te warme 300tdi
-
Ron
te warme 300tdi
Ik heb een 300tdi en heb daarbij van de zomer een paar kleine gaatjes in de thermostaat geboord ivm het wat warm worden van de motor. Daarna alles perfect maar nooit meer gedacht aan het vervangen van de thermostaat.
Van de week dus een nieuwe thermostaat er in gezet en idd gelijk weer hetzelfde probleem. Motor is (qua metertje) na 4 km al warm en bij een stukje snelweg van 20km zit de temp. wijzer al behoorlijk naar rechts. Eenmaal bij de afrit voor stoplicht staande (bij stationair) gaat het olielampje branden.
Licht het nu eigenlijk aan de waterkoeling of ook aan de oliekoeling? Kan er wel een gaatje extra in boren, maar is naturlijk niet de bedoeling. Olie en waterpeil zijn goed.
Van de week dus een nieuwe thermostaat er in gezet en idd gelijk weer hetzelfde probleem. Motor is (qua metertje) na 4 km al warm en bij een stukje snelweg van 20km zit de temp. wijzer al behoorlijk naar rechts. Eenmaal bij de afrit voor stoplicht staande (bij stationair) gaat het olielampje branden.
Licht het nu eigenlijk aan de waterkoeling of ook aan de oliekoeling? Kan er wel een gaatje extra in boren, maar is naturlijk niet de bedoeling. Olie en waterpeil zijn goed.
-
Frans Bonnes
Re: te warme 300tdi
Zit het kogeltje aan de bovenkant van de thermostaat en zit er wel genoeg koelvloeistof in?
En heb je de echte temperatuur van de koelvloeistof gemeten, zodat je een fout van de zender/ meter uit kunt sluiten?
fb
En heb je de echte temperatuur van de koelvloeistof gemeten, zodat je een fout van de zender/ meter uit kunt sluiten?
fb
-
Ron
Re: te warme 300tdi
Dag Frans,
Thermostaat past er maar op één manier in, dus kogeltje zit idd bovenin.
Gezien mijn elektrische fan aanslaat, wat hij normaal niet zo gauw doet, en mijn olielampje bij stationair gaat branden, zou er toch een temperatuursverschil moeten zijn. Temperatuurmeter staat altijd op hetzelfde pijl, en nu met nieuwe thermostaat erin, niet meer.
Thermostaat past er maar op één manier in, dus kogeltje zit idd bovenin.
Gezien mijn elektrische fan aanslaat, wat hij normaal niet zo gauw doet, en mijn olielampje bij stationair gaat branden, zou er toch een temperatuursverschil moeten zijn. Temperatuurmeter staat altijd op hetzelfde pijl, en nu met nieuwe thermostaat erin, niet meer.
-
Hendrik "Blue-Box"
Re: te warme 300tdi
Verstopte radiateur, verstopping van de lucht door vuil, insecten, modder (of elektrische ventilator die stil staat) en niet of verstopping van de water doorstroming in de radiateur?
Een 300Tdi wordt eigenlijk nooit warm en kent (bijna) geen schommelingen tussen snelweg rijden of onder aan de afrit staan dus er moet iets zijn wat de koelcapaciteit belemmert.
Ik zou de thermostaat testen in een bak met water en thermometer, daarna het systeem reinigen.
Met groet,
Hendrik “Blue-Box”
veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's
mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('24f8c959355422f39f728ac9a6c22669', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 14697158, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Een 300Tdi wordt eigenlijk nooit warm en kent (bijna) geen schommelingen tussen snelweg rijden of onder aan de afrit staan dus er moet iets zijn wat de koelcapaciteit belemmert.
Ik zou de thermostaat testen in een bak met water en thermometer, daarna het systeem reinigen.
Met groet,
Hendrik “Blue-Box”
veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's
mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('24f8c959355422f39f728ac9a6c22669', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 14697158, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Ron
Re: te warme 300tdi
Dag Hendrik,
Denk idd dat er ergens een "belemmering"zit. Heb inmiddels nog meer mogelijke oorzaken binnengekregen, dus heb weer wat te doen.
De elektrische fan werkt overigens wel mee temperratuur schommelt niet zo zeer tussen snelweg en afrit, maar ik zie dat as de motor (te) warm is, ik bij een stationair toerental dan een knipperend olielampje heb.
