Van 300tdi naar TD5
-
bowy
Van 300tdi naar TD5
Heren,
Is er iemand die ervaring heeft met de conversie van een 300tdi (of V8) naar een TD5.
Nu mijn 127 af is ga ik binnenkort starten met een nieuwe project Daar moet een een TD5 inkomen met automaat.
Automaat word een ashcroft speeltje met Compushift maar wat betreft het blok ben ik er nog niet helemaal uit!
Wat moet ik hebben? Disco blok? Defender blok? en wat is het verschil? (disco blokken zijn makkelijker te vinden vermoed ik....)
Nog tips voor de conversie? Iemand al eens gedaan?
Gr Bowy
Is er iemand die ervaring heeft met de conversie van een 300tdi (of V8) naar een TD5.
Nu mijn 127 af is ga ik binnenkort starten met een nieuwe project Daar moet een een TD5 inkomen met automaat.
Automaat word een ashcroft speeltje met Compushift maar wat betreft het blok ben ik er nog niet helemaal uit!
Wat moet ik hebben? Disco blok? Defender blok? en wat is het verschil? (disco blokken zijn makkelijker te vinden vermoed ik....)
Nog tips voor de conversie? Iemand al eens gedaan?
Gr Bowy
-
theo bouwman
Re: Van 300tdi naar TD5
Ben net met de laatste kleine dingetjes bezig van de V8 naar Td5 automaat. Nu de keuring nog. Ik heb defender Td5 met v8 automaat.
Groeten theo
Groeten theo
-
bowy
Re: Van 300tdi naar TD5
Hoi Theo,
Heb je wat meer info?, leuk om te horen dat het gelukt is, maar ben natuurlijk benieuwd naar de details!!!!
Gr bowy
Heb je wat meer info?, leuk om te horen dat het gelukt is, maar ben natuurlijk benieuwd naar de details!!!!
Gr bowy
-
Ruud Lemmens
Re: Van 300tdi naar TD5
Is een Disco II automaat donorauto dan niks voor je?
Heb je bak, tussenbak en motor al meteen compleet. Enige nadeel is als je meer vermogen uit de TD5 wil halen, dat je bij ca 180 PK moet stoppen, anders gaat je automaat het niet zo waarderen.
groeten, Ruud
Heb je bak, tussenbak en motor al meteen compleet. Enige nadeel is als je meer vermogen uit de TD5 wil halen, dat je bij ca 180 PK moet stoppen, anders gaat je automaat het niet zo waarderen.
groeten, Ruud
-
Bart van Dessel
Re: Van 300tdi naar TD5
Bowy heeft het juiste sapje gevonden! diesel.... Ik denk dat een Disco TD5 de beste donor is, je zou Andrew Colville 's kunnen bellen of een mailtje sturen. Hij weet veel van TD5 en is een TD5 aan het inbouwen in een RRC. Peter de Koning is een goeie om een automaat aan te passen aan een hoger vermogen/koppel. Een ZF kan veel hebben, een 4.6 P38 heeft 225 PK maar het hoge koppel zal het probleem zijn.
Gr, Bart
Gr, Bart
-
theo bouwman
Re: Van 300tdi naar TD5
bowy Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoi Theo,
>
> Heb je wat meer info?, leuk om te horen dat het
> gelukt is, maar ben natuurlijk benieuwd naar de
> details!!!!
>
> Gr bowy
Bowy,
Ik woon in het noorden,(Oethoezen) en de auto moet alleen nog voor de RDW motorwijziging, dan is hij klaar. Dus de auto zelf bekijken is nog makkelijker en duidelijker als foto's. Je kunt net zo veel foto's maken als je wil.
Met Td5 heb ik veel ervaring opgedaan in andere auto's die ik gehad heb. Dat is ook de reden dat de V8 is geweken voor weer een Diesel....
En zonder automaat wil ik niet meer. Vandaar de ombouw met automaat.
Ik heb een Defender 2002 Td5 gebruikt als donor, en een V8 Automaat er achter gebouwt. Past en werkt! Nog geen compushift, maar dat wordt de volgende stap. Een Td5 automaat geschikt voor compushift ligt klaar.
Als die er in komt moet de motor alleen 5cm verder naar voren, omdat de bak langer is.
