defender 110 td5 ervaringen overdrive of disco tussenbak?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Kees van der Velde

defender 110 td5 ervaringen overdrive of disco tussenbak?

Bericht door Kees van der Velde »

Sinds een paar maanden rij ik ongeveer 600km per week met mijn defender 110 td5 en soms zou ik willen dat-ie op de snelweg nét wat minder toeren draaide (Hou nu ong 110 km/u aan, dat vind ik nog te doen qua geluid). Ik twijfel nu tussen een disco tussenbak (ratio 1.2 ipv 1.4 = 16% minder) of een (r)overdrive plaatsen (=28% reductie). Mijn idee is dat ik door minder toeren te draaien minder geluid heb en minder verbruik. Ik neig naar een (r)overdrive, omdat die uit te schakelen is en ik dan weer mooi die 1.4 van een defender tussenbak heb als ik offroad ga. Daarnaast reduceert een (r)overdrive meer toeren dan een disco tussenbak, dus verwacht ik minder geluid en minder verbruik. Maar de prijs is dan weer een argument om voor de disco tussenbak te kiezen...

Wie heeft een disco tussenbak of (r)overdrive (of beide???) en kan mij zijn/haar ervaringen vertellen? Graag!
Eric&Betty Boop

Re: defender 110 td5 ervaringen overdrive of disco tussenbak?

Bericht door Eric&Betty Boop »

De overbrenging van de lage gearing is bij alle LT230 tussenbakken hetzelfde,dus het maakt in het terrein niet uit of je een 1,6 1,4 of 1,2 tussenbak hebt.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('43b5125d681adc0d206bc2ad572a8274', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15430132, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('dd0e20e7077db5eaa02b48f92d62b002', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15430132, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Kees van der Velde

Re: defender 110 td5 ervaringen overdrive of disco tussenbak?

Bericht door Kees van der Velde »

Ah, ok. Zover was ik nog niet. Dan vervalt het low-gear argument van een (r)overdrive... Thanks!
Erik One-ten+LW op 't werk

Re: defender 110 td5 ervaringen overdrive of disco tussenbak?

Bericht door Erik One-ten+LW op 't werk »

Ik heb een disco bak, is weliswaar icm met een 300tdi. Maar toch.
Ligt in een 110 stawag en rijdt erg prettig op 235x85x16 banden. Op de snelweg is ie lekker rustig.
Wel moet je af en toe een versnelling terug bij klimmen, enkel in de vakanties. Hier in NL gaat het prima.

En zoals Eric aangeeft, in het terrein merk je er niks van.

Grtz. Erik

Kees van der Velde

Re: defender 110 td5 ervaringen overdrive of disco tussenbak?

Bericht door Kees van der Velde »

Weet je zo hoe hard je op de snelweg rijdt en hoeveel toeren -ie dan draait met en zonder disco tussenbak?
Erik One-ten+LW op 't werk

Re: defender 110 td5 ervaringen overdrive of disco tussenbak?

Bericht door Erik One-ten+LW op 't werk »

Toerental weet ik niet, maar bij 110 a 115 km/u is het acceptabel. Min vader had een 90 td5 en die heb ik weleens mee gehad. Maakte aanzienlijk meer toeren. Die reed het fijnst 100km/u.

Ik heb geen toerenteller, kan er dus niks zinnigs over zeggen. Wel rijdt ie 1:10, eigenlijk maakt het niet zo veel uit wat je er mee doet. Snelweg/stad.
Ik heb geen klimrek op het dak.

Grtz. Erik

Rob van Leeuwen

Re: defender 110 td5 ervaringen overdrive of disco tussenbak?

Bericht door Rob van Leeuwen »

Beste Kees,

Mijn Ldr 110 TD5 heb ik uitgevoerd met een disco tussenbak verder is mijn bandenmaat 285/75/16.
Rijd goed en rustig, ik had in het verleden zonder de disco tussenbak ook het gevoel dat ik meer toeren maakte dan dat ik vooruit kwam.
Ik heb wel de tussendemper en de EGR verwijderd en een grotere intercooler geplaatst, dit omdat ik anders misschien met mijn bandenmaat vermogen te kort ga komen.
Deze combi rijd goed en rustig op de snelweg en in het terrein merk ik er niks van, tevens staat mijn Ldr regelmatig voor een paardentrailer dan merk ik wel dat ik aan het eind van mijn vermogen zit en moet ik soms terug schakelen om op snelheid te blijven.
Sterkte bij het maken van jouw keuze, gr Rob

[picasaweb.google.com]
Kees van der Velde

Re: defender 110 td5 ervaringen overdrive of disco tussenbak?

Bericht door Kees van der Velde »

Dank Rob. Ik heb zelf 235/85R16 eronder zitten. Da's dus bijna standaard. Ik wil niet echt harder gaan rijden, maar 't moet wel stiller kunnen naar mijn idee.
Rob van Leeuwen

Re: defender 110 td5 ervaringen overdrive of disco tussenbak?

Bericht door Rob van Leeuwen »

Met een disco tussenbak wordt jouw wagen stiller in zijn rijgedrag minder toeren dus minder geluid.
Sterkte
Bart van Dessel

Re: defender 110 td5 ervaringen overdrive of disco tussenbak?

