V8 tweede maal koelvloeistof weg.
-
Dirk
V8 tweede maal koelvloeistof weg.
Hallo prikkers,
[landrover.startpagina.nl]
Na de vorige post heb ik de koppen laten vlakken en de motor weer gemonteerd met tinnen koppakkingen en inlaatpakking. Momenten aangehouden vlgs het boekje behalve de buitenste rij bouten.
Na enkele ritten van 20 - 30 km had ik het gevoel dat het niet goed was. Bij het vulgat in het kleppendeksel zag ik al snel weer een beetje witte sludge en na ong. een tien ritten had ik al totaal 4 liter boven de 11 liter wat er normaal ingaat bijgevuld.
Nu is de sludge behoorlijk aanwezig onder het kleppendeksel en in de vlamdovers maar ook op de peilstok. En het peil stijgt in het carter de laatste dag. Ook bij het bijvullen lijkt het alsof het meteen een twee cm zakt.
Hellup!!!
Is vooraf te bepalen waar een lekkage aanwezig is. Er wordt me aangeraden het koelsysteem af te laten persen maar dat dit lek is begrijp ik, is hiermee ook de plek te localiseren?
Alles maar weer demonteren alleen hoop ik dat het te zien is waar de lekkage zich voordoet wanneer alles nieuw is.
Zijn er nog andere lekkage mogelijkheden dan:
1 lekke koppakking
2 lekke inlaatpakking onder of bovenop
3 lek onderblok (is dit gemakkelijk te ontdekken of hebben we het dan echt over haarscheuren?)
4 lek inlaatspruitstuk, alleen begrijp ik niet hoe deze lek zou moeten worden.
Zit er verschil in kwaliteit van de tinnen pakkingen, die ik nu gemonteerd heb kosten een paar euro per stuk en misschien is dit achteraf duurkoop ipv goedkoop
Ik probeer even op een rijtje te krijgen waar ik naar kan kijken. Mocht er nog iemand meer tips hebben dan graag.
Alvast bedankt,
Dirk
RRC V8 '73
SIII 2,25B '73
Heb ik de inlaatpakking niet goed genoeg gemonteerd met teveel of juist te weinig vloeibare pakking?
[landrover.startpagina.nl]
Na de vorige post heb ik de koppen laten vlakken en de motor weer gemonteerd met tinnen koppakkingen en inlaatpakking. Momenten aangehouden vlgs het boekje behalve de buitenste rij bouten.
Na enkele ritten van 20 - 30 km had ik het gevoel dat het niet goed was. Bij het vulgat in het kleppendeksel zag ik al snel weer een beetje witte sludge en na ong. een tien ritten had ik al totaal 4 liter boven de 11 liter wat er normaal ingaat bijgevuld.
Nu is de sludge behoorlijk aanwezig onder het kleppendeksel en in de vlamdovers maar ook op de peilstok. En het peil stijgt in het carter de laatste dag. Ook bij het bijvullen lijkt het alsof het meteen een twee cm zakt.
Hellup!!!
Is vooraf te bepalen waar een lekkage aanwezig is. Er wordt me aangeraden het koelsysteem af te laten persen maar dat dit lek is begrijp ik, is hiermee ook de plek te localiseren?
Alles maar weer demonteren alleen hoop ik dat het te zien is waar de lekkage zich voordoet wanneer alles nieuw is.
Zijn er nog andere lekkage mogelijkheden dan:
1 lekke koppakking
2 lekke inlaatpakking onder of bovenop
3 lek onderblok (is dit gemakkelijk te ontdekken of hebben we het dan echt over haarscheuren?)
4 lek inlaatspruitstuk, alleen begrijp ik niet hoe deze lek zou moeten worden.
Zit er verschil in kwaliteit van de tinnen pakkingen, die ik nu gemonteerd heb kosten een paar euro per stuk en misschien is dit achteraf duurkoop ipv goedkoop
Ik probeer even op een rijtje te krijgen waar ik naar kan kijken. Mocht er nog iemand meer tips hebben dan graag.
Alvast bedankt,
Dirk
RRC V8 '73
SIII 2,25B '73
Heb ik de inlaatpakking niet goed genoeg gemonteerd met teveel of juist te weinig vloeibare pakking?
-
Eric&Betty Boop
Re: V8 tweede maal koelvloeistof weg.
Alle vriespluggen nog dicht?
