Hoe de achterste gloeiplug los (Disco 300TDI)

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Lucas van Lierop

Hoe de achterste gloeiplug los (Disco 300TDI)

Bericht door Lucas van Lierop »

Wilde net eens voor het eerst zelf kleppen gaan stellen en begreep dat dat stuk makkelijk is met de gloeipluggen er uit. Op zich prima want dan kan ik gelijk de pluggen eens inspecteren.

Pluggen 1 t/m 3 kreeg ik vrij makkelijk los. De achterste zit echter nogal ongelukkig, mijn goede steeksleutel was te lang en een maatje kleiner (merk x) trok het niet. Zijn hier handigere oplossingen voor of moet ik op zoek naar zwaardere kwaliteit steeksleutel?

Alvast bedankt

Groet
Lucas
Serious IIa

Re: Hoe de achterste gloeiplug los (Disco 300TDI)

Bericht door Serious IIa »

Gewoon lekker laten zitten, dan lukt het kleppenstellen ook wel. Of idd de juiste steeksleutel regelen.

Gr Bowy
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Ik stel altijd met gloeipluggen en ze zitten me nooit in de weg, de kleppen zitten aan de bovenkant onder je kleppendeksel en de gloeipluggen zitten aan de zijkant.

gr, bart
Lucas van Lierop

Beide bedankt voor de info.

Het is meer dat div manuals zeggen dat je de motor makkelijker kan draaien als de compressie weg is (dmv gloeipluggen los. Maar jullie doen dat dus niet zo?

Groet
Lucas
Serious IIa

Bericht door Serious IIa »

Idd, doe ik altijd met alles erop en eraan. Gewoon langzamer draaien
Lucas van Lierop

Nou dan zal het met 3 los ook wel lukken, gaan we dat maar eens proberen!

Groet
Lucas
110

Bericht door 110 »

Gloeipluggen laten zitten,
een voorwiel omhoog,
motor in een versnelling en draaiend aan het wiel de krukas verdraaien.

Gaat makkelijk en je kan nog goed zien welke klep er open gaat ook.

Succes
Benno van Ham

Bericht door Benno van Ham »

en dan maar hopen dat het geen automaat is, anders kun je draaien tot je een ons weegt.

Speciale smalle steeksleutel (of er een afslijpen) om de poelie te draaien. Soms lukt het ook gemakkelijk met een ringsleutel op de poelies van dynamo of airco.

goodluck,

Benno
Lucas van Lierop

Wel mooi, eerst boek gelezen toen geprobeerd maar er blijken achteraf altijd nog handigere trucjes te zijn!

Bedankt jongens en het is een handbak dus daar zal het niet aan liggen.

Groet
Lucas
Rob

Bericht door Rob »

Gewoon pijpsleutel 10 gebruiken. Voordeel van eruithalen bij kleppen stellen is dat het gemakkelijker gaat je ze dan ook meteen bekijkt en weer een keertje schoon maakt.
Lucas van Lierop

Zoo! Die pijpsleutel paste nog ook, dat had ik eigenlijk niet verwacht. Daarmee was het in een zucht los. Pluggen iig ff schoongemaakt en doorgemeten, volgens mij nog prima.

Verder is de truc met het wiel draaien ook heel handig. Toen de pluggen er weer in zaten ook nog even geprobeerd te draaien en dat ging ook prima, weet ik dat voor de volgende keer!

Groet
Lucas
Plaats reactie