vrije slag stuur??

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
JD

vrije slag stuur??

Bericht door JD »

Als ik stilsta/rij, mijn wielen staan recht en ik stuur rechts of links, dan reageert hij een stuk niet totdat hij pakt en stuurt .( def. 90). Hoe heet dit en hoe kan ik dit afstellen dat hij directer/sneller reageert.

JD
Frank 110V8

Re: vrije slag stuur??

Bericht door Frank 110V8 »

Hoi,

Je zal moeten kijken waar dit zit mogelijkheid:
2x kruisjes (vervangen indien nodig)
stuurhuis (opstellen met bout bovenop vervangen kost 400 euro)
pitmanarmkogel vervangen indien nodig
3x stuurstangkogel vervangen indien nodig
swivels stellen door verwijderen plaatjes of eventueel vervangen lagers

succe frank
defendertje90

Re: vrije slag stuur??

Bericht door defendertje90 »

Ga met frank mee.

Alleen heeft je swivel maar 1 lager en 1 bus ipv 2 lagers. Plaatjes verwijderen (shims). Je haalt dan je bovenste kingpin waar ook de steun van je remleiding opzit los en trekt die eruit. vaak is 1 dune shim verwijderen al genoeg.

Kogels controleren door met een klein wringijzer of grote schroevendraaien eronder te zetten en omhoog en zijdelinks te duwen zie je speling dan moet die vervangen worden.

Droparm wil ook wel is de behuizing is de arm zelf uitgesleten zijn.

Laatst een auto van een kennis met hetzelfde probleem (overigens komt dit probleem vaak voor) Stuurhuis had speling, onderste kruisje speling en de droparmkogel had speling. Kan dus in meerdere dingen zitten
Frans Bonnes

Re: vrije slag stuur??

Bericht door Frans Bonnes »

Frank / Roy.
Volgens mij hebben de swivels weinig te maken met de vrije slag op het stuur.
Wel met het gemak waarmee er gestuurd kan worden en de manier waarop de auto reageert op stuurbewegingen.

fb
defendertje90

Re: vrije slag stuur??

Bericht door defendertje90 »

nee absoluut dat klopt maar ging er meer over dat er maar 1 lager per kant in zat en bovenin die bus. Enige effect dat je krijgt als er speling op zit of amper voorspaning dat je wielen makkelijker gaan zoeken als je bijv over een riggel rijdt
eric27

Re: vrije slag stuur??

Bericht door eric27 »

defendertje90 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ga met frank mee.
>
> Alleen heeft je swivel maar 1 lager en 1 bus ipv 2
> lagers. Plaatjes verwijderen (shims). Je haalt dan
> je bovenste kingpin waar ook de steun van je
> remleiding opzit los en trekt die eruit. vaak is 1
> dune shim verwijderen al genoeg.
>
> Kogels controleren door met een klein wringijzer
> of grote schroevendraaien eronder te zetten en
> omhoog en zijdelinks te duwen zie je speling dan
> moet die vervangen worden.
>
> Droparm wil ook wel is de behuizing is de arm zelf
> uitgesleten zijn.
>
> Laatst een auto van een kennis met hetzelfde
> probleem (overigens komt dit probleem vaak voor)
> Stuurhuis had speling, onderste kruisje speling en
> de droparmkogel had speling. Kan dus in meerdere
> dingen zitten

Welk onderste kruisje bedoelje?

Eric.
Sander van Beek

Re: vrije slag stuur??

Bericht door Sander van Beek »

Heb dit probleem ook gehad bij mn 110, toen lag het aan het stuurhuis. Bij geringe belading had ik er niet zo'n last van, maar met met +/- 300kg achterin werd de auto opeens heel moeilijk bestuurbaar, was wel even schrikken. Zou er wel snel iets aan doen als ik jou was...
defendertje90

Re: vrije slag stuur??

Bericht door defendertje90 »

Als je het stuur hebt en je volt dat eigenlijk in 1 rechte lijn naar je stuurhuis dan kom je een bovenste en onderste stuurstang tegen. Die bovenste zit onder je dashboard verscholen en daar zitten lagers in (willen er blijkbaar ook wel is uitvallen). Als je nu verder naar beneden gaat kom je de onderste stuurstang tegen daar zit een kruisje aan de bovenste stuurstang vast en 1 zit er vast aan je stuurhuis. Bij die kennis van mij zat er speling op het onderste kruisjes.

Let er wel even op dat het bovenste en onderste kruisje van elkaar verschillen en dus ook een appart bestelnummer hebben.

Kruisjes kun je vervangen zonder het stuurhuis te verwijderen (of naar voren te laten zakken) alle bouten loshalen (let op zitten moeren op en bout er helemaal uithalen) dan met een asje en hamer het bovenste kruisje richting het stuurhuis tikken zodat het bovenste kruisje over de as zakt en je het onderste kruisje als het waren omhoog tikt dus ook de as op. Als je dit doet dan kun je hem er zo uitpakken. Daarna nieuwe kruisjes erop en alles goed invetten met koper vet dan schuif je het zo in elkaar zonder hamer oid



eric27 Schreef:
-------------------------------------------------------
> defendertje90 Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ga met frank mee.
> >
> > Alleen heeft je swivel maar 1 lager en 1 bus ipv
> 2
> > lagers. Plaatjes verwijderen (shims). Je haalt
> dan
> > je bovenste kingpin waar ook de steun van je
> > remleiding opzit los en trekt die eruit. vaak is
> 1
> > dune shim verwijderen al genoeg.
> >
> > Kogels controleren door met een klein
> wringijzer
> > of grote schroevendraaien eronder te zetten en
> > omhoog en zijdelinks te duwen zie je speling
> dan
> > moet die vervangen worden.
> >
> > Droparm wil ook wel is de behuizing is de arm
> zelf
> > uitgesleten zijn.
> >
> > Laatst een auto van een kennis met hetzelfde
> > probleem (overigens komt dit probleem vaak
> voor)
> > Stuurhuis had speling, onderste kruisje speling
> en
> > de droparmkogel had speling. Kan dus in
> meerdere
> > dingen zitten
>
> Welk onderste kruisje bedoelje?
>
> Eric.
Plaats reactie