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a1d1f0319662dc1ea207b8bac7822ac8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15411721, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('993ab06946c0c0eec294d0a923fe64a4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15411721, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a1d1f0319662dc1ea207b8bac7822ac8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15411721, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('993ab06946c0c0eec294d0a923fe64a4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15411721, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Wim Janssen
Re: V8 tweede maal koelvloeistof weg.
Waarom heb je tinnen pakkingen gebruikt als jezelf al uitgezocht had dat composiet de voorkeur heeft [landrover.startpagina.nl]
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
-
Frank 110V8
Re: V8 tweede maal koelvloeistof weg.
Hoi,
Bij een lekke koppakking gooit hij het eruit en moet je dat dus merkwn wanneer je bij warme motor de dop van je reservoir af haalt. Aangezien je orobleem gelijk is gebleven na vervanging van je koppakking zou ik verder gaan zoeken. Misschien zit er wel een lekje bij e waterpomp oid. Zoek anders een garage waar ze je koelsysteem kunnen afpersen dan zoudden lakkages zichtbaar moeten worden
Succe Frank
Bij een lekke koppakking gooit hij het eruit en moet je dat dus merkwn wanneer je bij warme motor de dop van je reservoir af haalt. Aangezien je orobleem gelijk is gebleven na vervanging van je koppakking zou ik verder gaan zoeken. Misschien zit er wel een lekje bij e waterpomp oid. Zoek anders een garage waar ze je koelsysteem kunnen afpersen dan zoudden lakkages zichtbaar moeten worden
Succe Frank
-
Dirk
Re: V8 tweede maal koelvloeistof weg.
@Eric, bij vriespluggen lekt ie naar binnen of buiten?
@Wim, Waarom de tinnen pakkingen? Omdat ik toch bleef twijfelen over de reductie van compressie. Het is een 8,5:1 en niet de snelste, vandaar. Maar nu toch wel zover dat wanneer niemand aangeeft dat de ene tinnen pakking de andere niet is overgaat op composiet. Verwacht jij Wim dat het een pakking is? Ik weet dat je fan bent van RPI, zou jij ook hun pakkingen aanraden of maakt dit niet zoveel uit?
@Frank, ik neem aan dat je bij een lekkende waterpomp bedoelt dat deze naar buiten lekt? Naar mijn idee lekt het te hard om dit niet te kunnen zien aan de buitenzijde en de koelvloeistof zit ook duidelijk in de motor bij de olie.
Dank voor de reacties,
Dirk
@Wim, Waarom de tinnen pakkingen? Omdat ik toch bleef twijfelen over de reductie van compressie. Het is een 8,5:1 en niet de snelste, vandaar. Maar nu toch wel zover dat wanneer niemand aangeeft dat de ene tinnen pakking de andere niet is overgaat op composiet. Verwacht jij Wim dat het een pakking is? Ik weet dat je fan bent van RPI, zou jij ook hun pakkingen aanraden of maakt dit niet zoveel uit?
@Frank, ik neem aan dat je bij een lekkende waterpomp bedoelt dat deze naar buiten lekt? Naar mijn idee lekt het te hard om dit niet te kunnen zien aan de buitenzijde en de koelvloeistof zit ook duidelijk in de motor bij de olie.
Dank voor de reacties,
Dirk
-
Wim Janssen
Re: V8 tweede maal koelvloeistof weg.
Zoals je omschrijft lekt er koelvloeistof naar het carter. Dit kan tussen de cilinderkoppen en het carter en bij de aansluiting van het inlaatspruitstuk op de koppen. Storing zoeken is een kwestie van mogelijke oorzaken uitsluiten. Ik ben van mening dat een composiet pakking een groter afdichtend vermogen heeft dan een tinnen pakking. Dus door het gebruik van composiet pakkingen is de kans op lekkage op deze plekken aanzienlijk kleiner.
Het verlies aan compressie kun je compenseren door de koppen tot aan de grens te vlakken.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Het verlies aan compressie kun je compenseren door de koppen tot aan de grens te vlakken.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
-
Roel
Re: V8 tweede maal koelvloeistof weg.
Zit er een warmtewisselaar/oliekoeler in je radiateur? Ook daar zou dan water naar oliezijde kunnen lekken
Groet
Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
Groet
Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
-
Eric&Betty Boop
Re: V8 tweede maal koelvloeistof weg.
