advies versnellingsbak
-
joshi
advies versnellingsbak
Hallo,
ik ben geen landrover kenner maar wel redelijk technisch, ik heb een 109 diesel die ik gekocht heb zonder motor.
later heb ik nog een versnellings bak er bij gekregen en er hing nog eentje onder de auto.
beiden bakken heb ik deze week gedemonteerd de ene was voor 2 wiel aandrijving(dus zonder de cassete voor de vooras aan te drijven) en de andere bak had deze cassette wel
4 wiel aandrijving dus .
de bak voor 2 wiel aandrijving is in slechte staat en heeft met water in de bak lang stil gestaan en heeft dus veel inwendige roest op de tandwielen en lagers.alle versnellingen zijn geshinchroniseerd,en er staan ook nummers op de bak
de bak voor 4 wiel aandrijving is in goede staat, maar is een uitvoering waarvan de derde en vierde versnelling niet geshinchroniseerd is,er staan geen nummers op de bak alleen een W
mijn vraag is : is er te leven met een bak waarvan maar twee versnellingen geshincroniseerd zijn.
en dan nog een vraag hoe kun je het druklager verwijderen die de drukgroep bediend.
alvast bedankt Jos
ik ben geen landrover kenner maar wel redelijk technisch, ik heb een 109 diesel die ik gekocht heb zonder motor.
later heb ik nog een versnellings bak er bij gekregen en er hing nog eentje onder de auto.
beiden bakken heb ik deze week gedemonteerd de ene was voor 2 wiel aandrijving(dus zonder de cassete voor de vooras aan te drijven) en de andere bak had deze cassette wel
4 wiel aandrijving dus .
de bak voor 2 wiel aandrijving is in slechte staat en heeft met water in de bak lang stil gestaan en heeft dus veel inwendige roest op de tandwielen en lagers.alle versnellingen zijn geshinchroniseerd,en er staan ook nummers op de bak
de bak voor 4 wiel aandrijving is in goede staat, maar is een uitvoering waarvan de derde en vierde versnelling niet geshinchroniseerd is,er staan geen nummers op de bak alleen een W
mijn vraag is : is er te leven met een bak waarvan maar twee versnellingen geshincroniseerd zijn.
en dan nog een vraag hoe kun je het druklager verwijderen die de drukgroep bediend.
alvast bedankt Jos
-
Eric&Betty Boop
Re: advies versnellingsbak
joshi Schreef:
-------------------------------------------------------
> de bak voor 4 wiel aandrijving is in goede staat,
> maar is een uitvoering waarvan de derde en vierde
> versnelling niet geshinchroniseerd is,er staan
> geen nummers op de bak alleen een W
>
> mijn vraag is : is er te leven met een bak waarvan
> maar twee versnellingen geshincroniseerd zijn.
>
> en dan nog een vraag hoe kun je het druklager
> verwijderen die de drukgroep bediend.
>
> alvast bedankt Jos
Je bedoelt waarschijnlijk dat de 3 en 4 wel gesynchroniseerd zijn en de 1 en 2 niet.
Je hebt het dan over een serie I of serie II/IIa bak. Dat er geen nummer op staat is wat vreemd.
Aan welke kant van de tussenbak zit de aandrijving van de kilometerteller?
Als die rechts zit gaat het om een serie I bak. Zit hij links dan is het een serie II/IIa bak.
Om het druklager te verwijderen moet je het voorste huis van de V-bak af schroeven.
Ik neem aan dat jou 109 een serie III is.
Om de ongesynchroniseerde bak te gebruiken met het druklager van een serie III volstaat het niet om alleen het druklager met huis te verwijderen.
Je zal ook het bellhouse van je oude bak over moeten zetten en volgens mij ook de priseas van je oude bak.
Een beter plan is volgens mij om de komplete ongesynchroniseerde bak te gebruiken.
Die druklagers zijn onverwoestbaar.
Je zal alleen de steun voor de koppelingsslavecilinder moeten zien te vinden.
