Ontsteking perikelen 3,5 V8 defender

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
DefenderMike

Ontsteking perikelen 3,5 V8 defender

Bericht door DefenderMike »

Hallo Prikkers

Kijk hier al een tijdje rond en ben inmiddels druk met mijn Defender/110 3,5L v8 bezig. Via de diverse draadjes hier al veel nuttige informatie gevonden.
Ontsteking is een Lucas 35DE8 met een externe ballast/weerstand blok. Via de website [www.reopusignition.com] het ballast doorgemeten ik kwam op andere waarden.
Tevens was de ontsteking verkeerd aangesloten. De startmotor aansluiting zat op de tacho en de 12V van contact zat op de startaansluiting van het ballast. Hierdoor wordt de bobine heel warm.

Nu de vraag heeft er iemand ervaring door de bobine door een 12V versie te vervangen en deze rechtstreeks aan de 12V van het contact aan te sluiten. Op deze manier heb ik het ballast blok niet meer nodig maar kan de ontsteking dit hebben?

Ik heb ook nog een 35DM8 liggen alleen geen versterker module, misschien heeft iemand deze nog over.

Meer nuttige info over ontstekingen en V8 zijn altijd welkom.
Roel

Re: Ontsteking perikelen 3,5 V8 defender

Bericht door Roel »

Waarom een 12V bobine nemen als de standaard situatie goed werkt? Bij mij wel tenminste, hij start op LPG met elke buitentemperatuur. Hier kun je lezen hoe het bij mij zit aangesloten

Waarom zou jij eigenlijk een aanpassing willen doen, want je stelt wel een vraag maar geeft geen reden of storing aan. Er is niks mis met de ontsteking zoals die er oorspronkelijk op zat. Wat wel een mogelijkheid zou kunnen zijn is de ontsteking om te (laten) bouwen naar contactpuntloos. Dat is bij de mijne wel gedaan, zit een Luminition (of zoiets) binnenwerk in de bestaande verdeler.

De Petronix aanhangers zullen het hiermee wel niet geheel eens zijn, maar dat lees je hier dan vanzelf wel

Groet

Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
bram-rrc

Bericht door bram-rrc »

idd, als je nu puntjes hebt, zou ik zeker ombouwen naar electronisch.
Ben tevreden over mijn sparcon ontsteking. Andere ken ik niet.
[www.sparcon.nl]
G-men (Gargamel)

Bericht door G-men (Gargamel) »

In antwoord op de vraag van Mike mbt een 12v Bobine.

De one-ten V8 is in alle originele configuraties met verdeler voorzien van een 9v bobine met voorschakelweerstand (deze heeft 2 aansluitingen).
Dit is gedaan om de stroom te beperken die door de puntjes/electronische module loopt. Bij een te grote stroom (zoals optreed bij veel 12v bobines) branden de contacten in, of wordt de electronische module te heet. en gaat na verloop van tijd kapot.
Een deel van de energie wordt dus in de weerstand verstookt.

Uit jouw schrijven maak ik op dat je het eerste model electronische ontsteking hebt. Een opnemer in de bobine en een losse versterker. Dit is ook wat je aangeeft in je link. Hiervan is bekend dat ze vaak als ze oud worden last krijgen van slechte (soldeer) contacten en onbetrouwbaar worden. Met bovenstaande problemen als gevolg

++ Quote RPI
Lucas 'Opus system 35DE8, used '76 through '82 with its amplifier and circuitry mounted internally, this system has produced the most problems with complete failure of ignition sparks, but problems normally lasts many months as the engine will normally re-start and behave again for some time. The failure is temperature related and can normally be identified by observing the rev counter because it will fail at the same instance due to loss of signal from the distributor.
Link : [www.v8engines.com]
++ End Quote

Ik zou deze gewoon vervangen door een luminition of een pertronixs 1. De verdeler kun je dan gewoon behouden.

De pertronix ignitor 1 kan wat meer vermogen aan en hier kun je een 12v bobine gebruiken, mits deze een niet te lage weerstand heeft. (ik meen 1,5 Ohm.) Hiervoor zijn b.v. de pertronix flamethrower 1 bobines gemaakt. Die kun je dus ook met puntjes toepassen. Voordeel is dat je de energie niet verstookt in een weerstand maar omzet in een sterkere vonk.

De latere modules zoals de pertronix 2,3 of de Power-AMP versterkers van RPI kunnen ook een zwaardere 12v bobine (grotere stroom) aan, wat een nog hogere ontsteekspanning oplevert.

Het oude systeem met puntjes is gemakkelijk te onderhouden redelijk hufterproof en als het in goede staat is prima voor normaal gebruik. Ook bij LPG.
Starten gaat echter (zowel op benzine maar vooral bij LPG) beter als je een wat sterkere vonk hebt. Daarom ook dat er tijdens het starten 12v op de bobine komt en je dus tijdelijk een sterkere vonk krijgt..
Groot voordeel van een electronische ontsteking is echter een krachtigere vonk (snellere afschakeling door de electronica) niet meer inbranden van de contacten en dus ook het niet meer verlopen van de contacthoek en ontstekingstijdstip.Geen kans op defecte condensator.

Nadeel van mechanische vervroeging en vacuumvervroeger blijft echter bestaan (slijtage) Alleen 123ignition heeft hier een volledige electronische oplossing voor. Maar die kost ook wat.

Gerrit

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/08/2012 18:02 door G-men (Gargamel).
Henk Bossinade

Bericht door Henk Bossinade »

Beste Gerrit, jij schrijft dat de one-ten V8 in alle orginele configuraties met verdeler is voorzien met een 9 V bobine met voorschakelweerstand.Dat klopt niet helemaal.Of lees ik verkeerd? :-) Vr gr Henk B.
G-men (Gargamel)

Bericht door G-men (Gargamel) »

Hoi Henk,

Ik doe het uit mijn hoofd, maar voor volgens mij is het correct voor de one-ten en ninety. Ik heb ze de in de V8 in originele uitvoering niet anders gezien.
Dat is dus tot eind 88. Toen werd ie omgedoopt tot Defender.
In/na 88 zijn er wel volgens mij wel een aantal geweest die uitgerust waren met een verbeterde versie van de 35DLM8 (1988 ??), het ding waarbij de versterker als blokje op de verdeler zit. Die kan wel met een 12v bobine overweg. Hoewel ook dan soms de eindtransistor het begeeft als je hem (erg) lang op contact laat staan. De EFI's hebben een heel andere constructie qua ontsteking.

Mike heeft als ik het zo lees de eerste versie van electronische ontsteking (Lucas 35DE8 OPUS) Electronica zit dan in de verdeler met een extern ballast kastje. En volgens mij zit de voorschakelweerstand dan in het ballast kastje. Correct me if i'm wrong.

Kan me vergissen; maar het is vrij eenvoudig te checken in de originele parts list en schema's.

Groet, Gerrit

Henk Bossinade Schreef:
-------------------------------------------------------
> Beste Gerrit, jij schrijft dat de one-ten V8 in
> alle orginele configuraties met verdeler is
> voorzien met een 9 V bobine met
> voorschakelweerstand.Dat klopt niet helemaal.Of
> lees ik verkeerd? :-) Vr gr Henk B.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/08/2012 22:15 door G-men (Gargamel).
Henk Bossinade

Bericht door Henk Bossinade »

Hallo Gerrit,dan klopt het wel wat je verteld .De mijne heeft zo'n latere ontsteking ;-) .Vr gr Henk B.
Plaats reactie