RR viscose koppeling. hellup

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
hanzel

RR viscose koppeling. hellup

Bericht door hanzel »

Ola!

Ik ben bezig met mijn waterpomp van mijn RR 3.5l 1986. Om er goed bij te kunnen, wil ik de van weg halen. ik krijg alles los behalve de viscose koppeling. heeft iemand enig idee hoe dat dit moet. Hoe zet ik de de boel vast zodat ik de bout los kan draaien? Aan de voorkant zit een soort veer het komt mij over alsof dat dit een soort bimetaal is (termostaat). Helluup.
hanzel
foxhunters Anton

Re: RR viscose koppeling. hellup

Bericht door foxhunters Anton »

het is een tegendraads schroefdraad, dus de fiscofan moer gaat de andere kant op als normaal.
Een normale steeksleutel past er nauwelijks op. het kopje doorslijpen en om een hoekje zetten is een leuke optie. misschien iste voor een oude sleutel die je overhebt.
Ik doe het meestal met een grote hamer en dito beitel. zet deze op een van de zes kantjes en. Aan de goede kant natuurlijk, en geef een beste slag. waarna je hem handmatig los kan draaien.
Natuurlijk is dit niet het beste voor je waterpomp, maar daar je hem waarschijnlijk vervangt is dit de makkelijktse optie.
trouwens ik heb dit al vaker bij mijn pomp gedaan, en die loopt nog steeds.

suc6

Anton
En dan maken we het weer kapot. En dan...
Rangie (Ron)

Bericht door Rangie (Ron) »

Gewoon steeksleutel 32 erop, niets tegen houden, en een flinke tik met de wel bekende sledgehammer, zodat de vin losschrikt.
Als je voor de auto staat, de moer rechtsom draaien!! dan gaat ie los (links draad)

Succes, Rangie.
hanzel

Bericht door hanzel »

ola!

Maar als je hem niet vast kan zetten dan gaat de waterpomp toch mee draaien en kan je geen kracht zetten? Of niet soms? Ben ik soms gek?
Maar ik wist niet dat het linkse draad was, dus ik ga het in iedergeval nu proberen. Vast bedankt en mocht je in de buurt zijn kom dan even langs. We wonen in Portugal en hebben hier een camping en hiervandaan organiseer ook 4x4 tochten voor gasten.

hanzel
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Met de snaar er omheen draait hij niet mee.

Dennis B.
hanzel

Bericht door hanzel »

Ola!

Bedankt voor de info. Als niks meer lukt dan ga ik met de bottebijl terhand nemen. Want er zit een gaatje in het pomphuis aan de achterkant en ben van plan om de pomp weer tegaan gebruiken. Als je nog meer info hebt hier omtrend breng me dan op de hoogte. Maar mocht je in de buurt zijn kom dan zeker even langs. We wonen in portugal en hebben hier een camping en ik organiseer ook 4x4 tochten hiervandaan.
hanzel
hanzel

Bericht door hanzel »

Ola!

Dat is een goeie. Ga ik proberen. Nooit aan gedacht.
Kom een keer langs in Portugal. Hier woon ik namelijk.
Hanzel
Ad

Bericht door Ad »

Help.... Iemand een gouden tip?
Oud topic, maar voor mij actueel probleem.

Heb van een stuk staal zelf een 32mm steeksleutel gemaakt om mijn Viscokoppeling los te draaien. Past prima. Maar een tik erop geeft geen resultaat. Ook met de snaar er om heen draait de rol mee, en daarmee komt de moer dus niet los. Iemand een tip om de rol goed vast te houden zodat die niet kan verdraaien?

Ik wil er namelijk een nieuwe fan op zetten vanwege 2 afgebroken bladen.

Ooh, en tegendraads..... dat wil zeggen andersom los dan verwacht. Ja dat snap ik. Maar als ik voor de auto sta met mijn gezicht naar de motor, dan is dat neem ik aan tegen klok in?

Groeten,
Ad
Dieseldriver

Bericht door Dieseldriver »

Hee Ad,
Linkse draad wil zeggen; los is vast en anders om
Dus als je staat zoals jij beschrijft, dan dus met de klok mee is losmaken.

Grtn Leo
Ad

Bericht door Ad »

Ooh, ik dacht aan de stand van de blades te zien dat het net de andere kant op moest zijn. Ik dacht tegen de reguliere draairichting van de blades in te moeten draaien. (Leek me logisch omdat de moer anders niet zelf borgend is) Maar daar kan ik mezelf ook in vergissen. Ik ging er vanuit dat de blades al met de klok mee draaien als de motor loopt. Maar daar vergis ik me dan wellicht ook in.

Ook nog een tip hoe ik kan voorkomen dat de pully gewoon mee draaid? Kan ik die ergens borgen?
Bedenk me nu dat ik er wellicht van de achterkant iets in kan steken om het tegen te houden?

Iemand een idee?

Mvg
Ad
Plaats reactie