Brandstof toevoer probleem series III 109 2.25 benzine
-
Carawagon
Brandstof toevoer probleem series III 109 2.25 benzine
één goede avond,
Mijn naam is Wouter en ik rijd (sinds kort) een series III 109 2.25 benzine bj 77. Het is een geweldige wagen maar toch heb ik een klein probleem waar ik niet direct uit kom.
Het probleem:
De wagen liep prima totdat ik afgelopen week een 5 daagse rondrit door de benelux heb gemaakt. Eigenlijk vanaf het eind van de eerste dag merkte ik op dat de motor op zijn (voorheen stationair toerental) bijna uitvalt wanneer ik stil sta voor een kruising, tenzij ik gas bij geef (of de choke opentrek).
In eerste instantie dacht ik aan een losgetrilde stationair schroef, dus deze heb ik bijgesteld totdat de motor bleef lopen.
Het toerental waarbij de motor blijft lopen is echter veel hoger dan voorheen. Bij ook maar de minste draai aan de stationair schroef om het toerental omlaag te brengen zakken de toeren direct in en valt de motor uit.
Ook bij het opnieuw starten van de auto moet ik erg lang doorstarten voor de auto aanslaat. vol gas geven tijdens het starten helpt wel.
het viel mij op dat het in-line brandstof filter zo goed als leeg is tijdens het starten en ook wanneer de motor loopt hij niet voor meer dan 2/3e vol zit.
Nu heb ik mijn rondrit zo goed als kunnen voltooien door het stationair toerental aan de hoge kant te houden. Wel had ik nog dat de auto ineens begon te bokken vanuit het niets toen ik met +- 90 op de snelweg reed. (wederom lijkt brandstoftekort mij de boosdoener)
Wat heb ik inmiddels geprobeerd:
Aangezien het een ex defensie wagen (brits leger) betreft heb ik de fuel selector switch gedemonteerd en doorgeblazen.
Heb ik het in-line brandstof filter vervangen.
Heb ik de complete brandstofpomp van het blok gehaald en schoongemaakt/gechekt. het diafragma ziet er onbeschadigd uit, de veerklepjes zijn schoon, het mesh filter op het sediment glaasje is schoon.
Na het terugplaatsen van de brandstofpomp merk ik dat het handmatige hendeltje voor het handmatig pompen van benzine niks uithaalt, en ook het sediment glaasje blijft leeg. (moeten de leidingen toevallig eerst weer vol met brandstof zitten?)
Iemand toevallig een O ja maar dat ligt aan..... moment of nuttige tips over wat ik verder kan proberen? alle hulp is welkom!
groet,
Wouter
Mijn naam is Wouter en ik rijd (sinds kort) een series III 109 2.25 benzine bj 77. Het is een geweldige wagen maar toch heb ik een klein probleem waar ik niet direct uit kom.
Het probleem:
De wagen liep prima totdat ik afgelopen week een 5 daagse rondrit door de benelux heb gemaakt. Eigenlijk vanaf het eind van de eerste dag merkte ik op dat de motor op zijn (voorheen stationair toerental) bijna uitvalt wanneer ik stil sta voor een kruising, tenzij ik gas bij geef (of de choke opentrek).
In eerste instantie dacht ik aan een losgetrilde stationair schroef, dus deze heb ik bijgesteld totdat de motor bleef lopen.
Het toerental waarbij de motor blijft lopen is echter veel hoger dan voorheen. Bij ook maar de minste draai aan de stationair schroef om het toerental omlaag te brengen zakken de toeren direct in en valt de motor uit.
Ook bij het opnieuw starten van de auto moet ik erg lang doorstarten voor de auto aanslaat. vol gas geven tijdens het starten helpt wel.
het viel mij op dat het in-line brandstof filter zo goed als leeg is tijdens het starten en ook wanneer de motor loopt hij niet voor meer dan 2/3e vol zit.