Bericht door Bart van Dessel »

Ik denk inderdaad dat een 1.2 tussenbak de beste keuze is en betaalbaar, 1,2 tussenbakken zijn er genoeg en montage stelt niks voor. Voor brandstofbesparing moet je het niet doen, minder toeren wil zeker niet zeggen dat het verbruik minder wordt. Het gaat om de stand van het gaspedaal. Overdrive hoor ik zeer wisselende verhalen over, ik zou er zeker niet aan beginnen. Gewoon een 1.2 eronder en genieten van het comfort dat dan ineens in de buurt van een Range Rover komt

Gr, Bart
(RRC 300 tdi aut.)
Kees van der Velde

Re: defender 110 td5 ervaringen overdrive of disco tussenbak?

Bericht door Kees van der Velde »

Dat comfort zit in een RRC alleen in de tussenbak?

Overdrive verhalen heb ik ook wisselend gehoord. Tussenbakverhalen niet, dus dat zou beter kunnen/moeten zijn.

Ik denk dat mijn voorkeur aan het omslaan is ten gunste van de disco tussenbak.
Eric_1

Re: defender 110 td5 ervaringen overdrive of disco tussenbak?

Bericht door Eric_1 »

Hoi Kees

Bijn mijn eerste 90 Td5 (in 2000) een GKN overdrive gemonteerd omdat ik ook 950km per week reed hoofdzakelijk snelweg. En om veel snelweg te rijden een hele verbetering! Ik heb er toen ook nog een chiptuning bij geplaatst alleen die was inschakelbaar en gebruikte ik zelden. (Vooral als ik in duidsland reed). Ik moet echter zeggen dat na 2 jaar de overdrive kuren begon te vertonen. Echter toen heb ik voor garantie een nieuwe gekregen.

Op mijn volgende Td5 weer die overdrive overgezet (zonder chiptuning). Auto was verder standaard met 235/85x16 banden. uiteindelijk in 2006 weer een geluid in de overdrive dus toen heb ik hem gedemonteerd. Daar ik toen ook minder snelweg ging rijden heb ik hem verder standaard gelaten. Maar je mist de overdrive dan wel zodra je snelweg op gaat. Ik heb een keer op een show GKN erop aan gesproken en die vertelden toen dat er tussen het model wat ik had en de latere heel wat modificaties geweest waren en dat hij alsnog vervangen zou worden. Dat hebben ze ook netjes gedaan.

De Td5 die ik erna kocht was een gebruikte en die had al een Discovery tussenbak gemonteerd. En er zaten 285/75x16 banden onder. Dus overbrenging was al hoog zat. En ja er zit minder onder wat kapot kan gaan en het bevalt ook best goed zo. Alleen met een aanhanger moet hij wel stukje meer werken en toch wel vaker aan het schakelen. Daar vind ik deze combinatie niet zo ideaal. Ik ga in iedergeval de banden terug vervangen voor 265/75x16 wat er onder hoort.

Conclusie ik vond de overdrive een heel fijn werken en ja er zijn wat problemen mee geweest maar absoluut geen slecht woord over service! En een discovery tussenbak werkt ook goed maar als je vaak met aanhanger rijdt beperkt dat iets meer; de overdrive schakel je dan gewoon uit.

De laatste geruilde overdrive staat nog steeds nieuw in de doos... altijd bewaard met het idee komt wel weer op de een andere auto alleen heb er nog geen andere auto voor!

Groeten
Eric
Kees van der Velde

Re: defender 110 td5 ervaringen overdrive of disco tussenbak?

Bericht door Kees van der Velde »

Dank voor de uitgebreide beschrijving van je ervaringen! ALS ik voor een overdrive zou gaan, dan wordt het denk ik de Roamerdrive (voorheen Roverdrive).

Ik rij eigenlijk nooit met aanhanger, wel weegt-ie tijdens vakanties zo'n kleine 3 ton. Met standaard banden (qua maat dan) lijkt me dat icm. een disco tussenbak geen probleem.

Gezien het prijsverschil denk ik dat ik het eerst met een disco tussenbak probeer en als dat me niet genoeg is, pas voor de overdrive ga (die ik dan wellicht zelfs op de disco tussenbak zet).
paulus-109

Re: defender 110 td5 ervaringen overdrive of disco tussenbak?

Bericht door paulus-109 »

ik heb in 2011 tijdens de vakantie een 9500 km gedaan met disco tussenbak onder een 110 td5. Deze wagen was uiterst comfortabel met rijden.
Buiten de tussenbak is daar ook veel betere isolatie in geplaats de auto is zeer stil te noemen. In de pyreneen moest ik soms even terug naar 4 maar op dat moment hadden we veel wind en zware regen. de banden waren bfg ats in de 265 maat. Het was goed mogelijk langere stukken tegen 130 te rijden waarbij het verbruik eigenlijk nooit onder de 1:10 kwam. kortom een ideale aanpassing naar mijn idee. dat we boven de 120 reden kwam vooral door de isolatie van innotec met loodlaag, een dempende mat en de originele rubbermatten. onder de auto zat een alu glasvezel isolatie voor de warmte. je hoorde op die snelheid weinig van de motor en er was goed te praten met elkaar. de auto was zwaar geladen maar ik ervaarde geen negatieve gevolgen met klimmen met de discobak.
de enige aantekening is het rijden met een zware aanhanger, dat ging maar traag............

paul
Kees van der Velde

Re: defender 110 td5 ervaringen overdrive of disco tussenbak?

Bericht door Kees van der Velde »

Naar die isolatie ben ik wel erg benieuwd, heb je daar meer gegevens over, bijvoorbeeld een link naar een producent/verkoper? De tussenbak-optie lijkt me tot nu toe de meeste economische manier om meer comfort te bereiken...
Plaats reactie