De slave zit bij de ongesynchroniseerde bakken buiten het bellhouse op een aparte steun ipv op het bellhouse zoals bij de serie III en later.
Je zal dan ook de hydrauliekleiding naar de slave moeten verleggen.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a8923c803349aed971073f69d4e4a0db', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15882366, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('d5b6189261bd7fe404ed960f69bd65d6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15882366, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-------------------------------------------------------
> de bak voor 4 wiel aandrijving is in goede staat,
> maar is een uitvoering waarvan de derde en vierde
> versnelling niet geshinchroniseerd is,er staan
> geen nummers op de bak alleen een W
>
> mijn vraag is : is er te leven met een bak waarvan
> maar twee versnellingen geshincroniseerd zijn.
>
> en dan nog een vraag hoe kun je het druklager
> verwijderen die de drukgroep bediend.
>
> alvast bedankt Jos
Je bedoelt waarschijnlijk dat de 3 en 4 wel gesynchroniseerd zijn en de 1 en 2 niet.
Je hebt het dan over een serie I of serie II/IIa bak. Dat er geen nummer op staat is wat vreemd.
Aan welke kant van de tussenbak zit de aandrijving van de kilometerteller?
Als die rechts zit gaat het om een serie I bak. Zit hij links dan is het een serie II/IIa bak.
Om het druklager te verwijderen moet je het voorste huis van de V-bak af schroeven.
Ik neem aan dat jou 109 een serie III is.
Om de ongesynchroniseerde bak te gebruiken met het druklager van een serie III volstaat het niet om alleen het druklager met huis te verwijderen.
Je zal ook het bellhouse van je oude bak over moeten zetten en volgens mij ook de priseas van je oude bak.
Een beter plan is volgens mij om de komplete ongesynchroniseerde bak te gebruiken.
Die druklagers zijn onverwoestbaar.
Je zal alleen de steun voor de koppelingsslavecilinder moeten zien te vinden.
De slave zit bij de ongesynchroniseerde bakken buiten het bellhouse op een aparte steun ipv op het bellhouse zoals bij de serie III en later.
Je zal dan ook de hydrauliekleiding naar de slave moeten verleggen.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a8923c803349aed971073f69d4e4a0db', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15882366, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('d5b6189261bd7fe404ed960f69bd65d6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15882366, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
joshi
Re: advies versnellingsbak
Hallo Erik,
de aandrijving voor de km teller zit links,die steun en de goede bellhouse zit er aan, dan ga ik voor de bak met de twee ongesynchroniseerde versnellingen.
deze ziet er fit uit,ik zal wel de gangbare slijtdelen vervangen en inderdaad het druk lager ziet er onverwoest baar uit , maar ik ben het zo gewend als de koppeling open ligt
dan vervang je ook het druklager.
de prise as loopt door het druklager,daar zit geen keering in klopt dat??
ik heb geen manual voor de serie 2 en 2a, wel voor de serie 3, anders kon ik het zelf nakijken.
of heb je een download adres voor de serie 2/2a
weer bedankt
de aandrijving voor de km teller zit links,die steun en de goede bellhouse zit er aan, dan ga ik voor de bak met de twee ongesynchroniseerde versnellingen.
deze ziet er fit uit,ik zal wel de gangbare slijtdelen vervangen en inderdaad het druk lager ziet er onverwoest baar uit , maar ik ben het zo gewend als de koppeling open ligt
dan vervang je ook het druklager.
de prise as loopt door het druklager,daar zit geen keering in klopt dat??
ik heb geen manual voor de serie 2 en 2a, wel voor de serie 3, anders kon ik het zelf nakijken.
of heb je een download adres voor de serie 2/2a
weer bedankt
-
Exfietser
Re: advies versnellingsbak
En een series 2/2a bak met een niet gesynchroniseerde 1 en 2 rijdt prima. Het is even wennen maar echt geen enkel probleem. De series 2/2a bak schijnt iets sterker te zijn dan de volledig gesynchroniseerde series drie bak. De synchromeshen hebben ruimte nodig die van andere delen af is gegaan. Die zijn daardoor iets minder sterk.
