koppelen militaire brandstoftanks

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Frits

koppelen militaire brandstoftanks

Bericht door Frits »

Weet iemand een manier om de 2 brandstoftanks van een ex-defensie 109 te koppelen?

Groet,

Frits
Elbert

Re: koppelen militaire brandstoftanks

Bericht door Elbert »

Hoi Frits

Bij een ex def 109 zitten ze toch al gekoppld ?
Bij mij wel tenminste. Kijk anders even in het miliaire technisch handboek.
Of bel van Dam in Rhenen of Ron Bolleboom

succes, Groeten Elbert
Exfietser

Re: koppelen militaire brandstoftanks

Bericht door Exfietser »

Gewoon met een tankwissel kraantje. Voor de diesel moet dat trouwens een dubbel uitgevoerd kraantje zijn. En die zijn zeldzaam alleen te koop bij van Dam in Rhenen zover ik weet. Er staat een mooie schematische tekening van in de echolons.

Arnold.
westfries.

Re: koppelen militaire brandstoftanks

Bericht door westfries. »

Je kan ook op de sloperij ook 2 afsluiters halen uit een auto die op lpg heeft gelopen dan wel de brandstof afsluiters
Kost weinig en met een schakelaar dashboard om te zetten wel weer extra elektronica

vlag.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0570379ce7a99a9956880e8ec3a946c5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2Fvlag.jpg', 'http://www.udcn.nl/FOTO/vlag.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2Fvlag.jpg', '', 14862805, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Frits

Re: koppelen militaire brandstoftanks

Bericht door Frits »

Met dank aan de voorgaande reacties, ik bedoelde inderdaad het verwijderen van de wisselkraan.
tussen de brandstoftanks.
groet,
Frits
Erik One-ten+LW op 't werk

Re: koppelen militaire brandstoftanks

Bericht door Erik One-ten+LW op 't werk »

Heb er weleens 1 gezien die de aftap pluggen vanonder had vervangen voor 2 90graden koppelingen met slangpilaren. De bodem dus koppelen met een slang.
Het is wel wat kwetsbaar, maar je zou het best kunnen beschermen met een ferm stukje hoeklijn oid. Zeker als je toch geen die-hard offroader bent.

Een gewone auto heeft meer kwetsbare delen dichter bij de grond zitten...

Je kan dan beide tanks benutten en je hoeft er maar 1 te vullen, denk dat dat jouw bedoeling is?

Succes..

Erik
Peter T.

Re: koppelen militaire brandstoftanks

Bericht door Peter T. »

Juist ideaal dat je twee "onafhankelijke tanks hebt. Gaat er een lekken of andersinds (bijv. in verre buitenland slaan ze er een gat in voor de alsmaar duurdere diesel. Is sneller dan "even" de tapplug verwijderen) heb je nog altijd 1 tank over die te gebruiken is. Ideaal dus mocht je een lange reis gaan maken.

Peter T.
SIII 109 "Jeltsin"
24V 2.25 Diesel 1981
Foto-PUEEMFGS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('920222beb624406f42371e2217b7f250', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-PUEEMFGS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', '', 14864031, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Erik One-ten+LW op 't werk

Re: koppelen militaire brandstoftanks

Bericht door Erik One-ten+LW op 't werk »

Tja, ik heb er ook nooit problemen mee gehad, maar ik kan me andermans problemen best voorstellen;
-kraantjes kunnen behoorlijk gaan lekken, moeilijk doen. (heb wel eens gereviseerde gezien, maar schaars en duur)
-Bij montage van andere stoelen kan het zijn dat de tankdop niet meer zo makkelijk bereikbaar is..

Zelf heb ik destijds bij de 109 ex-def een standaardtank achteronder gemonteerd, fluitje van een cent en je hebt meteen wat gewicht op de achteras (bij een lege 109 ex-def wel lekker ivm de veren). De 2 oude tanks maken mooie bergvakken voor greedschap en sleepgerei enzo.
De reden dat ik het deed;wilde van de accu's af binnen ivm 3de stoel (accu's naar linkertank gegaan) en de tanks gingen lekken op de welbekende plekken.

Erik
Frits

Re: koppelen militaire brandstoftanks

Bericht door Frits »

Dat zou idd ook een alternatief zijn......ware het niet dat ik inmiddels veel tijd heb gestoken in het opkanppen van het voertuig. Heel veel wat vast zat is onderhand los geweest, tot en met het opknappen en plaatsen van schone tanks
Nu blijkt dus het kraantje te lekken dacht ik aan een simpele oplossing.
De suggesties zijn zeer welkom. Ook het plaatsen van een andere tank (toekomstig) is een optie.

Groet,
Frits
westfries.