Thanks Leute
Denk idd dat er ergens een "belemmering"zit. Heb inmiddels nog meer mogelijke oorzaken binnengekregen, dus heb weer wat te doen.
De elektrische fan werkt overigens wel mee temperratuur schommelt niet zo zeer tussen snelweg en afrit, maar ik zie dat as de motor (te) warm is, ik bij een stationair toerental dan een knipperend olielampje heb.
Thanks Leute
-
Roy Bruurs
Re: te warme 300tdi
komt mij heel bekend voor bij mijn 200tdi.
Is het een originele 300tdi of achteraf ingebouwd? (vermoed het laatste aan je naam te zien) heb je een kunststof of stalen vloeistof revervoir voor de koelvloeistof?
ik had bij mij ook de thermostaat eruit gehaald maar dan zonder resultaat. Uiteindelijk de radiateur vervangen door een shitpart en geen problemen meer. Van de oude waren de koelribben zo slecht dat ik die gewoon af kon breken zonder weerstand. Een keer doorspoelen en uitspoelen wil in sommige gevallen inderdaad ook helpen (door modder en rotzooi dicht geslipt kan er geen lucht meer door de radiateur)
ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ad144890f8dd9c5020c69ffa0e3e21dd', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 14697746, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
Is het een originele 300tdi of achteraf ingebouwd? (vermoed het laatste aan je naam te zien) heb je een kunststof of stalen vloeistof revervoir voor de koelvloeistof?
ik had bij mij ook de thermostaat eruit gehaald maar dan zonder resultaat. Uiteindelijk de radiateur vervangen door een shitpart en geen problemen meer. Van de oude waren de koelribben zo slecht dat ik die gewoon af kon breken zonder weerstand. Een keer doorspoelen en uitspoelen wil in sommige gevallen inderdaad ook helpen (door modder en rotzooi dicht geslipt kan er geen lucht meer door de radiateur)
ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ad144890f8dd9c5020c69ffa0e3e21dd', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 14697746, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
-
Bart van Dessel
Re: te warme 300tdi
Radiatoren van Shitparts zijn één van de heel weinig goede onderdelen van dit brasmerk. Goede ervaringen mee. Ik heb een infrarood thermometer, helpt ook bij oplossen van wazige temperatuurmeters. Welke motor hoort origineel bij jouw auto en welke temp.sensor heb je in het blok zitten?
-
Ron
Re: te warme 300tdi
Ik heb een 89er Land Rover 127 om exact te zijn. Blok komt uit een circa 93er Disco, stalen reservoir en auto is verder "modderloos" (4 jaar geleden opnieuw opgebouwd en sindsdien geen modder gezien.)
Kan me vaag herinneren dat het te warm worden vrij plots was.
Ik ga maar eens beginnen met een clisma....
Kan me vaag herinneren dat het te warm worden vrij plots was.
Ik ga maar eens beginnen met een clisma....
-
Bart van Dessel
Re: te warme 300tdi
Stalen reservoir direct bij 't oud ijzer gooien, kunststof functioneert veel beter, betere circulatie en niveau beter te controleren.
gr, Bart
gr, Bart
-
a.wilbie
Re: te warme 300tdi
discovery sensor geeft meer aan op een defender temp. meter.. kan dat het zijn? vervang de sensor op het blok met een defender exemplaar.
-
Roy Bruurs
Re: te warme 300tdi
Bart van Dessel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Stalen reservoir direct bij 't oud ijzer gooien,
> kunststof functioneert veel beter, betere
> circulatie en niveau beter te controleren.
>
> gr, Bart
Daarom dat ik het vroeg Bart klonk ook een beetje als een verkeerd reservoir. Ga inderdaad even opzoek naar een kunststof reservoir (misschien dat Bart je eraan kan helpen)
De radiateur ziet er inderdaad zeer goed uit en een mooie messing dop boven op (beter als die kunststof prul)
-------------------------------------------------------
> Stalen reservoir direct bij 't oud ijzer gooien,
> kunststof functioneert veel beter, betere
> circulatie en niveau beter te controleren.
>
> gr, Bart
Daarom dat ik het vroeg Bart klonk ook een beetje als een verkeerd reservoir. Ga inderdaad even opzoek naar een kunststof reservoir (misschien dat Bart je eraan kan helpen)
De radiateur ziet er inderdaad zeer goed uit en een mooie messing dop boven op (beter als die kunststof prul)
-
Ron
Re: te warme 300tdi Sensor?