Probeer een s3 bak op de kop te tikken of zet het belhuis en priceas met hulptandwiel (Die horen bij elkaar.) van een series drie bak over op je series twee bak. Dan heb je een werkend systeem.
Arnold.
Probeer een s3 bak op de kop te tikken of zet het belhuis en priceas met hulptandwiel (Die horen bij elkaar.) van een series drie bak over op je series twee bak. Dan heb je een werkend systeem.
Arnold.
-
Eric&Betty Boop
Re: advies versnellingsbak
Als je de steun voor de slave erbij hebt is het alleen een kwestie van de leiding verleggen van links naar rechts.
En je moet dan de 9 1/2 inch drukgroep gebruiken van een serie IIa. Partnumber 571228 ipv de serie III drukgroep.
In het druklagerhuis zit om de priseas inderdaad geen keerring. Er zit wel een keerring bij de dwarsas(het asje waar de slavecilinder op aangesloten zit).
In het huis van het druklager zit een schotje op ong 2/3 van onder. In het onderste gedeelte,waar de dwarsas zit komt bakolie,en het lager in het bovenste gedeelte wordt gemeerd door spatsmering.
Een serie II/IIa boek heb ik,ondanks heel lang zoeken,nog niet kunnen vinden op PDF.
Ik heb het onderdelenboek en het WPH in de papieren versie.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('dd57e05406d6a28de70aee0063b142d9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15882477, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('79bdb4ef8e6df103ece2efd7671b89a5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15882477, 600, 600, 'Loading image ...', false);
En je moet dan de 9 1/2 inch drukgroep gebruiken van een serie IIa. Partnumber 571228 ipv de serie III drukgroep.
In het druklagerhuis zit om de priseas inderdaad geen keerring. Er zit wel een keerring bij de dwarsas(het asje waar de slavecilinder op aangesloten zit).
In het huis van het druklager zit een schotje op ong 2/3 van onder. In het onderste gedeelte,waar de dwarsas zit komt bakolie,en het lager in het bovenste gedeelte wordt gemeerd door spatsmering.
Een serie II/IIa boek heb ik,ondanks heel lang zoeken,nog niet kunnen vinden op PDF.
Ik heb het onderdelenboek en het WPH in de papieren versie.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('dd57e05406d6a28de70aee0063b142d9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15882477, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('79bdb4ef8e6df103ece2efd7671b89a5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15882477, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
joshi
Re: advies versnellingsbak
En je moet dan de 9 1/2 inch drukgroep gebruiken van een serie IIa. Partnumber 571228 ipv de serie III drukgroep.
ik heb wel een 2.5 n/a motor,volgens mij dan gewoon de serie 3 koppelings plaat en drukgroep ???
ik heb wel een 2.5 n/a motor,volgens mij dan gewoon de serie 3 koppelings plaat en drukgroep ???
-
Eric&Betty Boop
Re: advies versnellingsbak
joshi Schreef:
-------------------------------------------------------
> En je moet dan de 9 1/2 inch drukgroep gebruiken
> van een serie IIa. Partnumber 571228 ipv de serie
> III drukgroep.
>
> ik heb wel een 2.5 n/a motor,volgens mij dan
> gewoon de serie 3 koppelings plaat en drukgroep
> ???