-------------------------------------------------------
> Hoi Theo,
>
> Heb je wat meer info?, leuk om te horen dat het
> gelukt is, maar ben natuurlijk benieuwd naar de
> details!!!!
>
> Gr bowy
Bowy,
Ik woon in het noorden,(Oethoezen) en de auto moet alleen nog voor de RDW motorwijziging, dan is hij klaar. Dus de auto zelf bekijken is nog makkelijker en duidelijker als foto's. Je kunt net zo veel foto's maken als je wil.
Met Td5 heb ik veel ervaring opgedaan in andere auto's die ik gehad heb. Dat is ook de reden dat de V8 is geweken voor weer een Diesel....
En zonder automaat wil ik niet meer. Vandaar de ombouw met automaat.
Ik heb een Defender 2002 Td5 gebruikt als donor, en een V8 Automaat er achter gebouwt. Past en werkt! Nog geen compushift, maar dat wordt de volgende stap. Een Td5 automaat geschikt voor compushift ligt klaar.
Als die er in komt moet de motor alleen 5cm verder naar voren, omdat de bak langer is.
-
Spycke
Re: Van 300tdi naar TD5
@Bowy,
Misschien een idee om deze te nemen fotos dan "public" te zetten, dan kan een ander (lees ik ) er ook weer van
leren, of we gaan allemaal in Oethoezen kijken .
Gr. Spycke
Misschien een idee om deze te nemen fotos dan "public" te zetten, dan kan een ander (lees ik ) er ook weer van
leren, of we gaan allemaal in Oethoezen kijken .
Gr. Spycke
-
theo bouwman
Re: Van 300tdi naar TD5
Voor iedereen die ook met conversie plannen rond loopt,
Wat ik gedaan heb, het ombouwen van V8 naar Td5 met automaat heb ik niet op foto gezet.
Het er uit halen van de V8, heb ik als één geheel met aandrijflijn gedaan. De V8 is van een 3.9 EFI van een range rover Samen ingebouwt met de originele automaat en borgwarner tussenbak ook uit die rangerover..(is door de vorige eigenaar ingebouwt in plaats van de origineel in deze auto horende 3.5 V8 met handbak)
Ik ben geen V8 benzine man. Ik hou meer van Diesel, dat is de reden voor de keuze van de Td5.
Om een komplete Td5 te verzamelen, met alles wat je er verder bij nodig hebt, is een hele klus. Ook moet je er dan zeker van zijn dat de ECU en kabelboom alllemaal past (vanaf 2002 is er een modelwijziging geweest, waarbij de oude en nieuwere niet meer gelijk zijn.
Om dat probleem niet te hebben, heb ik een donor auto gevonden met rolschade, met de gehele aandrijflijn in tact. De auto heb ik rijdend met 4dagen kenteken (duits) opgehaald. De auto heeft alleen blikschade, en ook nog niet eens erg groot, maar wel overal......
Voorscherm, deuren, dak, achter zijkant, voorbumper, en nog wel hier en daar een deuk.
Bij mijn auto heb ik alles er uit gehaald wat er in de motor ruimte zit. Ook het dashbord heb ik er uit gehaald. Van de donor heb ik alles in de motor ruimte weer ingebouwt net als origineel bij een Td5.
De Td5 heb ik met een belhousing van een Td5 discoveryII automaat samen gebouwt met de mechanische V8 automaat. Omdat ik nog niet de centen heb voor een compushift. Wel heb ik de modernere zf Automaat al op zolder klaar liggen als er wel een compushift komt. of voor als deze bak het begeeft en ik de keuze moet maken, repareren of compushift.
De kabelboom van de donorauto heb ik, ook kompleet overgezet, zo heb ik gelijk alle aansluitingen voor de Td5 met ECU enz. Incl dashbord met alles wat daar bij komt.
Dus kort samengevat is de techniek compleet van de donor auto op de mechanische ZF4ph22 automaat van de V8.
De borgwarner heb ik ook vervangen door de donor LT230 tussenbak met hand sper. De borgwarner was me al een keer vast geslagen bij iets te intensief gebruik in Furstenau.
