revisie 2.25 benzine
-
Jan de Wever
revisie 2.25 benzine
Hoi allemaal,
Ik heb een ex brandweerwagen 109 2.25 benzine uit 1964, heeft zolals vele brandweerwagens weinig kilometers gemaakt (55000).
Deze heeft alleen denk ik veel stationair gelopen n.m. goed te zien aan de koenigs lier wat erop zit die aan de pto is aan gesloten, met veel gebruikerssporen.
Als hij lang stationair staat dan begint hij flink te roken.
Bergop heeft hij er ook wel veel moeite mee hier in het zuiden.
Ik heb de compressie gemeten, en die zit gemiddeld rond de 100 105 psi op alle 4 cylinders, en 2 bougies zijn zwart de 1ste en de 3de.
Moet ik alleen de kop laten reviseren, of moet ik ook het blok laten uitboren en overmaatse zuigers erin doen.
Ik wil wel het orginele blok weer erin doen, geen ander blok.
Het blok moet ertoch uit voor een nieuwe koppeling.
Wat raden jullie me aan om te doen.
Alvast bedankt.
groeten
Jan de wever
kerkade
Ik heb een ex brandweerwagen 109 2.25 benzine uit 1964, heeft zolals vele brandweerwagens weinig kilometers gemaakt (55000).
Deze heeft alleen denk ik veel stationair gelopen n.m. goed te zien aan de koenigs lier wat erop zit die aan de pto is aan gesloten, met veel gebruikerssporen.
Als hij lang stationair staat dan begint hij flink te roken.
Bergop heeft hij er ook wel veel moeite mee hier in het zuiden.
Ik heb de compressie gemeten, en die zit gemiddeld rond de 100 105 psi op alle 4 cylinders, en 2 bougies zijn zwart de 1ste en de 3de.
Moet ik alleen de kop laten reviseren, of moet ik ook het blok laten uitboren en overmaatse zuigers erin doen.
Ik wil wel het orginele blok weer erin doen, geen ander blok.
Het blok moet ertoch uit voor een nieuwe koppeling.
Wat raden jullie me aan om te doen.
Alvast bedankt.
groeten
Jan de wever
kerkade
-
Eric&Betty Boop
Re: revisie 2.25 benzine
Heb je een 7:1 CR blok of een 8:1 CR?
Bij een nieuw 7:1 blok is de compressiedruk 145PSI en bij een nieuw 8:1 blok 160PSI
In beide gevallen is 100/105PSI ruimschoots te weinig.De waardes liggen wel mooi bij elkaar voor alle 4 de cilinders,dat wel.
Heb je met een warm of koud blok gemeten? Warm liggen de waardes meestal iets hoger,maar zelfs voor een koud blok is 100PSI nog veel te weinig. Bij mij scheelt koud of warm hooguit 10PSI.
Wat je eerst nog kan doen is de kleppen stellen en dan nog een paar keer compressie meten.
Eerst warm en daarna warm met wat olie op de zuigers.
Meet je met olie nog steeds dezelfde waardes dan verlies je een hoop compressie langs de kleppen.
Zijn de drukken met olie iets hoger dan lekt het weg langs de zuigerveren.
Maar gezien de lage,maar toch mooi contstante,waardes tussen de 4 cilinders vermoed ik dat het hele blok wel een revisie kan gebruiken.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0e45def5db581b79978da46f48d676b9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15663192, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('52d4f634811d7aaaab7b5a4cb2e2baad', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15663192, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/07/2012 23:12 door Eric&Betty Boop.
Bij een nieuw 7:1 blok is de compressiedruk 145PSI en bij een nieuw 8:1 blok 160PSI
In beide gevallen is 100/105PSI ruimschoots te weinig.De waardes liggen wel mooi bij elkaar voor alle 4 de cilinders,dat wel.
Heb je met een warm of koud blok gemeten? Warm liggen de waardes meestal iets hoger,maar zelfs voor een koud blok is 100PSI nog veel te weinig. Bij mij scheelt koud of warm hooguit 10PSI.
Wat je eerst nog kan doen is de kleppen stellen en dan nog een paar keer compressie meten.
Eerst warm en daarna warm met wat olie op de zuigers.
Meet je met olie nog steeds dezelfde waardes dan verlies je een hoop compressie langs de kleppen.
Zijn de drukken met olie iets hoger dan lekt het weg langs de zuigerveren.
Maar gezien de lage,maar toch mooi contstante,waardes tussen de 4 cilinders vermoed ik dat het hele blok wel een revisie kan gebruiken.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0e45def5db581b79978da46f48d676b9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15663192, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('52d4f634811d7aaaab7b5a4cb2e2baad', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15663192, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/07/2012 23:12 door Eric&Betty Boop.
-
Dirk109
Re: revisie 2.25 benzine
Volgens mij hebben de eerste 2.25 motoren wat minder vermogen dan de laatste type's uit de serie's.
Ik zou dan naar een model motor gaan uit bijv 83.
Het blok ziet er bijna hetzelfde uit op de carb. na dan en wat kleine details.
Als je dus wat weinig vermogen hebt kan je dit overwegen.
Heb nog wel een adres voor volledig gereviseerde 2.25 volgens de allerlaatste modificaties in de krat, professioneel gereviseerd.