Nee,want dat druklager van die serie IIa bak gaat niet werken met de drukgroep van een serie III
Serie IIa 9 1/2 inch
571228-CLUTCH-COVER-ASSY.jpg --> mod_embed_images_loadimage('907fa596333749cd46a5e09e83551178', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.lrseries.com%2Fresources%2Fuser%2F310a3b1705730f7774ed008f83f0ec9b21293ff9%2F571228-CLUTCH-COVER-ASSY.jpg', 'http://www.lrseries.com/resources/user/310a3b1705730f7774ed008f83f0ec9b21293ff9/571228-CLUTCH-COVER-ASSY.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.lrseries.com%2Fresources%2Fuser%2F310a3b1705730f7774ed008f83f0ec9b21293ff9%2F571228-CLUTCH-COVER-ASSY.jpg', '', 15882496, 600, 600, 'Loading image ...', false);
SerieIII
STC8363-SERIES-3-CLUTCH-KIT.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f1224e65835fbec5efe6e08d19dd3aeb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.lrseries.com%2Fresources%2Fuser%2Fbfb85bf56dfacbf22e4328ec3178283f4f6e7f22%2FSTC8363-SERIES-3-CLUTCH-KIT.jpg', 'http://www.lrseries.com/resources/user/bfb85bf56dfacbf22e4328ec3178283f4f6e7f22/STC8363-SERIES-3-CLUTCH-KIT.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.lrseries.com%2Fresources%2Fuser%2Fbfb85bf56dfacbf22e4328ec3178283f4f6e7f22%2FSTC8363-SERIES-3-CLUTCH-KIT.jpg', '', 15882496, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Zie je het verschil?
De serie IIa drukgroep heeft een metalen ring op de vingers van de diaphragmaveer waar de bus van het serie IIa druklager op drukt.
De diaphragmaveer van de serie III drukgroep heeft die niet.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b944d46734e98b56af9664498d2a8416', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15882496, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('511bea9fceb3677895f2aaf28b6a1bb3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15882496, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-------------------------------------------------------
> En je moet dan de 9 1/2 inch drukgroep gebruiken
> van een serie IIa. Partnumber 571228 ipv de serie
> III drukgroep.
>
> ik heb wel een 2.5 n/a motor,volgens mij dan
> gewoon de serie 3 koppelings plaat en drukgroep
> ???
Nee,want dat druklager van die serie IIa bak gaat niet werken met de drukgroep van een serie III
Serie IIa 9 1/2 inch
571228-CLUTCH-COVER-ASSY.jpg --> mod_embed_images_loadimage('907fa596333749cd46a5e09e83551178', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.lrseries.com%2Fresources%2Fuser%2F310a3b1705730f7774ed008f83f0ec9b21293ff9%2F571228-CLUTCH-COVER-ASSY.jpg', 'http://www.lrseries.com/resources/user/310a3b1705730f7774ed008f83f0ec9b21293ff9/571228-CLUTCH-COVER-ASSY.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.lrseries.com%2Fresources%2Fuser%2F310a3b1705730f7774ed008f83f0ec9b21293ff9%2F571228-CLUTCH-COVER-ASSY.jpg', '', 15882496, 600, 600, 'Loading image ...', false);
SerieIII
STC8363-SERIES-3-CLUTCH-KIT.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f1224e65835fbec5efe6e08d19dd3aeb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.lrseries.com%2Fresources%2Fuser%2Fbfb85bf56dfacbf22e4328ec3178283f4f6e7f22%2FSTC8363-SERIES-3-CLUTCH-KIT.jpg', 'http://www.lrseries.com/resources/user/bfb85bf56dfacbf22e4328ec3178283f4f6e7f22/STC8363-SERIES-3-CLUTCH-KIT.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.lrseries.com%2Fresources%2Fuser%2Fbfb85bf56dfacbf22e4328ec3178283f4f6e7f22%2FSTC8363-SERIES-3-CLUTCH-KIT.jpg', '', 15882496, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Zie je het verschil?
De serie IIa drukgroep heeft een metalen ring op de vingers van de diaphragmaveer waar de bus van het serie IIa druklager op drukt.
De diaphragmaveer van de serie III drukgroep heeft die niet.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b944d46734e98b56af9664498d2a8416', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15882496, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('511bea9fceb3677895f2aaf28b6a1bb3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15882496, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Henk
Re: advies versnellingsbak
heb nog een deels gedemonteerde Serie III bak liggen waar de achetruit er uit schoot. nulzes23131900