Beetje zitten gluren en wat me al eerder is opgevallen, maar misschien oh zo belangrijk; de voormalige thermostaat is een stukje korter, dan de nieuwe thermostaat.dwz, het klepje bovenaan de veer zit hoger, waardoor deze als het ware eerder het toevoerkanaal naar de pomp zou bereiken.
Wat bij mij ook het geval is, is temperatuursensor niet is aangesloten (en nooit geweest). Sluit ik deze wel aan, dan zit mijn meter gelijk geheel rechts.(stroom?) Is ook niet geheel zoals het hoort. Waar de meter nu zijn temperatuur vandaan haalt, heb ik nog niet ontdekt.....
Wat bij mij ook het geval is, is temperatuursensor niet is aangesloten (en nooit geweest). Sluit ik deze wel aan, dan zit mijn meter gelijk geheel rechts.(stroom?) Is ook niet geheel zoals het hoort. Waar de meter nu zijn temperatuur vandaan haalt, heb ik nog niet ontdekt.....
-
Bart van Dessel
Re: te warme 300tdi Sensor?
Je hebt een sensor in het midden van de kop, met een beetje vierkant 2-polige stekker, dat is de EGR sensor (niet nodig), de daadwerkelijke sensor voor je meter zit in het thermostaathuis, direct langs de thermostaat.
gr, Bart
gr, Bart
-
Bart van Dessel
Re: te warme 300tdi Sensor?
die van bovenop de kop zit ergens tussen je kleppendeksel en het uitlaatspruitstuk, langs de ronde buis waar koelvloeistof doorheen gaat.
-
Ron
Re: te warme 300tdi Sensor?
Als het goed is, is dat onderdeel AMR1425. Die is dus bij niet aangesloten......
-
Ron
Re: te warme 300tdi Sensor?
...diegene die ik bedoel, zit als het ware onder de thermostaat, vlak tegen de kop.
-
Bart van Dessel
Re: te warme 300tdi Sensor?
Hoi Ron,
jij moet de sensor hebben die bij je '89 Defender hoort. Zo heb ik mijn probleem opgelost bij mijn '86 RRC. Dit was eerst een V8 en daar heb ik een 300 tdi ingebouwd. De temp.meter liep steeds tegen het rood met de 300 tdi sensor. Ik heb toen een V8 sensor in de kop ingebouwd en nu is het opgelost. Was alleen wat werk omdat de tdi sensor een schroefdraad M10 heeft en de V8 sensor is M16, die kreeg ik niet in het thermostaathuis, ik heb toen de EGR sensor eruit gehaald, gat met boor 15 opgeboord en M16 schroefdraad ingetapt. Sensor met wat loctite en koperen ring geplaatst en tot nu toe lekvrij gebleven en prima temp. aanduiding.
Gr, Bart
jij moet de sensor hebben die bij je '89 Defender hoort. Zo heb ik mijn probleem opgelost bij mijn '86 RRC. Dit was eerst een V8 en daar heb ik een 300 tdi ingebouwd. De temp.meter liep steeds tegen het rood met de 300 tdi sensor. Ik heb toen een V8 sensor in de kop ingebouwd en nu is het opgelost. Was alleen wat werk omdat de tdi sensor een schroefdraad M10 heeft en de V8 sensor is M16, die kreeg ik niet in het thermostaathuis, ik heb toen de EGR sensor eruit gehaald, gat met boor 15 opgeboord en M16 schroefdraad ingetapt. Sensor met wat loctite en koperen ring geplaatst en tot nu toe lekvrij gebleven en prima temp. aanduiding.
Gr, Bart
-
Ron
Re: te warme 300tdi Sensor?
Dag Bart,
Als ik het goed heb, is het voorheen een 2,5 td geweest (19j versie) dus dan zou ik betreffende sensor moeten zoeken. Ik kan natuurlijk ook de andere kant op werken: meter aanpassen aan de sensor!?
Ik ga maar eens puzzelen wat en hoe.
thanks sofar
Als ik het goed heb, is het voorheen een 2,5 td geweest (19j versie) dus dan zou ik betreffende sensor moeten zoeken. Ik kan natuurlijk ook de andere kant op werken: meter aanpassen aan de sensor!?
Ik ga maar eens puzzelen wat en hoe.
thanks sofar