Na passen van de motor met aandrijflijn bleek de steunen niet op de origineele plaats terecht te komen. Na meten van de automaat bak en de handbak van de donorauto leverde een lengte verschil van precies 5cm op dat de oude V8 ZF4hp22 bak korter is dan een r380 handbak. ook de ZF4HP24EH van een discoveryII is langer dan het oude model.
Dus als in de toekomst de andere automaat er in komt moet ik de steunen verlassen.en verder naar voren brengen op de "originele" plek bij een Td5. Het enige wat ik nu heb aangepast omdat de motor verder achter in de motorruimte is gekomen is het luchtfilter huis tussen schutbord en achterkant blok (ook de origineele plaast bij een Td5). Het filterhuis heb ik met een andere beugel vast gezet dichter tegen het schutbord.
De Kickdown kabel heb ik op de donor gaspedaal gezet met een stukje strip met gaatjes, om af te kunnen stellen hoeveel slag hij hebben moet.
Rijden gaat goed nu, nog beetje finetuning van de kickdown.
Ook het schakelen gaat goed bij ongeveer 2000rpm tot 2300rpm hangt er van af hoe agresief het gas wordt ingetrapt.
Hij zou wat eerder mogen schakelen.
80 rijden met 1850 rpm
100 met 2300 rpm
120 met 2750 rpm ongeveer.
Dat was volgens mij ook ongeveer bij mijn Discovery 2 het geval.
Td5 trekt goed en snel op.
kortom ik zou het zo weer doen.
Groeten Theo (die met een hele grote grijns van oor tot oor achter de laptop zit, en niet kan wachten tot nieuwe kenteken volgende week binnen is.)
Wat ik gedaan heb, het ombouwen van V8 naar Td5 met automaat heb ik niet op foto gezet.
Het er uit halen van de V8, heb ik als één geheel met aandrijflijn gedaan. De V8 is van een 3.9 EFI van een range rover Samen ingebouwt met de originele automaat en borgwarner tussenbak ook uit die rangerover..(is door de vorige eigenaar ingebouwt in plaats van de origineel in deze auto horende 3.5 V8 met handbak)
Ik ben geen V8 benzine man. Ik hou meer van Diesel, dat is de reden voor de keuze van de Td5.
Om een komplete Td5 te verzamelen, met alles wat je er verder bij nodig hebt, is een hele klus. Ook moet je er dan zeker van zijn dat de ECU en kabelboom alllemaal past (vanaf 2002 is er een modelwijziging geweest, waarbij de oude en nieuwere niet meer gelijk zijn.
Om dat probleem niet te hebben, heb ik een donor auto gevonden met rolschade, met de gehele aandrijflijn in tact. De auto heb ik rijdend met 4dagen kenteken (duits) opgehaald. De auto heeft alleen blikschade, en ook nog niet eens erg groot, maar wel overal......
Voorscherm, deuren, dak, achter zijkant, voorbumper, en nog wel hier en daar een deuk.
Bij mijn auto heb ik alles er uit gehaald wat er in de motor ruimte zit. Ook het dashbord heb ik er uit gehaald. Van de donor heb ik alles in de motor ruimte weer ingebouwt net als origineel bij een Td5.
De Td5 heb ik met een belhousing van een Td5 discoveryII automaat samen gebouwt met de mechanische V8 automaat. Omdat ik nog niet de centen heb voor een compushift. Wel heb ik de modernere zf Automaat al op zolder klaar liggen als er wel een compushift komt. of voor als deze bak het begeeft en ik de keuze moet maken, repareren of compushift.
De kabelboom van de donorauto heb ik, ook kompleet overgezet, zo heb ik gelijk alle aansluitingen voor de Td5 met ECU enz. Incl dashbord met alles wat daar bij komt.
Dus kort samengevat is de techniek compleet van de donor auto op de mechanische ZF4ph22 automaat van de V8.
De borgwarner heb ik ook vervangen door de donor LT230 tussenbak met hand sper. De borgwarner was me al een keer vast geslagen bij iets te intensief gebruik in Furstenau.
Na passen van de motor met aandrijflijn bleek de steunen niet op de origineele plaats terecht te komen. Na meten van de automaat bak en de handbak van de donorauto leverde een lengte verschil van precies 5cm op dat de oude V8 ZF4hp22 bak korter is dan een r380 handbak. ook de ZF4HP24EH van een discoveryII is langer dan het oude model.