Re: koppelen militaire brandstoftanks

Bericht door westfries. »

Repair Gasket for Fuel Tap. NRC 5364. £8.95

dan ga je toch niet verbouwen of wel soms

vlag.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7c03f77391e8b04a8c2517d3ba6c8f02', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2Fvlag.jpg', 'http://www.udcn.nl/FOTO/vlag.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2Fvlag.jpg', '', 14865255, 600, 600, 'Loading image ...', false);
simpel

Re: koppelen militaire brandstoftanks

Bericht door simpel »

De meest simpele oplossing is om de pakking in het kraantje te vervangen.

NRC5364
Frits

Re: koppelen militaire brandstoftanks

Bericht door Frits »

Als dat ook de oplossing kan zijn voor het afslaan van de motor als ik naar de rechtertank overschakel...?
Peter T.

Re: koppelen militaire brandstoftanks

Bericht door Peter T. »

Ja, dat zou heel goed kunnen!! Trekt ie lucht aan of werkt het wisselmechanisme niet meer zo goed.

Ook eens goed om naar te kijken (voordat je eventueel de kurken pakking gaat verwisselen) is of je het kraantje iets moet bijstellen. Vergeten veel mensen vaak maar je kunt het loopvlak van de kurken pakking (die dik genoeg is) iets aandraaien met het borgmoertje dat zichtbaar is aan de voorkant. Ik heb de ring van een sleuteltje 10 (dacht ik...of 11) dun geslepen en daarmee het borgmoertje ietsje aangedraaid. De boel hoeft dan niet los. Je voelt vanzelf bij het draaien aan de omzethendel of het te strak is, het moet uiteraard sopel en vloeiend gaan). In 90 % van de gevallen is het ietsje aandraaien van de borgmoer genoeg om een lekkende omzetkraan (op zijn pakking) weer lucht en lekdicht te krijgen.
Smeer meteen ook het omzetmechanisme dat de daadwerkelijke kraan bediend. Ook daar zit een boutje-borgmoer waar het mechanisme op schaniert. Wil wel eens te strak zitten met gevolg een "halve" omzetting van de tank (en dan snappen mensen niet waarom hun motor zo slecht loopt......). Tot slot het bewuste inbusboutje dat de koperen omzethendel vastzet op de as. (Zichtbaar onder de rubberen afdichting binnenzijde). Die kan ook loslopen met gevolg problemen met de retour, overlopen 1 tank enz. Heb je dit gecheckt en het zit goed....weinig kans op problemen meer met die omzetkraan.

Peter T.
SIII 109 "Jeltsin"
24V 2.25 Diesel 1981
Foto-PUEEMFGS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('cdd57549b6f7e2520d50e331e2075dd1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-PUEEMFGS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', '', 14865858, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Frits

Re: koppelen militaire brandstoftanks

Bericht door Frits »

Zeer bedankt voor deze tips Peter, hier ga ik zeker mee aan de slag
Exfietser

Re: koppelen militaire brandstoftanks

Bericht door Exfietser »

Yep, zo moeilijk is het niet. De tanks koppelen met een pijpje aan de onderzijde gaat niet werken. Als je de wagen scheef zet met volle tanks, dan zal laagste tank gaan overlopen. Helemaal leuk als je zoals ik drie tanks in de wagen hebt. Dan kun je dus ook geen berg meer op en af rijden zonder dat de laagst tank gaat overlopen.


Arnold.
Peter T.

Re: koppelen militaire brandstoftanks

Bericht door Peter T. »

Whoo, daar zeg je wat !! Eigenlijk nooit zo aan gedacht.

Peter T.
SIII 109 "Jeltsin"
24V 2.25 Diesel 1981
Foto-PUEEMFGS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0d01ba4b27241fbf887b5939851ab5d4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-PUEEMFGS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', '', 14866586, 600, 600, 'Loading image ...', false);
westfries.

Re: koppelen militaire brandstoftanks

Bericht door westfries. »

Exfietser Schreef:
-------------------------------------------------------
> Yep, zo moeilijk is het niet. De tanks koppelen
> met een pijpje aan de onderzijde gaat niet werken.
> Als je de wagen scheef zet met volle tanks, dan
> zal laagste tank gaan overlopen. Helemaal leuk als
> je zoals ik drie tanks in de wagen hebt. Dan kun
> je dus ook geen berg meer op en af rijden zonder
> dat de laagst tank gaat overlopen.
>
>
> Arnold.

Dikkere leidingen gebruiken dop van de 2 underseat tanks afsluiten ontluchtingskanaal op alle tanks maken en achterst tank alleen een vul dop
dan heb jij zeker 2x45ltr en 1x 60ltr 150ltr totaal met een offroad gebruik van 1:6 gem dus 900km zoeken naar goedkope diesel
Tip Arnold in Azerbeidzjan kost diesel 0.47cent per liter
die zijn onderweg

Re: koppelen militaire brandstoftanks

Bericht door die zijn onderweg »

toptip! Ik had het ook bedacht en alvast een sleuteltje 10 gemodificeerd door er een kwart stukje uit te zagen. Maar goed om te weten dat het zo werkt/kan helpen! grt Martijn
Plaats reactie