bar turbo druk hebt, aleen bij het optrekken/accelereeren wordt de volle turbo druk benut. ( te weten 1.17 a 1.19 bar )

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Andrew Colville

Jeroen, Jouw voorstel is prima bij de 200/300tdi maar niet mogelijk bij een Discovery Td5 ( wel bij een Defender Td5)

De reden hiervoor is heel simpel, de Discovery Td5 maakt gebruik van en ventieltje ( wastegate modulator )gestuurd door de ECU, het is de ECU die beslist waneer de waste gate opent middels het ventieltje,

wastegate_mod3.jpg --> mod_embed_images_loadimage('43ae387b8d795aba349dc0304850448d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.discovery2.co.uk%2Ffaults%2Fwastegate%2Fwastegate_mod3.jpg', 'http://www.discovery2.co.uk/faults/wastegate/wastegate_mod3.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.discovery2.co.uk%2Ffaults%2Fwastegate%2Fwastegate_mod3.jpg', '', 16179157, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Als je hier gaat meten dan zul je geen duidelijk beeld krijgen omdat de ECU continu middels de modulator de turbo druk aanpast, zo zal je metertje fluctueeren.

De beste plaast om turbo druk te meten is altijd op het inlaat spruitstuk, de plaats maakt verder niet heel veel uit, meestal ergens in het midden, maar vaak willekeurig of net waar het uitkomt.

Je meet het liefst de druk zo dicht mogelijk bij de cillinders.

Druk verlies is er amper tussen turbo en inlaat, maar flow/stroming kan wel belemmerd zijn door slechte slangen of een vervuilde/slecht ontworpen intercooler of door sludge op bouw in de inlaat spruitstuk door de EGR.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
Patrick Nieuwenhuis

dus eigenlijk is een turbometer een verkeerde benaming,het is gewoon een vacuummeter
Andrew Colville

nee nee. een Turbo druk meter meet wel druk, en evt ook vacuem/onderdruk( duurdere modellen ) maar de druk zie je enkel als de turbo inkomt/werkt en bij de Disco 2 tot deze door de ECU wordt afgeregeld.

Je kunt een Turbo druk meter wel platsen, het heeft alleen in mijn ogen niet zo veel nut ten zei je gewoon graag ziet wat de turbo wanneer doet.

de turbo wekt wel of niet, natuurlijk kan deze verslijten, maar dat kun je concluderen middels de nanocom en wat technise kennis van een turbo.

handiger zou zijn een brandstof druk meter dit is een sensor die de Td5 niet heeft maar wel verdomd handig zou zijn bij het bepalen van orrzaken omtrend het niet trekken van een Td5. tot heden leen ik telkens een brandstof druk meter als ik een vermoeden heb, maar een ingeboude sensor voor de ECU was handiger geweest in mijn ogen.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
JoostKenya

Bericht door JoostKenya »

Een losse turbodrukmeter heeft wel degelijk zin als je de TD5 gaat tunen.

Zoals gezegd gaat de TD5 in noodloop wanneer de turbodruk structureel te hoog is.
Om toch met verhoogde turbo druk te kunnen rijden zal je de ECU voor de gek moeten houden. Er wordt dan een kastje geplaatst tussen de druk sensor en de ECU. Dit kastje heet bijvoorbeeld "TD5 Turbo Booster Module".

Het kastje zorgt er voor dat de interne turbo druk in de ECU niet meer boven de 1.3 uit komt.
Maar het nadeel hiervan is natuurlijk dat de turbodruk op de Nanocom ook niet meer boven de 1.3 uit komt!
Een verhoogde turbo druk is dus niet met nanocom af te lezen.

Hoe ik het begrijp heb je het genoemde kastje altijd nodig in het geval van verhoogde turbo druk terwijl de maps voor extra diesel rechtstreeks in de ECU geprogrammeerd worden. Dit zou betekenen dat het getalletje "maximale turbodruk" niet rechtstreeks in de ECU aangepast kan worden.
(of de huidige tuners hebben nooit gevonden waar het getalletje zich in de code bevindt)

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/12/2012 14:48 door JoostKenya.
Patrick Nieuwenhuis

De essentie is meer voor t economisch verbruik dat er iets gas terug wordt genomen zodra de turbo erbij wil komen net als een vacuummeter,{even het commentaar daar gelaten dat we dan geen Landrover moeten gaan rijden]
jeroen

Bericht door jeroen »

Andrew Colville Schreef:
-------------------------------------------------------
> Jeroen, Jouw voorstel is prima bij de 200/300tdi
> maar niet mogelijk bij een Discovery Td5 ( wel bij
> een Defender Td5)
>
> De reden hiervoor is heel simpel, de Discovery Td5
> maakt gebruik van en ventieltje ( wastegate
> modulator )gestuurd door de ECU, het is de ECU die
> beslist waneer de waste gate opent middels het
> ventieltje,
>
> [www.discovery2.co.uk]
> gate_mod3.jpg
>
> Als je hier gaat meten dan zul je geen duidelijk
> beeld krijgen omdat de ECU continu middels de
> modulator de turbo druk aanpast, zo zal je
> metertje fluctueeren.
>
> De beste plaast om turbo druk te meten is altijd
> op het inlaat spruitstuk, de plaats maakt verder
> niet heel veel uit, meestal ergens in het midden,
> maar vaak willekeurig of net waar het uitkomt.
>
> Je meet het liefst de druk zo dicht mogelijk bij
> de cillinders.
>
> Druk verlies is er amper tussen turbo en inlaat,
> maar flow/stroming kan wel belemmerd zijn door
> slechte slangen of een vervuilde/slecht ontworpen
> intercooler of door sludge op bouw in de inlaat
> spruitstuk door de EGR.

duidelijk! weer wat geleerd over een modernere motor dan de mijne, groeten jeroen
Andrew Colville

Als je jouw kruis snelheid hebt berijkt ( en je gas trug neemt) dan zakt de turbo ook weg deze geeft dan nog maar 0,4 bar druk! Slim he die computers

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
Paul Voortman

Bericht door Paul Voortman »

Andrew's betoog klopt helemaal.
Ik gebruik de turbodrukmeter zodat ik er aan wordt herinnerd om gas los te laten,
en ik niet telkens in de verleiding kom om te fel te accelereren.
Ti's dus puur een hulpmiddel om de rechtervoet in bedwang te houden ;-)
Plaats reactie