Dirk109
Ik zou dan naar een model motor gaan uit bijv 83.
Het blok ziet er bijna hetzelfde uit op de carb. na dan en wat kleine details.
Als je dus wat weinig vermogen hebt kan je dit overwegen.
Heb nog wel een adres voor volledig gereviseerde 2.25 volgens de allerlaatste modificaties in de krat, professioneel gereviseerd.
Dirk109
-
jarne
Re: revisie 2.25 benzine
Haal de kop er anders gewoon af dan kan je de boel beter bekijken.
De kop schoonmaken, kleppen schuren en nieuwe klepseals plaatsen is heel goed zelf te doen.
Je kan ook eens een paar lagerkappen eraf halen om de lagers en krukas te bekijken of er veel slijtage te zien is.
Een zuiger is er dan ook zo uit om de veren (eventueel) te vervangen.
Voor een nieuwe koppeling kan het blok gewoon op z'n plaats blijven zitten, alleen de bak een stukje naar achteren.
Reviseren kost GELD met hoofdletters, peroonlijk zou ik dan een goede gebruikte ruil motor erin zetten. (ik heb er een op reserve staan voor het geval dat!)
Als je je Landrover elke dag gaat gebruiken en veel kilometers gaat maken is reviseren wel een optie maar voor hobby gebruik vind ik het weggegooid geld.
Zelf weten natuurlijk!!!
Groeten, Jarne
De kop schoonmaken, kleppen schuren en nieuwe klepseals plaatsen is heel goed zelf te doen.
Je kan ook eens een paar lagerkappen eraf halen om de lagers en krukas te bekijken of er veel slijtage te zien is.
Een zuiger is er dan ook zo uit om de veren (eventueel) te vervangen.
Voor een nieuwe koppeling kan het blok gewoon op z'n plaats blijven zitten, alleen de bak een stukje naar achteren.
Reviseren kost GELD met hoofdletters, peroonlijk zou ik dan een goede gebruikte ruil motor erin zetten. (ik heb er een op reserve staan voor het geval dat!)
Als je je Landrover elke dag gaat gebruiken en veel kilometers gaat maken is reviseren wel een optie maar voor hobby gebruik vind ik het weggegooid geld.
Zelf weten natuurlijk!!!
Groeten, Jarne
-
Raoul Winckels
Re: revisie 2.25 benzine
zoals Jan zelf aangeeft wil hij niet de motor vervangen door een ander exemplaar gezien het zich om een toch wel bijzondere
landrover gaat(brandweer uitvoering) wil hij het geheel zo origineel mogelijk laten dus dat houdt ook in om de originele motor erin te behouden.
landrover gaat(brandweer uitvoering) wil hij het geheel zo origineel mogelijk laten dus dat houdt ook in om de originele motor erin te behouden.
-
Jan de Wever
Re: revisie 2.25 benzine
Hoe weet ik of het een 7:1 of een 8:1 moterblok is, waar kan ik dat aflezen.
En ik heb de compressie koud gemeten zonder olie.
En ik zal eens gaan meten waar hij compressie verliest.
bedankt alvast.
En ik heb de compressie koud gemeten zonder olie.
En ik zal eens gaan meten waar hij compressie verliest.
bedankt alvast.
-
Jan de Wever
Re: revisie 2.25 benzine
Bedankt voor het aanbod Dirk, maar ik wil het orginele blok erin houden, wat het ook kost.
Dan duurt het maar wat langer als het uit de hand loopt
groetjes
.
Dan duurt het maar wat langer als het uit de hand loopt
groetjes
.
-
jarne
Re: revisie 2.25 benzine
Ik geef advies en mijn eigen mening (mag toch in Nederland?)
Als Jan er geld voor over heeft moet hij er gewoon voor gaan!
Als Jan er geld voor over heeft moet hij er gewoon voor gaan!
-
Jan de Wever
Re: revisie 2.25 benzine
Bedankt voor de tips en bak kan inderdaad naar achteren geschoven worden.
Maar zoals raoul zegt, dat ik het orginelenblok wil behouden omdat de auto nog zo orgineel is, is trouwens een goede starter ondanks de compressie zo laag is.
groeten, jan
Maar zoals raoul zegt, dat ik het orginelenblok wil behouden omdat de auto nog zo orgineel is, is trouwens een goede starter ondanks de compressie zo laag is.
groeten, jan
-
jarne
Re: revisie 2.25 benzine
Hoi Jan,
Heb je niet wat mooie foto's van de 2a brandweerwagen?
Succes met de revisie!
Groeten, Jarne.
Heb je niet wat mooie foto's van de 2a brandweerwagen?
Succes met de revisie!
Groeten, Jarne.
-
JustinvS
Re: revisie 2.25 benzine
Ik heb hier een korte uitleg met foto's over hoe je de 8:1 compressie koppen kunt herkennen.
Groeten,
Justin
"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('38e7889e3480f312313e733dc408b11a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 15668215, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Groeten,
Justin
"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('38e7889e3480f312313e733dc408b11a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 15668215, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Jan de Wever
Re: revisie 2.25 benzine
Bedankt voor de info, zal eens gauw gaan kijken wat voor een blok ik heb.
groeten Jan
groeten Jan