Nu heb ik mijn rondrit zo goed als kunnen voltooien door het stationair toerental aan de hoge kant te houden. Wel had ik nog dat de auto ineens begon te bokken vanuit het niets toen ik met +- 90 op de snelweg reed. (wederom lijkt brandstoftekort mij de boosdoener)
Wat heb ik inmiddels geprobeerd:
Aangezien het een ex defensie wagen (brits leger) betreft heb ik de fuel selector switch gedemonteerd en doorgeblazen.
Heb ik het in-line brandstof filter vervangen.
Heb ik de complete brandstofpomp van het blok gehaald en schoongemaakt/gechekt. het diafragma ziet er onbeschadigd uit, de veerklepjes zijn schoon, het mesh filter op het sediment glaasje is schoon.
Na het terugplaatsen van de brandstofpomp merk ik dat het handmatige hendeltje voor het handmatig pompen van benzine niks uithaalt, en ook het sediment glaasje blijft leeg. (moeten de leidingen toevallig eerst weer vol met brandstof zitten?)
Iemand toevallig een O ja maar dat ligt aan..... moment of nuttige tips over wat ik verder kan proberen? alle hulp is welkom!
groet,
Wouter
-
Grumpy Old Sil
Re: Brandstof toevoer probleem series III 109 2.25 benzine
Draai je motor eens een slag en probeer het opvoerpompje nog eens. Herhaal dit een paar keer. Doet het pompje dan nog steeds niks dan istie waarschijnlijk toch dood. Verder kan je aanvoerleiding verstopt zitten. Meestal zit er onder aan de aanzuigbuis een gazen filtertje wat dicht kan zitten. Een gescheurde leiding is ook nog mogelijk (lucht ipv benzine) maar dat ruik je meestal wel.
Zijn een paar dingen die me zo even te binnen schieten.
Succes.
Wim/Sil
handtekeningserie88.jpg --> mod_embed_images_loadimage('72d6a69b7d91c985fa55daae29ee1938', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', 'http://www.dewisser.nl/images/handtekeningserie88.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', '', 15782492, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Restauratie Land Rover Serie III
Zijn een paar dingen die me zo even te binnen schieten.
Succes.
Wim/Sil
handtekeningserie88.jpg --> mod_embed_images_loadimage('72d6a69b7d91c985fa55daae29ee1938', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', 'http://www.dewisser.nl/images/handtekeningserie88.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', '', 15782492, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Restauratie Land Rover Serie III
-
Carawagon
Re: Brandstof toevoer probleem series III 109 2.25 benzine
Bedankt voor de supersnelle reactie! Zeker een aantal dingen die ik ga proberen!
-
Dirk109
Re: Brandstof toevoer probleem series III 109 2.25 benzine
Hallo Wouter, dat het hendeltje niet werkt van je pomp kan te maken hebben met het feit dat je hem niet goed inelkaar heb gezet.
Ik heb laats ook zo´n ding uit elkaar gehaald en had ook wat moeite om hem goed werkend in elkaar te zetten.
Het staafje aan het menbraam is plat aan de onderzijde en moet bij insteken iets gedraaid worden.
Als het glaasje maar halfvol is gaat er denk iets niet goed.
Je zou nog de hele leiding kunnen nalopen op knelpunten en mogelijk de tankontluchting kunnen controleren.Of misschien wel een lekje waar lucht wordt aangezogen.
Wat je ook kan doen is een kort slangetje aan je brandstof pomp even in een fles benzine hangen en dan even controleren of hij dan beter stationair loopt.
Je weet dan in ieder geval de oorzaak.
Als dit ook niet werkt zou ik denken aan een nieuw pompje, kost ook niet de hele wereld.
Succes
Dirk109
Ik heb laats ook zo´n ding uit elkaar gehaald en had ook wat moeite om hem goed werkend in elkaar te zetten.
Het staafje aan het menbraam is plat aan de onderzijde en moet bij insteken iets gedraaid worden.
Als het glaasje maar halfvol is gaat er denk iets niet goed.
Je zou nog de hele leiding kunnen nalopen op knelpunten en mogelijk de tankontluchting kunnen controleren.Of misschien wel een lekje waar lucht wordt aangezogen.
