Motor vervangen LR109 2.25D Ambulance

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Tobias van Krieken

Motor vervangen LR109 2.25D Ambulance

Bericht door Tobias van Krieken »

Hallo,

Nou dat was het dan.. ik dacht vandaag een lekker dagje te gaan rijden, valt de LR op de terugweg bij de benzinepomp opeens uit, gestart en niks aan de hand, daarna viel hij bij het stoplicht weer uit, gestart, beetje moeilijk doen, maar daarna weer mooi in orde.
Maar toen, ik had nog heel wat km's te gaan en hij begon steeds meer te roken, even gestopt, maar niet veel te zien. Het was wel een beetje nat bij een aansluiting boven de cillinders, vlakbij een van de verstuiverleidingen. Maar dit was minimaal.
Maarja hij begon steeds meer te roken, ondertussen door tig mensen van de weg af geseind en getoeterd, maar ik moest nog maar even, dus nog even volhouden tot thuis. Helaas viel hij bovenaan de afrit (ja een aantal maanden terug was dat ook al, maar toen de andere afrit) uit.

Nu bleek er 1 rubberen slangetje los te zitten, welke we weer hebben vastgezet (provosorisch). Helaas loopt hij nog niet lekker en valt hij zonder gas uit. Bovendien maakt hij een ander geluid als dat hij normaal doet, het klinkt niet echt lekker. Alsof er iets tikt..
Dus ik zal maar naar de garage gaan om het na te laten kijken, maar ik zie het ergste voor me.. Zwaar getik onderin de motor lijkt het wel.

Mocht het echt zo zijn dat de hele motor er uit moet, dan zit ik er misschien aan te denken een sterkere motor er in te leggen.
Het is nu een 2.25 diesel, in een 109 series 3 ambulance. Wat voor motor zouden jullie aan raden, die er redelijk makkelijk in te maken is. En hoe duur zou dit dan ongeveer zijn? (komt niet op wat tientjes).
Dixo

Re: Motor vervangen LR109 2.25D Ambulance

Bericht door Dixo »

Zou er een 2.5NA diesel in hangen, of een 300Tdi. Op het prikbord en daarbuiten genoeg uitgebreide verslagen van mensen die het eerder hebben gedaan.
dirk ambu

Bericht door dirk ambu »

hoi tobias

bij mijn ambulance heb ik er ook een 2,5na in gelegd en dit bevalt goed
het is ook goed in te bouwen mijn grootste uitdaging was de motor steun verplaatsen want toen kon ik nog niet lassen
maar verder is het bijna plug en play

groet dirk
Gert

Bericht door Gert »

Tobias,

Ik zou eerst eens kijken wat er loos is met de huidige motor, hoewel ik ook het idee heb dat je dit een beetje als smoes gebruikt om de in mijn ogen goede 2,25D te vervangen. Ik rijd ook een ambulance met 2,25D, en dat bevalt tot nu toe prima.
Rickske

Bericht door Rickske »

Nee snel vervangen en die 2,25D aan mij verkopen Helemaal als t een goeie is
Tobias van Krieken

Heb genoeg verslagen gezien inderdaad. Maar jullie raden dus een 2,5na aan.

Haha tja.. smoesje.. nou t zit zo, ik ga hem zeker proberen te repareren! Dat sowieso, want ben er voor de rest wel zeker tevreden over.
Maar mocht het zo zijn dat de motor er toch zo ongeveer uit zal moeten, dan zit ik er wel over na te denken om meteen een sterkere in te leggen. Bijvoorbeeld een aantal maanden terug de vakantie in Luxemburg. Loopt de oprit van de snelweg omhoog, moet je invoegen met 40-50 km/u.. of bergje op en dan op een 90 per uur weg tot 40-50 terug zakken en ingehaald worden door vrachtwagens. Heeft wel iets, maar als het er dan toch uit moet, dan misschien ook maar over nadenken de motor te vervangen.