Dirk Schreef:
-------------------------------------------------------
> @Eric, bij vriespluggen lekt ie naar binnen of
> buiten?
Ik weet niet waar alle vriespluggen zitten bij de V8 maar bij de 4 cilinders zitten er ook een aantal in de kop onder het kleppendeksel. Als er daar 1 van lekt komt de kvs ook in de olie.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('141c0b5e21a1fa0573b257ec539dd866', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15413516, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('ba42610524c85472433b56c2529b1f22', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15413516, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/04/2012 10:36 door Eric&Betty Boop.
-------------------------------------------------------
> @Eric, bij vriespluggen lekt ie naar binnen of
> buiten?
Ik weet niet waar alle vriespluggen zitten bij de V8 maar bij de 4 cilinders zitten er ook een aantal in de kop onder het kleppendeksel. Als er daar 1 van lekt komt de kvs ook in de olie.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('141c0b5e21a1fa0573b257ec539dd866', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15413516, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('ba42610524c85472433b56c2529b1f22', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15413516, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/04/2012 10:36 door Eric&Betty Boop.
-
Dirk
Re: V8 tweede maal koelvloeistof weg.
Warmtewisselaar of oliekoeler heb ik naar mijn idee niet.
Naar de vriespluggen moet ik kijken of deze er in zitten op de plek die Eric aangeeft.
Wanneer ik de koppakkingen weer vervang is het dan nodig nieuwe kopbouten te nemen? Nu niet gedaan in ieder geval.
met vriendelijke groeten,
Dirk
RRC V8 '73
SIII 2,25B '73
Naar de vriespluggen moet ik kijken of deze er in zitten op de plek die Eric aangeeft.
Wanneer ik de koppakkingen weer vervang is het dan nodig nieuwe kopbouten te nemen? Nu niet gedaan in ieder geval.
met vriendelijke groeten,
Dirk
RRC V8 '73
SIII 2,25B '73
-
Rene
Re: V8 tweede maal koelvloeistof weg.
Heb je ook gekeken of je een cilinderbus los hebt zitten
En hoe zag je koppakking eruit was ie door geslagen.
En hoe zag je koppakking eruit was ie door geslagen.
-
Roel
Re: V8 tweede maal koelvloeistof weg.
Dirk Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wanneer ik de koppakkingen weer vervang is het dan
> nodig nieuwe kopbouten te nemen? Nu niet gedaan in
> ieder geval.
>
Normaal gesproken hebben kopbouten een afkeurmaat mbt lengte. Gegevens zou je in de wkpl manual moeten vinden.
Volgens mij zitten er geen rekbouten gemonteerd die je maar een x aantal keren mag hergebruiken, maar ook dat kun je in de manual terugvinden
En mocht je besluiten de koppen weer te verwijderen vergewis je er dan van dat je ook een duidelijke oorzaakt vindt of zaken 100% gaat uitsluiten voordat je het geheel weer samenbouwt want anders wordt je ongevraagd wellicht een koppakkingvervagnspecialist
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/05/2012 16:05 door Roel.
-------------------------------------------------------
> Wanneer ik de koppakkingen weer vervang is het dan
> nodig nieuwe kopbouten te nemen? Nu niet gedaan in
> ieder geval.
>
Normaal gesproken hebben kopbouten een afkeurmaat mbt lengte. Gegevens zou je in de wkpl manual moeten vinden.
Volgens mij zitten er geen rekbouten gemonteerd die je maar een x aantal keren mag hergebruiken, maar ook dat kun je in de manual terugvinden
En mocht je besluiten de koppen weer te verwijderen vergewis je er dan van dat je ook een duidelijke oorzaakt vindt of zaken 100% gaat uitsluiten voordat je het geheel weer samenbouwt want anders wordt je ongevraagd wellicht een koppakkingvervagnspecialist
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/05/2012 16:05 door Roel.
-
Dirk
Re: V8 tweede maal koelvloeistof weg.
Het is nu gelukkig dicht. Met composiet pakkingen. Afgelopen maandag was alles weer aangesloten en dinsdag de eerste test. En vrijdag de echte test naar Engeland via Frankrijk. Gelukkig op tijd alles weer in orde.
Bedankt allemaal voor het meedenken.
groeten,
Dirk
RRC V8 '73
SIII 2,25B '73
Bedankt allemaal voor het meedenken.
groeten,
Dirk
RRC V8 '73
SIII 2,25B '73