Wat je ook kan doen is een kort slangetje aan je brandstof pomp even in een fles benzine hangen en dan even controleren of hij dan beter stationair loopt.
Je weet dan in ieder geval de oorzaak.
Als dit ook niet werkt zou ik denken aan een nieuw pompje, kost ook niet de hele wereld.
Succes
Dirk109
-
neef Henk
Re: Brandstof toevoer probleem series III 109 2.25 benzine
Ik vermoed dat je brandstofpomp in je tank kapot aan het gaan is. Mocht je deze niet in de tank hebben zitten maar ergens anders vervang deze dan.
Groeten neef Henk
Groeten neef Henk
-
Hendrik "Blue-Box"
Re: Brandstof toevoer probleem series III 109 2.25 benzine
zit er niet in.
Niet alle Land Rovers zijn het zelfde.
Met groet,
Hendrik “Blue-Box”
veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's
mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('19a3a87b1ca4ba629419101906f157b0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 15782720, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Niet alle Land Rovers zijn het zelfde.
Met groet,
Hendrik “Blue-Box”
veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's
mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('19a3a87b1ca4ba629419101906f157b0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 15782720, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Hendrik "Blue-Box"
Re: Brandstof toevoer probleem series III 109 2.25 benzine
Ik zit eerder aan een ontstekingsprobleen te denken dan aan de brandstof opvoerpomp.
Als je opvoerpomp niet goed meer werkt geeft dat als eerste problemen in een hoger toerengebied, en daar hoor ik je niet over.
Dan gaat je auto inhouden en ploffen omdat hij te arm draait.
Ik denk aan ingebrande contactpunten en/of defecte condensator.
vaak gaat dit samen, als je condensator defect is, branden de punten in door vonkvorming over de punten.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Met groet,
Hendrik “Blue-Box”
veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's
mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d09c127a1da9dec64969478e80f4c3fb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 15782727, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Als je opvoerpomp niet goed meer werkt geeft dat als eerste problemen in een hoger toerengebied, en daar hoor ik je niet over.
Dan gaat je auto inhouden en ploffen omdat hij te arm draait.
Ik denk aan ingebrande contactpunten en/of defecte condensator.
vaak gaat dit samen, als je condensator defect is, branden de punten in door vonkvorming over de punten.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Met groet,
Hendrik “Blue-Box”
veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's
mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d09c127a1da9dec64969478e80f4c3fb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 15782727, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Carawagon
Re: Brandstof toevoer probleem series III 109 2.25 benzine
Hendrik, bedankt voor je input. ik had inmiddels al alle onderdelen om het ontstekings systeem aan te pakken. er zit inderdaad witte aanslag op de puntjes in de verdelerkap dus wellicht is dat het euvel.
Inmiddels ben ik er achter dat de pomp gewoon werkt. Als ik namelijk het in-line brandstof filter los koppel komt er gewoon netjes brandstof uit.
ook op de handmatige opvoer. het in-line filter zelf loopt echter niet mooi vol wanneer deze is aangesloten op de carburateur (weber 34ICH) en ook de handmatige opvoer doet in dat geval niks.
Ik zal eerst wel eens even de ontstekingsdelen vervangen. mocht dat niet baten, dan de carburateur maar eens nalopen.
alvast bedankt!
Wouter
Inmiddels ben ik er achter dat de pomp gewoon werkt. Als ik namelijk het in-line brandstof filter los koppel komt er gewoon netjes brandstof uit.
ook op de handmatige opvoer. het in-line filter zelf loopt echter niet mooi vol wanneer deze is aangesloten op de carburateur (weber 34ICH) en ook de handmatige opvoer doet in dat geval niks.
Ik zal eerst wel eens even de ontstekingsdelen vervangen. mocht dat niet baten, dan de carburateur maar eens nalopen.
alvast bedankt!
