disco 300tdi moet koelvloeistof op ethyleenglycol basis (geen Methanol).
nu heb ik staan een groene en blauwe variant.
beide zouden volgens ediket moeten voldoen (hoewel de info erg beperkt is)
op blauw staat Ethyleenglycol
op groen staat BS6580 - AFNOR NRR15-601 - ASTM D3306
waarom dan blauw / groen?
kan ik die mengen?
wat zou beter zijn?
voor de duidelijkheid ik ga het gehele systeem verversen dus niet bijvullen.
kleur koelvloeistof 300tdi?
-
Marc-my-Words
Re: kleur koelvloeistof 300tdi?
Kleur doet er niet toe, je hebt ethyleenglycol-mixen in allerlei kleuren.
Wel moet je even kijken hoeveel bescherming is voorgeschreven.
Voor de nieuwere Td5/Puma is 1:1 glycol-concentraat + water voorgeschreven hetgeen overeenkomt met een kant en klare longlife -40 mix.
Iets meer water geeft snel een lagere bescherming, maar zolang je geen -20 verwacht is er weinig tegen (behalve dan als het toch -21 wordt).
(Iets) meer water geeft een betere koeling want water voert de warmte beter af. NB 1 deel ethyleenglycol op 2 delen water geeft ± -20, de speelruimte is dus beperkt.
Let Op: 100% Ethyleenglycol geeft nauwelijks een vorstbescherming (nl slechts -12) en koelt beroerd !!
Marc
Wel moet je even kijken hoeveel bescherming is voorgeschreven.
Voor de nieuwere Td5/Puma is 1:1 glycol-concentraat + water voorgeschreven hetgeen overeenkomt met een kant en klare longlife -40 mix.
Iets meer water geeft snel een lagere bescherming, maar zolang je geen -20 verwacht is er weinig tegen (behalve dan als het toch -21 wordt).
(Iets) meer water geeft een betere koeling want water voert de warmte beter af. NB 1 deel ethyleenglycol op 2 delen water geeft ± -20, de speelruimte is dus beperkt.
Let Op: 100% Ethyleenglycol geeft nauwelijks een vorstbescherming (nl slechts -12) en koelt beroerd !!
Marc