Maar voor nu wil ik wel eerst proberen het ding te repareren, dat sowieso.
Gert

Bericht door Gert »

Over de 2,5NA... ik ben eens onderweg geweest met een andere ambu (dus mijn ambu en zijn ambu). Hij had een 2,5NA. Bij het stoplicht was ik toch echt veel sneller weg dan hij. Als ik het goed heb, is het verschil in PK's minimaal, een stuk of 4?
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Het hangt dus waarschijnlijk vooral op conditie van de motor, en verder verschil in "nuttige" lading (ik bleek ooit op de weegbrug ruim 200 kg onbekend gewicht bij me te hebben).
Erik One-ten+LW op 't werk

Bericht door Erik One-ten+LW op 't werk »

Een 2.5 is gewoon de eenvoudigste ombouw. Alles past redelijk goed, motorsteunen aanpassen is minimaal.
Het enige wat enigzins lastig is is de 24V dynamo erop plaatsen. Kan wel hoor, de ex-mariniers hebben het ook.
Zo'n steun scoren, 4 gaten boren en M10 in tappen.

De 2.5n/a is wel een iets fijnere motor vergeleken met de 2.25. standaard 5x gelagerd, iets 'modernere' inspuitpomp en door de riem is ie iets stiller.

Wat Gert zegt kan best, maar een vergelijk van een fitte 2.25D tegen een oude 2.5n/a is niet helemaal eerlijk.

Op zich vind ik de 2.25 best okay. Een goede is niks mis mee.

Succes, maarreh..Nat bij verstuiveraansluiting? Check dat eens, een verstuiver die niet mee wil kan heel akelig klinken..

Erik
Hans 109

Bericht door Hans 109 »

Ik zou eerst met het simpelste beginnen, verstuivers wisselen, of laten controleren. Dat laatste hoeft niet echt duur te zijn.

mvg Hans
richard78

Bericht door richard78 »

zou zelfs niet de moeite doen hem te verkopen. Gewoon geven

maar idd kjk eerst wat er loos is. Ik weet niet hoe sterk de v-bak en assen zijn (geloof standaard) maar bij een 109 moet je niet boven de kracht van een 200tdi zonder turbo gaan. Anders kan je aandrijving eht niet aan. Wil je meer word het ook de aandrijving vervangen. Of te wel een leuke goedkope disco kopen en alles over knutselen.

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3cbc9837361f71cd0688f9de7313a084', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 14882090, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Tobias van Krieken

Het verschil zal dus waarschijnlijk niet heel groot zijn.. dan toch eens over na denken.

Ja bij de verstuiver (achterste vanaf de voorkant gezien, 1e? cilinder) is hij inderdaad nat.
Ik moest de auto net verzetten en hij had toen veel moeite om met starten, ik moest het gaspedaal zeg maar pompen om hem te laten starten.
Na veel moeite startte hij eindelijk, met veel zwarte rook, daarna veel witte rook. Toen is hij (met wat handgas er op) wel aangebleven, na 4 minuten kon de handgas er wel af.
Het blok schudde wel best erg. Hij liep niet echt soepeltjes. Komt dit iemand bekend voor? (voor zover het uniek is)
Dus ik ga zometeen even een monteur hier in de buurt bellen of hij er even naar kan kijken.
Waar zijn die verstuivers te koop? Zag bij Landro niks staan.
cor

Bericht door cor »

verstuivers al laten testen werkte bij mij heel goed 3 zeikers .
schoon laten maken en af laten stellen en het loopt weer als een P........t
cor
Hans 109

Bericht door Hans 109 »

paddock, budget parts, jansen...Even een rondje bellen en je weet meer.

mvg Hans
cor

Bericht door cor »

ik zit in het miden van het land en moet morgen naar jansen om de voorraad weer aan te vullen {huiswerk voor de winter}
dus als wat mee moet brengen laat het maar weten .
cor
Tobias van Krieken

Ik zal wel een rond gaan bellen. Er zal vast wel een winkel zijn die ze heeft dan.

Cor,
Bedankt voor je aanbod, had het helaas te druk om nog hier op internet te kijken. Toch bedankt.
Tobias van Krieken

Waarschijnlijk is toch de koppakking kapot.
Toch nog even gekeken en de koelvloeistof was toch 0,5-1 cm gedaald. En witte rook, dus tja...
Even met een vriend gesproken en die wil mij komen helpen om het te repareren.
Karweitje..
Bauke 110

Bericht door Bauke 110 »

Tobias, Wanneer ik tijd heb laat ik het weten, kom ik eens gezellig op de koffie en gaan we eens kijken wat er met jouw blok aan de hand is. En als je echt denkt om er een 2.5Na in te stoppen, die van mij staat te koop.

Gr Bauke

Land Rover One-Ten 1984 2.5NA [Restauratie] naar 300Tdi
Land Rover Series 3 109 Ex-Defensie 2.25D
Plaats reactie