Wouter
-
Jurgen van Aken
Re: Brandstof toevoer probleem series III 109 2.25 benzine
Hoi,
mogelijk trekt ie ergens valse lucht, dat kan ook de beschreven symptomen uit de 1e post verklaren.
Effe checken of je carb goed vast zit en geen valse lucht trekt, en of eventuele vacuum slangetjes op je spruitstuk vast zitten en heel zijn.
Succes,
Jurgen
mogelijk trekt ie ergens valse lucht, dat kan ook de beschreven symptomen uit de 1e post verklaren.
Effe checken of je carb goed vast zit en geen valse lucht trekt, en of eventuele vacuum slangetjes op je spruitstuk vast zitten en heel zijn.
Succes,
Jurgen
-
Carawagon
Re: Brandstof toevoer probleem series III 109 2.25 benzine
Ik heb inmiddels de carburateur los gehad en alle drek uit de vlotterbak gespoeld. was behoorlijk vies van binnen, al lijken de jets niet verstopt te zijn.
tevens heb ik de ontstekingsdelen vervangen:
-nieuwe rotor
-nieuwe bougies (elektrodenafstand aangepast volgens de haynes manual)
-nieuwe verdelerkap
-nieuw condensatortje
-nieuwe contactpuntset
Helaas bleek de contactpuntset van niet al te beste kwaliteit want bij het plaatsen viel spontaan het nokje eraf dat de veer van de contactpunten fixeerd op het metalen onderplaatje. lijkt een slechte puntlas te zijn geweest. een nieuwe zit op de post, maar ik kan dus helaas nog niet testen of het probleem nu opgelost is of niet. Wel zag ik dat de oude zowat compleet opgefikt waren.
binnenkort meer.
tevens heb ik de ontstekingsdelen vervangen:
-nieuwe rotor
-nieuwe bougies (elektrodenafstand aangepast volgens de haynes manual)
-nieuwe verdelerkap
-nieuw condensatortje
-nieuwe contactpuntset
Helaas bleek de contactpuntset van niet al te beste kwaliteit want bij het plaatsen viel spontaan het nokje eraf dat de veer van de contactpunten fixeerd op het metalen onderplaatje. lijkt een slechte puntlas te zijn geweest. een nieuwe zit op de post, maar ik kan dus helaas nog niet testen of het probleem nu opgelost is of niet. Wel zag ik dat de oude zowat compleet opgefikt waren.
binnenkort meer.
-
Carawagon
Re: Brandstof toevoer probleem series III 109 2.25 benzine
Nou vandaag zat er een nieuw contactpuntjes setje in de brievenbus en na wat geklooi met de volgorde van het monteren van het condensator draadje starte de motor weer.
even wat gespeeld met de stationair schroef en de motor snort weer als een zonnetje, probleem opgelost! Sterker nog, hij reageert nog beter op het gaspedaal ook.
Conclusie:
wat door de symptomen leek op een brandstof tekort aan de carburateur blijkt een probleem in de ontsteking geweest te zijn waardoor de motor vooral op lage toerentallen niet in staat was netjes te blijven lopen.
Bedankt voor alle input en suggesties en tot het volgende mankement!
even wat gespeeld met de stationair schroef en de motor snort weer als een zonnetje, probleem opgelost! Sterker nog, hij reageert nog beter op het gaspedaal ook.
Conclusie:
wat door de symptomen leek op een brandstof tekort aan de carburateur blijkt een probleem in de ontsteking geweest te zijn waardoor de motor vooral op lage toerentallen niet in staat was netjes te blijven lopen.
Bedankt voor alle input en suggesties en tot het volgende mankement!
-
Hendrik "Blue-Box"
Re: Brandstof toevoer probleem series III 109 2.25 benzine
veel plezier er weer mee!!
Met groet,
Hendrik “Blue-Box”
veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's
mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('af9ed131a5fc521b48bc8759b65736ec', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 15787360, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Met groet,
Hendrik “Blue-Box”
veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's
mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('af9ed131a5fc521b48bc8759b65736ec', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 15787360, 600, 600, 'Loading image ...', false);