Startonderbreker kuren
-
Nijhuis
Startonderbreker kuren
Na alle keerringen, koppeling, distributieriem en multie-riem vervangen te hebben begint de 300tdi weer te haperen tijdens het starten. Netjes het gebeuren van de startonderbreker af (met de afstandsbediening) en proberen te starten, je hoort relais aanspringen maar daar blijft het bij. Na wat meten kom ik er achter dat op het signaaldraadje naar de startmotor 8.5v staat. Heb nog even verder getest en door alles voor het signaaldraad te 'bypassen' start en loopt de auto gewoon prima.
Dit is niet de eerste keer dat ik gedoe heb met de startonderbreker/alarm. Ik zit er over te denken om het hele gebeuren er uit te halen.
Wat raden jullie aan?
Dit is niet de eerste keer dat ik gedoe heb met de startonderbreker/alarm. Ik zit er over te denken om het hele gebeuren er uit te halen.
Wat raden jullie aan?
-
Frans Bonnes
Re: Startonderbreker kuren
Hoeveel gaat er je contactslot in en hoeveel gaat eruit, zit daar soms het probleem.
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem met mijn Disco 300 TDi gehad.
Het niet willen starten kwam eens in de 2 - 3 maanden voor.
Heb toen een draad rechtstreeks van de accu naar de startmotor gelegd, met een drukschakelaar er tussen.
Als hij dan weer eens niet starten wou, motorkap open op de schakelaar drukken en lopen.
Niks geen gedoe verder.
Want hou er wel rekening mee, dat de verzekering moeilijk zou kunnen gaan doen als je de startonderbreker/alarm verwijdert.
fb
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem met mijn Disco 300 TDi gehad.
Het niet willen starten kwam eens in de 2 - 3 maanden voor.
Heb toen een draad rechtstreeks van de accu naar de startmotor gelegd, met een drukschakelaar er tussen.
Als hij dan weer eens niet starten wou, motorkap open op de schakelaar drukken en lopen.
Niks geen gedoe verder.
Want hou er wel rekening mee, dat de verzekering moeilijk zou kunnen gaan doen als je de startonderbreker/alarm verwijdert.
fb
-
Nijhuis
Direct achter het contact heb ik de waardes die je zou verwachten.
1x constant +12
1x 12v op I
1x 12v op II
1x 12v op III (dunnere rood-witte draad)
Vreemde is dat de afstandsbediening wel het alarm in en uit kan schakelen, maar (schijnbaar) niet de startonderbreker.
Voor mijn verzekering maakt het overigens niets uit.
1x constant +12
1x 12v op I
1x 12v op II
1x 12v op III (dunnere rood-witte draad)
Vreemde is dat de afstandsbediening wel het alarm in en uit kan schakelen, maar (schijnbaar) niet de startonderbreker.
Voor mijn verzekering maakt het overigens niets uit.
-
Frans Bonnes
Nijhuis Schreef:
>
> Voor mijn verzekering maakt het overigens niets uit.
Bij mij maakte het dus wel uit voor de verzekering (WA Extra - of hoe dat ook heten mag, in elk geval met diefstal) daarom had ik dus dat extra draadje aangelegd.
En zoals ik al schreef, had het maar eens in de 2 - 3 maanden nodig.
De "fout" zit dus ergens in de startonderbreker.
Overigens zijn wij niet de enige met dat probleem, afgelopen weekend ook een 300 TDi meegemaakt die een keer of 20 moest starten voordat de startmotor in beweging kwam.
fb
>
> Voor mijn verzekering maakt het overigens niets uit.
Bij mij maakte het dus wel uit voor de verzekering (WA Extra - of hoe dat ook heten mag, in elk geval met diefstal) daarom had ik dus dat extra draadje aangelegd.
En zoals ik al schreef, had het maar eens in de 2 - 3 maanden nodig.
De "fout" zit dus ergens in de startonderbreker.
Overigens zijn wij niet de enige met dat probleem, afgelopen weekend ook een 300 TDi meegemaakt die een keer of 20 moest starten voordat de startmotor in beweging kwam.
fb
-
Nijhuis
Startonderbreker, of toch wat anders?
Nog even een kleine update. Volgens mij is de startonderbreker toch wel (deels) in orde. Wanneer ik de auto op alarm zet en probeer te starten krijg ik een hels kabaal, maar geen spanning op de beide solenoids (start en stop). Wanneer ik de auto van alarm af haal heb ik op beide wel spanning, maar verschillende voltages. Op de startsolenoid heb ik +10v en op de stopsolenoid gewoon netjes +12.5v.
Nu zou het zo moeten zijn dat wanneer ik de sleutel naar de verste stand draai, er op de startsolenoid een spanning van +12.5v komt te staan. Deze blijft echter op +10v staan.
Nu zou het zo moeten zijn dat wanneer ik de sleutel naar de verste stand draai, er op de startsolenoid een spanning van +12.5v komt te staan. Deze blijft echter op +10v staan.
-
Frans Bonnes
Re: Startonderbreker, of toch wat anders?
Even een vraagje tussendoor.
Heeft hij eigenlijk al die tijd dat je nu aan het meten enz. bent al een keer gelopen?
fb
Heeft hij eigenlijk al die tijd dat je nu aan het meten enz. bent al een keer gelopen?
fb
-
Nijhuis
Re: Startonderbreker, of toch wat anders?
Jazeker, zodra ik hem van het alarm af haal en domweg 12v op de startsolenoid zet start en loopt hij prima. Als een zonnetje zelfs.
-
Nijhuis
-- laat maar, hier klopte niets van --
Ik zie door alle spaghetti de draden niet meer...
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/08/2012 20:06 door Nijhuis.
Ik zie door alle spaghetti de draden niet meer...
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/08/2012 20:06 door Nijhuis.