Dus als in de toekomst de andere automaat er in komt moet ik de steunen verlassen.en verder naar voren brengen op de "originele" plek bij een Td5. Het enige wat ik nu heb aangepast omdat de motor verder achter in de motorruimte is gekomen is het luchtfilter huis tussen schutbord en achterkant blok (ook de origineele plaast bij een Td5). Het filterhuis heb ik met een andere beugel vast gezet dichter tegen het schutbord.
De Kickdown kabel heb ik op de donor gaspedaal gezet met een stukje strip met gaatjes, om af te kunnen stellen hoeveel slag hij hebben moet.
Rijden gaat goed nu, nog beetje finetuning van de kickdown.
Ook het schakelen gaat goed bij ongeveer 2000rpm tot 2300rpm hangt er van af hoe agresief het gas wordt ingetrapt.
Hij zou wat eerder mogen schakelen.
80 rijden met 1850 rpm
100 met 2300 rpm
120 met 2750 rpm ongeveer.
Dat was volgens mij ook ongeveer bij mijn Discovery 2 het geval.
Td5 trekt goed en snel op.
kortom ik zou het zo weer doen.
Groeten Theo (die met een hele grote grijns van oor tot oor achter de laptop zit, en niet kan wachten tot nieuwe kenteken volgende week binnen is.)
-
theo bouwman
Re: Van 300tdi naar TD5
Ik zou foto's kunnen maken maar dat ziet er net zo uit als iedere Td5 onder de kap.
Het enige andere is dat de motor iets verder naar achteren tegen het schutbord aan ingebouwt is. (het luchtfilter past er nog steeds achter).
Slangen en leidingen passen allemaal min of meer zo weer zoals het hoort.
Remleiding heb ik vernieuwt, omdat het pedaal ook naar de andere kant is gezet (RHD naar LHD)
Vanwege de automaat, geen problemen met het koppelingspedaal......
De bediening van de automaat is die van een Discovery 2 type. Hiervan moet ik nog uitzoeken hoe ik de verlichting aan de gang krijg.
De achteruit rij schakelaar van de ZF bak heb ik met een oude-aan-nieuwe stekker pas gemaakt op de nieuwe kabelboom.
De startblokkering moet ik nog werkend maken voor alleen starten bij P of N, en niet in R of D 1 2 of 3. Ik heb hier net het schema van gevonden, dus dat is ook weer op te lossen.
Het enige andere is dat de motor iets verder naar achteren tegen het schutbord aan ingebouwt is. (het luchtfilter past er nog steeds achter).
Slangen en leidingen passen allemaal min of meer zo weer zoals het hoort.
Remleiding heb ik vernieuwt, omdat het pedaal ook naar de andere kant is gezet (RHD naar LHD)
Vanwege de automaat, geen problemen met het koppelingspedaal......
De bediening van de automaat is die van een Discovery 2 type. Hiervan moet ik nog uitzoeken hoe ik de verlichting aan de gang krijg.
De achteruit rij schakelaar van de ZF bak heb ik met een oude-aan-nieuwe stekker pas gemaakt op de nieuwe kabelboom.
De startblokkering moet ik nog werkend maken voor alleen starten bij P of N, en niet in R of D 1 2 of 3. Ik heb hier net het schema van gevonden, dus dat is ook weer op te lossen.
-
Andrew Colville
Re: Van 300tdi naar TD5
Ik heb die van mij nog niet klaar ( geen tijd )
Maar het is niet heel moeilijk, zeker als je een beetje overweg kan met elektronica zul je zien dat de Td5 motormanagement niet heel lastig is om werkend te krijgen, de kabelboom van de motor is een losse kabelboom ( rode stekker op de ECU ) de zwarte heeft de bedrading die naar de auto gaat ( airco/abs/toerenteller/contactslot/brandstof pomp/etc/etc )
Je hoeft dus niet de gehele auto kabelboom over te zetten, ook het alarm gedeelte ( AS10 bij de defender) heb je niet nodig, voor +- 100 pond is deze zo weg geprogrammeerd nooit last van een haperende startonderbreker.
