Wie weet voor mij de bandenspanning van de winterbanden van mijn defender 90./
Maat van de banden is 225 / 70 R 16.
Dank voor je moeite
bandenspanning winterbanden ninety
-
Marc-my-Words
Re: bandenspanning winterbanden ninety
JD,
Ik kan me niet voorstellen dat de bandenspanning opvallend anders zou moeten zijn voor winterbanden.
Onder mijn 110 in 7.5x16 banden heb ik 2,8 en 3,5 (velen vinden dit teveel - het zijn de waarden voor een volbeladen auto, stuurt strakker en rolt zuiniger), een 90 is lichter dus navenant minder lucht.
Verder is het vooral een kwestie van smaak. Zelfs voor in de sneeuw zijn er voors en tegens mbt harde of zachte banden: harde "bijten" meer, zachte helpen je wellicht op verijsde hobbels.
Anyway: het is makkelijker om met wat meer te beginnen en eventueel te zakken als de banden te hard blijken.
Tenslotte, hardere banden zijn 2x zuiniger: zowel in brandstof als ook in bandenslijtage (natuurlijk binnen de grenzen van het redelijke) harde banen slijten wel iets harder in het midden, althans relatief, netto slijten zachte banden harder. Bovendien, een sleetse band die in het midden aan de ondergrens zit maar naar de randen nog deugt die is betrouwbaarder als omgekeerd.
Marc
Ik kan me niet voorstellen dat de bandenspanning opvallend anders zou moeten zijn voor winterbanden.
Onder mijn 110 in 7.5x16 banden heb ik 2,8 en 3,5 (velen vinden dit teveel - het zijn de waarden voor een volbeladen auto, stuurt strakker en rolt zuiniger), een 90 is lichter dus navenant minder lucht.
Verder is het vooral een kwestie van smaak. Zelfs voor in de sneeuw zijn er voors en tegens mbt harde of zachte banden: harde "bijten" meer, zachte helpen je wellicht op verijsde hobbels.
Anyway: het is makkelijker om met wat meer te beginnen en eventueel te zakken als de banden te hard blijken.
Tenslotte, hardere banden zijn 2x zuiniger: zowel in brandstof als ook in bandenslijtage (natuurlijk binnen de grenzen van het redelijke) harde banen slijten wel iets harder in het midden, althans relatief, netto slijten zachte banden harder. Bovendien, een sleetse band die in het midden aan de ondergrens zit maar naar de randen nog deugt die is betrouwbaarder als omgekeerd.
Marc
-
forbert 90-200Tdi
M'n 90, rondom 2,5 bar, bevalt prima. Altijd M&S banden, zomer en winter.
-
Marc-my-Words
Bij een 110 helpt een ongelijke spanning een voor-achter hobbelen te voorkomen: de stuiter-frequentie is bij ongelijke spanning ongelijk.
Wellicht stuitert een 90 anders zodat je er minder last van hebt.
Wellicht stuitert een 90 anders zodat je er minder last van hebt.
-
forbert 90-200Tdi
Marc-my-Words Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wellicht stuitert een 90 anders zodat je er minder
> last van hebt.
Hahaha, hoe kom je daar nu bij, de mijne stuitert helegaar niet!
De glijer
-------------------------------------------------------
> Wellicht stuitert een 90 anders zodat je er minder
> last van hebt.
Hahaha, hoe kom je daar nu bij, de mijne stuitert helegaar niet!
De glijer