Om hem te plaatsen is niet moeilijk de originele steunen van je tussenbak gebruik je als maat voering, de motor steunen las je op hun plek als je de motor juist gehangen hebt ( met handbak dan ) Ik heb de tussen balk van een disco 300tdi gebruikt, hier zitten de tussenbak steunen weer aan, en voor de motor heb ik nieuwe steunen gemaakt, bij de rangerover gaat de Td5 net niet onder de kap als alles op de juiste hoogte staat, kleine body lift of de motor gevaarlijk dicht bij het diff hangen.
De bellhousing van de Td5 R380 en Automaat zijn langer, ook bevindt zich hier de krukas positie sensor (de enige sensor samen met het gaspendaal die de gehele motor kan lamleggen bij defect) de rest zijn onbelangerijke info bronnen, en bovendien gedubbeld waardoor de ECU nog weet wat deze moet doen.
automaat van de disco heeft een eigen ECU en wat elektronica die weer moet kunnen communiceren met de ECU van de motor, automaat en Td5 vindt ik minder fijn lopen/rijden dan een EDC 300tdi automaat, dit komt door de zelf denkende lerende software ( past zich aan aan je rijstijl ) van de Td5 automaat. maar met een pinout van de beide ECU's en wat gezond verstand moet dat geen probleem zijn. Bij mij blijft de hand bak, die Td5 automaat is echt waardeloos zeker met de niet echt helpende elektronica, misschien is de mechanische automaat wel een uitkomst
Met de td5 kun je naar 240 PK en 570 Nm koppel icm VNT ,boost limit box, egr delete, grote IC en slangen, spaghetti spruitstuk, en natuurlijk de custom Re-map, en als je echt te veel geld hebt kun je ook voor een duel eprom kiezen die "on the fly"kan worden geschakeld ( Go Fast" / "Annoy Gti" knop voor op je dash )
de Td5 kabelboom en electronica
CPS Crankshaft Positie Sensor ( krukas positie sensor )
MAP/IAT Manifold Absolute Pressure / Intake Air Temperature ( inlaatspruitstuk druk en temperatuur sensor)
AFM of MAF Air flow meter of Mass Air Flow of wel lucht massa meter
Olie druk schakelaar
CTS Temperatuur sensor koelvloeistof
Brandstof temperatuur sensor
Wastgatemodulator
buitenlucht druk sensor ( voor als je de bergen in gaat )
en 5 injectoren
Dat zijn de belangerijkste sensoren die de Td5 ecu kent.
dan kan de ecu nog info of opdrachten verzamelen van de auto of overige systemen
snelheid
airco
abs/TC en hill decent control
rempedaal/koppelingspedaal
verbruikers ( verwarmde ruiten etc)
alarm status
tussenbak hoog of laag (Motor reageert trager/minder fel in lo-range dan hi-range)
achteruit rij schakelaar
handrem
en vast een paar anderen die me nu niet te binnen schieten, maar als de motor niets hoef te doen dan goed rijden, en niet hoeft te communiceren met andere ECU's of overige sensoren dan is de elektronica zeer eenvoudig, en waarschijnlijk net zo simpel als het aansluiten van een 3.9 efi systeem
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Maar het is niet heel moeilijk, zeker als je een beetje overweg kan met elektronica zul je zien dat de Td5 motormanagement niet heel lastig is om werkend te krijgen, de kabelboom van de motor is een losse kabelboom ( rode stekker op de ECU ) de zwarte heeft de bedrading die naar de auto gaat ( airco/abs/toerenteller/contactslot/brandstof pomp/etc/etc )
Je hoeft dus niet de gehele auto kabelboom over te zetten, ook het alarm gedeelte ( AS10 bij de defender) heb je niet nodig, voor +- 100 pond is deze zo weg geprogrammeerd nooit last van een haperende startonderbreker.
Om hem te plaatsen is niet moeilijk de originele steunen van je tussenbak gebruik je als maat voering, de motor steunen las je op hun plek als je de motor juist gehangen hebt ( met handbak dan ) Ik heb de tussen balk van een disco 300tdi gebruikt, hier zitten de tussenbak steunen weer aan, en voor de motor heb ik nieuwe steunen gemaakt, bij de rangerover gaat de Td5 net niet onder de kap als alles op de juiste hoogte staat, kleine body lift of de motor gevaarlijk dicht bij het diff hangen.
De bellhousing van de Td5 R380 en Automaat zijn langer, ook bevindt zich hier de krukas positie sensor (de enige sensor samen met het gaspendaal die de gehele motor kan lamleggen bij defect) de rest zijn onbelangerijke info bronnen, en bovendien gedubbeld waardoor de ECU nog weet wat deze moet doen.
automaat van de disco heeft een eigen ECU en wat elektronica die weer moet kunnen communiceren met de ECU van de motor, automaat en Td5 vindt ik minder fijn lopen/rijden dan een EDC 300tdi automaat, dit komt door de zelf denkende lerende software ( past zich aan aan je rijstijl ) van de Td5 automaat. maar met een pinout van de beide ECU's en wat gezond verstand moet dat geen probleem zijn. Bij mij blijft de hand bak, die Td5 automaat is echt waardeloos zeker met de niet echt helpende elektronica, misschien is de mechanische automaat wel een uitkomst
Met de td5 kun je naar 240 PK en 570 Nm koppel icm VNT ,boost limit box, egr delete, grote IC en slangen, spaghetti spruitstuk, en natuurlijk de custom Re-map, en als je echt te veel geld hebt kun je ook voor een duel eprom kiezen die "on the fly"kan worden geschakeld ( Go Fast" / "Annoy Gti" knop voor op je dash )
de Td5 kabelboom en electronica
CPS Crankshaft Positie Sensor ( krukas positie sensor )
MAP/IAT Manifold Absolute Pressure / Intake Air Temperature ( inlaatspruitstuk druk en temperatuur sensor)
AFM of MAF Air flow meter of Mass Air Flow of wel lucht massa meter
Olie druk schakelaar
CTS Temperatuur sensor koelvloeistof
Brandstof temperatuur sensor
Wastgatemodulator
buitenlucht druk sensor ( voor als je de bergen in gaat )
en 5 injectoren
Dat zijn de belangerijkste sensoren die de Td5 ecu kent.
dan kan de ecu nog info of opdrachten verzamelen van de auto of overige systemen
snelheid
airco
abs/TC en hill decent control
rempedaal/koppelingspedaal
verbruikers ( verwarmde ruiten etc)
alarm status
tussenbak hoog of laag (Motor reageert trager/minder fel in lo-range dan hi-range)
achteruit rij schakelaar
handrem
en vast een paar anderen die me nu niet te binnen schieten, maar als de motor niets hoef te doen dan goed rijden, en niet hoeft te communiceren met andere ECU's of overige sensoren dan is de elektronica zeer eenvoudig, en waarschijnlijk net zo simpel als het aansluiten van een 3.9 efi systeem
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
-
Bart van Dessel
Re: Van 300tdi naar TD5
Het bericht van Andrew is zeer waardevol om te bewaren! Dan zal ik zelfs nog een keer naar TD5 overstag gaan. En de 300 tdi moet nog ingereden worden!
Gr, Bart
Gr, Bart
-
theo bouwman
Re: Van 300tdi naar TD5
Ik ben het helemaal met Andrew eens, maar toch heb ik er voor gekozen een donor 110 defender te gebruiken en wel de hele kabelboom ook te gebruiken. Dus nu naar de lampen enz ook gelijk een modernere en nieuwere kabelboom. Onbeschadigt en werkend voor tot nu toe alles.
Ook de tank, leidingen en pomp van de donor, passend onder een oldtimer met wat kleine aanpassingen...
Het heeft mij echt verbaast hoe makkelijk eigenlijk alles nog past en gelijk of bijna gelijk is na pakweg 16 jaar. Toch makkelijk dat de ontwikkeling bij landrover zo langzaam gaat.......
Ook de tank, leidingen en pomp van de donor, passend onder een oldtimer met wat kleine aanpassingen...
Het heeft mij echt verbaast hoe makkelijk eigenlijk alles nog past en gelijk of bijna gelijk is na pakweg 16 jaar. Toch makkelijk dat de ontwikkeling bij landrover zo langzaam gaat.......